Verkeersborden hebben hun langste tijd gehad. Dat claimt directeur Iman Kosten van CROW, hij denkt dat over twintig jaar alle huidige borden zijn verdwenen en plaatsgemaakt hebben voor dynamische schermen met actuele verkeersinformatie.
CROW (het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) denkt ook dat Nederlanders tegen die tijd veel meer gebruikmaken van route-informatiesystemen in auto’s. Dat denken wij ook, daar hoef je namelijk geen onderzoek voor te doen.
Volgens de CROW-directeur zijn de huidige verkeersborden te statisch, automobilisten hebben namelijk steeds meer behoefte aan actuele verkeersinformatie… Ja, echt waar! Dat hadden we zelf niet kunnen bedenken.
El Loco zegt
Heb ik daarvoor net mijn theorie-examen gehaald?
autoblogger zegt
Yep! ;)
sabberjoch zegt
wat helpt het om die borden te verwisselen met DUURDERE, ELECTRISCHE dus ook energie waar we van hun zuinig op moeten zijn VERBRUIKENDE matrix borden. Ten eerste die dingen geven soms wel 5 dagen file aan. Dus ik geloof ze niet meer. Ten tweede wat maakt het nou uit of je een rood/wit bord aan de kant van de weg ziet of deze. Ik heb toch een voordeel weten te vinden over deze borden en dat is : je kan ze in het donker wat beter zien dan de “ouderwetse” borden. Maar dat maakt mij niet uit ik hou me toch niet aan die snelheid:P. Ze mogen die borden er van mij neerzetten maar ik vind het nutteloos.
HLK zegt
En dat wordt dus over 20 jaar weer geld inleveren..Wordt toch van onze belasting geld aangeschaft die elektronische borden ?
automobilist zegt
Waarom borden als je het ook over de TMC door kan geven aan de auto…
Laten we hopen dat ze nooit op het idee komen een snelheidsbegrenzer te koppelen aan de navigatieapparatuur….
Alhoewel; Dat zou de overheid weer een hoop geld kosten… brandstofaccijns, boetes… etc… En – my goodness – Als Spee geen boetes meer kan uitschrijven… What’s next?
Sidney zegt
oeh, dat wordt mooi!
rij je nét langs dat bord, gaat ie van 70 naar 50 – kassa!
Florijn zegt
laat ze dan wel alsjebliegt even goed nadenken voor dat ze miljarden gaan investeren in verouderde troep. die matrix borden zijn ook zo’n ramp daar valt helemaal niks mee weer te geven omdat er maar 25 lampjes op zitten.
hoop ook dat ze een beetje rekening gaan houden met het milieu want al die konijntjes zijn al helemaal confuus van de hoeveelheid licht die wegen met zich meebrengen
Mr. R zegt
Jongens! Dynamische borden betekent dat er meer mogelijkheid en ruimte is voor dynamische maximumsnelheden! Wij willen toch allemaal ’s nachts, als er nauwelijks verkeer is, met 160 km/h (boetevrij!) naar huis cruisen?
Enige probleempje: is het niet zo dat de huidige matrixborden in Nederland niet meer dan 2 cjifers kunnen weergeven? Tip voor CROW: adviseer de overheid om de matrixborden breedbeeld te maken, zodat er drie cijfers op passen.
SugarFree zegt
Niks nieuws onder de zon inderdaad. We gaan allemaal met onze tijd mee.
Alleen een beetje misleidende titel, alsof er geen verkeersborden meer zullen zijn binnen afzienbare tijd.
Ze zullen altijd blijven, al worden het uitgebreidere systemen.
Met andere woorden: de nieuwswaarde van dit bericht is te klein voor een straatnaambord :)
Zoef zegt
Dynamische maximumsnelheden? Overlaten aan de bestuurders. Minder centraal bestuur, meer gedecentraliseerd zelf sturen.
Het einde van verkeersborden? JA! Maar dan wel op de manier van Hans Monderman.
Danny zegt
Waarom denkt iedereen aan het vervangen van de welbekende matrix-borden? Mijn inziens is het WEL een revolutionair idee, waarbij alle bekende blauwe borden boven de weg vervangen worden door een soort gigantisch flat-screen. Dit houdt in dat afhankelijke van de drukte, je de ene keer voor plaats A rechtdoor moet rijden, terwijl er even later een soort omleiding (langer in afstand, maar dus korter in tijd) op het bord wordt weergegeven, waarbij je dus ineens af moet slaan voor plaats A.
Dynamische verkeersborden, met dus dynamische informatie. Ik vind het briljant in al zijn eenvoud.
Bertram zegt
Zeeer goed plan moet ik zeggen ! Ik zit elke dag op de weg en mijn stelling: Die borden veroorzaken files inplaats van verminderen ! Is ook onderzocht geloof ik. Dynamische snelheden lijkt me ook super !
Citrofiel zegt
Ik dacht er gisteren nog aan… Serieus! Als steeds meer mensen zo’n tomtomachtig ding krijgen, die ook snelheid en andere regels aan kan geven, dan worden verkeersborden steeds onnodiger. (ben het met automobilist eens) Dynamische dus in principe ook, maar het is een vooruitgang. Dynamisch… Dynamische snelheden… Ik ben voor!
En over het energieverbruik: Plaats een zonnepaneel op elk van die borden en het is niet vervuilend ook!
Mark zegt
I love stroomstoring. Meteen chaos.
Sidney zegt
Chaos? Dat vraag ik jouw af – als ergens werkzaamheden verricht worden aan verkeerslichten (en ze dus ‘uit’ zijn), dan is er beduidend minder stremming heb ik gemerkt!
Je moet mensen niet al het denkwerk uit handen nemen, worden ze lui van ;)
Vince zegt
hallo wat is hier aan de hand(kan niet lezen ben slecht ziend):D:D:D