Een groot succes is de huidige Phaeton nooit geworden en zal het ook niet worden, daar helpt zelfs een minimale facelift niks aan. Toch zal Volkswagen in 2010 met een opvolger komen van dit topmodel, als we althans het Duitse Auto Zeitung mogen geloven. De nieuwe Phaeton zal echter wel een ander soort auto worden dan het huidige model. In plaats van een grote limo met het formaat van een Audi A8 zal de nieuwe Phaeton net iets korter worden dan 5 meter.
Het lijkt er dus op dat de nieuwe Phaeton zal moeten concurreren met auto’s als de Mercedes CLS, Audi A7 en BMW CLS. Als we dat combineren met het feit dat sinds kort Walter de Silva daar de scepter zwaait over de designafdeling dan kan deze nieuwe Phaeton misschien wel een succes worden.
Skip zegt
ben benieuwd :)
Xpro zegt
laat em maar komen, ik vindt de Phaeton geen top auto maar een super auto
Nick zegt
Jep, ik weet niet waarom maar ik vind de Phaeton meer briljant dan de Maybach 57, 62, Mercedes-Benz S, Audi A8, etc.
Hopelijk keert de W12 dit keer terug en bieden ze geen motoren aan die je in een Golf zou doen. *kuch* 3,6 liter VR6 *kuch*
robert zegt
de pheaton is idd een bijzondere auto. Echt een gaaf ding!
Ejay zegt
Correctie: “Een groot succes [in Europa] is de huidige Phaeton nooit geworden”
Ding gaat als brandweer in Azië.
Hopelijk word de nieuwe Phaeton minder ‘Een grote passat’
stefan zegt
In amerika is de Phaeton zo’n groote succes dat ze hem daar niet eens meer verkopen.
Speedlimit zegt
Laat ‘m maar wegblijven…niks anders als ’n iets aangepaste audi….en die zijn al niet eens uiterlijk zo mooi.
Pieter-Jan zegt
Deze auto is zo zwaar onderschat dat hij voor kenners volgens mij nog aantrekkelijker wordt. Deze wagen is gewoon top, en is geen hit omdat het VW logo erop pronkt.
DRU zegt
Dat ding heeft net te weinig emotie om aan te spreken. Veel te netjes, maar te vlak vooral het interieur.
Pieter-Jan zegt
Op een bepaald moment verkocht de Pheaton meer dan de S-klasse in Duitsland. Toegegeven, het was de oude S. En recentelijk hebben ze de productiecapaciteit moeten uitbreiden.
Ik vind het qua stijl meer Mercedes dan Mercedes, als je begrijpt wat ik bedoel.
MrSelected zegt
Echt een klasse auto, anoniem en hoogwaardiger dan een S of 7.
joost zegt
bmw cls????
joost zegt
ohh zie het al.
PieterA zegt
Respect dat ze ermee doorgaan (maar laat hem nu minder op een passat lijken)
floryn zegt
ik ben in de fabriek geweest waar ze de phaeton produceren en als je dan naar de auto kijkt kun je alleen maar concluderen dat dit een pracht-auto is, maar door het vw-logo en het gemis aan emotie heeft ie toch nooit zo veel klanten kunnen verleiden…… zeg nou eerlijk koop je een bmw-7 een phaeton een A8 een S-klasse……natuurlijk bmw of merc of s8 ofzo
Speedlimit zegt
Liever ’n Lexus LS460 of BMW 7 ;)
Hansie! zegt
Hmm ik vond de oude altijd superrrr gaaf
ik hoop dat een “kleine” pheaton ook nog gaaf zal zijn.
SugarFree zegt
@ Pieter Jan, eerste post
Het VW-logo ‘pronkt’ dus niet ;) Het is (excusez le mot) als een vlag op een modderschuit, of eh, is het andersom?
Affin, ik vind de huidige Phaeton echt te saai, hoewel ik wel een zekere ingetogen schoonheid zie. Toch zou ik dan veel eerder kiezen voor een Jag XJ(R).
Hopelijk is de creatieve geest van Da Silva springlevend voordat de nieuwe Phaeton op de markt komt…
Maar blijft het grootste nadeel: dat stomme logo en die stomme merknaam… (in dit geval dan)
freek zegt
ben benieuwd hoe hij er uit gaat zien…maar denk niet dat het een success nummer wordt
MichaelNizet zegt
Ben zeker benieuwd! vindt het echt (jammer genoeg) een ondergewaarde auto. Hoop niet dat het wordt zoals de huidige Passat die zo burgerlijk als maar iets is…Door da silva zal het hopelijk een mooi karretje worden(H)
Mr. R zegt
Hm, ik vrees dat je met een Volkswagen moeilijk kan concurreren met de CLS of A7. Zó breed (vanaf €8.495,- tot €190.000,-) kan je je aanbod / assortiment gewoon niet maken. Kent iemand een automerk dat daar wel succesvol in is? ;)
Greg zegt
Ben ’t eens met Mr. R.
Kan ook geen ander merk bedenken.
Ik heb begrepen dat VW ooit Phaeton als apart merk wilde lanceren. Zoals Nissan Infiniti heeft en Honda Acura, Toyota Lexus.. je snapt t wel.
Dit had VW moeten doen met Phaeton. Hoger plaatsen in de markt. Probleem is dan dat Audi geen bestaansrecht meer heeft, dus waarschijnlijk is t daarom afgeketst.
VW had moeten leren van de fout van Mazda. Mazda wilde Xedos ook als apart merk lanceren, maar ’t is uiteindelijk gewoon een model binnen Mazda gebleven. Gevolg was dat niemand een te dure Mazda wilde kopen….
Citrofiel zegt
Ik snap niet dat ze dit ooit uitgebracht hebben. Ze hebben Audi toch al? Waarom zou je dan ook nog een een luxemodel uitbrengen op een ‘goedkope’ naam, die gedoemd is te mislukken? Die gekke Duitsers toch… ;)
MurcieBoy zegt
ik vind het een mooie auto van mij mag ie komen ;)
Chief_S5 zegt
Kom op Waltertje, maak hem nog mooier dan de huidige (hoewel dit voor mij althans niet zo makkelijk is…).
Nick zegt
Het was de eerste auto met airconditioning waarvan de luchtstraal niet direct op de passagiers/bestuurders blaast.
Ook de eerste auto waar de verwarming niet door het blazen van warme lucht, maar door een soort van radiateur word verzorgt.
Helaas ziet hij er een beetje… saai uit.
Als je al die kleine details bij elkaar op telt heb je gewoon een auto waar je de Maybach 62, Mercedes-Benz S, Lexus LS, BMW 7, etc mee kan uitlachen.
En het mag misschien een Volkswagen zijn, maar zo kun je ook zeggen dat een Maybach in feite een dure Mercedes-Benz (taxi’s) zijn, BMW’s onbetrouwbaar en Lexus dure Toyota’s zijn.
Maar goed, deze auto’s hebben ook hele sterke punten.
Maar met andere merken afkraken schiet je niks mee op, je moet altijd de goede kanten van elke auto noemen.
@Citrofiel: Dat was de droom van Ferdinand Piëch, de wereld laten zien waar Volkswagen toe in staat was.
En ik moet hem toegeven dat ik er nog steeds van onder de indruk ben.
Ook bijv. de Volkswagen W12 Coupé/Roadster waarvan een race prototype in één klap een paar records binnenhaalde op de Nardo-baan.
En dat voor een merk dat de Golf, Polo en Lupo verkoopt. En zelfs de Fox!
Ewout zegt
@ Nick: Amen to that :)
SugarFree zegt
@ Nick: En het mag misschien een Volkswagen zijn, maar zo kun je ook zeggen dat een Maybach in feite een dure Mercedes-Benz (taxi’s) zijn, BMW’s onbetrouwbaar en Lexus dure Toyota’s zijn.
Nee, dat kun je niet van Maybach en Lexus zeggen, want die hebben wél gekozen voor aparte merknamen. Je haalt dus twee dingen door elkaar. Dat BMW’s onbetrouwbaar zijn (los van het feit of het waar is of niet) is geen argument in dit geval.
En of je met die details als de verwarming en airco-luchtstroom een merk als Maybach kan uitlachen…… Daar is toch iets meer voor nodig denk ik.
Nick zegt
@SugarFree: Eigenlijk zou het fonds dat de Volkswagen Phaeton financierde voor een nieuwe Bentley zijn. (als Piëch niet “beveelde” dat het een Volkswagen moest zijn)
De echte reden van deze stap was echter omdat Mercedes-Benz met de A-klasse kwam, waardoor ze Volkswagen gingen uitdagen.
Met diezelfde reden kwam BMW met de 1-serie om druk uit te oefenen op Mercedes-Benz.
Dus theoretisch gezien ook een eigen marque, maar dit was echter niet mijn bedoeling.
Mijn bedoeling was dat men geen (voor)oordelen moet hebben op bepaalde merken.
En ja, je hebt gelijk maar dat waren slechts twéé voorbeelden die ik noemde.
Zo zijn er veel meer elementen, zoals de motorkap die bij 320 iets meer geluid maakt (d.m.v. resonantie) dan een blad dat van een boom valt.
(Dit was overigens getest door Top Gear)
De airco kan het binnenklimaat 22 graden Celsius aan blijven houden, als de auto 24 uur lang 300 kmpu rijdt en de temperatuur-ambient (buiten de auto) 50 graden Celsius is.
En dat terwijl de auto standaard op 250 kmpu is gelimiteerd! (Vrij nutteloos maar ik meld het maar even! :P)
De auto weegt onder de 2,5 ton (wat vrij licht is aangezien het onderstel van staal is) en is toch vrij zuinig ondanks dat de Cd-coefficient .31 is… (11 l/km)
En zelfs dat de W12 motor (laat staan de diesel en kleinere benzine varianten), ondanks zijn hogere, maximale toerental t.o.v. de AMG 5980cc V12 Bi-turbo, gek genoeg minder lawaai maakt onder de motorkap van stationair tot top.
Uiteraard hebben Maybach, Lexus, Mercedes-Benz, BMW, etc ook weer talloze elementen waar je de Phaeton mee kunt “uitlachen”.
Maar uitlachen heeft geen zin aangezien elke auto’s zijn zwakke en sterke punten heeft.
mashell zegt
“Waarom zou je dan ook nog een een luxemodel uitbrengen op een ‘goedkope’ naam”
Nou heel simpel, dan wordt je goedkope naam minder goedkoop. Piech wou van VW een premium merk maken. Die strategie is nu wel weer overboord, er is weer een echt kleine auto en de prijzen mogen niet meer ongebreideld stijgen (helaas snappen ze dat daar bij Pon in Leusden nog niet) maar de Pheaton en Touareg stralen wel degelijk af op de Passat.
Greg zegt
Volkswagen = wagen voor t volk. En ik denk dat VW liever gewoon eer kan doen aan de naamgeving. Premium sedans kan Audi wel lanceren.
VW moet betrouwbare auto’s voor betaalbare prijzen aanbieden. Dat is waar consumenten om schreeuwen.
Betrouwbaar zijn die VW’s nog niet helemaal (heb zelf al 6 jaren een GolfIV dus ik weet waar ik t over heb) en betaalbaar zijn ze net zo min (iedereen weet hoe duur een goed aangeklede Golf kan zijn in vergelijking met een complete Megane of Focus om maar een voorbeeld te geven)
Martin zegt
Ik rij in een exemlaar uit 2002. 4-zitter met alles notehout, leuke electronica en vooral erg stil. Ik kan het eenieder aanraden om een 2de hands exemplaar te overwegen.
de sjonnies zegt
Superding die Phaeton, en je rijdt ‘gewoon’ in een VW en niemand die ziet wat
voor lekkere Superauto het is. De meeste mensen zien er een grote Passat in
Donders jammer dat zo’n Phaeton in Nederland zwaar ge/BPM´t wordt, in Duitsland koop je een 2 jaar oude gebruikte voor minder dan eeen nieuwe Passat hier in den lande. Trouwens, het succes van de Phaeton is Azie, daar is
VW hotter dan Audi of BMW en ben je de man met een VW.
Super ondergewaardeerde auto die niet onderdoet voor een S klasse of zo´n
afschuwelijke 7 serie.
johann zegt
Er zijn gewoon te weinig kenners in NL die dit model op waarde weten te schatten. Laat buren of klanten lekker denken dat je een Passat hebt, zelf weet je beter en lach je iedereen uit.
Zo denk ik ook. Leken halen hun neus op voor Skoda, maar voor de prijs van een Golf of Focus rij ik mooi in een rijk uitgeruste, goed afgewerkte Octavia.
Auto kenner zegt
Sommige mensen zeggen dat Phaeton een grote versie van Passat is…
Maar A8 is dan ook een grote A6 en 7 serie is dan een grote 5 serie.
Jordi7 zegt
Wat heb je eigenlijk aan een w12? ik bedoel een V8 is is tog voldoende?! (dat vind ik al mega) maar ik vind sowizo vw niet echt een…leuk merk.
wel degelijk enzo maar het heeft niet iets dat bijv. audi wel heeft..
naja laterredit: laat dat maar wegpeter autoweek zegt
Ik rijd een Phaeton v10 tdi.
echt een wereldauto om in te rijden.
vorige auto’s waren bmw 535d , mercedes clk270cdi ,sl55 amg,cl55amg ,maar dit is echt een superlimousine. de trekkracht van de motor en de stilte waarmee hij het afwerkt is werkelijk fantastisch. Imago-probleem of niet ,voor mij op dit moment de enige concurrent een nieuwe s 500 mercedes,maar die kost iets meer en drinkt heeeel veel meer.
technisch kan t trouwens wel wat beter geregeld worden bij de vw dealer vooral bij hoogeboom in rotterdam,deze dealer denkt echt dat er een polo binnenkomt voor onderhoud ,dit is een nadeel.
3-serie zegt
Waarom de Phaeton? Omdat Duitse merken alleen naar elkaar kijken. Daarbij zijn ze in Duitsland ‘segmentziek’. Opel tel ik niet mee da’s GM.
Vergelijk het gamma van Audi, Mercedes-Benz en BMW maar eens met elkaar. En Volkswagen wil daarin meedoen. Elke keer als als een van hun met iets nieuws komt valt de hele duitse autojournalistiek over ze heen dat de ander hetzelfde gaat doen.
De Phaeton kwam gewoon, omdat de andere ook zo’n luxe auto in het gamma hadden, zo simpel is het. Mazzeltje dat ze Bentley konden kopen (denk dat de ontwikkeling van de Phaeton begn voordat ze Bentley kochten), daarmee hebben ze er nog steeds geld mee verdiend.
Phaetonclub zegt
Phaeton liefhebbers let op en wordt nu lid van de PHAETONCLUB kijk op : http://www.phaetonclub.nl