Onze helden van Team fatamorgana zijn weer terug in het land. We kregen een een kort reisverslag van de heren en die willen we jullie niet onthouden. Tip van de dag: Als je de kans krijgt om een keer zo’n reis te doen, dan moet je die met beide handen aangrijpen!
24 Februari was de dag van vertrek. Helemaal klaar waren we niet, maar onderweg zouden we ook nog wel wat zaken kunnen oppakken. Met name de elektra was nog niet af. Om half elf was het verzamelen in de NDSM werf in Amsterdam. Alle teams waren daar verzameld om de laatste instructies te krijgen. Rond twaalf uur was het vertrek.
Bij de eerste de beste kruising reden we al verkeerd. Niet domweg achter andere deelnemers aanrijden, maar ook zelf nadenken was de eerste les. De ring van Amsterdam bracht ons geen problemen, maar bij Nieuwegein op de A2 begonnen de eerste problemen al. Een raar geluid alleen als we reden aan de voorkant links van de auto. We waren nog geen half uur onderweg. Uiteindelijk bleken vijf van de zes bouten van het linker achterwiel los te zitten. Nadat we deze hadden aangedraaid konden we weer op weg. Inmiddels lagen we helemaal achteraan. Het geintje kostte ons anderhalf uur. De drie dagen erna moesten we hard doorpezen om op tijd in Sotogrande, Zuid-Spanje te zijn. Onderweg kwamen we zo her en der wel andere teams tegen, maar het grootste deel reden we alleen.
De vierde dag met zijn allen op de boot naar Marokko. Eerst nog even door Ceuta, een stuk Spanje in Afrika, de zwaarbewaakte grens over en daar waren we in Marokko. Bij de eerste de beste pizzahut sloten we ons aan bij een BMW, Audi Quattro en Opel Astra. Met deze mensen reden we naar Fez. De wegen waren redelijk in orde. Onderweg slechts één lekke band voor de Astra. Het was wel jammer dat de microfoon van ons bakkie het niet deed. Hierdoor was de communicatie met de andere auto’s lastig. Na Fez gingen we op weg naar Marrakech. De BMW en Quattro reden een alternatieve route, dus we waren nog maar met zijn twee-en over. Onderweg kwamen we een andere groep tegen waar we ons bij hebben aangesloten. Nu reden we in een groep van zes.
Vooralsnog geen grootse problemen met de Patrol. In Agadir kwamen de jongens van de Astra erachter dat ze hun autopapieren kwijt waren. Dit zou heel wat problemen bij de grens kunnen opleveren, dus maar langs het politiebureau om een proces verbaal en een papiertje te halen waar ze mee de grens over zouden moeten kunnen. Al met al kostte dit ons vier uur. De dag begon al met vertraging. Onderweg hield de Patrol er ineens mee op. Geklapte zekering en een brandstofpomp die valse lucht aanzoog. Gelukkig kon een van de bussen in onze groep ons slepen naar Tantan. Hier heeft een lokale monteur voor 20 euro onze pomp gerepareerd.
We dachten dat het probleem opgelost zou zijn, maar de rest van de reis zouden we last houden van elektrische problemen. Het merendeel van de weg hebben we zonder rem- en knipperlichten gereden. Midden in de woestijn klapte de zekering van de brandstofpomp er vijf keer achter elkaar uit. De draadboom was doorgebrand en we hebben toen de brandstofpomp losgekoppeld van het elektrische circuit. Starten ging nog wel met de contactsleutel. Om de auto af te zetten moesten we hem laten afslaan. Gelukkig waren er mensen aanwezig om ons te helpen. Alleen hadden we dit niet voor elkaar gekregen. Het was geweldig om in de woestijn te rijden. Veel gegraven, geduwd en getrokken met de Patrol. Daar is ie echt voor gemaakt. Hij was in zijn element. De laatste paar dagen deed de rem het niet meer. Geen druk op alle vier de remmen. Waarschijnlijk een kapotte hoofdremcilinder. Het was niet meer de moeite waard om deze te (laten) repareren, dus hebben we geremd met de handrem. Al met al was het een geweldige reis om te ondernemen. Een uitgebreid verslag van de reis is te vinden op teamfatamorgana.nl.
Check een tiental prachtige foto’s van de reis hier.
Statistieken van de reis:
Aantal afgelegde kilometers: 6664 km
Aantal keer vast in het zand: 3 keer
Aantal lekke banden: 0
Aantal gebruikte liters diesel: 985 liters
Aantal keer pech: 5
Gem. verbruik: 1 op 6.8
Aantal keer getankt: 20
Aantal keer gesleept: 1
Aantal keer anderen gesleept: 1
Aantal liter olie: 2
Aantal liter water: 10
Aantal potholes: > 1000
Loek zegt
Vet! Ik ga over een jaar meedoen, zoals het er nu uitziet. Lijkt me een hele gave ervaring!
Domien zegt
Mooi verslag nu nog de fotos bekijken, ik denk dat ik ook maar een keer mee moet doen.
RRPhantom zegt
Statistieken van de reis:
Aantal afgelegde kilometers: 6664 km
Aantal keer vast in het zand: 3 keer
Aantal lekke banden: 0
Aantal gebruikte liters diesel: 985 liters
Aantal keer pech: 5
Gem. verbruik: 1 op 6.8
Aantal keer getankt: 20
Aantal keer gesleept: 1
Aantal keer anderen gesleept: 1
Aantal liter olie: 2
Aantal liter water: 10
Aantal potholes: > 1000
Ziet er goed uit!
P.S. wat zijn potholes???
Jan zegt
Potholes (http://en.wikipedia.org/wiki/Pothole) zijn enorme gaten in de weg. Grote kans dat je daar een lekke band oploopt.
Volgend jaar is de opzet van de challenge anders. Auto’s ouder dan 10 jaar moeten terug naar nederland verscheept worden. Deze auto’s mogen niet meer verhandeld of weggegeven worden. De kosten nemen hierdoor met 800 euro toe.
Meer foto zijn te vinden op http://www.teamfatamorgana.nl/component/option,com_zoom/Itemid,/catid,23/
Jellert zegt
Wat een barrel zeg, dat die het nog half heeft overleeft mag een wonder heten.
floryn zegt
gefeliciteerd jongens erg mooie prestatie
Citrofiel zegt
Wat een boel pech onderweg… Enerszijds leuk (ik weet niet waarom, maar ik vind pech hebben leuk!), maar anderszijds ontmoedigend, lijkt me…
GerreLekker zegt
@Jellert: zulke oude Nissan Patrols en Toyota Landcruisers zijn gewoon gemaakt voor dit werk. Simpele mechaniek die onverwoestbaar is. Met zo’n Touwawreck vol electronica zie ze dat nog niet doen….
Offroadrunner zegt
Jammer van de pech, maar dat hoort erbij. Kan ook haast niet anders met een auto van €500,-. Wij zijn ook al een tijdje terug, en ik kan je vertellen dat die potholes er véél meer zijn dan 1000! Denk dat je wel 1 of 2 nulletjes bent vergeten. ;-)
Cars zegt
Die statistieken zeggen veel! ;) Dit is mijn ideale vakantie! :P
Mpower zegt
Ach doe mij maar de nieuwe Wrangler Rubicon (korte), die rij je niet zomaar langs zelfs niet als je Defender heet.
Jurgen zegt
Geremd met de handrem, wow, dat dat goedging !
Jan zegt
Uiteindelijk heeft ons barrel toch bijna 1000 euro (http://www.teamfatamorgana.nl/content/view/126/4/) opgeleverd!