Via de mail kregen we een bericht van Ugur Sahin, een Turkse designer uit Nederland. En dat is goed nieuws voor onze lokale autoindustrie, want hij maakte deze zeer strakke Audi Locus Concept!
Ugur is een Senior Industrial & Automotive designer bij Modesi en op het web tevens bekend van zijn Ferrari F-1000 en Lamborghini Spiga (meer) concepten. Over het design van de Audi Locus wist hij het volgende te melden:
The main characteristics of the design are the way its surface shapes are formed with a continuous flow from front until the back of the car. Inspiration for that was obviously the Mother Nature we deal with daily but somehow we usually do not realize that everything in the nature has somehow its specific curves and flowing lines it is very rarely to spot perfectly straight lines. The main goal was to implement this design aspect into a car which creates a relaxing, energetic, vibrant and confident feeling.
It is clear to see a curved sharp edged line that starts at the very front, flowing through the middle section, slightly curved down after the A pillar and then going back up again at the rear wheel arches to follow its way back until the diffuser. This same curve language is also applied to the greenhouse and the way windows are shaped. The front is somehow aggressive looking with the traditional AUDI grill and air intakes that are shaped very much like the headlights to create a coherent feeling. The rear section is obviously very organic with defined curves and subtle details, tail lights are designed to have integrated air outtakes underneath them to avoid any unnecessary details. With dual exhaust and fairly empty rear section, it creates a feeling of subtleness. Another feature is the air intake at the end of the roof which is designed to avoid any distracting design elements on the top of the car combining elegance with functionality.
TomRS6 zegt
Turkenbak ;) Net een opgevrolijkte LEON (front)
Sjoske zegt
Nice hoor laat hem maar komen heb er niks op tegen!!!!
sonne zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Michiel_vd_Brink zegt
Iedereen die hier (grappig of niet) rotopmerkingen over Ugur’s originele nationaliteit plaatst, zoals sonne, mag van mij een IP-ban aan zijn broek krijgen.
Ugur is een aardige vent die het verdient om op zijn kwaliteiten beoordeeld te worden.
bramwillemse zegt
hij klopt wel.. of ik ‘m mooi vind weet ik niet..
die achterkant is wel mooi denk ik, alleen die kleur zou wat normaler mogen.
De neus en zijkant staan wat te ver af van het audi-dna, afgezien van die grille natuurlijk.
Fova' zegt
Met Michiel eens!
slk55 amg zegt
ik vind dit geen audi design. en ik vind het ook geen mooi design. die lamborghini van deze vriendelijke turk spreekt mij veel meer aan.
Joost zegt
1 woord:
WOW :D
slk55 amg zegt
michiel helemaal mee eens, wat sonne deed was uiterst triest en ongehoord.
Royal Flush zegt
Prescies Michiel, nationaliteit doe er niet toe. Ziet er heel netjes uit overigens…
Rikus zegt
Vind ik ook.. En ik vind het design best wel strak.. z’n andere designs vind ik ook wel erg vet.. en die kleur.. whooaah.. ik houd wel van dit soort kleuren rood! Errug vet!
PieterA zegt
Lelijk, meer kan ik er niet over kwijt.
christoff zegt
het is iets speciaal maar heel lelijk. ik hoop dat het hier bij blijft
Chief_S5 zegt
Ik vind het een stoere bak, alleen de velgen zouden wel anders mogen. Voor de rest op en top. @ Michiel: Inderdaad, iedereen een eerlijke kans.
slk55 amg zegt
een van de leukste 1 april grappen die ik mij kan herinneren was die van ong. 30 jaar terug.
het NOS melde toen dat de toren van Pissa was omgevallen. het leuke was dat iedereen het nieuws geloofde, en er veel rep en roer ontstond :P :D
–edit: offtopic, kijk voor 1 april even hier:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/31/gm-neemt-porsche-ag-over –
ForrestGrr zegt
@slk55 amg: opmerking over je leeftijd zijn zeker uit den boze :P?
Dude zegt
Hoeveel tijd zit er nou in zo’n model?
fubar zegt
lkkr kontje,en heel mooi dat doorgetrokken vooram panorama dak,net als als sommige ferrari concepts.en mooi kleurtje
Aston Martin Rapide zegt
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, maar over 1 ding kan ik wel zeggen: ik herken geen Audi in…behalve de logo en de grille. De voorkant doet me min of meer aan Seat denken. Maar ik zou hem zeker niet in productie nemen, want ik vind de nieuwe TT en R8 gewoon veel mooier.
Joey zegt
Ik vind het geen Audi design, maar hij mag er wezen.
Ugur zegt
Bedank voor de zoveel positieve als negatieve opmerkingen, ik heb helaas de opmerking van SONNE gemist. ik had het graaag willen lezen want negatieve opmerkingen over mijn nationaliteit doen me eerlijk gezegd helemaal niks. ieder zijn mening. door dat soort dingen zeggen verkleint iemand zich alleen. ik zou hem wel eens een auto willen zien ontwerpen :) dan kunnen we eerlijk praten.
Michiel, bedankt voor je steun ;) dat afspraak van ons moeten we binnenkort toch wel eens nakomen, ik heb wel zin in een biertje :P
Greets
Ugur
GTA zegt
damn wat een afschuwlijk ding die lambo’s zijn ook niet echt meer dan kleine aanpassingen, vind het nogal goedkoop
audi_boy zegt
oooo ik weet het niet hoor,ik moet er erg aan wennen.
Jela zegt
Dit is maar beter géén 1 april grap, want ik vind ‘m wel aardig mooi. Toch rijd ik liever in een Koenigsegg
Stef zegt
De gril is erg mooi, en het idee ook, maar hij mist de echte ‘lijnen’. Als je een Audi concept maakt, doe het dan wel in de Audi stijl dunkt me.
Audi krijgt juist steeds scherpere lijnen, en dit botst dan ook. Het is een leuk idee, en ik zou het gerust willen zien, maar niet onder de Audi naam.
Patrick zegt
Ugur, leuke auto..!
ik vind de grill heel mooi bedacht, zeker die ronding waarin de grill zelf zit.
koplampen hadden van mij wel iets meer uitgewerkt mogen worden, Audi heeft nu al een led koplamp op de r8, en zoiets kan niet ontbreken op een concept.
ook zijn de uitlaten heel goed!
Wat ik wel vind is, als ik deze auto zie dan denk ik niet aan een Audi…maarja, daar zijn concepten voor, toch?
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe en waarmee je dit hebt gemaakt… Ik zelf ben een hobyist met 3d modelling, gebruik daarvoor 3ds max.
autogekkk zegt
Daaaamn ik dacht dat Murat Gunak de enige turkse auto designer was. Die van jou zijn ook niet mis. Lamborghini kan zo in de naar de fabriek:D. Zoals iemand op deviantart zegt, “Trafiğe çıkmaya hazır artık”. :P
Rits zegt
Gaaf gedaan Ugur, alleen zou ik de koplampen iets agressiever willen zien. En andere velgen. Voor de rest vind ik hem prachtig, mooie lijnen.
ag zegt
ey ugur heb je deze design niet op lambo-power gezet?, want er was precies dezelfde design
Johan zegt
Ik vind hem zeker wel mooi.
Stefan00 zegt
Mooie auto, indd ie leds moeten echt wel blijven, voor EN achter. Vooral de achterkant heel mooi gelukt. Is weer eens wat anders.
Alleen vind ik de voorkant iets te hoog, tov de achterkant
Ik vind het iedergeval knap hoe je zoiets designed,
Mvg,
Stefan
Ugur zegt
bedankt voor de reacties allemaal, voor sommige kan het design wat anders overkomen dan de recente audi concepten van de laatste jaren zoals de nieuwe TT en R8, dat is niet erg want mijn doel was om een optionele design richting te bedenken dat niet 100% overeenkomt met de gewoone AUDI.
Of dat wel gelukt is of niet dat valt te discusieren maar in iedergeval hij is niet te vergelijken met een R8 die een andere design taal heeft. Ik heb me meer geconcentreerd op de vormen die rond zijn (voor en achter) die door rechte scherpe lijnen gesneden worden, ook deze lijnen lopen van voor naar achter zonder hindernis om het soepel mogelijk te laten lijken. Dat was min of meer het idee erachter ;)
Dink zegt
Dit ziet er niet erg Audi uit . . . Wel gaaf.
audi racer zegt
Ugur de koplampen zijn van bmw he?
maar k vindt hem prachtig eerlijk wa egt een mooi bak en die lambo vind k ook wel mooi.–edit: spelling? Ajb even opletten, vervolg comments van dit kaliber gaan in de prullenbak–
ga zo door jongen dan kom je dr wel !!
mvg ali (audi racer)
lincoln mark8 zegt
@ugur…. logo,s er af en de boer op…. aan de hoogste bieder… maar begrijp ook wel dat je kwaliteit geven aan een twee dimensionaal plaatje…. of er bij zetten dat er een 1200 pk 24cil blok in zit….. daar geilen plaatjes kijkers op… verdict…. sex on wheels.
DAT zegt
Als je de nieuwe A5 ziet dan zie je al dat Audi voorzichtig al iets meer vloeiende, emotionele lijnen laat zien.
lincoln mark8 zegt
@ugur…ook maar goed dat je geen chinees bent….. want die mogen hier wel onbeperkt afgekafferd worden.
–edit: waar gaat dit over? Als je klachten over een bepaalde reactie hebt, gaarne even mailen naar [email protected] –
Robin zegt
De globale vorm van deze auto vind ik mooi, de proporties die hij inneemt etc. De voor en achterkant zijn goed gelukt in verhouding etc.
Ik weet niet of ik die ronde lijnen zo fraai vind, ik vind het altijd een beetje flauw worden. Het maakt het vaak wat tammer, dan wanneer er scherpe lijnen gebruikt worden. Ook is er teveel voor mijn gevoel, teveel lijnen, teveel rondingen en ovalen, ik ben meer voor eenvoud en basic.
kor zegt
Ik snap niet waarom ze ineens met deze auto op de proppen komen ze hebben toch net de audi r8 uitgebracht?
(vind hem wel erg mooi trouwens)
w0o0dy zegt
Ik vind het een sterk ontwerp, maar de neus en de “kont” zijn beide nogal fors, da’s niet helemaal mijn smaak. De golvende lijn van de zijkant doet me eerder aan een Alfa denken dan aan iets duits, maar die “dikke” voor- en achterkant past wel weer bij een Audi. Succes met je carriëre Ugur!
Patrick zegt
@ Kor
dit is gewoon een studie van iemand, in dit geval van Ugur.
hij heeft niets met Audi te maken, het is gewoon een eigen concept.
8C Competizione zegt
Erg mooi, voorkant iets minder geslaagt dan de achterkant maar erg knap hoe je zoiets onwerpt.
@ Patrick
Ben ik het mee eens. Hij (de auto) heeft vind ik wel wat weg van een seat. die waren toch nog bezig met een sportwagen of vergis ik me daarin?
Citrofiel zegt
Ik vind hem best mooi, beter dan de normale Audi’s. Maar het komt dan ook niet van Audi zelf, die maakt alles saai (en waarschijnlijk wel degelijk of zo, maar het design is saai).
prim zegt
Waardeloos. Het enige wat op een audi lijkt is die gril. Wat doet die rare bolling in de achterkant(bovenaf gezien). En die lijn die de lijnen over de wielkasten verbind, kun je niks originelers bedenken. Beter zou het zijn om een lijn van een van de wielkasten te laten eindigen in de achterlichten of bumpers. Dat lijkt het meer op een auto. Er is geen behoefte aan verregaande ontwerpveranderingen. Wel mooi is hoe het de lijn van de dakstijl overloopt in de kofferbak. Luchtinlaten aan de voorkant zijn ook waardeloos. Om de naar boven lopende lijnen van je koplamp te compenseren moet je de lijnen van je luchtinlaten naar beneden laten lopen. Met mistlampen. Verder moet de kofferdeksel een scherpe rand of een vouw (horizontaal) hebben want zo is het maar weinig aerodynamisch. En waar zit de motor. Zo te zien kun je met jouw gehanteerde afmetingen nergens een fatsoenlijke motor kwijt. Is het een motor voor of achter. Als het een motor voor is dan moet je het begin van de raamstijl veel meer naar achteren laten beginnen. Achterkant raamstijl is zo goed.Als het een motor achter is dan moet je het gehele dak naar voren verplaatsen en laten beginnen bij ongeveer de voorwielen. Bolling van de motorkap is teveel. Zo lijkt het te dik. Mooie kleur. Haal wel dat nutteloze grijze strip aan de zijkant weg. Doe wat met sierstips of stootlijsten. En stop wat rondjes in je achterverlichting. O ja vouwen en bollingen gaan niet samen. In een mooie vrouw heb je toch ook alleen mooie ronde vormen die in elkaar overlopen of in het niets verdwijnen of uit het niets onstaan. Heb je ooit een mooie vrouw met vouwen gezien.
Stylez zegt
Nee helaas, mijn smaak is het niet echt.
Maaja, des al niet te min: veel succes in de toekomst Ugur.
Ugur zegt
@prim;
dank je wel jongen :) je hebt ook overal verstand van he :D geweldig…
roberto zegt
Heb er niets tegen als tie voor me deur staat hor:D
CSL zegt
Ik vind het allemaal vrijwel kansloos, Vorral de FErrari en de lambo zijn mislukte auto. Ik hoop dat menner Ugur in de toekomst met iets origineels kan komen.
mark zegt
zoals de designer aangaf wordt de vorm bekeken vanuit vormfuncties die een lagere orde Lagrange veelterm benaderen. Te hoge gradienten in deze veelterm leiden tot turbulente luchtstroming. Daarom worden de shapefunctions benaderd door zachte veeltermen (met een lage orde) die stuksgewijs continu zijn. Een discontinuiteit leidt tot overgang van laminaire stroming naar turbulente en dit zou de aerodynamica enkel verslechten. Een enig nadeel aan de laminaire stroming is dat de schuifspanningen in de grenslaag groot zijn en dus ook de weerstand vergroot. (je kan het vegelijken met de verplaatsing van een plaat over water of de verplaatsing van diezelfde plaat over een viskeuze vloeistof zoals olie). Turbulentie heeft een groter nadeel daar er zich werveling voordoet en hierdoor drukverschillen ontstaan. Deze drukverschillen oefenen nog grotere schuifkrachten en dus ook grotere schuifspanningen. Ze zorgen immers ook voor drukgolven die zich voortplanten in alle richtingen en zijn dan ook verantwoordelijk voor trillingen en akoestische drukgolven.
Plaatselijk te hoge gradienten zorgen tevens ook voor te hoge absolute fouten bij het numeriek oplossen van de Navier-Stokes vergelijkingen. Het benaderen van de vorm volgens een transcendente functie leidt tot massa’s rekenwerk bij het oplossen van het stelsel differentiaalvergelijkingen en loont immers niet.
Een tweede orde veelterm wordt ingeleid ter hoogte van het front over het motorkap en vervormd dan in een goniometrisch functionaal (een som van sinus en cosinusfuncties) over de wielkasten heen en komen dan terug samen. Deze veeltermen worden bekomen door in elk interval te interpoleren volgens een Lagrange-interpolatieschema of via de Newtonmethode. Deze veeltermen zijn verantwoordelijk voor de weerstand van het voertuig en vragen dan ook een zeer nauwkeurig interpolatieschema en tevens ook een zeer stabiel numerieke methode.
De Von Neumann methode laat ons toe de numerieke stabiliteit te onderzoeken aan de hand van berekende footprints.
Het benaderen van de vormfuncties d.m.v. Fourier-Besselreeksen convergeert enkel voor punten binnen het interval dat stuksgewijs continu is en is hier dus ook af te raden. Daar in de limiet de reeks zal convergeren naar de exacte oplossing vraagt deze immers ook voor lim n->infinity n^3/3 bewerkingen.
Dit heeft tot gevolg dat de berekening misschien 30 jaar tijd vraagt voor een goede benadering met een klassieke 3.0 GHz computer wat dus ook onaanvaardbaar is.
bramwillemse zegt
Ik vind zelf de Lamborghini een erg mooie interpretatie van hoe de Gallardo er ook uit had kunnen zien. Het is gewoon superprofessioneel opgezet en het is een realistisch ontwerp.
De Ferrari snap ik gewoonweg niet, ik kan niet vatten hoe je tot zo’n ontwerp komt bij de naam Ferrari. Maarja, het is eens wat anders ;) Ik moet zeggen dat ik ook met Michiel’s interpretatie van een Ferrari (de 599 GTO) niet echt vind kunnen (teveel american muscle looks), maar dat terzijde..
Dit ontwerp is zeker interessant, maar denk niet (ook afleidende uit de reacties) dat het ontwerp zo’n groot draagvlak zou hebben als bijvoorbeeld de huidige R8. Maarja, dat is natuurlijk helemaal niet waar je (Ugur) over nadenkt als je hier mee bezig bent. En dat is direct het mooie hiervan, je hoeft je niet te beperken tot economische/financiële beperkingen die jouw worden opgelegd door het bedrijf zelf..
Dus ga vooral zo door :)
@Ugur: mag ik vragen wat jij zoal doet in het dagelijks leven? Zijn deze ontwerpen een hobby of werk je in de auto-industrie?
Ugur zegt
@ Bram, Ik werk momenteel als Industrieel/automotive ontwerper bij MODESI / Eindhoven. deze zijn alleen mijn prive projecten die ik in mijn vrije tijd doe, ik heb ook meegedaan aan het ontwerpen van PRautotype (via MODESI) onder de leiding van Marcel Bastiaans.
GR
Ugur
sacha zegt
Ik vind ‘m prachtig. Eindelijk een mooie (en geen saaie) Audi.
S AMG zegt
Eigenlijk vind ik dit een meer een soort opvolger voor de R8. Trouwens niet echt audi dit of wel?
Citrofiel zegt
@ sacha; Ja idd, dat zei ik ook al! Blij dat iemand het met me eens is over Audi’s saaiheid. :D
GRK zegt
wat een gezeik allemaal, is toch mooi concept! ik vind m wel vet, maar goed ik denk dan ook niet van mezelf dat ik dat ik verstand heb van autodesign zoals menig ander hier op de site.
Ik vind t gewoon een strak ontwerp, klaar! mooi gedaan jongen!
ml zegt
Knap werk.
Hoewel ik denk dat het temperament in jou werk beter uit komt bij Italiaanse en spaanse merken zie ik behoorlijk wat design elementen die ik zeer kan waarderen voor een Audi. Met name neus en de kont. Zij aanzicht vind ik duidelijk het minst (daar ga ik wel mee met Prim).
Lustigson zegt
Wel een vette bak, ja.
heidekonijn zegt
Twee woorden : Fioravanti Sensiva !
http://images.google.be/images?hl=nl&q=fioravanti%20sensiva&btnG=Google+zoeken&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi
The master zegt
Wel mooi maar geen Audi.
Maurice zegt
De Audi ziet er mooi uit, lekker dik en agressief.
floris zegt
ik vind hem juist wel mooi. beter dan die lambo. die is ook wel strak alleen een beetje jammer van die voorbumper.
mo c zegt
bij audi weten ze wat een auto nodig heeft beter als een c65 v12van mercedes topie
HolyCow zegt
Mag ik en Digitale handtekening Ugur?:D?
david usa zegt
raar ding.. :s
phantom zegt
wijkt sterk af van het huidige audi-design maar het heeft toch wel wat. Misschien wijziginkje hier en daar en misschien word het wel een klappertje…
prim zegt
Ja Ugur, af en toe is het gewoon pijnlijk om er zoveel van af te weten..ahumm.
Maar ja, het is een gave……
Sucses nog.
(onthou alleen dat stukje over de mooie vrouw)
Jan zegt
1april?
IFI zegt
De voorkant is gevaaaarlijk, maar de achterkant is een beetje raar daar moet nog een beetje veranderd worden.
Egon zegt
Knap gemaakt, echter, zo’n computer tekening ziet er nog al snel gaaf uit. het is alleen niet echt “Audi”.
Als dit een concept was voor Seat had ik er meer gevoel bij. de achterkant lijkt geinspireerd van een Bentley Continental. De neus, zoals er meer zeggen, die van een Seat. Maareh, knap gedaan natuurlijk… hij zal d’r alleen nooit komen (dit ontwerp bedoel ik, met de Ugur komt ’t wel goed lijkt me…;))
Ugur zegt
@prim;
het was sarchastisch bedoeld…
Mpower zegt
Erg mooi Ugur!
Na het eens kritisch bestudeerd te hebben, denk ik dat een optionele bicolor-a-la-Veyron zeker niet zou misstaan. Alleen de velgen zijn niet mijn smaak, maar goed, dat is voorlopig mierenneukerij…
Succes verder..
miki zegt
Vind hem niet echt Audi (buiten het rooster natuurlijk). Meer Seat ofzo
MC zegt
Mooie vormen, ik vind juist vooral zijkant erg mooi vormgegeven. Dit is pas echt een mooie coupe. Ik vind ook de grote wielen met grote wielkasten wel dik staan bij deze auto.
Enige minpuntje vind ik de koplampen, die zijn te SEAT-achtig. Als die wat scherper/spitser waren geweest zou het nog mooier zijn. Maar al met al goed gedaan Ugur!
floryn zegt
volgens mij zit er wel een zekere mooie flow in het ontwerp, maar de hoeken waaruit de auto is afgebneeld vind ik niet zo heel gelukkig
Maarten zegt
uger je bent wel goede ontwerper die ferrari en die lambo van jouw zijn ook wel vet
congratz
eddy zegt
Leuk maar dit is geen Audi net als de Q7.plak er maar een ander embleem op.
Mischien Peugeot…… 909 ofzo ,Seat!!?
Jusfendi zegt
Zeer mooi en vooruitstrevende design met een zeer strakke uitstraling, petje af voor de beste man..
En gezien de inhoud van de meeste negatieve reacties kan ik nix anders opmaken dan dat deze personen uiterst jaloers zijn op de kwaliteiten van deze TURKSE man.. Keep up the good work Ugur!
Bas zegt
Sow, zeer netjes moet ik zeggen! Wat een dom commentaar ook, die Turkse man doet het beter dan de Nederlandse autodesigners!
Windhoos zegt
Gelukkig is dit maar een concept. Ik als Audi fan hoop iig dat ze nooit die kant op gaan :(
yunus zegt
UGUR ik heb die audi ZERO gezien maar deze wat jij brengt heeft een beetje van alles zoals de clubsport TT gemixt met BMW Ferrari ik weet het niet hoor echt geen twijfels UGUR gercekten je doet het zo goed dat mense jaloers worde hahahahaha ik hoop dat je in het toekomst voor meerdere merke zal producere alvast gegroet Yunus ozTurk
yunus zegt
en prim hahahaha weetje wat grappig is? als ugur zou doen wat jij allemaal schrijft daar in je forum hahaha opstaande voete ontslag!!! gozer ga lekker fietse ofzo denk je nou echt dat je verstand hebt?????? alles wat jij schreef is waardeloos standaard jaloers ronde achter lichte of wat dan ook hou echt op
Jaap Boomsma zegt
Ik vind hem gewoon leuk (dus geslaagd) het is jammer dat het moeilijk is nog in nederland zo iets in kleine oplagen (betaalbaar) te maken.
Anders zou ik zeggen gewoon een stelletje maken van die dingen het is leuk en verkoopbaar.
Maar misschien in de toekomst ?
Groet van Jaap Boomsma
TC zegt
De grill is wat te grof maar hij is echt wel gruwelijk. gestroomlijnd, compact, organisch. als hij stil staat lijkt het alsof hij vrijwel elk moment kan bewegen, het is gewoon 1 beest. ‘k koop hem Ugur. Ik zou best door zo’n auto doodgereden willen worden.