We weten al langer dat Porsche een fors pakket aandelen heeft van het Volkswagen concern, maar gisteren (zaterdag 24 maart) maakte Porsche AG bekend dat ze het belang in VAG wel degelijk tot boven de 30% gaat uitbreiden. Uitbreiding van het belang naar 31% betekent automatisch dat Porsche verplicht is een bod uit te brengen op de resterende aandelen van VAG.
Dit bod zal 100,92 euro per aandeel zijn en dat is maar liefst 14% onder de slotkoers van het aandeel VAG van vrijdag. Daarmee lijkt dit bod geen enkele kans van slagen te hebben. Immers, wie gaat zijn aandelen zo ver onder de beurskoers aanbieden?
De vraag blijft of Porsche de meerderheid van de aandelen in VAG wil overnemen. De woordvoerder van Porsche zegt dat dit niet het plan is. Maar goed, wat is dan de reden dat Porsche toch meer dan 30% van de aandelen gaat kopen?
Misschien wil Porsche gewoon meer te vertellen hebben binnen het VAG concern, maar ook een hoger bod (op termijn) behoort natuurlijk tot de mogelijkheden…. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
IFI zegt
jullie moeten de klok een uur vooruit zette :lol:
-edit: gefixt, thanks!-
Xpro zegt
omgekeerde wereld, je zou eerder denken dat VW een bod zou uitbrengen op Porsche
Weird…
JPM zegt
Xpro als je het nieuws laatste tijd een beetje hebt gevolgd is het niet zo weird hoor.
Was wel te verwachten ja, ook dat ze zo een lage prijs bieden. Ze hebben de middelen niet om VW over te nemen. Maar toch een leuke ontwikkeling. Ik hoop dat hierdoor VW kan profiteren van de kwaliteit en het niveau van Porsche.
Reddingius zegt
Misschien, bedacht ik me net, is het een methode van Porsche om de gemiddelde emissie per auto omlaag te brengen, zodat ze gewoon sportwagens kunnen blijven bouwen.
Nick zegt
Nee, Porsche is welvarender want hun maken enorm veel winst op hun producten.
En ze maken meer dan auto’s, er is een Porsche Holding provider van financiele diensten en nog een Porsche Design bedrijf.
Nick zegt
@Reddingius:
Nou, dat zou je kunnen zeggen maar dat klopt niet aangezien Porsche en Volkswagen AG al hun technieken delen.
Porsche heeft nu DFI (Direct Fuel Injection) van VAG’s FSI, en Volkswagen heeft een licensie van VarioCam (Plus) alleen nog niet gebruikt. (wat eigenlijk enorm jammer is)
Xemurai zegt
En zelfs boten als ik me niet vergis.
Reddingius zegt
Nee ik bedoel niet de uitwisseling van techniek, maar als Volkwagen onder Porsche valt, doen de verkopen dat ook. Dan wegen de kleine emissies van alle Polo’s e.d. op tegen die van de elfers. Er komt namelijk een regel dat de gemiddelde uitstoot van de auto’s van een merk onder een bepaald niveau moeten liggen, wat natuurlijk funest is voor sportwagen fabrikanten. Die zouden dus een eco-car moeten maken om het gemiddelde omlaag te halen, of dit.
JAsPAA zegt
betekend dit nu ook meteen dat lamborghini ook van porsche wordt?
Zoef zegt
Is dit al een voorbode van 2012?
Wil Porsche op deze manier wagens in zijn assortiment krijgen die zeer weinig CO2 uitstoten zodat de Carrera’s en de Cayennes kunnen blijven rijden?
Zoef zegt
…had reddingius nog niet gelezen, die was me voor dus.
Nick zegt
@JAsPAA: Ja, maar maak je geen zorgen.
Waarschijnlijk houd Porsche AG de bedrijven Bugatti Automobiles SAS en Automobili-Lamborghini SPA toch wel.
Lamborghini is te winstgevend, en Bugatti zitten ze nog wel aanvast hoewel ze denk ik de goedkope Bugatti’s wel wat zullen vervroegen.
Emissies zijn nooit een probleem geweest voor Porsche, de Carrera GT is vrij milieuvriendelijk voor z’n klasse met 429 gr/km CO2 uitstoot.
Zouden ze daar een soort van roetfilter opgooien dan rijd je even milieuvriendelijk als een Golf V GTI.
PieterA zegt
Waarom nu in godsnaam zo investeren in een massa merk zoals VW, mij lijk je daar alleen maar problemen en kopzorgen mee op je nek te halen.
MiuRa zegt
Als ze nu maar niet moeilijk gaan doen om lamborghini zodat ze zelf meer sportwagens kunnen verkopen….
RA999 zegt
@ Nick
ze willen dat de gemiddelde uitstoot per merk tot, volgens mij, 130 gram CO2 per km terugbrengen, en de merken die dat gemiddelde overschrijden moeten meer betalen, en elke porsche stoot meer uit dan die 130 gr/km. en een CO2 fillter of iets dergelijks bestaat (nog) niet, dus ze kunnen de CO2 uitstoot niet verminderenen. trouwens de Carrera GT telt niet mee, omdat ze die niet meer maken. het zou dus slim zijn als ze kunnen mee-profiteren van de lage uitstoot van de kleine VW’tjes
Tombnolz zegt
Moest Porsche ooit aan het roer komen te staan bij VW, dan zou dat absoluut geen slechte zaak zijn voor de kwaliteit. Want geef toe, die is niet meer zoals ze was hoor.
Wat Reddingius klinkt nog zo gek niet. Maar ik vraag me af, slaat die gemiddelde uitstoot niet op elk merk afzonderlijk?
Philip zegt
Bye bye Lamborghini :(.
mark zegt
Het heeft niks met gemiddelde uitstoot te maken hoor, zo zou peugeot die ook bromfietsen produceert een veel lager gemiddelde uitstoot hebben ofwat??
Zou mercedes die ook vrachtwagens produceren een veel grotere uitstoot hebben ofwat? Zou lamborghini die in handen is van VW een veel lager gemiddelde uitstoot hebben dan wanneer ze in handen zijn van Porsche???
Uitstoot wordt immers per categorie bekeken en niet per merk.
Porsche investeert gewoon in VW omdat VW een belangrijke leverancier en partner is. Ze willen beletten dat een vreemde constructeur of investeerder een vijandelijk bod doet op VW en waarbij Porsche haar goede banden met VW ziet verdwijnen. Er was een wet in duitsland die zei dat ongeacht het aantal aandelen je hebt, je slechts 20% beslissingsvermogen had. Dit wil zeggen dat ook al is er een aandeelhouder met meer dan 50% aandelenbezit, hij niet zomaar over VW kan beslissen (slechts 20%). Deze wet is pas ontkracht en hierbij kan een aandeelhouder met bv meer dan 50% aandelenbezit zomaar over de toekomst van VW beslissen. Dit zou een einde van VW kunnen betekenen dus en ook een verlies van een belangrijke partner van Porsche.
Porsche wil daarom investeren in VW met als bedoeling de veiligheid tegen investeerders die over het lot van VW kunnen beslissen.
w0o0dy zegt
Mark heeft wel een paar goede punten, maar dat verklaart nog niet (helemaal) waarom Porsche het zinvol vind om het belang van de huidige 27% (als ik me niet vergis) te verhogen tot 31%. Het lage bod is een trucje om daarna in alle rust verder stappen te onderzoeken, maar er speelt meer dan alleen maar een belang veiligstellen. Als dat de enige drijfveer was dan had deze verhoging naar 31% geen enkele meerwaarde.
Fer zegt
We hebben een tijdje geleden al gezien dat Porsche een belachelijke hoge winst per auto maakte, zou het niet kunnen dat ze de koers van VW laag vinden en een goede investering voor ze is of zoiets?
Is er hier een M & A specialist die hier wat meer van weet?
Cars zegt
Het zijn echte broeders, sinds de Kever en 911. Maar wat is nou eigenlijk Porsches plan?
RA999 zegt
@ mark
het gaat wel om de gemiddelde uitstoot per merk, zo compenseert mercedes hun veel CO2 uitstotende auto’s met smartjes die 90 gram CO2 per km uitstoten, en zo compenseert Lamborghini, en later misschien dus Porsche, hun hoge uitstoot met zuinige VW’tjes. en deze regels gelden natuurlijk alleen voor auto’s, want voor scooters en vrachtwagens gelden hele andere regels
RA999 zegt
@ mark
het gaat dus om de gemiddelde uitstoot van het hele concern, dus de hele uitstoot van VAG (VW, Lamborghini, Audi, Seat, Skoda en misschien dus Porsche), dat geld net zo goed voor bijvoorbeeld Daimler-Chrysler (Mercedes, Maybach, Chrysler, Dodge, Jeep, Smart en GEM
mark zegt
@RA999
VW is zelf een vervuiler (alle duitse constructeurs trouwens) en wanneer Porsche hierbij in rekening wordt gebracht (die gemiddeld boven de 9 liter verbruiken) zal het gemiddelde zeker niet onder de EU-norm komen hoor.
Het heeft niets met uitstoot te maken, als dat de intensie was van Porsche dan zou ze eerder investeren in propere wagens (franse wagens).
De EU-norm willen ze trouwens verstrengen tegen 2012 (een norm per auto en niet het gemiddelde per merk, iets van een 130g/km CO2 per auto) en VW zal zelf miljarden moeten investeren in ontwikkeling van propere motoren. Zo komt er tegen 2009 een Golf met hybride. Dat Porsche gaat investeren in VW om onder het gemiddelde te vallen is dus onzin.
Zoals je zelf het VW concern aangeeft, kan je zelf afleiden dat het VW-concern bestaat uit vervuilende wagens, vergeet de grote vervuiler immers niet: Bugatti
het antwoord waarom Porsche investeert:
http://www.tijd.be/nieuws/artikel.asp?id=2802594
RA999 zegt
@ mark
ik las net een stukje waarin staat dat ze er nog niet uit zijn of dat ze de gemiddelde uitstoot gaan bekijken of de uitstoot per auto, dus het kan nog allebei gebeuren.
en eigenlijk is het dus geen investering uit eigenbelang maar een investering in het belang van Volkswagen, maar wel slim
PieterA zegt
Ik las net dat ze ook VW onderdelen in de Panamera gaan steken. Echt triestig zeg, Porsche wordt binnen x-aantal jaar een omhooggevallen Audi zoals Audi nu een omhooggevallen VW is.
Speedlimit zegt
@ PieterA
Ben ’t helemaal eens me je uitspraak!
Zo is seat ’n omhoog gevallen VW en skoda ’n omhoog gevallen seat :)
mark zegt
@Pieter A
Dat je contra VW bent is duidelijk, maar je zal ermee moeten leren leven met het succes van VW. Dat een grote sportwagenfabrikant belangen heeft in VW en niet in Alfa of wat dan ook, is immers in het belang van VW en dan ook mooi meegenomen.
En als je denkt dat Porsche binnenkort een omhooggevallen Audi wordt, bewijst nog maar eens dat je twijfeld aan de kwalitiet van VW. De 25 miljoen kopers van een Golf is ook maar eens een zoveelste bewijs.
Maar ja, er zijn altijd mensen die een bril dragen of met oogkleppen lopen.
VW = Lamborghini-Bentley-Bugatti-VW-Audi-Seat-Skoda
en binnenkort vult Porsche de rij aan, jaja je ziet het goed, alle mooie namen onder 1 dak, onder het dak van VW.
Ik zou zeggen, stap snel in je Alfa en rij naar de apotheek voor medicatie tegen je VW-allergie want je zal het nodig hebben : )
Xpro zegt
Mark ahahahahahaahaha jij bent gruwelijk kerel
w0o0dy zegt
@Mark en PieterA: het gebruik van onderdelen door Porsche die van VW komen is allang aan de gang. Een groot deel van de Cayenne komt van VW en de Panamera zal waarschijnlijk voor het grootste gedeelte gebouwd worden in een VW fabriek.
@Mark: je schijnt één ding niet helemaal te snappen…. Als Porsche VW overneemt dan zitten al die merken onder het dak van Porsche en verdwijnt Volkswagen AG als zelfstandig bedrijf. Zijn we eindelijk van VW af ;)
Simons Jozef zegt
Nog niet bij stilgestaan dat Porsche zich (zoals iedereen begaan met auto,verschoten van onze “beleidsmensen in Europa zeker) gaat wapenen tegen CO2 gebeuren? Als Porsche kleine autotjes kan bouwen (lees lage CO2 uitstoot) binnen zijn eigen concern,is CO2 probleem voor hen naar toekomst grotendeels opgelost.
davy zegt
@ Mark : 25 miljoen kopers bewijst niets over de kwaliteit. Daarmee wil ik niet zeggen dat deze slecht is.
Over oogkleppen gesproken ;)
mark zegt
@woody,
Dat van onderdelen is mij al langer dan vandaag duidelijk, maar ok.
Of Porsche VW overneemt of vice versa, er zal niets aan de ontwikkeling veranderen of de degelijkheid van het product, daar waar sommigen aan twijfelen.
Ik vind enkel de negatieve houding t.o.v. VW gestaafd moet worden en niet zomaar lullen van: “golfrijders zijn oenen” of “Een Porsche wordt een omhoogegevallen Audi”, “Zo is seat ‘n omhoog gevallen VW en skoda ‘n omhoog gevallen seat”, etc.
Motiveer je keuze dat VW niet voldoet, maar wees kritisch, volwassen en oprecht.
@Davy,
Ok, dat bewijst niet de kwaliteit van VW, maar je kan toch aanvoelen dat VW kwalitatief goede producten afleverd als je vandaag de dag nog kevertjes of Golfkes I, II, trapsporters I, II ziet rondrijden. Ik denk dat de meeste ook wat meer moeten kijken wat op straat rijdt en wat niet (daarmee bedoel ik dus oogkleppen).
w0o0dy zegt
@mark ik denk dat het gebruik van VW onderdelen en het laten bouwen van Porsches bij VW wel degelijk een nadelig effect heeft. Waarom zou je nog 2 ton betalen voor een Porsche als hij toch (goedkoop) gebouwd is bij VW? Leuk voor de winstcijfers van Porsche maar niet aantrekkelijk voor klanten.
Een sportwagenmerk bouwt sportwagens en een massaproducent bouwt doorsnee vervoer voor doorsnee consumenten…..
mark zegt
@woody
Denk je echt dat de stukken goedkoop zijn gebouwd ook al zijn ze gebouwd bij VW?
Staat VW speciaal voor goedkoop misschien?
Het kan misschien zijn, wie zal ons het antwoord geven, maar goed.
Als je daar dan zo over denkt en je wil niet meer uitgeven dan nodig, dan is dat jou volste recht om geen Porsche meer te willen. Hoewel ik zeer sterkt twijfel aan het idee dat VW het goedkoop produceert voor Porsche.
Of VW in samenwerking met Porsche de Cayenne heeft ontwikkeld of Lamborghini in samenwerking met Porsche, dit gaat voor mij echt niets uitmaken. De Cayenne is immers geen wagen die kwalitatief moet onderdoen aan zijn concurenten omdat hij mede is ontwikkeld en gebouwd bij het “goedkope” VW.
Stephan zegt
@ Mark
VW staat voor goedkopER dan Porsche bedoelt Woody. Ze gaan zo’n productielijn niet verschuiven naar VW voor saus, maar omdat het per saldo goedkoper wordt natuurlijk. En als in zo’n geval de verkoopprijs van een Porsche gelijk blijft, dan ga je toch bij jezelf afvragen of je niet teveel betaalt?
The Man zegt
Het is duidelijk dat veel mensen niet weten dat Porsche door heel europa in auto’s verkoopt, en dan heb ik het niet alleen over hun eigen merk.
Volkswagen, Audi, Mercedes, Jaguar, Ford, Citroen, Peugeot, en nog een aantal andere merken.
Hierdoor weet de Porsche Holding een miljarden omzet te verwezelijken.
voor meer info http://www.porscheholding.com
Porsche is groter dan VW…
robbie zegt
@The Man, zoals bijvoorbeeld Nefkens in Nederland ;)
mark zegt
@stephan,
Men gaat precies wel heel ver, waar hij gebouwd wordt en bij wie en voor welke prijs, etc.
Als je je een Porsche kunt permitteren, ga je toch niet kijken op het prijsverschil dat ontstaat doordat deze door het “goedkopERE” VW is gebouwd.
Voor mij zeker geen reden om een Porsche aan te schaffen.
Jullie volste recht, maar ik kijk naar andere dingen bij de aanschaf van een nieuwe wagen en dat argument is voor mij zeker geen criteria waaraan een wagen moet voldoen.
Ik vind het een zwak argument, maar goed, ik respecteer de keuze van bepaalde individu’s
Stephan zegt
@ Mark; het is geen argument om geen Porsche te kopen, want ze zullen de kwaliteit wel op hoog niveau willen houden. Vanuit het bedrijf gezien is het alleen maar goed als de kostprijs omlaag kan. Lijkt mij alleen dat je als potentiele klant het wel een beetje in verhouding wilt hebben, wat het product de producent gekost heeft en wat je uiteindelijk moet betalen, al is het maar voor je gevoel.
mark zegt
@Stephan
Dus zou ik als potentiele klant morgen ook geen bmw meer kopen omdat ze 2500 euro overhouden aan een verkochte BMW, ik zou dan beter een Audi of mercedes gaan kopen omdat zij minder overhouden aan een verkochte wagen???
Ik vind het een beetje een raar voorwaarde maar goed.
Stephan zegt
@ Mark; waarschijnlijk heb je mijn post niet goed gelezen, ik zei in verhouding. En porsche nu gaan vergelijken met bmw is appels met peren vergelijken.
flierace zegt
een porsche tractor vind ik ook wel stoer
Jordi7 zegt
vet maf…
ik zou eerder denken dat vw een bod zou doen op porsche!
vw is tog veeeel groter?!