27 Maart 2007 was een memorabele dag voor MG fans. Er werd namelijk niet alleen gevierd dat het exact 60 jaar geleden was dat MG begon met de productie van auto’s, maar in China rollen onder grote belangstelling ook de eerste Chinese MG’s van de band. Zoals bekend nam het Chinese NAC (Nanjing Automobile Corporation) in juli 2005 voor een bedrag van 53 miljoen pond de resten van het failliete MG-Rover over.
Na de overname hebben de Chinezen de complete productielijnen verscheept naar Nanjing en daar in nieuwe fabrieken weer opgebouwd. Gisteren presenteerde NAC-MG hun versie van de MG TF en MG ZT MG 7. Veel fotomateriaal is er nog niet beschikbaar, maar het lijkt erop alsof NAC weinig tot geen wijzigingen heeft aangebracht. In feite gaat het hier dus om auto’s zoals die ook al in 2005 gebouwd werden. Wat dat betreft geeft concurrent Roewe het grondiger aangepakt. En in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht NAC ook de productie van de ZR MG 3 te kunnen herstarten. En als alles goed gaat dan zal later dit jaar de productie van de TF ook weer hervat worden in Longbridge, Engeland.
Gelukkig zijn de Chinezen wel zo verstandig geweest om de hulp in te roepen van gerenomeerde toeleveranciers zoals Siemens (electronica), Bosch (remmen), ZF (chassis), Delphi (airconditioning) en nog een aantal gerenomeerde namen. In 2007 verwacht MG dat er 13.000 MG 7’s geproduceerd gaan worden en uiteindelijk moet het merk in 2012 200.000 auto’s per jaar produceren en verkopen.
MG TF
MG 7
SamSam zegt
27 april?
of 27 maart?
Def Tovertor zegt
Heerlijke tijdloze wagen, die MG TF.
robbie zegt
@SamSam, oeps! 27 maart natuurlijk.
Sven zegt
Ziet er goed uit, ook dat eerste plaatje, met parelmoer:)
Robin zegt
Lukt ze nooit, dingen waren jaren geleden al verouderd… Weinig verstandige mensen kopen nu nog een nieuwe MG TF.
Mr. R zegt
Ok, ik heb ‘m duidelijk: Nanjing Automotive Group (NAC) heeft MG overgenomen en Sjanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) heeft de rechten voor de Rover 75 (en andere Rovers?!) overgenomen. Omdat de naam ‘Rover’
Mr. R zegt
@Robin: Weinig verstandige mensen kopen nu nog een MG TF? Als ze ‘m goed prijzen, dan hoef je zo dom niet te zijn.
robbie zegt
@Mr. R, je zit in de buurt ;) SAIC heeft de intellectuele rechten op het design van de Rover 75 gekocht en verkoopt die auto nu als Roewe 750. De naam Rover mogen ze niet gebruiken aangezien die verkocht is aan Ford (door BMW, dit ivm verwarring omtrend Land Rover). De rechten op de overige Rover modellen (25 & 45) heeft SAIC volgens mij niet.
NAC heeft het “bedrijf” MG-Rover gekocht incl. de productielijnen (motoren en auto’s) en ook nog eens een hele rij historische merknamen (oa Austin, Austin-Healey en Wolseley). Ze kunnen de 25/ZR, 75/ZT en TF dus bouwen. De 45/ZS mogen ze niet bouwen aangezien de rechten voor dit design in handen zijn van Honda (is namelijk een oude Civic).
Fiësta dé Rijdersauto zegt
Prettige uiteenzetting Robbie, t’is mij nu ook weer een stuk helderder allemaal :)
Overigens ben ik het eens met Mr. R. dat het volledig aan de prijs ligt of een TF een verstandige keuze is.
wolties zegt
wat is het nou het verschil van de MG TF tenopzichte van het oude model ?
Karel zegt
Ik denk dat voor een heel belangrijk deel mee gaat spelen of ze die dingen een beetje goed in elkaar schroeven en geen goedkoop staal gebruiken waardoor ze binnen no time aan recycling doen.
Caenen zegt
Hmmm die Chineze hebben nog wel een beetje gevoel voor traditie (Of louter commerciele interesse waarbij de launch een marketingtool is) nadat ze de naam al verandert hebben van Morris Garage into Modern Gentleman.
Wat betreft die leveranciers heeft Nanjing ook de file map gekregen van MG-Rover met de adresse van alle leveranciers die ze vervolgens benaderd hebben en gevraagd of ze de oude tekeningen weer uit de kast willen halen en de productie willen hervatten (Voor Longbridge in iedergeval) Rover maakte in het verleden al best wel veel gebruik van Nederlandse leveranciers.
Robin zegt
@Mr. R.
Klopt als de prijs erg aantrekkelijk is dan is het inderdaad minder dom.
Lebastille zegt
Gelukkig hebben ze niets (of iig niet veel) aan de modellen veranderd. Gaaf dat ze de hele fabriek maar hebben verscheept met alle apparatuur. Ben benieuwd ofdat er genoeg klandizie voor is. Worden de MG’s verkocht bij de landrover of jaguar dealers of gaan ze eigen vestigingen openen?
robbie zegt
@Lebastille, Jaguar/Land Rover is van Ford dus ik denk dat die niet echt zitten te wachten op MG’s in de showroom. Daarnaast duurt het nog even voordat MG in Europa weer op de markt komt. In eerste instantie zullen ze namelijk de auto’s verkopen in China.
SaxoVTS zegt
Net echt ;)
Citrofiel zegt
Niet eens de achterlichten van de TF veranderd. Zo’n kleine moeite, zo’n groot resultaat… Het zou de auto er veel moderner uit laten zien.
Mr. R zegt
@Robbie: bedankt voor de uitleg! Nu is het helemaal duidelijk!
Maar wel vreemd dat dan twee verschillende bedrijven de ‘Rover 75’ mogen produceren, waarbij er eentje Roewe 750E heet.
@Citrofiel: Ik ben blij dat ze het zelfs niet geprobeerd hebben. Stel je voor, van die Lexus-Look achterlichten op de TF ‘omdat dat lekker hip is’. ;) Of had je een spannend idee voor een nieuw setje achterlichten voor de TF?
annelies de Leijer zegt
Ben nog steeds blij met mijn MG van 1999 speciale uitvoering ,blijf ik mooi mee rijden ,maar koop nu geen MG meer .Als ik al iets anders koop word dat ’n mini cooper ,is dan wel van BMW tegenwoordig maar ja voor mij heeft het toch nog iets Engels.
Annelies de Leijer zegt
Heb me nog ’n mg kunnen bemachtigen van 2006 met 9000 duizend km op de teller ’n oxford type heel luxe ben er erg blij mee ,dit is echt de laatste ,ga er weer 10 jaar mee doen .