Kent u deze nog?
Dat is de raceversie, waarover we in 2005 schreven, en die vorig jaar zeer succesvol was in de Britse GT3-klasse. Oud nieuws dus, maar wat wel nieuw is, is dat Lotus vandaag bekend heeft gemaakt een straatversie van de GT3 te maken! Dit betekent een ultralichte sportauto, met het bekende 1.8-liter VVTi-L motorblok, waaruit met behulp van een supercharger maar liefst 271 pk (bij 8000 tpm) geperst wordt. Dit is goed voor een acceleratie van 0 tot 100 in 4 seconden vlak en een begrensde top van 257 km/u. Bij de opgave waar menigeen het meest benieuwd naar is, het gewicht, staat helaas nog een TBA, oftewel To Be Announced.
Wel heeft Lotus een paar schetsen vrijgegeven van de straatversie, die eind dit jaar te koop moet zijn.
Wie de specificaties rustig wil doorlezen, kan ze hier downloaden.
slk zegt
Ziet er dik uit.
Micha zegt
Kan niet beter!
Alwood zegt
daar bij lotus brengen ze écht alleen maar specials uit :P wel mooi! dit lijkt me een heel erg welkome en mooie update van de exige! met een beetje geluk blijft het gewicht ook heel erg laag… als ze niet allemaal veiligheids-rotzooi erin hoeven te stoppen.
het zou helemaal mooi zijn als ze weer een maken waar je in het midden kan zitten :D
Klassiekerrally zegt
Klinkt geweldig! Daar word ik heel hebberig van :)
Speedlimit zegt
Wauw da’s 150pk/ltr…welliswaar met supercharger maar toch ’n mooie prestatie van ’t 1.8 VVTL-I blokkie uit de Toyota stal ;)
Stephan zegt
Is veel pk/liter goed dan? Echt waardeloze discussie is dat. In jaren 80 haalde ze al 1000 pk uit een liter, en nu vieren we feest als honda 100 pk/ltr haalt…
Armada zegt
Vind de body een beetje too much eigenlijk. Liever wat minder plastic plakken.
Speedlimit zegt
@ Stephan
Volgens mij heb jij de boot gemist: er is namelijk geen feest en ’t gaat hier niet over honda.
Overigens is hier ook geen discussie bezig over pk’s/ltr…gooide ’t er alleen ff in omdat ’t ’n leuke prestatie is van zo’n klein blok.
Bram zegt
got to love this one
integrale zegt
LOTUS=altijd top ;)
Jan zegt
begrenst op 257kmu, ik ben dan benieuwd hoeveel hij onbegrenst gaat!
Stephan zegt
Niet veel harder denk ik.
Maar 1.8t van VAG levert toch veel meer?
dekster zegt
wie start er een petitie om die spiegels te veranderen?
Ejay zegt
Leuke wagen, wa kostie?
@ Stephen, je mist een paar dingen. Honda haalt 120 pk/l. Dit is nog nooit vertoond uit een atmospherische motor op een straatmodel, dat is dus zonder turbo of superchargers. In de jaren ’80 haalden ze inderdaad een hoop vermogen uit de F1 blokken. BMW had naar ik meet 1500 pk uit een 1.5l blok. Maar dat zijn geen straatauto’s. Een top fuel dragster heeft duizenden pk’s, maar dat is totaal irrelevant, want die komt toch niet op straat. het gaat gewoon om dat deze auto licht is, relatief veel vermogen heeft en ongetwijfeld erg scherp stuurt. Kortom een perfecte combo waarmee je op straat en op het circuit prima mee uit de voeten kan.
Ejay zegt
@ mezelf Stephen = Stephan
Base zegt
Herinnert zich een 3 cilinder-blokkie van een kleine liter van Daihatsu eind jaren 90 waar ze 101PK uit haalden. Effe relativeren… altijd leuk.
Maar die Lotus is idd wel een grappige kart voor grote jongens. Zo leuk dat ik bijna trots ben dat mijn eigen dagelijks vehikel dezelfde motor heeft (op een paar modificaties na =;0] )
JLJ zegt
@ Base
Let’s start a club! Die Daihatsu motor was trouwens niet eind jaren 90 maar helft jaren 80 (de Charade Gtti, leuk bommetje).
Wat deze Lotus betreft, ik hoop dat de uiteindelijke versie een wat agressievere voorkant krijgt, hij kijkt wat ’te lief’.
ikbenivo zegt
Ik vind van de straatversie het dak ook niet zo mooi, het staat zo bol. Maar ja, anders heb je waarschijnlijk helemaal geen hoofdruimte ;-)
Der Ghopmeister zegt
ziet er verdomt goed uit!
beschuitfluiter zegt
das pas autorijden met zo’n ding!
Sebas zegt
ik hoop maar dat het gewicht een beetje rond de 900 kilo blijft, maar ziet er dik uit!
mark zegt
Lotus maakt tenminste sportwagens zoals ze ze vroeger maakte. Geen comfort lichtgewicht en stug geveerd en veel lawaai. Tegenwoordig worden auto’s steeds zwaarder met steeds grotere motoren en elektronische hulpmiddelen. Lotus bewijst dat het ook anders kan. Alleen is deze auto dan wel voor mensen die niks om comfort geven maar echt van het scheuen is zo’n auto genieten.
David zegt
Uit de gegevens valt af te leiden dat deze auto 982KG zal wegen.
Er staat namelijk een power to weight ratio vermeld.
Superauto!
Thom zegt
ziet er top uit!
db zegt
als je een lotus in GT3 trim zet, dus lichter maakt, gaat hij dan niet vliegen ?
joeri zegt
Die schetsen zijn echt prachtig.
jory zegt
knap staaltje werk
Lebastille zegt
Ziet er goed uit. De basisvorm is eigenlijk niet veranderd. De spoiler is me wat te groot, maar zal nodig zijn om de auto op hogere snelheden stabiel te houden. Netjes dat ze zo’n flink vermogen uit de motor persen en die ook nog 8000 toeren/min kunnen laten draaien.
Serzjuhh zegt
Leuk die 1.8 VVTi, maar van mij mag er ook de 5liter V8 van de IS-F erin, dan heb je een supercar die Lotus wel verdiend heeft vind ik.
Nick zegt
Wat dacht je van de Audi 3998cc V8 motor, is succesvol in de racerij (Le Mans bijv.) en daardoor een stukkie leuker dan die Toyeuta motor. ;)
Nick zegt
Sorry, ik bedoelde de 3,6 liter V8 motor.
Alleen zou deze meer passen in de volgende generatie Lotus Esprit.
De Toyota (Yamaha) 2ZZ-GE 1,8 liter VVTi-L motor is voorlopig zat voor de Elise, Exige, Circuit car en 2-Eleven.
Peter MINI zegt
prachtig