Het Amerikaanse autoweek (zijn die even betrouwbaar als de Nederlandse?) schreef afgelopen week dat Cadillac bezig is met de ontwikkeling van een V12 topmodel. Qua design zou er inspiratie zijn opgedaan van de 2003 Cadillac Sixteen concept car. We hebben het hier dus over een Cadillac Twelve!
Eind vorig jaar konden we nog melden dat General Motors besloten had dat de wereld nog niet toe is aan een über Cadillac. Een productiemodel zou een paar ton gaan kosten en een auto als bijvoorbeeld de Maybach van concurrent DaimlerChrysler, verkoopt momenteel te weinig. Een maatje kleiner lijkt echter geen probleem, als we de woorden van GM topman Bob Lutz mogen geloven. In een interview liet de beste man weten dat men in Australie al bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe V12, het hart van de nieuwe Cadillac S-klasse (via autonews.com).
AMG zegt
Ik vin er niks aan! Doe mij maar een MB S600 Lang
David USA zegt
Dik!!! Beter dan die spuuglelijke Maybachs!
PieterA zegt
Spijtig dat ze niet voor de oorspronkelijke V16 zijn gegaan uit het prototype. Die was nog eens hi-tech vanwege zn looks en de mogelijkheid tot afsluiten van cilinders. De wagen werkte ook, getuige de reportage ervan in Top Gear.
Zoef zegt
Wat heeft het voor zin als binnen 5 jaar alle auto’s groter dan een Smart zullen verboden worden?
Lees en huiver, vooral de laatste alinea:
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_412502.html?wt.bron=homeArt5
beschuitfluiter zegt
Dat is een zeer verontrustend artikel Zoef. Kan de strop betekenen voor alle leuke auto’s… :(
Wordt je ‘klassieke’ auto wél een stuk gewilder natuurlijk
Hansie! zegt
PieterA :
Over dat afsluiten van cilinders.
Volgens mij kan de chrysler 300 C dat ook.
Vee zegt
hijs mooi zag hem al in de film click met adam sandler en dacht toen al wauw!!
Citrofiel zegt
Hij ziet er iig stukken beter uit dan de andere auto’s in die klasse, onderscheidender. Laat maar komen!
Nico zegt
Dat laat de autoindustrie immers nooit toe joh
Citrofiel zegt
@ Zoef; Heb je nou je zin!? Je hebt me bang gemaakt… :( Heel eng, ik hoop dat de autoindustrie dat niet toelaat. Ik wist niet dat die uitstootnormen verplicht waren. Of komt dat alleen doordat niemand zich er gewoonweg aan houdt? :?
L-M zegt
Ach we hebben hier een Cadillac V8 staan en vind niet dat hij zo snel vooruit gaat . hopelijk is deze al iets wat beter want wat die Amerikanen uit een V8 halen doen ze in Japan met de helft van de cilinders.
Alfaxa zegt
@David USA
Dit is de Cadillac Sixteen hoor. Die was al uit.
David USA zegt
@ Alfaxa. Dat weet ik hoor.. Maar dan mag ik toch nog wel even melden dat is veel mooier is dan een Maybach
Alfaxa zegt
Ik dacht ff dat je het niet door had. ;)
Benny zegt
Leuk, deze auto kan dan ook weer door ehhhhh niemand gekocht worden.
David USA zegt
No problemo ;)
David USA zegt
@ L-M, ja alleen zien die japanners er niet uit en zijn ontworpen zonder een grijntje emotie.. En dan kun je wel komen met een NSX, Skyline, Supra etc.. Alleen die halen het qua design niet bij de nieuwe Mustang, Camaro en Challenger.. om maar eens even wat te noemen. Maar dat neemt niet weg dat Japanners betere motor bouwers zijn.
Phycenz zegt
“Die was al uit”…?
De ‘echte’ Sixteen was er alleen in concept vorm, deze zou wellicht in productie kunnen gaan.
Cedric zegt
@Zoef: volgens mij gaat dat heus niet gebeuren. Volgens mij gaat er bij de aankoop van een wagen toch wel een paar procenten naar de staat, dus hoe minder autos verkocht zullen worden hoe minder opbrengst dus ook voor de staat :P
lincoln mark8 zegt
beter …..cadillac was toch altijd de royce rolls onder de automobielen
David USA zegt
Haha, leuk citaat lincoln mark8!!
RubenBaeten zegt
Eindelijk. We need a modern-day Eldorado Brougham!
Destijds (1957-1960) de duurste auto ter wereld, met luchtvering, memory seats en magnetische champagneglazen. Hier is Cadillac goed in, niet in kleine Saabs ombouwen.
Ted zegt
Low-tech gedrocht die niets toevoegt en waar niemand op zit te wachten.
Wel een leuke auto als batman uit gaat.
Henk zegt
stukje van Autoweek:
General Motors werkt in Australië aan een fabriek voor V12-motoren voor het merk Holden. Ook Cadillac gaat dit nieuwe motorblok gebruiken voor een nieuw twaalfcilinder vlaggenschip. De nieuwe motor bestaat uit twee aan elkaar gesmede 3,6-liter V6’en.
De krachtbron krijgt een cilinderinhoud van 7,2-liter met 600 pk en een maximale trekkracht van dik 730 Nm. Om het brandstofverbruik binnen de perken te houden, schakelen de cilinder uit als rustig wordt gereden. Cadillac wil er mee in eigen land de concurrentie aangaan met de duurste Mercedes S-klasses, BMW’s 7-series en Lexus LS’en.
hoezo simpel een v12 maken
freek zegt
back to the 70ties
Cars zegt
Te modern.
Y. zegt
Ha fijn: nog groter, nog nuttelozer, nog vervuilender.
Wat is dat toch met de mensheid in het algemeen en Amerikanen in het bijzonder? Is het dan nooit genoeg? Wordt het niet es tijd voor iets beters dan dit soort nonsens?
Bah. :(
RubenBaeten zegt
@Y: Ik zie de cilinders van de V12-motoren van BMW, Mercedes, Audi/Lamborghini etc. zichzelf niet uitschakelen bij lage belasting. Waarom heb je geen kritiek op die vervuilende, nutteloze motoren? Oh ja… Ze zijn niet Amerikaans, dus dan is het goed. :S
Xemurai zegt
Deze car had oorspronkelijk een v16! Was paar jaar geleden op top gear
david usa zegt
@ Y. Als je iets hebt tegen grote auto’s die vervuilend zijn, wat zoek je dan op deze site???
Ted zegt
Eind jaren 70 had je al caddilacs die op 4, 6 of 8 cilinders reden, alnaar gelang het gevraagde vermogen. Dus niet echt vernieuwend. En een V8 caddilac op 4 cilinders is nog altijd onzuiniger dan een v8 van mercedes of bmw
Hansie! zegt
David USA :
Of japanners het niet halen bij Amerikanen kwa ontwerp weet ik niet hoor,
tis een kwestie van smaak.
De 1 houd van muscle cars die erg slecht ontworpen zuipende motoren hebben
De ander houd van de kleinere japaners die snel en functioneel zijn.
ik behoor tot de laatste,
doe mij maar een 3000 gt boven een mustang
RubenBaeten zegt
@Hansie: ‘Erg slecht ontworpen’, waar baseer je dat op? De Chevy smallblock is inmiddels vijftig jaar oud en al tijden de meest gebouwde motor ter wereld. Daar mag je aardig wat hoogtoerige Japanse blokjes tegenover zetten.
Maar ik begrijp je punt qua power/verbruik, efficiëntie is iets wat de Amerikanen niet beheersen.
@Ted: Cadillac was idd pionier op dit gebied en kwam voor modeljaar 1980 al met de V8-6-4. Al was die helaas zijn tijd te ver vooruit, want voorzien van onbetrouwbare electronica… Dat zullen ze dit keer beter doen (veel andere GM-modellen hebben al uitschakelbare cilinders).
Thomaars zegt
waarom geen 16 cylinders, von echt ubervet. tegenwoordig zit overal al 12 cylinders in. doe is een keertje orgineel en ga voor groot…..
autoblogger zegt
Grappig, de Amerikaanse autoweek is dus ook niet echt betrouwbaar, zo lijkt…
Het Australische GoAuto laat weten dat Holden ontkent dat er gewerkt wordt aan een V12: HOLDEN’S engineering chief has flatly rejected reports that the company is developing a V12 engine and platform for a new flagship Cadillac model that would rival the Mercedes-Benz S-class.
“It’s definitely not happening,” Holden’s executive director of engineering Tony Hyde told GoAuto this week.
The automotive world has been buzzing in recent days over reports quoting General Motors vice-chairman Bob Lutz as saying that development work is “well under way” in Australia for the car, which would be based on the Sixteen concept shown at the 2003 Detroit motor show.
It was the subject of a cover story in the US weekly magazine AutoWeek and was subsequently picked up by international and Australian media.
Mr Lutz, GM’s global product development chief, is reported to have said at a Hummer dealership opening in Britain that Australian engineers were already working on the new V12 engine.
AutoWeek claims the 7.2-litre V12 engine is basically two 3.6-litre Commodore V6s joined together on a common crankshaft, that it develops around 390kW/680Nm and has features such as direct injection and cylinder deactivation (which shuts down six cylinders when cruising to improve fuel consumption).
The reports say the V12 is already being tested at Holden’s Lang Lang test track in Victoria.
However, Mr Hyde said that Holden was not working on anything remotely like a V12 Cadillac. “We are definitely not doing it,” he said. “It might be possible to join two V6s, but we are not doing it.
Bron: http://www.goauto.com.au/mellor/mellor.nsf/story2/FA6A16A2AC028D6ACA2572AC000C16EF
Hoi zegt
ik vind het een zeer mooie auto. Beter dan al die bmw”s M serie en andere concurenten zoals mayback. Vooral omdat die 16 cilindertjes heeft. Trouwens sommige mensen zeggen dat amerikanen niet veel uit hun blok halen. Deze heeft dan als je de helft neemt van de V16, dus v8, een pk vermogen van 500! toch wel leuk. Ik heb gehoord dat die trouwens iets van 1 op 7 maar reed..
Rob USA zegt
superrr mooie auto, laat maar gauw komen.Let’s kick some german ass !! :)
Dat is nog eens een geweldig ontwerp.Ik had hem idd ook al veel eerder gespot met de 16 cil
in een autoblad.Doe mij maar dan toch de 16 cil aub.