Deze week werden in Genève vele nieuwe automodellen onthuld. De jaarlijkse autosalon is één van de grootste van Europa en net zoals vorig jaar stond ook het Nederlandse Spyker weer klaar met een primeur.
De internationale autopers rende dinsdag weer als een stel debielen over de beursvloer. Om het kwartier was er wel een automerk dat een presentatie gaf en als je tussendoor ook nog een verhaaltje wilde schrijven en wat foto’s wilde maken dan kun je je voorstellen dat het enigszins stressen was. In deze race tegen de klok vergeet je weleens wat en daarom worden we al maanden bestookt met diverse teasers en persberichten.
De autoproducenten kennen het kunstje inmiddels. Als je het een beetje slim aanpakt dan kun je namelijk in de aanloop naar zo’n beurs ervoor zorgen dat je nieuwe model diverse malen in de media komt. Ik geef een voorbeeld: de Audi A5 coupé.
De Audi A5 is een geheel nieuw model van Audi en het langverwachte antwoord op de BMW 3-serie coupé. Er werd al maanden gespeculeerd over deze auto en we hebben dan ook met spanning zitten wachten op de eerste officiële beelden. Na de diverse spyshots konden we begin vorige maand melden dat Audi een speciale microsite had gemaakt waarop de dagen werden afgeteld tot de onthulling. Op deze website was tevens een eerste glimp te zien van de nieuwe coupé, een onduidelijke foto van de bovenkant.
Maar het feestje werd verpest doordat de afbeeldingen van deze nieuwe auto vroegtijdig lekten op het internet, met als gevolg dat dit nieuws op vele sites besproken is. Dit lekken van foto’s is overigens de laatste tijd vaker regel dan uitzondering, al dan niet gedirigeerd door de marketing-afdeling van het betreffende merk. Na het lekken besloot Audi het persbericht dan ook maar vrij te geven, van zowel de A5 als de S5, en wederom werd dit nieuws breed uitgemeten in de media. Tussenstand binnen een maand: driemaal media-aandacht voor het nieuwe model. Dit terwijl de autoshow nog niet eens begonnen was. Een natte droom voor de PR manager.
Gisterochtend stond iedereen klaar om de coupé in levende lijve te bewonderen en ook dit is weer massaal opgepakt door de pers. Maar is het nog wel leuk? Alle details zijn al besproken en de vormen van de auto zijn ook reeds bekend.
Een mooie uitzondering op deze strategie komt van onze nationale trots Spyker. Het bedrijf had bekendgemaakt dat het een nieuw model zou onthullen, met hulp van een bekende Italiaanse designer, maar er was verder nog geen informatie. Tot het moment dat Victor Muller dinsdag het laken van de auto aftrok. Een prachtige creatie, maar daar gaat het nu even niet om.
Gelukkig zijn er dus merken die het nog voor elkaar krijgen om een première geheim te houden, zoals ook BMW deed met de nieuwe M3. Vergelijk het met je verjaardag van vroeger, de cadeaus die je ’s ochtends mocht uitpakken, dat was het mooiste moment. Deze momenten zijn in de automotive branche echter heel schaars geworden.
[ in vergelijkbare vorm gepubliceerd op nu.nl, 7 maart 2007 ]
davy zegt
Een beetje jammer, maar het gaat niet (meer) om “dat mooiste moment”. Met je wagen publiciteit maken is belangrijker voor velen. En het kost je eigenlijk niets.
Aston Martin Rapide zegt
Tsja…er werken veel mensen binnen automotive branche, dan kan het wel eens gebeuren dat sommige mensen een paar plaatjes meenemen en dan via internet rondspreiden of zo. Daarom staan in alle contracten een geheimhoudingsplicht. Maar goed, je kunt niet alles tegenhouden.
Ik ben het wel met je mee eens dat het de pret kan bederven als er een nieuw model vroegtijdig uitlekt.
Aston Martin Rapide zegt
Zo is het leven he….
MarcO zegt
Het kan aan mij liggen hoor, maar werkt de auteur van dit stukkie in de eerste plaats zelf niet actief mee aan het verspreiden van voortijdige informatie ;) No offence.
Bovendien: het bedrijfsleven in het algemeen geeft geen cadeautjes. Zeker de automotive branche niet. De ‘cadeautjes’ die ze in Geneve uitpakken zijn niet te betalen voor de normaal werkende mens. Dus mijn feestje wordt er niet door verpest.
Fej zegt
Heeft bmw de nieuwe M3 dan geheim kunnen houden??? Op een paar details na was de auto niet echt een een grote verrassing meer!
w0o0dy zegt
ik heb van de M3 meer “spyshots” en “gelekte informatie” langszien komen dan van de gemiddelde nieuwe auto….. Maar goed de rest van het artikel is wel ok. Al dat gehype haalt wel een deel van de lol van introducties af.
JH zegt
Ik heb gehoord dat de A5 foto’s niet door Audi gelekt zijn. Een hacker heeft ze van de server van het reclamebureau gestolen (hoewel hacker, was gewoon slim door A4 in A5 te veranderen et voila de foto’s waren daar). Audi was “not amused”, dus het is logisch dat dit bureau niet meer voor Audi werkt;)
Florijn zegt
vind dat je helemaal gelijk hebt autoblogger want die pr mensen lopen alles gewoon te verzieken met hun “gelekt”
bvking zegt
Dat van die m3 is niet helemaal waar. Kijk maar eens hoeveel topics er wel niet alleen al op autoblog zijn geweest. volgens mij wel 10. Op sommige fotos waren alleen stukken van de bumpers en zijskirts niet te zien. En een gemaakte foto is nog altijd realistischer dan zo’n computer foto van de a5
lincoln mark8 zegt
belief the hype…..we all fall for it.
niemand kan vechten tegen menselijke nieuwschierigheid = bestaansrecht van onder andere autoblog…..dus laat maar komen dat nieuws het liefst zo snel mogelijk
DAT zegt
Waar zijn de tijden van de Citroen DS, zucht.
Dat waren pas primeurs!
Mark zegt
Ach, je ziet ook wel es dat er plots een nieuw model als snel in de showroom staat. Dus wat minder verwacht zegmaar. Ik noem de Cuore bijvoorbeeld. Oke, wel een minder courant voorbeeld, maar toch. Hangt ook van de prijs van de auto af.
Citrofiel zegt
@ DAT vooral, maar de rest ook eigenlijk; Nou ja, met de DS waren ook al moeilijkheden hoor… Eerst had Citroën een heel ander ontwerp in gedachten, maar er bleef gespeculeerd worden en er lekte geloof ik eens wat… Daarom hebben ze de auto veranderd tot wat hij uiteindelijk werd. Was er niets gelekt, dan hadden we een heel andere DS gekend… Dus soms heeft het voordelen!
De uiteindelijke DS was ook nog een vervroegd uitgebracht omdat ze bang waren dat er anders toch weer wat zou lekken, en ze wilden toch een primeur, daarom maar gewoon vroegtijdig, en daardoor was het model nog niet af en waren er veel problemen, wat de DS een slecht imago bezorgde.
Zo zie je, lekkende info heeft voor- en nadelen.
autoblogger zegt
@MarcO: tuurlijk werken wij daar deels aan mee, als er info gelekt is dan zullen we het publiceren…
@Fej & w0o0dy & bvking: van de m3 waren abnormaal veel spyshots, maar ik doel meer op het feit dat de officiele afbeeldingen niet eerder zijn gelekt of vrijgegeven.
@JH: de foto’s waren gelekt via de website van audi.de, dus ik ben benieuwd of dat verhaal van jou klopt.
JH zegt
Ik heb het verhaal van insiders ;)
David zegt
Er stond werkelijk geen enkele auto die vooraf niet was aangekondigd door de media.
autoblogger zegt
@David: de matte Rolls wellicht? ;)
Anyway, tuurlijk zijn er aankondigingen geweest voor de diverse auto’s. Maar zoals ik al schreef, van de Spyker en de BMW waren er bv nog geen specs/afbeeldingen gelekt. Dat houdt het toch wat spannender…