In onze dagelijkse roddelrubriek moesten we aandacht besteden aan de negatieve geluiden die rond Spyker te horen waren. Maar als er goed nieuws is, dan melden we dat natuurlijk ook. Vandaag maakte het beursgenoteerde Spyker de resultaten over 2006 bekend. Die zijn zondermeer positief te noemen.
In 2005 boekte Spyker Cars nog een verlies van bijna 2 miljoen euro, maar in 2006 werd de trend gekeerd. Het eerste halfjaar was er al een positieve cash-flow en uiteindelijk maakte Spyker 800.000 euro winst. Ook voor dit jaar verwacht CEO Victor Muller een positief resultaat.
De doelstelling qua productie (100 auto’s) werd net niet gehaald en bleef steken op 94 stuks. Dit is overigens wel bijna een verdubbeling ten opzichte van de 48 Spykers die in 2005 werden geproduceerd. De productie zou nog flink mogen stijgen, want in totaal stonden er 31 december 2006 327 Spykers in bestelling. Daarvan zijn 182 bestellingen voor de SSUV, die pas eind 2007 in productie gaat.
astondriverinspe zegt
“De doelstelling qua productie (100 auto’s) werd NIET NET gehaald en bleef steken op 94 stuks.”
Niet net moet net niet zijn of niet? –edit: gefixt!–
Volgende keer even doorlezen op spelfouten of neuk ik nu mieren??
jos zegt
Blijf het toch appart vinden dat er gewoon mensen zijn die de ssuv van
spyker mooi vinden… ben zeer trots op dit nederlandse bedrijf
maar vind de ssuv toch een misser.Wel fijn om te horen dat
er nu winst wordt gemaakt en dat spyker zo’n groei doormaakt!
trevor zegt
800.000 Euro winst?? Heel ff hoor ; 1 formule 1 race mee doen kost al meer… Ik weet niet hoe die accountants daar met cijfers schuiven maar vindt het wel een hele mooie prestatie… Toch vraag ik me af hoe dit kan??? 94 x pak m beet 400.000 = ongeveer 37.500.000,- Haal daar je kosten ff af voor productiekosten personeel, jaartje formule 1, enz, dan vraag ik me echt af waar die “winst” vandaan komt?????
Roy zegt
Huh? een half uur geleden las ik in de krant dat het helemaal niet zo goed ging met spyker en dat het een zeepbel was volgens geruchten. Domme geruchten altijd :(
Ton zegt
Een winst zegt mij toch heel wat meer dan een positieve cashflow.
Een positieve cashflow zegt namelijk bijna niets…
Winst geeft dan toch een wat beter beeld over de gezondheid van Spyker.
Zojuist even de gegevens van de Spykersite gedownload, en ik zie toch wel wat pijnpuntjes.
Zo komt de helft van de omzet door de raceactiviteiten (grote kans dat een aanzienlijk deel van de winst hierdoor behaald is). Terwijl dat niet echt de kernactiviteit van Spyker hoort te zijn.
Verder een negatieve Working Capital; dat kan erg lastig zijn.
Goed, ik ben negatief genoeg geweest, hopelijk kan Spyker de stijgende lijn aanhouden en dat het maar veel auto’s mag verkopen.
Vooral naar de SSUV kijk ik uit, schitterend!
Pieter-Jan zegt
Proficiat Nederland, eindelijk nog eens een rendabel autobedrijf in de BeNeLux!
tarzan zegt
Hah! Waar blijft meneer de slangenleverancier met zn vethaal dat 100 vrkochte autos niet klopte?
We kunnen verder de Volkskrant voortaan echt in de vuilnisbak sodemieteren. Stelletje rooie eikels.
Koen zegt
@trevor.
Je kijkt alleen naar de kosten kant van de F1. Er is ook nog zoiets als een baten kant (sponsoring/Tv inkomsten etc.) en dat levert samen een sluitende begroting op. Het overgenomen Midland F1 was ook al een winstgevende operatie.
Jan zegt
Spyker en Spyker F1 zijn verschillend entiteiten. Gaarne deze activiteiten dus niet bij elkaar voegen. Het racen wat aangehaald wordt is dus de GT-gebeuren.
BWM M8 zegt
Niet slecht… € 10.800 winst per auto. Nog niet zo goed als Porsche en Ferrari, maar toch beter dan BMW, Audi, MB…
mashell zegt
“Blijf het toch appart vinden dat er gewoon mensen zijn die de ssuv van
spyker mooi vinden…”
Misschien vinden de klanten die auto ook wel niet mooi. Maar wel indrukwekkend en kopen ze hem daarom. De overheersende mening is dat de Porsche Cayenne ook niet mooi is en toch wel als warme broodjes verkoopt.
tarzan zegt
Wat overigens erg vreemd is. De Cayenne vind ik best een mooie auto. Sterker nog, het is de enige SUV die ik nog een beetje te doen vind. Jammer dat het een Volkswagenonderstel heeft.
fiat 1100R zegt
Het is wel niet zo dat de kosten voor F1 door spyker zelf worden betaald zij moeten helemaal niks daarvoor betalen. Daar heb je sponsors voor.
S AMG zegt
Mooie cijfers maar ik vind Spykers nog steeds niet alles.Het design vind ik wel uitermate mooi
Vooral de motoren vind ik niks. Bedoel ongeveer 3 ton kost de goedkoopste Spyker. En dan heb je een V8 die bijvoorbeeld ook in een A6 kan alleen de Spyker heeft een ander motormanegement. Zelfs de duurste Spyker heeft niet eens een heerlijke hoogtoerige motor. Een echte sportwagen moet gewoon zo’n heerlijke hoogtoerige motor hebben zoals een F430 of Gallardo
Speedy zegt
Er was toch al een keer eerder een persbericht naar buiten gegaan dat Spyker winstgevend was in 2006?
ff offtopic:
Ik zou misschien in Amerika gaan stage lopen bij een architect, via zijn site zag ik dat ze ook voor Spyker bezig zijn. http://www.rietveldarchitects.com/index.htm Spyker project staat bij On the boards, stukje naar onderen scrollen.
Het ziet er super uit als deze plannen doorgaan. Eigen testbaan enzo. Is dit al een keer eerder in het nieuws geweest of weet iemand hier iets van?
Nick zegt
@S AMG: Niet hoogtoerig?
De laatste keer dat ik een C8 Double 12 S heb gezien, kon zo de 9500 tpm aantikken.
Wellicht niet goed, maar ja, hij kan het wel.
Niet slecht voor een V8 40v motor die uit een sedan/stationwagen komt he. ;)
Ferrari motoren zijn opzicht ook wel leuk, maar die uit de F430 heeft maar 483 pk uit een 4,3 liter blok.
Geef dan maar 650 PK uit een 4 liter blok, en die zijn nog wat betrouwbaarder ook. ;)
rajeev zegt
vind je het gek ze hebben burgaflex nog niet betaald die al de airco-leidingen maakt voor spyker nog niet terug betaal;)
S AMG zegt
@ nick
Maar er blijft zo echte V8 toon inzitten. Iets wat ik niet vind passen bij zo’n auto.
Die V8 toon past prima bij AMG’s en andere wat grotere snelle auto’s(Cayenne Turbo)
Sportwagens als Spyker moeten toch gewoon jankend door de straten heen.
Tenminste dat vind ik meer passen bij zulk soort auto’s
S AMG zegt
@ Nick
die 650 pk uit een vier liter blok mag je echt niet vergelijken met Ferrari motoren.
Ten eerste ze zijn met behulp van een compressor aan dat vermogen gekomen en ten tweede dat er zijn over die motor nog niet echt officiele cijfers van uitgekomen. Heeft ook maar iemand er mee gereden??
mattie zegt
winst???? tuurlijk!!!! en waarom zijn er dan nog steeds bedrijven die heel veel geld van ze krijgen , ik weet niet hoor
maximiser zegt
ik zie de toekomst van spyker wel rooskleurig in. dat ze die ssuv hebben geïntroduceerd vind ik wel jammer. ik denk dat dit gewoon een model is om de markt in het verre oosten ‘uit te melken’, daar gaat immers het overgrote deel heen van de totale pruductie van spyker modellen.
nu spyker naamsbekendheid creeert door de f1 en ook nog eens lotus wil overnemen, zie ik nog wel een spyker komen met de wegligging van een lotus en een ferari motor achterin. deze formule zou samen met het hollandse disign een wereld auto als resultaat hebben. misschien komt er ook wel een kleine spyker op basis van de elise!
met een groter auto gamma, de kennis van lotus op het gebied van wegligging
en de comotie rond de F1 renstal zal de winst verder worden vergroot denk ik.
C12 zagato zegt
@ S AMG:
Op youtube staat een filmpje van 2 spyker die driftend de hoek om komen gevolgd door een ferrari.
Bekijk het filmpje eens en oordeel eens opnieuw. Mijn keus is snel gemaakt. (niet omdat ik spykerfan ben hoor!)
S AMG zegt
@C12 zagato
Ik heb het filmpje niet gezien helaas maar bij een Ferrari is de handling natuurlijk beter, zij hebben immer zoveel ervaring en Spyker niet. Ik zou nou eenmaal altijd een F430 spider boven een C8 spider kiezen. Ondanks dat de Spyker nog eens een tonnetje duurder is
S AMG zegt
@C12 Zagato
Misschien weet ik je zo te overtuigen met dit filmpje:
http://www.petrolhead.nl/2007/03/video_ferrari_430_spider.php
marcel zegt
ik vind spijker een stoer merk hoor en ik ben blij dat ze winst hebben gemaakt maar om ze nu te verglijken met ferrari dat gaat te ver bij ferrari maken ze alles zelf motor en versnellings bak en carrosserie bij spijker kopen ze een beer ven een motor en bouwen ze er een bijzonder fraaie koest om heen het resultaad is dat het allebij mooie sportwagens zijn maar dat bij de een alles perfect op elkaar afgestemd is en bij de ander wat minder dat maakt spijker niet slecht maar dat maakt ferrari gewoon beter over het uiterlijk valt niet te twisten smaken veschillen gewoon dus daar laat ik me niet over uit
C12 zagato zegt
@ S AMG: Maar goed dat smaken verschillen anders zou het een saaie wereld worden ;-)
marcel zegt
ja idd
S AMG zegt
@ C12 Zagato
Ja stel je voor dat we allemaal dezelfde auto gingen kopen dan word het toch een saaie wereld
Vincent zegt
@ Ton
Een positieve winst zegt mij al helemaal niets! Je kan via honderden omwegen een financieel slecht bedrijf winst bezorgen (window dressing). In beursgenoteerde bedrijven (zoals spyker) gebeurt dit met hoge regelmaat om de aandeelkoers hoog te houden en aandeelhouders tevreden te stellen. Ik ga er gewoon ook van uit dat dit het geval is bij Spyker. Daarintegen zegt de cashflow wel ALTIJD de waarheid, enkel worden er bepaalde zaken buiten beschouwing gelaten, bijvoorbeeld afschrijvingen van investeringen e.d. En worden er juist bij andere zaken hogere bedragen gerekend omdat ze niet verspreid kunnen worden. Spreekwoord “Cash is a fact, profit is an opinion…”
Echter voor zowel de cashflow als w&v geldt niet eens dat de bedragen zelf belangrijk zijn, maar hoe deze tot stand gekomen zijn!
Ton zegt
@Vincent,
Een positieve cashflow an sich zegt mij nog steeds niet zo veel.
Kort door de bocht, meer geld stromen het bedrijf in, dan eruit.
Maar ook de geldstromen zijn gevoelig voor window dressing, net als winst (uiteraard, ik zal niet in jubelstemming uitbreken zonder reserves wanneer 8 ton winst wordt genoemd).
Maar door de financieringsstructuur heb ik mijn reserves bij de cashflows.
Natuurlijk ook bij de winst, maar opbrengsten minus kosten blijft eenvoudig.
Maar gezien de huidige ontwikkelingen bij de AFM moet er toch nog een nadere blik op geworpen worden.
Met je laatste zin ben ik het overigens volledig eens.