Fuck handsfree bellen! Dat is echt de grootste hoax die er is. Alsof het uitmaakt dat je een telefoon in je hand hebt, het gaat om de mentale afleiding. Onderzoeken wijzen het uit. Maar daar heeft onze nationale bermrat geen boodschap aan, Spee gaat namelijk een offensief starten tegen automobilisten die met gsm in de hand bellen. Voorwaarts!
Het AD schrijft dat het Koos een doorn in het oog is dat, vijf jaar na invoering van een verbod, nog zoveel bestuurders met een mobieltje aan het oor rijden. ,,De mensen hebben slecht geleerd van het verbod. Het moet een keer afgelopen zijn. Overigens adviseer ik automobilisten ook het handsfree bellen achterwege te laten. Zet dat ding gewoon eens uit.’’ Tuurlijk! Ik denk dat vanavond de internetverbinding ook even uit zet, zal Koos vast blij mee zijn.
Anyway, de handsfreeplicht werd ingevoerd op 30 maart 2002. In de afgelopen vijf jaar zijn er volgens het Centraal Justitieel Incassobureau 468.000 “foutbellers” beboet. Het tarief is minimaal 130 euro. Samen betaalden zij ruim 60 miljoen euro aan boetes.
Spee vindt dat handmatige bellers nu te vaak ‘bijvangst’ zijn. Hij werkt aan een gerichtere aanpak. ,,Ik verklap nog niets. Maar in dat soort dingen zijn we zijn heel creatief…’’
Met dank aan Jorn voor de tip!
Update: een interview met Koos is te beluisteren op bnr.nl.
U zit nu zelf ook in de auto te bellen?
Nee hoor ik zit achterin, ik heb een chauffeur
Oh, gelukkig, gelukkig.
René zegt
Ik denk dat het wel klopt dat het om de mentale afleiding gaat en het dus niets uitmaakt of je nou dat mobieltje in de hand hebt of handsfree belt.
Tenzij je natuurlijk in de stad rijdt, dan worden de handelingen die je moet verrichten (schakelen, sturen) natuurlijk wel iets minder makkelijk met een mobieltje in je hand :-)
Nick-g zegt
Ja ze zijn wel vaker creatief. Kijk maar naar hardrijden. Flitsers, stiekem achter boompjes verstoppen met laserguns etc. etc.
Bart zegt
Wat een denigerend mannetje die stink nazi, ” de mensen hebben slecht geleerd” Achterlijk stuk vreten, Los eerst de files is op. Ik sta elke dag in de file van rotterdam naar den haag en weer terug. Vrachtwagens naar rechts, sukkels die 10km onder de toegestande snelheid rijden waar het kan een boete geven. en linksplakkers harder aanpakken. Wedden dat die files zo overzijn
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
Er is maar één manier om Koos Spee de mond te snoeren: gewoon niet bellen onder het rijden.
Doordat men massaal de regels negeert (what’s new in the Netherlands) komt die irritante (Plat Haagse!) moraalridder met zijn kop in de media.
Bramzel zegt
Handsfree bellen ok. Maar wanneer gaat men dan wat doen aan de mensen die slingerend over de weg rijden omdat ze hun CD aan het verwisselen zijn? Of hun navigatiesysteem tijdens het rijden aan het instellen zijn? Of in hun dashboardkastje aan het graven zijn naar dat snoepje? Of half achterstevoren in hun stoel zitten om hun kinderen stil te krijgen? Zo kan ik nog wel wat voorbeelden bedenken.
Oftewel: Moraalridder Spee, fijn dat je zo bezorgd bent over onze veiligheid, maar doe het dan wel consequent.
Fej zegt
Het lijkt wel of die Koos Spee er trots op is dat hij jullie kan naaien!
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@ Fej,
Hij vertelt het inderdaad met een sardonisch genoegen.
Rebirth zegt
64-JV-DS geen kenteken? Weet je het zeker? ;-)
Klassiekerrally zegt
Ik heb het! Ik ga ook heel creatief worden. Als die nare man dat kan, kan ik dat zeker!
Wat dachten jullie van mobieltjes vermomd als:
– boterham met pindakaas
– voor wie dat niet lust: boterham met hagelslag
– banaan
– scheerapparaat (of mag je je ook niet scheren tijdens het rijden?)
– Mars
– Kit Kat Chunky
Ik vind ’t net zo’n briljant idee als die Italiaanse T-shirts met veiligheidsgordels er op gedrukt :)
PigPen zegt
Koos Spee: Wanted, Death or Alive
Voor de prijs een flitsbon :)
Maar als een GPS flitskastmelder mag, waarom dan een MP3-speler met GSM functie niet?
the stig zegt
@klassiekerrally
LOL!
of gewoon handsfree met bleutooth, is makkelijker… als het zoals onderzocht enkel om mentale afleiding gaat zou roken ook verboden moeten weorden tijdens het rijden…. FUCK YOU SPEE!
Martijn zegt
@Bramzel helemaal met je eens jonguh!! laat ze dan iedereen aanpakken die aan het klooien is in de auto en dan dus inderdaad ook Cd’s wisselen en snoep zoeken!!!
P@ zegt
Koos blijft een mega kneus… maar hier maakt hij wel een goed punt.
Dat bellen is echt mega irritant om maar niet te zeggen gevaarlijk…
Hoevaak zie je iemand slingeren op de weg? 9 van de 10 x is het een bellert!
Aanpakken die handel.. net zoals rijden onder invloed. Dat mag van mij wel helemaal verboden worden!
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@ Rebirth
Er rijdt ook een Suzuki Swift rond ja (goed gevonden op RDW ;)), maar dit is *mijn* kenteken en niet van mijn auto.
Back on topic:
Binnenkort verschijnt er een maatregel dat sensoren in het stuur verplicht stelt, waarmee kan worden aangetoond dat je niet met twee handen aan het stuur hebt gezeten. Er komt een automatische koppeling van de snelheidsmeter en deze stuursensoren aan het rekening rijden. Een zendertje dat al deze gegevens naar een centraal incassobureau stuurt zal op een geheime plaats in de auto worden geïncorpereerd.
Het MJIB hoeft dan alleen nog de rekening naar de verbalisant te sturen, of wacht, dan koppelen we de wegenbelasting er ook aan, want die wordt al automatisch van rekeningen afgeschreven.
Bad Pritt zegt
Read my lips: nu gaat er iemand zeggen: Amerikanen kunnen niet rijden
PigPen zegt
@ P@
Helemaal gelijk, vooral SMS’en is levensgevaarlijk… was er niet een tijdje terug een vrouw die al sms’end door het rode licht iemand dood reed?
En de drinkende rijders onder ons… jullie mogen wat mij betreft een levenslange intrekking krijgen. ;) Kijk, zo los je het file probleem op!
Sjefke zegt
@ Bad Pritt waar slaat dat nu op?
Koos Spee moeten ze zelf de hele dag achtervolgen en bij elk foutje wat hij maakt (al is het maar fietsen op de stoep) er een bon voor geven. Kijken of hij dan nog zo pietluttig ingesteld is!
El_Grande zegt
@ 64-JV-DS
Dus elke keer als ik schakel word dat geregistreerd als bellen of iets wat me af zou leiden en krijg ik een boete thuis hmmm… dat ljkt me dus lastig.
Bad Pritt zegt
@ Sjefke: Op de een of andere manier kwam mijn vorige post niet door de censuur (bestond alleen uit URL’s) en slaat deze reactie uit zijn verband dus inderdaad als k*t op Dirk. Maar als je ff “cell phone car accidents” googlet begrijp je wat ik bedoel: feiten ipv meningen
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@El-Grande
Je hebt een punt. Er kan een vertragingsmoment worden ingecalculeerd dat een gemiddelde tijd van stuur-naar-versnellingspook-naar-stuur hanteert. als je dus alleen met je hand op de pook zit tijdens het schakelen – wat je rij-instructeur je niet geleerd heeft ;-) – dan kan dat inderdaad tot een boete leiden.
Maandelijse afschrijving (ofwel geconsolideerde termijnrekening) zou je dan kunnen gebruiken om te voorkomen dat je datacentrum overbelast raakt.
Maar goed, ik ben weer aan het hemelfietsen (wat overigens wel mijn vak is :) )
DAT zegt
Net op BNR nieuwradio:
Gaf Koos Spee een interviewtje bellend vanaf de achterbank !!
Want meneer heeft een chauffeur !!
DAT zegt
http://www.bnr.nl/EmbeddedPlayer.asp?id=11177&source=undefined
Hier een linkje naar BNR. Koos Spee bellend vanf de achterbank.
Bad Pritt zegt
Met dank aan DAT net even geluisterd naar Koos Spee(rpunt). Geen speld tussen te krijgen IMO
Spookyfish zegt
Er wordt wel verwacht dat we zo slim zijn om zelf een carkit in te bouwen of het geld hebben dat te laten doen, maar op tijd je abonnement opzeggen – daar zijn we te dom voor?
http://politiek.hetdagelijksnieuws.nl/885504/PvdA_Abonnementen_niet_stilzwijgend_verlengen.htm
Oh. sorry andere discusse :)
kees zegt
Ik denk dat het te niet duur is om een handsfree setje te kopen. Je kan iedereen wel afzeiken die telefoneren in de auto wil verbieden maar er gebeuren toch wel veel ongelukken mee en voor euro 13.00 heb je al een oortje in. Verder zie ik ook vaak juist de duurdere auto bestuurders met een tel. aan het oor. Wel een bmw maar geen handsfree? Koop zo,n ding en spaar 130.00 euro uit.
Klassiekerrally zegt
Het gaat er hier denk ik minder om of ons aller Koos nu gelijk heeft of niet, maar meer om de manier waarop hij zijn snode plannen aankondigt.
Dat heeft een hoog ‘pest’ gehalte.
Bovendien is het inconsequent en bovendien onnodig, want ELKE handeling die de rijvaardigheid in gevaar brengt is per definitie verboden.
C30CDIAMG zegt
ja, dus als je moet gaan schakelen… Verboden!!!
Bennink zegt
[quote=”Koos”]Ik verklap nog niets[/quote]
Waarschijnlijk gaan ze achter een random auto rijden, trekken via het kenteken je GSM nummer na en gaan bellen… als je dan opneemt zien ze dat en arresteren ze je :D
OJ zegt
@ Sjefke: Geweldig idee om Spee een week lang te laten achtervolgen! Is vast wel een of ander BNN-programma te vinden dat daar voor in is. Dat zou pas lekker reality-tv zijn… Koosje pesten!
petervanhtev zegt
EENIEDER moet zorgen dit jaar hier een bekeuring voor te krijgen want anders denkt koos dat we naar hem luisteren (doordat de overtredingen afnemen) en dat deze harde maatrechelen zoden aan de dijk zetten. Dan zal deze DESPOOT zijn aandacht op iets anders richten als het bedienen van de radio, roken, eten, praten enz.
mashell zegt
Volgens mij is het een probleem dat zichzelf al aan het oplossen is. Carkits worden steeds meer af fabriek ingebouwd in dure auto’s en ook goedkopere Nissan QQ bijvoorbeeld. En hoe betuttelend Koos ook kan overkomen, hij heeft eigenlijk wel gelijk.
Boxster zegt
Gedeeltelijk een goed plan van Spee! Zou helemaal perfect zijn als hij alle KLPD-agenten zou inzetten voor het pakken van niet hands-free bellende automoblisten, drankrijders, bumperklevers en notoire linksrijders. Maar dan wel al die camera’s en laserpistooltjes inleveren!
Lagonda zegt
Ik ben nu al een paar keer bijna van de weggekopt omdat de bestuurder zo nodig een GSM tegen het oor moest hebben. Iedereen die niet handenvrij belt is een gevaar op de weg. Je mist een hand die je nodig hebt voor schakelen of richting aangeven. Ook ben je aan de kant waar je de GSM tegenaan hebt een groot deel van je gezichtsvermogen kwijt. Dan nog maar niet te spreken over je reactievermogen. Vaak zie je ook dat auto’s die zwabberen en geen richting aangeven een bestuurder hebben met een GSM tegen het oor. Het is pure onzin om een GSM met cd’s, bananen, een mars of wat dan ook te vergelijken. Met een van laatstgenoemde rijdt je niet tegen het oor. Daarnaast praat een mars niet tegen je en wordt je daardoor ook niet afgeleid. En als dat wel zo is hoor je niet achter het stuur thuis. Ik ken al diverse mensen die een ongeluk hebben veroorzaakt door zo te bellen. Je wordt nou eenmaal meer afgeleid als je een gesprek aan het voeren bent dan wanneer je wat anders doet. Snap dat nou ‘s. En wat ik helemaal erg vind is dat de meeste toestellen tegenwoordig met een headset afgeleverd worden. Gebruik die dingen dan ook, je hebt in ieder geval je hoofd en handen vrij. Zo moeilijk is dat niet.
En mocht er ooit een jojo met gsm tegen het oor een van mijn kinderen aanrijden dan heb ik nog maar een missie in mijn leven. Het is gewoon misdadig, onnodig, stom en vooral ook krenterig om nu nog niet handenvrij te bellen.
C30CDIAMG zegt
– Amen –
Klassiekerrally zegt
Ja, sluit ik me ook bij aan.
Classic red zegt
@Lagonda
Er zijn ook mensen geweest die iemand dood reden, omdat ze een cd’eetje verwisselden. En als het voeren van een gesprek de afleidende factor is, is handsfree bellen ook misdadig. Bovendien onnodig. Weinig mensen zijn zo belangrijk, dat ze 24 uur per dag bereikbaar moeten zijn, ongeacht wat ze zichzelf wijs maken.
tipo zegt
Koos Spee over de zeik over flitsmeldingen op BNR-Nieuwsradio:
http://www.dumpert.nl/mediabase/11246/8324690f/index.html
Sven zegt
Ik ben het zeker eens met dat het een mentale afleiding is, maar als ik soms bij mensen in de auto zit die aan het niet-handsfree-bellen zijn, zijn ze soms toch een partij aan het k*tkloten met schakelen, kijken, sturen, bellen, richtingaangeven…
Okay, dat kijken wordt beïnvloed door de mentale afleiding, maar de rest is puur vanwege dat je maar 1 hand vrij hebt.
En over dat wat 64-JV-DS stelde; dat lijkt mij heeeel erg sterk, dan is zelfs je eigen auto een Big Brother aan het worden…gaat dat niet een klein beetje te ver?
Sven zegt
@ Tipo:
Wat een heilig boontje is die toch he, die Koos Spee…t zal mij nix verbazen als hij een lekkere dure auto heeft, met ingebouwde navigatie en bij elke hoge toon eventjes het voetje van het gas afhaalt…de schijnheil
Ik zou het ook doen hoor, maar ik ben niet zo’n justitie-billenlikker als hij, godzijdank!
DAT zegt
BNR heeft (op mijn verzoek) ook de clip op hun site geplaatst dat Koos zelf vanuit de auto belt:
BNR: U zit nu zelf ook in de auto te bellen?
Koos Spee: Nee hoor ik zit achterin, ik heb een chauffeur
BNR: Oh, gelukkig, gelukkig.
http://www.bnr.nl/EmbeddedPlayer.asp?id=11189&source=undefined
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@ Sven:
:-) Natuurlijk gaat dat wat ver. Het was dan ook sarcastisch bedoeld. Aan de andere kant: het koppelen van bestanden is wèl mogelijk. Niet dat het bewaarheid wordt. Gelukkig hebben we in Nederland een Wet Bescherming Persoonsgegevens die koppeling van bestanden verbiedt.
Het is af en toe goed om eens te hersenwaaien over de mogelijkheden in technologie en informatievoorziening.
Maar als het aan Spee ligt, hadden we allang allemaal zo’n oplossing in de auto, en – om uit een andere blog te citeren – praatten we tijdens verjaardagen over hoe dat systeem omzeilen zou kunnen worden.
“Het draait ùitèndelek allemaal om de vèleghèd van de weggebrùikahs!” aldus onze pedante flitspaalzitter.
Marco zegt
Vorige week bekeuring gehad voor niet handsfree bellen. Was notabene op weg naar een ongeval (kreeg telefoontje dat er een motor in de vangrail lag en ik was daar vlakbij). Werd net voor het ongeval stilgezet door een motoragent notabene.
Toen ik aangaf dat er een motor onder de vangrail lag werd daarop geantwoord “daar zijn wij voor, dan moet je 112 bellen”.
Toen ik daarop zei “als ik er nou al bijna zijn, dan lijkt het me handiger om vast te gaan kijken ipv te wachten tot jullie eens opkomen draven”
Handsfree bellen is net zo afleidend als niet handsfree bellen, dus of ze moeten consequent bekeuren voor bellen in de auto of ze moeten het allebei toe staan. Halve maatregelen werkt nou eenmaal niet.
sven zegt
Niet handsfree bellen mag voor mij even zwaar bestraft worden als dronken rijden , alsook het niet vastmaken van kinderen in de wagen !
Ik erger me er dood aan als ik kinderen op de achterbank zie rondkruipen , levensgevaarlijk !!
Business zegt
En weer, waar blijft nou die VW Passat uit 1993-rijder die over Koos een fatwa uitspreekt?
Het staat buiten kijf dat autorijden met een telefoon aan je hand nadelige gevolgen heeft voor de kwaliteit van je rijgedrag, maar het staat ook buiten kijf dat dit type persberichten, en met name de laatste zin ervan, bijzonder nadelige gevolgen hebben voor de kwaliteit van de verstandhouding tussen burger en overheid. Er wordt gesproken en gehandeld op basis van wantrouwen van de overheid jegens de burger, en ik zou graag in de gelegenheid zijn om de burger dan ook maar op te roepen om zo creatief mogelijk gewin te behalen uit deze situatie. Voor een naaistreek hoort een naaistreek!
64-JV-DS (géén auto kenteken) zegt
@Business:
Herehere! Mr. Speaker has made a very good point.
Het punt waar we het allen over eens zijn is dat niet hands free bellen gevaarlijk is. Ik doe het niet en roep iedereen op om het ook niet te doen.
Wat ik niet accepteer is dat zo’n mij dat moet vertellen, met zijn belerende toon.
64-JV-DS (géén auto kenteken) zegt
Oeps er is iets niet goed gegaan. in de laatste zin moet tussen zo’n en mij nog een censuurpiep staan! >:-)
DAT zegt
@Sven:
Spee heeft niet alleen een dure auto. Koos heeft zelfs een chauffeur.
Dan lijkt het mij ook makkelijk om de moraalridder uit te hangen om handsfree te willen verbieden.
Ik heb die telefoon gewoon nodig. This is 2007, man !
Business zegt
@ 64-JV-DS:
Die censuurpiep is waarschijnlijk weggecensureerd! De AIVD richt zich vanaf heden op de bestrijding van en met name de latente media-aandacht voor snelwegterrorisme!
lincoln mark8 zegt
spee=eng…. maar wel eindelijk een ambtenaar die de wet WEL serieus neemt ….dus geen gedoog homo…. gewoon een vent…alleen een beetje eng.
ger servaes zegt
Een reaktie op bellen in de auto,zeker moet dit maar eens afgelopen zijn,ik zelf zit de gehele dag op de weg en erger me er rot aan.
Men vergeet om de richting aan te geven,op het laatste moment veranderen van richting en ga zo maar door.
Wel zou ik graag zien dat ook de fietser en ook de brom, snorfietsen worden aangepakt ,ook deze weggebruikers zijn in overtreding met hun bellen.
Ook deze weggebruikers maken zware fouten met die apperatuur.en ik vindt dat hier ook een fikse boete mag worden uitgeschreven.
Sjoerdv zegt
En terecht…
Business zegt
Ik heb eens geprobeerd om mijn verkeersboetes bij mijn belastingaangifte af te trekken als zijnde giften aan de staat. Ging helaas niet door omdat boetes onvrijwillig zijn, maarreh, ik reed toch ook vrijwillig te hard, gaf daarom vrijwillig in totaal 900 euro aan de staat en mag deze dan toch ook vrijwillig aftrekken?
mart(w)in zegt
toch vervelend dat ie me nu achterna gaat zitten,als ik dronken achter het stuur zit te bellen/sms en en zo nu en dan en ander cdtje erin doe vindt ie dus niet grappig meer,laat staan als ik er nog ee sigarettje bij rook ook,het gaat al jaren goed…
smoke zegt
Volgens mij was het verwisselen van een CD/radiozender ook de oorzaak van Danny Blinds ongelukje…
Maar bellen in de auto is voor sommige mensen nou eenmaal noodzaak. Ik breng een groot deel van mij werktijd door in de auto en ik moet nou eenmaal bereikbaar zijn voor mijn werk, dus kan onmogelijk de telefoon uitzetten.
Het is zo dat sommige mensen beter kunnen multitasken dan anderen, en nee dat zijn niet de vrouwen tegenover de mannen, hoewel ze zelf nog vaak krampachtig aan dat fabeltje vasthouden :). De een heeft er wat minder moeite mee om naast het bellen zijn snelheid vast te houden, de auto in een rechte lijn te houden en tegelijkertijd nog scherp op de rest van het verkeer te letten dan de ander. Het ligt er ook aan waar je belt. Is dit in een drukke spits, dan neem ik een gesprek inet aan of kap ik ’t af, is dit echter op een lege snelweg, wat is het probleem dan?
Ik gebruik de uren die ik ’s avonds laat over de snelweg rij juist vaak voor allerlei telefoontjes, scheelt weer tijd als je weer thuis bent toch? Het blijft tot slot wel een feit dat de een veel beter om kan gaan met bellen en het verkeer dan de ander. Ik kom ze regelmatig tegen die in de stad zitten te bellen en dan dus geen richting aangeven waardoor ik voor jan l*l sta te wachten bij een rotonde of afslag. Of die figuren die voor een verkeerslicht zitten te bellen en dan volledig missen dat het ding weer groen wordt. Of, erger, zij die gewoon door rood knallen omdat ze het licht volledig missen. Laatst zat ik in Duitsland achter een auto die bij een verkeerslicht wegreed en vervolgens op de 35/40 bleef steken terwijl het toch echt een 100-weg was. Zodra ik de gelegenheid had ging ik er langs, en wat denk je: mevrouw zat doodgemoedereerd te sms’en! Dat soort figuren zou je toch de kop van de romp trekken?
Maar goed, de een kan wel met een telefoon onderweg en de ander niet. Voor de wetgever is het onmogelijk en onwenselijk te gaan bepalen wie het wel en wie het niet kan (bovendien vindt iedereen van zichzelf dat hij/zij het uiteraard veel beter dan ‘al die anderen’ kan), dus wat dat betreft zijn die bekeuringen begrijpelijk, en als je er verkeersdoden mee bespaart door er mensen mee te pakken die volledig onverantwoord te werk gaan kan ik er ook nog wel vrede mee hebben eigenlijk….
Mark zegt
Je kunt door zoveel dingen worden afgeleid in de auto. M’n vader scheert zich alzie zich in de binnenstad van Den Haag in de sukkelendefile aansluit. Tsja en handheld bellen is de klos omdat dat gewoon veel voor komt. Autos af fabriek met BT carkit zou al een hoop schelen!
Over de flitsmeldingen: Snap trouwens nog steeds niet waarom een RD niet mag in de auto, maar je wel via de radio de meldingen mag horen…
RX7FC3S zegt
Van : Sir Smokalot
Quote : “Duitsland achter een auto die bij een verkeerslicht wegreed en vervolgens op de 35/40 bleef steken terwijl het toch echt een 100-weg was. Zodra ik de gelegenheid had ging ik er langs, en wat denk je: mevrouw zat doodgemoedereerd te sms’en!”
Zo’n figuur had ik ook een keer voor me.. Op de weg mocht men 80, dame reed 60 tot 65km/u. Kon in d’r spiegel zien dat ze veel meer met d’r GSM bezig was dan met opletten bij het rijden. Slechts voor in totaal enkele secondes keek ze ff op om te kijken waar ze reed. Reken dit over een periode van ± 3 minuten..
Lijkt weinig, maar reken wel dat het aardig druk was op de weg op die plek..
Tiz gewoon vragen om moeilijkheden.
Anyway : Koos Spee vind ik gewoon een l*l. Simpel.
Maar wat betreft het niet-handsfree bellen ben ik ’t met ‘m eens.
Verder moet die gast gewoon niet praten en zowat eisen dat het volk maar de wet (blindelings) te gehoorzamen heeft, alsof de ‘vrije-wil’ van het individue een vorm van middeleeuwse ketterij is.
Verder kan ik me best voorstellen dat een CDtje-wisselen ook best link kan zijn tijdens het rijden. Maar tegenwoordig heeft men mp3-spelers (en/of radio-cd spelers die mp3 cd’s accepteren), waardoor wisselen bijna niet meer nodig is.. Uitzonderlingen daar gelaten.
Maar goed : Grootste oorzaak van ongelukken is nog altijd de combinatie : onoplettendheid, gebrek kennis van hoe ’t voertuig reageerd in bepaalde situaties en voertuigbeheersing…
Dus niet de ‘snelheid’ waar bepaalde instanties de schuld aan geven.
Sommige mensen zitten zelf zonder een GSM of iets dergelijks bijna te slapen achter het stuur. Verstand op nul en oogkleppen op..
En bij het minste dingetje paniek zaaien..
Of/en het excuus gebruiken dat ze het doen voor het milieu…
Groetjes.
PS: Elke vorm van sesuur is een beperking van de vrijheid van menings uiting.
Fatsoen en een beetje respect naar elkaar toe is moeilijker voor elkaar te krijgen dan meningen onderdrukken..
Typische handelswijze van menig overheid c.q. aanverwante instanties : The easy way out.
Zo ook met het verkeer. Op snelheid pakken is makkelijker dan op rijvaardigheid.
C30CDIAMG zegt
@tipo! :)
Dit is dan ook maar weer eens het KEIHARDE bewijs dat hij het WEL voor het GELD doet en NIET voor de VEILIGHEID!!!
Wat een zakpatat!!!
Ik heb zo’n hekel aan die vent, echt een sbs-6-er
Lexus-menia zegt
Die Koos moet in zien mensen arm te maken creeer je geen veiligheid
Wat die man nodig heeft is een ontslag brief.
Want hij is alleen goed voor de staatkas en niet voor het veiligheid van de bestuurder.Ik zou hem graag hem willen spreken.Dan hem de echt feiten onder zijn neus wrijven.Me handen jeuken al het idee dat ik heb in levende lijve zou tegen komen.Echt een abnormale moraal ridder,samen met zijn dienaars die op een sluwe wijze te werk gaan.
Nederlandse grootste oplichter.KOOS SPEE
Wuur zegt
Waarom mogen de ‘normale’ automobilisten geen telefoon in de hand hebben,
terwijl je (bijna) alle vrachtwagen-chauffeurs die je ziet rijden, door hun bakkie aan het praten zijn ?
Dat is toch ook niet handfree !?
Mag dat dan wel ?
Business zegt
@ Wuur:
Dat zijn vrachtwagenchauffeurs, die hebben daar een ontheffing, ik bedoel, ze mogen toch ook zomaar 85 rijden waar je normaal minimaal 120 moet?
Enniewee, ik heb afgelopen jaar geen rechtszaken meer gezien van de staat tegen een persoon die K.S. te D.H. een struikrover noemde, je weet wel, die struikrover… :p Is het tegenwoordig ook geoorloofd volgens het parket in Lelystad om hem op een “fuck you” te trakteren?
C30CDIAMG zegt
nou 85… ze rijden 100 wanneer het ze uitkomt, en ook 75 wanneer het ze uitkomt…
Walter zegt
Handheld of handsfree bellen maakt geen verschil qua veiligheid. Maar of iemand handsfree belt, of zit te zingen kan men niet zien. Dit is niet te controleren dus kan het ook niet strafbaar gesteld worden.
In de auto moet men de aandacht bij het autorijden houden en niet bij de telefoon.
Dus daar heeft Koos Spee groot gelijk in.
Trouwens, indien handsfree bellen een gevaar oplevert, kan je daar óók een bekeuring voor krijgen. Dit geldt ook voor het verwisselen van een CD waardoor je gaat slingeren, of het eten van een broodje.
Dan valt het onder Artikel 5 van de wegenverkeerswet:
Artikel 5.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Het is een feit dat door gevaarlijk gedrag zoals bellen (dodelijke) slachtoffers vallen. En al wordt er maar één leven gespaard, dan is dat het waard.
Dus waarom maakt iedereen zich zo druk om dat er meer gecontroleerd gaat worden? Als je je normaal gedraagt in de auto is er niks om voor te vrezen!
Chiel zegt
Gelukkig mag men nog wel koffie drinken tijdens het rijden om wakker te blijven.
Speurder zegt
Heeft een politieman, die alleen in een dienstauto rijdt, ontheffing van het niet handsfree bellen ?
Er wordt wel voor bekeurd, maar ze doen het zelf ook.
En wie zegt daar iets van ??????????????