Na al het nieuws over Spyker de afgelopen dagen zou je bijna vergeten dat er nog een Nederlandse wereldprimeur was in Genève, namelijk de eerste Donkervoort met een vast dak, de D8 GT. De afgelopen maanden is er door Donkervoort al de nodige computertekeningen en informatie naar buiten gebracht, maar op de eerste live foto’s moesten we nog even wachten.
Net als de open D8 is de GT ook verkrijgbaar met 3 verschillende motoren met 180, 210 of 270 pk. Per jaar verwacht Donkervoort 50 stuks van de D8 GT te verkopen.
Met dank aan Nathan voor de tip!
Matsinator zegt
50 stuks per jaar maar voor zon prachtige auto?
toch raar
Remco zegt
lelijke achterkant!
M Freak zegt
Jammer van de jaarproductie….maar wel een vette bak! :D
Danny zegt
Fantastisch natuurlijk, dat Donkervoort eindelijk met een model komt waarvan de kofferbak op slot kan, maar moet die nu echt lijken op de Crossfire…?
AVK911 zegt
Een D8 met 270 pk en zó ’n laag zwaartepunt dito gewicht, da ’s pas een kart voor op de openbare weg, of meer nog : hét kartcircuit bij uitstek voor zo ’n bolide in z’n natuurlijke biotoop, nl de Nordschleife ! Fun fun fun. En wat een bloedmooie auto. “Bestes Leistungsgewicht”, zegt men in het duits … .
KoboC zegt
Wat een gave wagen. Ik vind alleen de achterkant een beetje te rond. Precies wat Danny ook zegt… hij lijkt zo een beetje op een hele snelle, veel gavere, kleine versie van een crossfire. Alleen zul je Kelly Osbourne hier nie tin zien rijden. Dus je zit wel goed ;-)
natan zegt
wanneer gaan jullie er een rij-impressie van geven:)
Hollands trots!!!
Nico zegt
Wat een gedrocht!
Keller zegt
Jeetje! wat een lelijke achterkant, dan maar geen dak.
hansco zegt
Dit is het ding waarom kleine kinderen spontaan zullen huilen en honden zullen blaffen.
Wat een lelijk geval.
Daemon zegt
Weet iemand hoe veel dat ding gaat kosten? leuk 3e of 4e autotje lijkt mij.
Hans zegt
Vind de achterkant veel op de Bmw Z3 coupe lijken.
Lagonda zegt
Met alle beste bedoelingen, maar ik kan ‘m niet mooi vinden. Wat is er toch aan de hand met al die top modellen ? Jaguars met ingebouwde brievenbussen en Halfords kit, Spykers in MTF uitvoering, de D8 GT lijkt wel een Cyborg uitvoering uit Battlestar Galactica. Jammer hoor.
Jurrian zegt
je moet ook niet kijken naar deze D8 als je kijkt naar een supercar of andere gewone auto. ik vind dit een geweldige wagen! werkelijk. want dit is een aerodynamisch geperfectioneerde lotus 7. dat zijn al gruwelijk snelle wagentjes, dus dit moet werkelijk ontaardend snel zijn.
het is dus geen lelijk design, het is een geperfectioneerde S7 met een dak, en dat heeft mijns inziens ontzettend bruut uitgepakt.
Martinus zegt
altijd een fan geweest van donkervoort maar hierbij heb ik toch mij twijfels, algehel lijnen zijn wel ok maar er zitten teveel lijnen en naden en vouwen in die hardtop. komt niet echt als een homogeen ontwerp over
PieterA zegt
Dit is functie boven vorm. Mooi zijn was bijzaak in dit geval. I like it.
MarcO zegt
Zo dan! Daar krijgt mijn vurigste wens (ooit een donkervoort te bezitten) een forse knauw. Die achterkant…. neeeeeeeee! (tot zo… ik moet eerst een potje huilen).
jasper zegt
lelijk! waarom maken hollandse merken alleen maar lelijke autos?
tt zegt
Ik moet zeggen dat ik hem best apprecieren kan. Vraag me wel af hoe de deuren openen en of een normaal mens er dan inraakt..
Jurrian zegt
hou op met hem lelijk te noemen, je klaagt toch ook niet over stickers op raceauto’s of de spoilers op een F1 wagen?
Bramzel zegt
Helemaal top, ik vind hem er super uit zien. Donkervoort distancieert zich hiermee tenminste van de andere ‘Super Seven’ clones.
Bart zegt
Ligt het nou aan mij of was er bij die onthulling nou gewoon vrijwel niemand aanwezig ;p
Ties zegt
Ik vind dit eigenlijk geen auto, meer een skelter met een motor
Corné zegt
@jasper
Stakker, zeker nog nooit een Spyker gezien?
Prima auto btw, alleen achterkant mwoah.
YDC zegt
@ remco hou je # aan hollandse glorie is niks lelijk!!!
-edit: iets minder emotioneel graag-
MarcO zegt
Ik wilde weer wat gaan zeggen, maar de tranen springen weer in m’n ogen van die achterkant. Voor de rest is het natuurlijk een topbak. En de vurige wens om er 1 ooit te bezitten blijft, maar dan niet deze.
3s zegt
Een plaatje van een auto zonder overgestileerde eigenschappen.
Nou ja 270 pk is erg lekker……
SugarFree zegt
Vind dit (in tegenstelling tot de Pekingeend van Spyker) wél Neerlandsch trotsch.
Verschrikkelijk stoere echte mannen-bak, die ook écht presteert (en dan heel erg) en die ook waarmaakt hoe ie er uit ziet. Over het design ben ik niet onverdeeld positief. De vormgeving rond de achterlichten vind ik een designprijs waard, maar de vormgeving van het dak… hopelijk heeft het te maken met de hoek van waaruit de foto is gemaakt, maar ik ben een beetje bang dat ik dát niet het mooiste onderdeel van de auto vind.
Als ik het geld had (en een circuit in de buurt) zou het een serieuze optie zijn!
PieterA zegt
Nogmaals, dit is functie boven vorm. Het maakt dus in mindere mate uit hoe hij er uit ziet. Het is alleszins een head-turner denk ik.
LOWrider_NL zegt
kijk. DAT is nou een mooie auto! mooi werk!
Frank zegt
Knappe auto, aerodynamica heeft de vorm bepaald. Ken als amateurpiloot ook maar weinig mooie vliegtuigen… Ben alleen benieuwd als je voor een verkeerslicht moet wachten dat boven de weg hangt. Denk dat je dan je nek uit moet rekken en je neus tegen de voorruit moet drukken om het te zien (of natuurlijk drie meter voor de streep al stoppen, maar ja je moet natuurlijk wel boven de inductielus in de weg staan).
SugarFree zegt
@ frank
Gelukkig zal je met zo’n auto als deze weinig stoplichten zien, denk ik (circuits hebben er niet zoveel ;) )
In m’n classic Mini had je het probleem van de neus-tegen-de-voorruit-bij-het-stoplicht ook; maar het was een british open en met het dakje 3 cm open, kon je zo naar boven kijken, hilarisch natuurlijk.
Jan zegt
Kijk naar het dak: Daar zitten scharnieren. Vleugeldeuren zeg maar. Het leek me al interessant hoe men het probleem met een deur zou oplossen. Wordt wel een praktischer auto zo, natuurlijk.
Jan zegt
Het probleem van de stoplicht is ook al opgelost, er zitten immers ruitjes in het dak…
oly zegt
het enige neppe is dat lullige uitlaatje zonde gewoon twe dikke pijpen aan de zijkant dan zijn ze goed bezig en gooi gewoon die v8 van de rs4 der voor de lol in doe is gek zou ik zeggen 420 pk in zoon bakkie dat word ziek. dna zou ik hm meschien og wel meer gaan warderen dan tvr en dat zegt veel. want tvr is echt ziek
BOL zegt
oeeeeeh geweldig ding!!!
Remco zegt
@YDC
De achterkant van die Donkervoort doet me nog het meest aan onderstaand design hoogtepunt denken….
http://www.autozine.co.uk/slideshow/cache/6957.jpg
v.Wijk zegt
Gruwlijk geen ander woord.
Robin zegt
Mooi mooi mooi zeg
Wouterman! zegt
Hij is toch wat minder puur dan de “gewone” D8…
Toch zet ik hem zeker op mijn lijstje droomwagens! :D
nicky zegt
hele pure wagen, alleen de achterkant vind ik ronduit lelijk
roma zegt
nice ^_^
Citrofiel zegt
Ik vind hem veel stoerder dan de andere Donkervoorts, maar die achterkant… Apart, en ik weet niet of ik dat positief of negatief bedoel…
Solstice zegt
Eindelijk :-) Dacht al waar blijft ‘ie nou op Autoblog ;-)
Erg goed gedaan van Donkervoort, ze hebben een auto waarvan de oervorm stamt uit de jaren ’60 op deze manier zelfs iets futuristisch gegeven.
Lebastille zegt
Ik vind het geen mooie auto, maar als ik zo lees wat voor aandacht ze aan de stijfheid en aerodynamica hebben besteedt, moet dit een hele fijne en snelle auto worden. Donkervoort heeft ook een record op de Nordschleife geleverd en ben benieuwd ofdat ze dat hiermee weer kunnen.
nelus zegt
prachtige auto, ik vind de achterkant juist mooi in lijn met de spatborden
Rogier zegt
Ik vind deze auto verdacht veel lijken op een Prowler.
Wouter zegt
dat zijn nou nog eens banden
stoer ding
CSL zegt
Lijkt wel een verkrachte Z3M
RenesisHP zegt
@oly
een v8 in een donkervoort? Zou dat passen dan,ik geloof dat je het principe van dit soort auto’s niet snapt.
Dit is inderdaad functie boven vorm. De auto is een prachtig voorbeeld van evolutie en ik vind hem prachtig.
Dutchy zegt
Wow, eerst de fantastische Spyker C12 Zagato en nu, deze ook eigenzinnige Donkervoort D8 GT, f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h!!!. Ook voor team Donkervoort in Lelystad chapeau, diep respekt. Schijt hebben aan de doorsnee Nederlanders die de boel, zoals diverse hierboven, weer afkraken. Ze kunnen toch niet zo’n scheurijzer aanschaffen. Dan te bedenken dat de 2 fabrieken steenworp afstand van elkaar liggen en ,voor 2010, bijna naast elkaar komen te liggen, als de plannen doorgaan tenminste :-) Ik raak niet uitgekeken. Heel aparte auto met kloten, niet voor mietjes. Grappig dat veel mensen altijd zeggen, hij lijkt op die en die, juist niet. Eenmaal in echt gezien vergeet je hem nooit meer. Ben benieuwd wat ’t instapmodel moet gaan kosten, zag ik zo 1-2-3 niet.
audi liefhebber zegt
zeer mooi 2 nederlandse merken die de top nogh wel hlen
audi liefhebber zegt
zeer mooi 2 nederlandse merken die de top nogh wel halen
RA999 zegt
geweldig, hij is echt prachtig
Donk zegt
Tax free is ‘ie 90.000 euri
Met alle belasting, bpm en andere onzin erbij is dat €145.000,-
joejojo zegt
Dames en heren,
Ik kan het fout hebben, maar kijk eens goed naar de koplampen en achterlichten…….ze komen verdacht veel overeen met de Audi Q7…..of zie ik het nu verkeerd…okay…ze zijn wel iets kleiner..maar toch?
Over het algemeen: hehe, eindelijk een dichte variant….vind em toch wel strak hoor!!
ikke zegt
Best leuk bakkie. Staat garant voor goede prestaties, vind de achterlichten wel vrij veel op die van de wijlen smart roadster lijken.
ikke zegt
dat laatste geldt natuurlijk alleen récht van achteren
subarrator zegt
Ik sta ervan te kijken. Ik ben vorige week op bezoek geweest bij Donkervoort in Lelystad. Daar werd verteld dat de jaarproductie op zo’n 45 auto’s ligt (waarvan slechts 5% in ons land blijft). Het zag er allemaal best vol uit…er stonden dus zat auto’s binnen die nog verder afgebouwd moesten worden.
Wat ik me dus afvraag….50 D8 GT’s er jaarlijks bijbouwen? Hoe willen ze dat doen? Meer personeel in dienst nemen? De fabriek in Loosdrecht weer laten draaien? De open D8’s niet of minder gaan bouwen (zou zonde zijn).
Kijk…dat het misschien een succes wordt…dat wil ik wel geloven. Immers…voor gebruik in alle seizoenen is een gesloten Donkervoort beter. Maar ik wil wel eens weten hoe ze het gaan flikken….50 stuks per jaar extra.
autoblogger zegt
@subarrator: klopt, dat vraag ik me ook af. De enige manier om zo’n grote groei te realiseren is een flinke marketingmachine.. en dat zie ik Donkervoort niet doen.
PS: kijk ook eens bij deze artikelen…
http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/11/het_donkervoort_productieproce
http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/10/donkervoort_special_from_holla
Bas zegt
geweldig!!
mede natuurlijk door de super audi motoren..
Tarzan zegt
Erg mooi!!
Gerben zegt
weer eentje die in de volgende Mad Max movie kan meespelen.
naast de KTM crossbow(xbow of zoiets), ariel atom etc…
leuk speelgoed
eedwin zegt
jammer van die 8erlichten met spoiler…..
Want dat is het enige wat je vaak ziet van zo’n auto
Serzjuhh zegt
Geef mij dan maar een Prowler, daar vind ik de vormen beter uitgewerkt dan hier. Voor Donkervoort hopelijk een moment om te groeien
hilverda jan zegt
Schitterende auto, magnifiek gedurfd ontwerp, hulde voor de nieuwe jonge ontwerpers en voor Joop Donkervoort, hoe langer je hem in werkelijkheid bekijkt, hoe mooier hij wordt, en dan hebben we het nog niet over de aan zekerheid grenzende fabelachtige rij-eigenschappen gehad!
Vlug bestellen !
Sander zegt
@ joejojo,
Volgens mij draai je een beetje door….
Xpert zegt
Wat kost Ie..;)
Wally zegt
Wat een bruut apparaat !
Erg mooi ontwerp … beetje scarry uiterlijk … beetje donker(voort).
Nee, alles ziet er verzorgt uit tot in de kleinste details … helaas moet ik vele van jullie gelijk geven: de achterzijde van deze wagen lijkt (nog voor de beurs) afgeraffeld. “Even nog een cockpit erop gejast”. Voorzijde prachtig, ramen in de vleugeldeuren/dak moet ik aan wennen, achterzijde gaat nooit wennen!
Nick zegt
Gadverdamme. Bah, die mag terug naar de tekentafel.
Dit is gewoon iets wat letterlijk uit de l*l van iemand komt.
JANUS zegt
Wally, je hebt gelijk.
Achterkant is het zwakke punt.
Mooiste aan deze bolide worden overigens de prestaties !!
Deze jongen gaat het Nurnberg record van z’n broertje aan barrels rijden !!
JANUS zegt
Nurnburg dan, jullie je zin !! ;-)
JANUS zegt
Nürburg…..ik mag niet meer drinken.
Citrofiel zegt
Hé, JANUS is terug! :D
JANUS zegt
@Citrofiel.
LOL :lol:
Ben niet echt weg geweest hoor vent.
Lees nog regelmatig mee maar heb simpelweg de tijd niet meer om in de top 5 te blijven !!
GOD zegt
elke keer als een auto lijkt opeen andere word er gezeikt dat het een kopie is
en als het iets totaal anders is als jullie gewent zijn ziet het er niet uit
ik durf te wedden dat als jullie er achter staan stiekem toch even een keer likken aan het achterwerk hahahahaha
miquel zegt
donkervoort maakt unieke auto’s. maar eh……. dit vind ik jammer.
Alex zegt
Ik word er helemaal ge*l van!!!
En de achterkant vind ik juist wel BRUUT!!!……..lekker DIK!!!en erg mooi!!!
Als je kijkt naar bv de Grote Beurt op Veronica, dan zie je ook heel vaak dat men graag een extra dikke reet wil voor de auto.
Nou dat is dit zeker!!!!