Net als bijna iedereen heb ook ik leren fietsen op een driewieler. Ik had een hele mooie rode met een knijptoeter op het stuur.
Mijn buurjongetje had er 1 met een kiepbak achterop en was altijd heel stoer in de weer met zand en stenen. De kinderen in de buurt waren allemaal erg jaloers op zijn driewieler met kiepbak, maar mij interesseerde het niet, want de mijne was lekker lichter en dus was ik sneller. ;)
Je had het toen al bijna kunnen voorzien: die buurjongen rijdt nu in een BMW X5 en ik bouw mijn eigen Ferrari.
Niet veel later wilde ieder kind uit de buurt zo snel mogelijk van zijn of haar driewieler af, maar ik scheurde er graag zo lang mogelijk mee door. Al steppend met 1 voet op de achteras deed ik wedstrijdjes met vriendjes op hun fietsjes met zijwielen. Totdat ik een jaar of drie was…
Ik hing weer eens lekker schuin naar de binnenkant van de bocht en op een dag… KRAK! Mijn mooie rode driewieler brak in twee stukken. Ondanks de geschaafde knie van toen zijn driewielers me altijd blijven fascineren.
Mijn eerste ontmoeting met een driewielige auto was met een Reliant Robin. Je weet wel, dat rare Engelse plastic stadswagentje met twee wielen achter en 1 klein sturend wieltje onder de neus. Ondanks dat het een seniorenauto is, wil ik hem erg graag ooit nog eens hebben. Gewoon omdat hij zo lekker fout is.
Toen ik me veel later met auto’s bezig ging houden leerde ik dat de auto is ontwikkeld uit gemotoriseerde driewielers. De eerste echte auto, de Benz Tricycle, was een driewieler met twee wielen achter en 1 wiel voor.
Peugeot had in 1942 het zeer eenvoudige model VLV met drie stepwieltjes.
Morgan bouwde zeer sportieve modellen met twee sturende voorwielen.
En hier een oude Darmont met ‘openlucht’ V-Twin tussen de voorwielen…
Menig driewielige microcar was uitgevoerd met slechts 1 achterwiel. Kijk maar eens op www.3wheelers.com en laat je versteld staan hoeveel wonderlijke creaties er ooit gebouwd en verkocht zijn. Jullie kennen allemaal de BMW’s Isetta en de Messerschmidts nog wel…
… en 1 van mijn favorieten: de Bond Bug.
De op hun eiland afgezonderde Engelsen hebben zich bijna onafgebroken met driewielers bezig gehouden en 1 van hun meest stoere driewielers ooit is misschien wel de Grinnal Scorpion. Dit raketje zat in een racespel van het British Touringcar Championship en die gleed heerlijk alle kanten op! Veel te veel power op 1 achterwiel… spectakel gegarandeerd.
Ook de T-Rex lijkt me wel een spannend stukje speelgoed.
Tijdens mijn stage heb ik me na jaren weer bezig mogen houden met het driewielprincipe met als resultaat de MITKA. Die fiets-achtige heb ik al meerdere keren genoemd, dus ik zal jullie daar niet nog een keer mee vermoeien. Toch kan ik het niet laten om er nog een keer een plaatje van te tonen.
Nu lijkt de autoindustrie de driewieler weer een beetje herontdekt te hebben. Mercedes scheurde al hellend enige tijd geleden door de bochten in de vorm van de F300 Concept, een Messerschmidt-achtig model voor twee personen met, net als bij de MITKA, een kantelmechanisme in de vooras en een enkel aangedreven achterwiel.
Peugeot heeft vorig jaar een 207 doormidden gezaagd en er een achterbrug van een motorfiets aangelast…
…en Volkswagen rijdt al een tijdje rondjes met de concept GX3 (een voorbode van de vierwielige KTM X-bow).
Mijn jongenshart begint weer sneller en heviger te kloppen als ik al die nieuwe driewielers aanschouw. Maar degene die mijn hart het meest op hol brengt is toch wel onze eigen Hollandse kantelaar: de Carver. Ik denk niet dat ik hier nog veel over hoef te zeggen… Kijk gewoon nog maar een keer naar de serie filmpjes van een tijdje geleden.
Ik heb nu spijt dat ik als klein jochie niet de inventiviteit had om de twee losse helften van m’n driewieler met een stuk rubber weer aan elkaar te bevestigen. Anders had ik toen al mijn eigen carver gehad…
Florijn zegt
ja dat de volkswagen niet in productie gaat is echt een gemiste kans, maar van het succes van de carver ben ik niet helemaal overtuigd
Werner zegt
ik ook vind het zonde dat de volkswagen niet in productie gaat.
Alwood zegt
lol, een reliant is alleen goed om spaceshuttles van te maken :P de carver vind ik ook nog steeds geel gaaf (terwijl die al heel lang bestaat toch?) alleen ik heb het altijd hinderlijk gevonden zo klein als de achterwieltjes zijn. ik vind de carver ook wel de leukste uitwerking van een driewieler omdat die zich als een van de weinigen niet als auto gedraagt in de bochten.
Philip zegt
De VW Touareg V10 TDI met 313 pk en 750Nm die waarschijnlijk wel iets minder weegt doet 7,4 seconden over de sprint van 0-100 en heeft een top van 231 km/u en dan ga je mij zeggen dat de zwaardere Q7 met vergelijkbaar vermogen een seconde sneller is.
Klassiekerrally zegt
Heb ooit het genoegen gehad om mee te rijden in een door Tom (je weet wel Michiel) gerestaureerde Isetta (die had overigens twee heel dicht bij elkaar geplaatste achterwielen, maar dat terzijde).
Wat is dat ontzettend gaaf!
Morgen ga ik aan de Morris sleutelen bij iemand die een Messerschmitt heeft. Daar wil ik ook nog wel eens in sturen. Wist je dat de motor van een Messerschmitt links- en rechtsom kan draaien? Er zit namelijk geen achteruit-versnelling op. Leuk he?
Ja, driewielers zijn gaaf…
Hoort de Nederlandse Burton overigens niet ook in het overzicht? Die bestaat toch ook als driewieler?
Klassiekerrally zegt
Philip: de weg kwijt? ;)
Trouwens: wie kent die mop van dat konijntje en die driewieler?
Philip zegt
Excuus.
Solstice zegt
Die oude Morgans vind ik echt geweldig. Heb ook ooit in een ver verleden (was toen ook nog erg jong ;-) ) eens meegereden in een Messerschmidt, is net vliegen zonder op te stijgen. Ook dat vliegtuigstuurtje is me bijgebleven, vond ik toen erg gaaf :-) Toch vind ik die “driewielers” vooral als ze ook nog ’s open zijn meer richting motorrijden dan autorijden gaan qua beleving.
Klassiekerrally zegt
Nadeel van een Robin Reliant: je moet heel goed uitkijken of je niet belaagd wordt door dit monster:
Even terug naar ‘serieus’:
Vespa heeft ook leuke ‘utility’ driewielers gemaakt. De Ape is er een van.
De moderne varianten zie je hier nog wel eens rijden, vaak in dienst van de gemeentereiniging o.i.d.
Klassiekerrally zegt
edit: ‘Reliant Robin’ natuurlijk…
Markus zegt
Het spijt me Michiel, maar ik vind die driewielige auto’s er stuk voor stuk sneu uitzien. Het ziet er gewoon zielig uit, hoe vet hard ze de hoek ook omgaan en hoe stoere dierennamen ze ook krijgen.
Markus zegt
Eigenlijk alleen die driewieler helemaal bovenaan, die ziet er wel gaaf uit! Liefst zwart met vlammen erop.
Hey Klassiek, vertel op die mop!
Onehp zegt
Hej Michiel wat vind je van deze driewielers http://en.wikipedia.org/wiki/Velomobile ?
Toch veel leuker dan die MITKA?
Solstice zegt
Blijft trouwens een geweldige oxymoron: een Engelse auto uit de jaren ’70 de naam “betrouwbaar” meegeven… en dan een wiel weglaten ;-)
Thelis zegt
@ Werner en Florijn:
Zoals in de link van de Volkswagen GX-3 wordt aangegeven waren er ‘legal’ issues. Naast de aldaar genoemde heb ik ook nog wel eens gelezen in een autoblad, naar ik meen Autovisie, dat de voorhanging niet geheel (MAAR WELLICHT WEL: GEHEEL NIET) van Volkswagen was.
In de maanden voor de release van Volkswagen zou Donkervoort een voorophanging naar Duitsland gestuurd. Joop heeft per slot van rekening contacten met Audi. De geruchten toen waren dat deze (of iets erg vergelijkbaars) onder de Volkswagen terecht is gekomen.
MV Agusta F4CC zegt
Ik vind die driewielers ook altijd erg leuk! De oude wegens hun liefelijkheid! En de nieuwe wegens hun snelheidsuitdrukking! Ik vond de Volkswagen trouwens wel een van de meest mooie en geslaagde concepten! Jammer dat die zowieso niet door gaat!
De Carver: Ik vind het concept echt super! Dat meebewegen met de auto, alleen vind ik hem echt lelijk! Veel te hoog en hij mist een mooie lijnvoering en/of eenheid in het ontwerp. Tevens had er echt wel een sterkere motor in mogen liggen! Misschien is de 1.4 TSI van VW iets? Of als die te groot is mischien wel het nieuwe Brabus blokje van Smart!
Tjaaa… Maar dan nog blijft het niet mijn cup of tea! :)
Thelis zegt
Overigens zijn de driewieler aanzienlijk goedkoper dan vierwieler. Maar wellicht heeft het meer te maken met het vaak open karakter van de driewielers. Qua ontwikkeling is het toch vaak het combineren van een motor en een auto. (en een motor is toch vaak al open. Al is dat ook niet altijd waar (zie http//www.monotracer.com) Maar het is natuurlijk geen driewieler.
Deze staat volgende week als premiere op de salon van Genevé.
Ook BMW heeft toch kort geleden een Carver-kloon ontwikkeld.
bramwillemse zegt
je vergeet de mooiste Michiel:
als bovenstaand niet werkt: http://www.youtube.com/watch?v=yyowOsXd_ZE
puh-rachtig :D
ja vooral morgans zijn toch wel mooiste 3-wielers denk ik. Ik zie wel ’s een morgan door Groningen rijden. Bijzondere verschijning!
Cornelis zegt
Ik vind het een hele prestatie dat je je iets kan herinneren van toen je drie jaar oud was. Dan ben je de eerste.
Thelis zegt
@ Klassiekerrally:
Burton maakte zelf geen driewielers, maar verkocht wel de Lomax, een driewieler op basis van de Eend (net als de Burtons).
Volgens mij ging dat zo goed omdat ze veel verbeteronderdelen, dat een gemiddelde Lomax een groot aandeel Burton-onderdelen heeft, maakten dat je opmerking over de Burton wel valt te begrijpen.
JLJ zegt
@ Klassiekerrally
De Piaggio Ape heeft in Italie een even grote cult status als de Vespa en je ziet ze nog op iedere hoek. Hij is nog steeds in produktie, o.a. als de Cross Country voor de jeugd.
sacha zegt
Wat moet dat worden als Michiel een midlife-crisis krijgt???
Met zijn meisje
Op de clubdag
;-)
JLJ zegt
@Thelis
Je bent me voor! Als je je vermogen maar op één wiel kwijtwil, kun je beter ook maar meteen met maar één wiel sturen, IMHO!
Bij die Monotracer hebben ze trouwens eerst goed naar de Audi R8 gekeken:
Deze zwitserse fabrikant maakt overigens al 25 jaar een vergelijkbaar vehikel, de Ecomobile op basis van de BMW K100, eventueel met turbo en 212 pk!
lotte zegt
@Sacha: Hahahaha!
Klassiekerrally zegt
Die mop…
Oei, da’s lang geleden. Hij ging ongeveer zo:
Midden in de nacht stonden aan de kant van een drukke weg een konijn en een egel.
De egel vraagt aan het konijn ‘hoe steek jij altijd over?’
‘Nou’ zegt het konijn ‘dat is eenvoudig: je kijkt naar de twee lichtjes, gaat daar midden tussen zitten, bukt, en wacht tot de auto weg is. Dan loop je verder.’
‘Aha’ zegt de egel en probeert het ook. Twee lichtjes, uitmikken dat ‘ie er midden tussen gaat zitten, beetje bukken en SPLET!
‘Goh’ zegt het konijn, ‘die zie je niet vaak meer, zo’n Reliant Robin’
dus…
Stijn zegt
Volkswagen heeft ook nog de Volkswagen Scooter als concept in 1986.
Zie ook hier voor de historie: http://homepage.ntlworld.com/julian.higgs/scooter.html
japio zegt
hey michiel hoe goed was je nou echt met een driewieler?
kijk ff het eind van de laatste video op
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/17/video_bonanza_drifting
laatste 6 sec ofzo
je kan hem ook met een paar mods hier bekijken:
Michiel_vd_Brink zegt
@ Sacha: hmm, not my cup of tea. ;) Nog niet… haha.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Onehp: inderdaad gave dingen en super effectief.
Bij de MITKA hebben we daar ook naar gekeken, maar de ‘gewone man’ zal daar nooit in gaan rijden.
Het doel was om een zeer toegankelijk concept neer te zetten waar de gewone stadsautomobilist zonder schaamte in wilde rijden.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Thelis: net als de BMW Isetta heeft de Lomax twee dicht bij elkaar geplaatste achterwielen.
Het is een driewielige vierwieler, zou je kunnen zeggen. ;)
De voorwielophanging van de VW GX3 is inderdaad geinspireerd op die van Donkervoort.
@ Iedereen: Ik vind de Carver een prachtig concept, maar wat is er volgens jullie niet goed aan?
Wat zouden jullie er graag aan veranderen?
JLJ zegt
Wat niet goed is aan de Carver:
– in gekantelde positie is de achtertrein goed zichtbaar, en spuuglelijk. Ze hadden wel wat meer werk van de motorafdekking kunnen maken.
– Om een 660 cc automotortje te gebruiken is op zich een goed idee, maar was een van een motorfiets niet beter (wel slechtere emissie)? Nu wordt hij door een beetje GTI-achtige al weggereden.
– Het glazen dakpaneel hadden ze demontabel maken kunnen: quasi een cabrio (of is dat al zo?)
Thelis zegt
Bijna alle lijnen van de Carver zijn strak/scherp en ik vindt de ingevallen koplampen daar niet bij passen. Ze mogen best rond zijn (zijn de achterlichten ook). Dek de lampen af met een “glaasje” dat gelijk loopt met carrosserie (net als de achterlichten. 9 van de 10 Koplampen zijn tegenwoordig toch zo.
Thelis zegt
Ik denk dat een combinatie van de Carver en de Monotracer een aardige lijn zou opleveren. Wie is er even snel creatief.
De Carver heeft vergeleken bij de Monotracer een wat gedateerd uiterlijk. De techniek verschild natuurlijk ook wezenlijk. Een zwenkende driewieler en een overkapte motor met anti-omvalwieltjes.
Klassiekerrally zegt
De onderkant en achterkant van de Carver ziet er uit alsof iemand thuis met triplex in de weer is geweest.
Maar hoe dat te verbeteren is, kan ik moeilijk aangeven. Misschien inderdaad wat rondere en vloeiendere lijnen, ook in gekantelde toestand.
Lijkt me in elk geval geen eenvoudige opgave.
Martin 400 zegt
Ik moest direkt hier aan denken
….en nog een vroege Volkswagen concept
Martin 400 zegt
oh, zie dat Stijn die VW al had geplaastst
Martin 400 zegt
Startwin Lovel F20
http://www.startwin.com/pagina/bikes/special/lovel/lovel_main.htm
Ook Veluwe ;)
Stijn zegt
Mee eens met de kritiek na de vraag van Michiel.
Op foto’s lijkt het echt dat er een soort aanhangkar achter aanrijdt. Niet echt het idee van een sexy vervoermiddel lijkt mij.
Daarnaast is er weinig aandacht besteedt om hem wat mooier, gelijnder te maken. Het is meer het concept dan dat er echt veel design op is losgelaten. Zou moeten want het concept is gaaf. De monotracer is daarin denk ik een goed voorbeeld.
Stijn zegt
Misschien een volgend artikel over 5 wielers?
Citrofiel zegt
Hoe leuk het ook mag zijn, driewielers vind ik over het algemeen maar niks. De Carver vind ik nog wel leuk, maar alleen door het kantelen, dat lijkt me gewoon supergaaf.
Citrofiel zegt
Btw, ik vond dit een mindere column. Er staat niets bijzonders in. Je laat ons niet dingen op een nieuwe manier bekijken, zoals normaal met de designcolumns. Het is gewoon een opsomming van driewielers… Niet zo bijzonder, vind ik dan.
JH zegt
Andere driewielers:
Can Am Spyder
Lazareth Triazuma
En een “remake” van de Morgen, de ACE door cycle-car
Vincent#1 zegt
Deze carverachtige van bmw is al genoemt in de column, maar ik vindt hem zo mooi dat ik het jammer vond dat er nog geen plaatje van bij stond. Wellicht is dit design wel wat voor de carver. Het oogt veel strakker, moderner en sneller. M.a.w. sexy.
Turbopaultje zegt
@ Iedereen: Ik vind de Carver een prachtig concept, maar wat is er volgens jullie niet goed aan?
Wat zouden jullie er graag aan veranderen?
Een driewieler is quasi per definitie niet cool. Geen enkele biker ziet zo´n ding voor vol aan…….en als stoere auto komt ie ook niet aan. Moeilijk geval dus.
De voordelen van dit concept moet je in mijn ogen meer uitbuiten en visualiseren in het design: de zuinige, veilige (?) en snelle commuter bijv.
michiel zegt
ik vind dat voorwieltje zo eng bij driewielers die 1 voorwiel hebben. ik merk op mijn motor dat je juist druk op dat wiel moet hebben. zou een carver bij slecht weer voldoende grip hebben?
Reind zegt
Sinds 1 jaar heb ik weer een 3 wieler in mijn bezit.
Het is een Reliant Robin saloon uit 1975, ik heb deze eerst moeten restaureren.
Maar nu weet ik dus hoe zo’n ding rijd, en ik moet zeggen het valt best mee.
Hij stuitert en rijd een beetje als de eerste mini alleen trekt hij iets sneller op.
850 cc motor met een gewicht van 400 Kg.
Zelfs het kantel effect in de bochten valt enorm mee.
Wel moet je enorm oppassen als je met 1 van de achterwielen in de berm komt bij hogere snelheid, voor dat je de Robin dan weer netjes op de weg hebt moet je toch wel even werken.
pim verbugt zegt
ik ben sinds 1989 in het bezit van een reliant robin
in 1990 heb ik deze gerestaureerd en omgebouwd tot cabrio(uiteraard met rdw goedkeur).
al vele 10tallen malen ben ik met dit autotje naar de ardennen geweest,ook enkele malen naar frankrijk en duitsland.
autotje rijd uitstekend al heb ik de nodige technische verbeteringen aan moeten grengen.
reakties van omstanders en vooral kinderen zijn altijd heel erg leuk.
ik zou wel een foto willen sturen maar computers zijn niet zo mijn ding.
na een winter stilstand start hij altijd onmiddellijk,in al die jaren ben ik er nog nooit mee blijven staan.
ik hoop er nog jaren mee te rijden want het is gewoon te leuk.