Bugatti chief Thomas Bscher heeft weer eens van zich laten horen. Voor degenen die het nog niet wisten: er komt een complete modellijn van Bugatti. Dat zal oa betekenen dat er een sedan en een coupé op komst is, maar niet voor 2010…
In een interview met de Duitse Frankfurter Algemeine maakt Bscher een vergelijking met het merk Bentley: “Wir sollten ein Auto haben, das nach dem Vorbild von Bentley zu einer Modellfamilie ausgebaut werden kann, also mit einem Zwei- und einem Viertürer sowie einem Cabriolet auf einer Basis.”
Om de kosten te drukken zal een nieuwe Bugatti waarschijnlijk gebruik maken van dezelfde aandrijving als de Veyron. En met dit nieuwe model richt Bugatti zich niet meer op een maximum aantal exemplaren. Bij de Veyron zijn dat er 300, maar een eventuele opvolger zal veel minder exclusief worden. Er wordt zelfs gesproken over een productie van 10.000 auto’s per jaar…
Die max van 300 Veyrons is overigens nog lang niet in zicht. Afgelopen jaar werden er 50 exemplaren afgeleverd maar Bugatti wil de productie wat omhoog schroeven en hoopt er dit jaar zo’n 70 te kunnen afleveren. Er zijn inmiddels 140 units verkocht. Zodra de Veyron uitverkocht is zijn er overigens nog genoeg opties om enthousiasme te kweken bij potentiële klanten. Er zijn namelijk al langer geruchten over een Veyron cabriolet (of targa) of een 1200pk sportversie.
Update: Uberchief Winterkorn is het niet helemaal eens met de uitspraken van Bscher. Wat betreft de opmerking van Bscher over een complete Bugatti modellijn liet Winterkorn weten: “Das ist vielleicht sein Wunsch. Aber manche Wünsche bleiben Träume” (via germancarblog).
TomRS6 zegt
Concurrentie voor Aston Martin, Benley en offcourse Rolls Royce.
Of komt er een overtreffende trap qua prijsklasse?
mercedesfan zegt
dan beconcurreert Volkswagen haar dochterbedrijf Bentley met een ander dochterbedrijf. das toch niet slim.
Agly zegt
de bugatti zal volgens mij in een hogere prijsklasse komen dan bentley
Zo kan de interne concurrentie beperkt worden!
Rossi zegt
Mooi :D Dik winst maken op dat merk :P
Vincent#1 zegt
Even offtopic… Ik had het van de week met een paar anderen van mijn school over de Veyron. Wat bleek we spraken die naam op drie verschillende manieren uit.
fonetisch:
Ik zij: vieron
een ander zij vijron
en nog een ander zij veeron
zo ongeveer :?
Bij gebrek aan gesproken voorbeelden (damn you, autoblog) zijn zitten we dus zelf te bedenken hoe ey uitgesproken moet worden.
Hoe spreken jullie het uit en wat is nu de echte uitspraak?????
MrSelected zegt
Het is frans.. dus feej-gon / véron.
TomRS6 zegt
@ Vincent#1,
Het is Veihron
erik zegt
Veejron.
JH zegt
Toch fijn een cabrio-versie..ben benieuwd wie het bij 400km/h open uithouden kan ;)
Nick zegt
Het is Vee-rohhh (zonder de N), vernoemt naar de coureur Pierre Veyron die voor Bugatti rijd vroegâh.
Sven zegt
Het is idd Veeron
Nick zegt
Als ze een nieuwe Royale maken… Oei, dat word interessant. :D
1000PK in een station car, lijkt me brilliant!
Acy zegt
Modellijntje v.a. €400K. Dan zitten ze Bentley niet in de weg, maar is wel een stuk betaalbaarder (relatief) dan de Veyron en wordt het prijsgat tussen Bentley en Bugatti ook goed gevuld.
Ik hoop dat ze een sedan maken met de 8L W16 (maar dan zonder 4 turbo’s) met een 700-750 pk ofzo, dat zou pas echt vet zijn.
Y. zegt
Ettore Bugatti was een kunstenaar en zijn auto’s waren stuk voor stuk kunstwerken. De gedrochten waar VAG tegenwoordig ‘Bugatti’ op durft te plakken zijn die naam niet waard, ongeacht de belachelijke bedragen die patjepeeërs ervoor willen neertellen.
Christian zegt
Unfortunately that’s only side of the story, the one from Mr. Bscher. Looks like Dr. Winterkorn is not supporting that idea.
Read more here:
http://www.germancarblog.com/2007/03/bugatti-no-second-model.html
autoblogger zegt
Hi Christian, thanks for the tip! I’m gonna update the story ;)
RA999 zegt
uhh.. autoblogger, ’t is christian
autoblogger zegt
Whoops, iets te snel getypt… heb het aangepast.
Ontopic: het begint zo een aardige soap te worden bij Bugatti, Winterkorn wil even duidelijk maken wie er de touwtjes in handen heeft.
Florijn zegt
VET VET hoop het van harte
Ejay zegt
Het word dus een productieversie van de EB218 neem ik aan?
Plaatjes: http://images.google.nl/images?svnum=10&hl=nl&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=EB+218&btnG=Zoeken
w0o0dy zegt
Als Winterkorn de rekeningen moet tekenen en hij is onder andere aangenomen om de kosten omlaag te krijgen. Daarvoor moet hij banen schrappen en dan denk ik niet dat die Bugatti modellen ooit gebouwd gaan worden. VW kan het op dit moment niet maken mensen op straat te zetten en tegelijk honderden miljoenen uit te geven aan een speelgoedje voor de superrijken waarvan VW maar moeten afwachten of het winst oplevert….
w0o0dy zegt
hmm die eerste zin klopt niet. “Winterkorn zal uiteindelijk de rekeningen moeten tekenen, maar hij is onder andere aangenomen om………..”
Ejay zegt
@ wOoOdy, Winterkorn laat eerst de CFO alle financiën drie maal nerekenen. Winterkorn als CEO zet de toekomststrategie uit en draagt de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken, maar de CFO doet het geld en de CMO te positionering etc. Hij geeft uiteindelijk het groene licht, maar niet voordat zowel CFO en CMO het er mee eens zijn.
Ejay zegt
@ Mezelf, nerekenen = narekenen
Arnoud zegt
10.000 Bugatti’s per jaar? Is dat niet gewoon het merk eigenhandig om zeep helpen? Ik zou toch denken dat ze het merk net zo exclusief willen houden als het vroeger altijd al was! De absolute top in de techniek, klantgerichtheid en smaak. Wanneer je 10.000 auto’s per jaar gaat maken kan dat allemaal niet. En dus ook: Weg exclusiviteit.
Toby zegt
:D ik vind dat de veyron de enige bugatti moet blijven totdat hij aan vervanging toe is… waarom zou je als multi-millionair een hele goede auto kiezen als je ook een perfekte kan kiezen… of het moet een ander soort auto zijn bijvoorbeeld een SUV of LUXE-sedan als het maar de beste de snelste en de duurste uit zijn sigment is
Bram zegt
mooi dat er een sportversie komt van de veyron, dat instapmodel is ook gewoon te langzaam natuurlijk!
Ejay zegt
@ Arnoud, een simpel rekensommetje leert dat er dan bijna 2x zoveel Bugatti’s als Ferrari’s geproduceerd worden per jaar.
PieterA zegt
Tjah, er worden ook 2x zoveel Ferrarii’s als Lamborghini’s geproduceerd.
S AMG zegt
Er kwam toch ook een soort Baby Veyron. Ik hoop met een magere 600 -700 pk
JLJ zegt
IK zou het een goed plan vinden om ook met een Bugatti sedan en coupé te komen, past volkomen in de traditie van het merk, maar dan wel graag op de juiste plaats op de markt gepositioneerd: niveau RR en/of erboven! Dat houdt de verkoopaantallen ook exclusief genoeg.
Nick zegt
@Acy: Meer als 640PK uit zo’n W16 betekent dat hij waarschijnlijk so heet word dat he blok gewoon gaat barsten na een tijdje.
Die 4 turbo’s zorgen er voor dat je er meer dan 630PK uit kan halen.
Arnoud zegt
@ Nick: Die redenering snap ik niet. Een moderne automotor heeft een rendement van rond de 50%, dus als je vier turbo’s op een blok schroeft om het nuttige vermogen omhoog te krijgen gaat daarmee het vermogen dat verloren gaat in warmte ook omhoog. Als je de turbo’s dus achterwege laat gaat ook de af te voeren warmte naar beneden. Dus hoezo zou het blok dan te heet worden?
De beperking van een atmosferische motor is dat de vullingsgraad van de cilinders op hoge toerentallen achteruit holt. Er komt dus veel te weinig lucht binnen en dus moet je, om een zo volledig mogelijke verbranding te verkrijgen, ook minder brandstof inspuiten, gevolg: minder vermogen.
Turbo’s zorgen alleen maar voor meer lucht in de cilinders waardoor je ook meer brandstof kunt verbranden.
phantom zegt
gaaf kben zeer benieuwd
MurcieBoy zegt
nou ik ben benieuwd !!
het zou in iedergeval wel tof zijn zie je er tenminste een, ik heb er nog niet een voor me gezien alleen van tv en internet :(