Het gezaghebbende Consumer Reports magazine heeft wederom een jaarlijks terugkerende special uitgebracht over auto’s. De lijst met “Top Picks 2007” wordt gedomineerd door de Japanners. Geen echte verrassing, maar toch leuk om even te melden. Zeker als je ziet dat er GEEN ENKELE Amerikaan in de lijst staat.
Terwijl de Duitsers zich enigszins druk beginnen te maken over de aanwezigheid van Japanse auto’s, lijken merken als Honda en Toyota gewoon zeer goed bezig. De lijst met Top Picks is als volgt:
Fun to drive – Mazda MX-5 Miata
Small SUV – Toyota RAV4
Small sedan – Honda Civic
Family sedan – Honda Accord
Minivan – Toyota Sienna
Luxury sedan – Infiniti M35
Midsized SUV – Toyota Highlander Hybrid
Budget cars – Honda Fit
Green car – Toyota Prius
Upscale sedan – Infiniti G35
dude db zegt
Japan is in opkomst en groot ook geen wonder
MichaelNizet zegt
Serieus? Nee toch, doe mij maar duits of italiaans! Een Lexus is oke, Infinity ook, maar Toyota’s etc?? NEE:)
dude db zegt
ik heb ook liever italiaans maar het is niet anders
Ties zegt
japanse auto’s stinken
niels zegt
doet mij maar een degelijke duitser! of een knappe zweedse..
Nick zegt
Wat een waardeloos (not to mention biased) lijstje zeg. Ik hecht hier geen enkele waarde aan.
Ejay zegt
Geen Scions ertussen. Verder green vehicle, wtf! Wat is dat voor flauwekul? Als je dan toch een energiezuinige auto wilt moet je de Honda Insight hebben, die is een stuk zuiniger dan de Prius.
@ Michael, wat is het verschil dan tussen een Lexus een Toyota?
autoblogger zegt
@niels: Volgens vandale.nl: de·ge·lijk (bn.)
1 betrouwbaar
2 deugdelijk, geheel aan zijn bestemming voldoend
Dat zijn Japanners dus…
Alwood zegt
tsja… al die lijstjes altijd. persoonlijke voorkeur lijkt me hier toch belangrijker dan een onderzoekje. in verhouding zijn in amerika volgens mij ook juist de europese auto’s heel duur. in nederland zijn gewoon alle auto’s heel duur :P
ik vind de japanners prima voor kleine (stads)autotjes… ook de impreza en MX-5 vind ik geweldige wagens maar dan houdt het toch wel op. In ieder geval wat betreft het nieuw-aanbod, 2e hands kan je bijvoorbeeld ook een 3000GT krijgen :P
Doe mij dit lijstje maar! ;)
Fun to drive – Mazda MX-5 Miata
Small SUV – :|
Small sedan – BMW 3 (Alpina D3!)
Family sedan – BMW 3? :P
Minivan – vooruit… een S-Max
Luxury sedan – Volvo S80
Midsized SUV – Volvo XC90
Budget cars – durf ik het te zeggen? Toyota Aygo :o
Green car – ik vind een Caterham wel heel mooi in het groen!
Upscale sedan – Mercedes CLS
Agly zegt
Pffffff, hoeveel jaren hoor ik dat de Japs komen!
Zoveelste poging??
Geef mij maar een stevige Duitser
Alwood zegt
wtf?! zit ik in het spamfilter ofzeau? :P
–edit: yep, maar je bent er inmiddels weer uit ;) –
200sx zegt
de jappen zijn gewoon momenteel de beste autobouwers van het moment
Arnoud zegt
De Japanners zijn er al vanaf de jaren ’70. En eigenlijk zijn ze nooit echt weg geweest. Ze bouwen altijd al de beste auto’s, als het gaat om betrouwbaarheid althans. Qua design hebben ze al een hele tijd de plank dik misgeslagen maar tegen de tijd dat ze het ontwerpen echt onder de knie hebben gaan we allemaal aan de Toyota. Value for money and drive it ’till you brake it (probably never brakes down anyway).
hanz zegt
mijn lijstje
Fun to drive – Mini Cooper S works :)
Small SUV – is net zoiets als een halve kuil graven
Small sedan – BMW 3
Family sedan – BMW 5 touring :P
Minivan – Mitsubishi Space star
Luxury sedan – Jaguar S type
Midsized SUV – BMW X5 (nieuwe model)
Budget cars – Daihatsu materia
Green car – tesla
Upscale sedan – audi A4/A6
Birger zegt
Ik heb toch wel liever merken van langshier, steun dan toch tenminste onze europese autobouwers. Liever een auto met een ziel zoals een Alfa!
david usa zegt
@ alwood, als jij de aftrap neemt dan paas ik hem verder, als je toch bezig bent.. he?! ;)
Doe mij dit lijstje dan maar!
Fun to drive – Mini cooper S
Small SUV – BMW X3
Small sedan – BMW 3
Family sedan – BMW 5
Minivan – Mercedes Benz R (als ik er dan persee 1 moet kiezen)
Luxury sedan – BMW 7
Midsized SUV – Chevrolet Tahoe
Budget cars – none
Green car – Aston Martin Vanquish S in British Racing Green
Upscale sedan – Rolls-Royce Phantom
en dan nog eentje van mezelf
Coupe- BMW M6
frkoi zegt
Tja japanse auto’s kunnen bij de meeste autoliefhebbers geen potje breken, maar de meeste japanse auto’s staan echt minder vaak in de garage. ik ken een monteur die bij Toyota werkte en er wegging omdat er nooit mer te doen was dan alleen beurtjes. Hij werkt nu bij BMW (!) en sleutelt zich achterover. Mijn vriendin rijdt al sinds 1998 een Starlet uit ’91, tot nu bij aanschaf een accu, 2006 weer een accu, nieuwe dempers voor en achter, voor nieuwe remmen en totaal 6 banden en een aandrijfashoes. Het enige echte mankement is dus een aandrijfashoes (10 euris) en er zit nu een rammeltje in de kachel. Voor de verdere rest noppes, elke keuring geen probleem. Ik ken autos die dit in een jaar hebben, meestal geen japaners
w0o0dy zegt
12 jaar oude mx5 bijna 130k op de teller gaat op voor de apk-keuring en het enige dat ze kunnen verzinnen om wat geld te kunnen verdienen is het bijvullen van spoeivloeistof en wat koelvloeistof. En nee dit is geen sprookje! En er is geen auto die zo leuk is om te rijden en zo betrouwbaar tegelijk. Daarom staan er zoveel japanners in dat lijstje. Ja veel van die auto’s zijn wat zielloos in vergelijking tot bepaalde concurrenten…. maar value for money? Nothing beats them, the truth is rough sometimes.
Richard zegt
Wat hebben er toch veel mensen een plaat voor hun hoofd!
Alles draait alleen maar om status (die Japanners niet schijnen te hebben).
Als je maar een mooier gelijnde (europese) auto hebt als de buurman/vrouw…………
4x per jaar extra naar de dealer maakt niets uit, jij hebt status!
stefan zegt
Nou frkoi ik ben een echt auto liefhebber en de eenige auto’s die mij boeien zijn Japanse auto’s voor mij zijn ze het mooist en im de meeste gevallen sneller dan hun duitse tegenhangers.
En dit is mijn lijst
Fun to drive – nissan 350z
Small SUV – nissan rogue
Small sedan – mitsubishi lancer
Family sedan – nissan teana
Minivan – honda stream
Luxury sedan – toyota crown athlete
Midsized SUV – mazda cx-7
Budget cars – honda fit
Green car – geen
Upscale sedan – toyota mark x
Roy zegt
wtf lult iedereen nou over zielloos? Alsof auto’s een ziel hebben… het merk of type auto heeft hooguit een historie achter zijn naam staan als we het over dat soort dingen hebben. En japanse auto’s hebben wel degelijk historie, en coole auto’s maar die historie is alleen in japan en USA bekend. Wij Europeanen kijken meestal niet verder dan de Formule 1. Check de wereldwijde straatrace-scene ofzo maar eens, wat weten wij daar nou vanaf? Initial D anyone?
stefan zegt
De Japaners hebben genoeg historie en ziel kijk naar de skyline wordt all sinds 1957 gemaakt en de toyota crown sinds 1955 en corolla 63.
mgs013 zegt
de jappen hebben een voordeel ze copieren en maken beter kijk naar de historiek en kijk nu, de modellen die zij uitbrengen zijn samenraapsels of deveriaties van europese en amerikaanse wagens. de enigen die het echt opzichzelf doen zijn honda en mitsu alleen de laatste tijd…..
daarbij nog waarom zou suzuki ( lees japan opel ) en nissan ( lees japan renault ) er dan zijn plus komt erbij dat honda eerst europese techniekers erbij moest halen om van hun motoren betrouwbaar engines te maken. subaru ging hun motoriek bij porsche afkijken (boxer 6cyl. ). mitsubishi kreeg steun van Krupp en BMW ( tweede wereldoorlog) zeg nu zelf jappaners zijn goed autobouwers? ok ze zijn betrouwbaar, ze moeten wel krijg maar eens brokken. ik heb er verschillende gekent die 6 maand moesten wachten op stukken. voor een gasket valve 165 euro betalen? kan alleen bij mazda en die wankel motor van mazda komt die ihnen nicht bekannt vor?
en ja hoor de historiek is allemaal na de tweede wereldoorlog. raar he
Ahura zegt
Tering wat zijn sommige mensen toch dom en kortzichtig. Kijk eens naar de Fabia; Swift-kloon, de Leon; zijkant gejat van de Mazda3 met een Alfa 147 kont. Dashboard van de nieuwe S-klasse vergeleken met die van de 7-serie enz.. Alsof Japanners alleen maar ‘jatten’
“Qua design hebben ze al een hele tijd de plank dik misgeslagen”
Slaat nergens op. In de jaren 80 waren bijna alle auto’s vierkant en saai. Begin jaren 90 waren het juist de Jappen die met aansprekelijke modellen kwamen. Vooral Honda en uiteraard Mazda die toen aparter was dan Citroën. Vanaf 1996 kwakten ze in maar kijk dan eens leuk naar de Europeanen. Ook allemaal suf. En tegenwoordig zijn er meer dan genoeg leuke Japanse auto’s
En dit is dus een Amerikaans onderzoek. Logisch dat er geen Italiaan bij zit. En Honda, Nissan en Toyota staan bovenaan de verkooplijsten daar. Daar weten ze tenminste echte kwaliteit te onderscheiden van schijnkwaliteit uit Duitsland waar je de hoofdprijs betaald voor een knuffelbaar interieur
Maar zoals altijd worden de Jappen het neit gegund. Waarschijnlijk jaloezie dat zij simpelweg de beste auto’s bouwen en dan ook nog eens met een goed design (vooral de MX-5 Miata, RAV4, M35 en G35 uit de lijst)
JOHN zegt
Japan, hoezee, maar blijf duits rijden.
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@ahura
Je hebt gelijk:
– Japanners maken goede auto’s.
– Dit is een onderzoek voor de Amerikaanse markt (waar een Europese auto eerder uitzondering dan regel is).
Maar:
– De Europese markt is meer divers dan de Amerikaanse: qua aanbod èn afname.
– Autorijden is en blijft emotie, en Japanse auto’s zijn keurige auto’s maar vrij emotieloos. Het interieur is óf deprimerend grijs (bv Toyota Avensis) of zit zo vol toeters en bellen (bv Nissan Primera)dat het ontwerp onrustig of schreeuwerig wordt. Lexus uitgezonderd!
– Japanse automerken kennen weinig consistentie in het model (logisch: de Japanse markt en cultuur vereist eens in de drie tot vier jaar een totaal ander model, anders wordt er geen afname gecreëerd).
– De meeste Nederlandse bedrijven die een lease-constructie kennen, willen dat hun wagenpark representatief is voor de consistentie van het bedrijf. Daarom kiest men veelal voor Europese merken.
– Velen onder ons, mijzelf daartoe gerekend, steunen liever de Europese dan de Japanse economie.
Ahura zegt
Wat een onzin. De Avensis wordt juist veel geleast door zijn Europese en zakelijke look met hoogwaardig interieur. Grijs? Ja in de Avensis van 1997.. pff komop.. of stap eens in een nieuwe Mazda6; gewoon zwart met zachte materialen. Of de nieuwe Auris; perfect voorbeeld; donker met alu, zakelijk en strak maar niet saai. Daar zijn Japanners veel beter in. De dashboards van VW zijn meestal erg kaal, kil en gedateerd/saai. Vooral die van de Touran of dat verschrikkelijk dashboard uit de Golf Plus. Lijkt wel bedoeld voor een vrachtwagen
Wat maakt een Opel, VW, Ford of Peugeot minder emotieloos? Helemaal niks. Daar rijdt ook heel leasend NL in. Genoeg Japanse modellen met ‘emotie’. Maar dat is net zo’n vage term als ‘ziel’, ‘uitstraling’, ‘degelijk’, ‘imago’ e.d. Termen die gebruikt worden als men geen echte argumenten kunnen verzinnen
En als je met een Yaris, Avensis, Verso, RAV4, Mazda6, Mazda5, Accord, Note, Quashqai of iets dergelijks aankomt bij een klant is dat niet representatief? Humor heb je wel, dat moet ik je nageven :-)
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een Europese auto kopen om het belang van de Europese merken.. sowieso worden veel auto’s niet eens in Europa geproduceerd en ook genoeg Japanse modellen die in Europa worden geproduceerd (Civic, Mazda2, diverse Toyota’s, Colt enz)
arjan zegt
nissan 350z, skyline, toyota supra, mazda rx7-8 etc.. allemaal top wagens.. en japans..
mx-5 vind ik dus weer echt bagger..
maar over het algemeen vind ik ook dat japanners betere auto’s maken dan bv die duitsers.. en nog een stuk goedkoper ook..
en het geluid is zeker mooier van een jap.. i like 10.000rpm..
Frostbite zegt
Ik ben het met Ahura eens over het hele emotieverhaal dat velen ter verdediging van hun autokeuze opwerpen; de emotie zit echt niet in de auto maar in jezelf, en wanneer daar een auto op wordt uitgezocht dan is dat een heel subjectief verhaal waar iedereen weer een andere mening over heeft.
Persoonlijk zijn er veel auto’s die mij emotioneel aanspreken, vooral de Japanners in de vorm van Honda (NSX), Nissan (Skyline), Toyota (AE86) en de Zweden in de vorm van Volvo (de schitterende 5cil ‘roffel’ laat me echt niet koud, heb er ook een gehad)
Uiteindelijk was ‘emotie’ voor mij geen aankoopargument. Zo rijk ben ik nou eenmaal niet. Door de goede naam van de Japanners (uit ervaring, verhalen van kennissen, autotesten) heb ik na lang zoeken naar een betrouwbare, zuinige daily driver gekozen voor een Honda en heb daar nog geen moment spijt van gehad.
En Honda geen emotie? De nieuwe Civic (ik ben aan het sparen…) heeft niet voor niks een aantal design awards gekregen natuurlijk. Betrouwbaarheid, techniek EN een schitterend uiterlijk (subjectief, dus); voor mij is het op dit moment duidelijke zaak.
Ik ben het dus ook helemaal mee eens dat de Japanners op dit moment de beste keus zijn.
Classic red zegt
Toch typisch dat mensen roepen dat autoliefhebbers niet in Japanners rijden. Dus wie ’s zomers voor de fun in een mx-5 rondtoert, door een grindgat baggert in zijn Patrol of over de Nordschleife boendert in zijn NSX is geen autoliefhebber? En iemand die naar de supermarkt gaat in een Astra of op kosten van zijn werkgever voor de status in een BMW toert is dat wel? Ja hoor. Voor de Jappen geldt hetzelfde als voor de Europeanen. De meeste auto’s zijn saaie vervoermiddelen en sommige zijn opwindende liefhebbersauto’s.
Leo zegt
Ahura slaat de spijker op zijn kop…. Als we het over saai hebben dan is het eerste merk waar ik aan denk toch echt Opel. Verder het dash van een nieuwe 5-serie wel eens bekenen ? Ik heb serieus naar deze auto gekeken een paar maanden geleden, maar ben op dat dashboard echt snel afgehaakt. VW heeft al voor zover ik mij kan herinneren een saai dashboard.. niks mis mee, hoor.. maar ga niet lopen verkondigen dat Japanse auto’s per definitie saai zouden zijn… Dan loop je toch echt minimaal 15 jaar achter… Wake up and smell the coffee.
CSL zegt
Het probleem blijft dat bijna niemand in die auto’s gezien wilt worden.
Het is inderdaad een leuke lijst, voor de Amerikaanse markt.
JLJ zegt
@ CSL
Ook weer zo’n opmerking die nergens op slaat. ‘Niemand wil in die auto’s gezien worden’. Als je later volwassen bent, zul je beseffen dat het helemaal geen f*ck uitmaakt hoe andere mensen denken over jouw persoonlijke keuzes.
Erwin zegt
Als emotie geen rol speelde, reden we allemaal in zo’n zakjappaner.
lambo zegt
nou zijn er in de geschiedenis ook mooie jappen gemaakt met smaak en karakter kijk maar naar de honda van eind jaren 60 met de crx en mijn personal favorit (omdat ik een bezit) een prelude en zo ook met de celica van toyota. ze konden het wel en kunnen het nu nog steeds s2000 anyone je kunt toch niet zeggen dat die geen emotie bied
Bertram zegt
Ik snap de discussie over emotie hier wel ! Maar je moet ook reeel zijn: De meeste mensen hier, zullen wat meer hebben met auto’s dan de gemiddelde NL’er (ik ben geen uitzondering). Vergeet niet dat een heleboel mensen tegenwoordig een betrouwbare wagen willen ! 1x raden welke auto’s altijd boven aan het lijstje betrouwbaarheid staan … juist. Ga bij jezelf maar eens na hoe vaak jij b.v. een toyota langs de weg hebt zien staan met panne. Denk dat je niet ver komt. Nu ben ik het wel eens met andere mensen die roepen dat de meeste hedendaagse japanse auto’s niet bepaald spannend zijn. Ik heb zelf een spannende Japanner: Toyota Celica T20. Nog uit de generatie dat er leuke Japanse wagens werden gemaakt.
lambo zegt
edit 60 moert 80 zijn srry
Bertram zegt
FF nog een toevoeging: Ik snap echt niet waarom zoveel mensen weg zijn van Duiste auto’s. Ik bedoel vaak zit er wel wat stevigs onder de motorkap, maar qua stiling is het niet bepaald hoostaand (lees: Golf, de meeste ‘gewone BMW’s) Dan vind ik audi nog het leukst om naar te kijken (over het algemeen).
Trevor zegt
Tja…Ik vraag me af of ze ooit wel eens in een TVR hebben gereden… (fun 2 drive…)
lambo zegt
@ trevor
tvr is niet fun meer hoor hahah maar eng
Citrofiel zegt
Eh, zal ik ook maar een lijstje maken? Waarom ook niet! Ik heb alleen geen verstand ervan, aangezien ik geen auto rijd. Dus voor zover mogelijk:
Fun to drive – Dat weet ik dus niet… :|
Small SUV – Citroën C-Crosser
Small sedan – Fiat Linea
Family sedan – Citroën C5
Minivan – Citroën C4 Picasso
Luxury sedan – Citroën C6
Midsized SUV – Wil ik niet eens over nadenken…
Budget cars – Peugeot 107 (het liefst met dan wel de Citroën achterlichten)
Green car – Wat een onzin. Auto’s zijn niet milieuvriendelijk
Upscale sedan – Honda Accord of Alfa Romeo 166
Nou, ik word er weer eens fijntjes aan herinnerd dat ik Citrofiel ben. ;)
Citrofiel zegt
Volgens mij ben ik ook in het spamfilter verdwaald geraakt… Wie wijst me de weg? ;)
lincoln mark8 zegt
in jullie lijstjes zie net zo veel jappen als in de gaylijst??????
Ahura zegt
En om Mazda als voorbeeld te gebruiken; die hebben nog altijd veel auto’s met ‘emotie’ gehad dan andere Duitse merken. Te denken aan de MX-3, MX-5, MX-6, RX-7, RX-8 maar ook de 121 Bolhoed, 323F, Xedos 6 en de 626 HB toen ie net uitkwam…
Sammie zegt
Fun to drive – Mazda MX-5 Miata/ Lotus Exige
Small SUV – Kia Sorento
Small sedan – Volvo S40
Family sedan – Volvo S80
Minivan – Ford S-Max
Luxury sedan – Jaguar XJ/ Mercedes S
Midsized SUV – Mercedes ML/ Volvo XC90
Budget cars – Ford Focus |[2008]|
Green car – Jaguar XKR British green ;)
Upscale sedan – Mercedes CL
– Sammie
w0o0dy zegt
“liefhebbers rijden geen japanners” typische opmerking van iemand zonder fatsoenlijk argumenten… beetje zoals “ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?” De ander proberen te marginaliseren en daarmee zijn/haar idee/standpunt/smaak afdoen als inferieur….
Iemand die wil beweren dat ik geen liefhebber ben? Ik heb een japanse auto gekocht als fun-auto! En mij maakt het niet zoveel uit wat iemand die ik niet ken (en die ik dus ook niet op waarde kan schatten) er van vind. Ik heb serieus lol met mijn auto en ik kan me alleen maar voorstellen dat iemand die die auto niets vind er nog nooit mee gereden heeft en zijn/haar mening baseert op vooroordelen. Tuurlijk, het is niet de snelste, niet de mooiste, niet de meest indrukwekkende auto. Maar je zult met iets bijzonders moeten komen wil het leuker zijn om mee te rijden en daar ging het mij om. Huge fun tegen een bescheiden budget.
Ja een toyota corolla heeft de passie van een koelkast, dat klopt, maar veel mensen zoeken helemaal geen passie in een auto. De stijl en flair van een Alfa Romeo is aan veel mensen niet besteed…. maar denk eens na: wat maakt een auto tot een goede keus?
Jan zegt
Als het dan een japanner moet zijn, geef me dan maar een Subaru
Anders toch liever die Duitser, we moeten europa wat steunen he manne!
shivan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Romeo zegt
Jongens jongens toch…
Dus de Japanners zijn nu opeens saai ? Wat dacht je van de Opels, VW’s en Fordjes ?
BMW is de weg kwijtgeraakt (5-serie lijkt nergens naar, en 3-serie begint steeds meer op een Japanner te lijken, en dat mag niet…)
Alle Audi’s hebben dezelfde stylingkenmerken (voor en achterkant)…
Je maakt je druk om je status ? Koop dan een BMW 7-serie, of een dikke Benz.
Kan je dat niet kopen ? Dan heb je blijkbaar geen status…
jan zegt
hallo
wie kan me alle merken opnoemen van jappanse auto’s niet de type’s maar de merken wil je dan graan een mailtje sturen naar [email protected] wil is kijken mss wil ik een japaner gaan rijden;)
beschuitfluiter zegt
Toyota/Lexus
Nissan/Infinity
Honda
Suzuki
Mazda
Daihatsu
Mitsubishi
En nu?
ManiacR zegt
Ik wist wel dat de mazda mx-5 gewoon goed was. ;)
Tonino zegt
Ik heb geflirt met een Italiaanse schone, gebluft met een stevige Duitse, geprobeerd met wat zweverige Francaises, een avontuurtje gehad met een koele Zweedse maar na zoveel afknappers uiteindelijk gelukkig getrouwd met een spannende Japanse.Moet er nog zand zijn.
Frank zegt
Soms wint emotie, soms ratio, hangt van een aantal factoren af, maar het best is een mix van de twee. Net een nieuwe Avensis station, exec business uitvoering gekocht. Tuurlijk niet de mooiste auto, maar wel de compleetste en meest betrouwbare. En met een kleine erbij is de ruimte erg welkom. Rij nu een 944 turbo uit 87, niet te vergelijken, maar straks comfortabel en vrij geruisloos zoeven over de snelweg op lederen zetels met de cruise control en airco aan en 6 cd’s met mp3’s in de wisselaar is ook geen straf. En over Europese autobouwers steunen: de Avensis wordt, net als een aantal andere Toyota-modellen in Engeland gemaakt. En met de fusies en overnames van de afgelopen jaren is er toch al geen sprake meer van nationale of zelfs continentale identiteit.
hoffy zegt
ik heb een civic dxi 94 en daarmee rij ik nu al 3 jaar lang contenuvan begin tot einde van mijn rit boven de 6000 toeren.. vertel mij aub met welke auto ik dit kan flikken die op 1.5 L rijdt dan koop ik hem… honda gaat met toeren en snelheid vooruit bijvoorbeeld mugen 300pk 2.0L. andere auto s gaan met liters omhoog in plaats van snelheid.. In de toekomst komt honda aan met 500 pk 2.0L maar om de alle andere auto’s die 500pk willen bereiken schaffen zich motor aan van 3.5L…
Angelo zegt
Betrouwbaar blijken ze wel te zijn, maar in vergelijking met een merk als FORD komen de jappen er nog niet aan te pas. Zeker op basis van weggedrag en comfort komen de Aziaten nog behoorlijk wat te kort. Dus eh, voorlopig houd ik het nog bij de europese merken met Ford als absolute faforiet!
De Oerknal zegt
@ Angelo
Ik begrijp dat jij nog nooit in een Honda S2000, Accord, NSX, Legend, CR-V (moet ik doorgaan?) hebt gereden? Moet je eens proberen, er gaat een wereld voor je open..
Sander zegt
@angelo
Dus eh, voorlopig houd ik het nog bij de europese merken met Ford als absolute faforiet!
Ford is Amerikaans, ook al worden er wel modellen in Europa en voor de Europese markt gemaakt.
Japanners zijn inderdaad solide, betrouwbare auto’s, maar ik rij toch liever VW of Audi. Vooral Audi heeft zeer veel klasse en echt perfecte rijeigenschappen, en alleen de Lexus (van Toyota) kan daar aan tippen. Maar de Fox is bijvoorbeeld net zo lelijk als een alto, een Cuore of Aygo of Yaris. En zo zijn er nog veel meer lelijke (Europese) auto’s.
lennard zegt
Sander schrijft, Vooral Audi heeft zeer veel klasse alleen de Lexus (van Toyota) kan daar aan tippen
tuurlijk, wat dacht je van toyota die auto,s zijn het zelfde ,,
en acura de luxe divisie van honda,,
alleen zijn de motoren van honda en toyota velen malen beter,,
Sanne zegt
Heb op advies van een monteur net japanner aangeschaft na tot vervelens toe bij de dealer te staan met reparaties aan mijn Ford. Weet 1001 leukere manieren om mijn geld te besteden.Uiterlijk pff interesseert me echt geen ruk. van mij part rij ik in een vierkante schoenendoos. als ie het maar doet zonder problemen. ik ben benieuwd…
@Angelo zegt
Vorige week met m’n Sierra Cosworth op Zandvoort gespeeld……
BMW, Corvette, Porsche maar ook S2000 konden die ouwe Cossie uit 86 niet bijhouden hoor!! Dus blijf bij standpunt Ford drives better!
Feel the Difference!!!!
isolde zegt
Ford een goede auto??
Heb een 2de hands ford-je(fordka) gekocht voor 3500 euro(uit 2000). Inmiddels zijn de kosten in 2jaar tijd naar 7.000 euro gestegen! Dus ford het beste merk Angelo?? dat dacht ik even niet! Als ik zo rondvraag bij mijn garages hier in de buurt staat Ford op de slechtste auto! en Toyota op de beste! Bij een ford begeeft alles het! En dat meen ik.. mensen trap niet in een 2de hands ford! NIET doen! Tenzij je om het halfjaar zo rond de 800 euro aan reparatie kwijt wil zijn moet je het vooral doen! hij rijd heerlijk maar daar blijft het dan ook bij, betrouwbaar is hij zeker niet!
Mijn vriend en ik gaan nu lekker over op een nieuw japannertje, zijn we ons nu in aan het verdiepen. En een japanner dat gaat het zeker worden! Voor mij NOOIT geen Ford meer!
Erwin Heinhuis zegt
grappig, ik heb net een mazda 323 3.0 D LX gekocht uit 98, en ik verheug me nu al op de jaren met zeer weinig problemen de komende jaren, hiervoor altijd europees gereden, en veel ellende…citroen,opel,vw, nu dus de jappen gaan testen..
maar goed qua schoonheidsprijs is de 323 niet echt om je tong voor te laten vallen, ne dan liever de Toyota Harrier Zagato, maar goed, het rijd en laat me hopelijk niet staan.
gr
Erwin Heinhuis zegt
sorry, het moest een 2.0 ltr zijn…3.0 ltr..?? wast maar waar..;-)
hennie zegt
Stel huilers, die niet van jappen houden. lullen over duitse auto’s terwijl die niets voor stellen qua performance in gelijk stelling. Wat nou italiaans nog nooit iets gezien wat zo kut geconstrueerd is.
0 – 100 in 3.5 seconden met een viercilinder dan gaat het ergens over hebben de duitsers en italianen dat al gepresteerd dacht het niet. waarom praten over auto’s die toch zowat niet te betalen zijn voor de gewone man zoals zogenaam dikke beamers, merc’s etc
En hoezo kopieren dat was mischien vroeger zo, tegenwoordig is het andersom ga uzelf er maar eens in verdiepen. maar dat gelul dat japanners slecht zijn is echt dikke ONZIN
great
Gazza zegt
Wie zegt dat Japanners slechte auto’s zijn,die heeft zelf een paar gebreken in zijn hoofd…
Maar ja,t’is een statussymbool geworden,hé…
Al moet men regelmatig naar de garage bollen met problemen,willen ze wel niet geweten hebben.
Heb zelf de ervaring gehad met Audi en Mercedes,mij niet meer gezien met deze automerken.
Ge moogt ze hebben…
jozias zegt
je hebt ook autoliefhebbers die techniek op waarde weten te schatten: 9.000 toeren draaien en dat 100.000 probleemloos doen met allerlei leuke snufjes als vtec enzo? als dat niet mooi is…
luuk zegt
Mazda !!!!!!! :P
Incognito zegt
Fun to drive – Mijn 911
Small SUV – Q5
Small sedan – Grafhekel aan dit segment, Jetta’s e.d.
Family sedan – Lexus IS250
Minivan – Renault Grand Espace V6
Luxury sedan – Jaguar XJ
Midsized SUV – BMW X5
Budget cars – ..
Green car – Lexus GS450h
Upscale sedan – LS600h
VW - Das auto zegt
Heb een mazda 323f uit 1997 gehad. Wat een drama. Hiervoor een VW polo uit 1997 gehad en dat beviel me erg goed. Alleen net na paar maanden spruitstuk lek (800 euro volgens garage). Dit kan wel, omdat dit een occasion is geweest en misschien de vorrige eigenaar snel met koude motor heeft gereden. Heb de auto ingeruild voor mazda omdat sommige zeggen dat jappen goed zijn. Als snel remmen vervangen, ratel in motor, slechte koppeling, oud dashboard, lucht regelaar met schuifjes, geen koele lucht uit blazers, geen goede formaat speakers voor in de auto en met auto moeilijker inparkeren door vertekeingen van extern formaat. Die polo was moderner en betere luchtkoeling. Nu ben ik er zo klaar mee en met de garage, dat ik een polo uit 2000 gaat kopen. En uit de ADAC test zijn de duitsers toch wat degelijker. Duitsers zijn trots op hun automerken en er rijden veel daar. Waarom toch deze auto het minste klachten? En deze merken hebben smaak van design. Italianen kunnen er ook wat van.
eric zegt
Japanse auto`s zijn ,waren en blijven de beste auto`s ter wereld
en alleen een duitse autorijder blijft zichzelf wijsmaken dat ze “degelijk” zijn en goedkoop in onderdelen alleen vergeten ze dat er erg veel onderdelen nodig zijn om die “degelijkheid” op de weg te houden.en saai ;nee laten we het over de golf hebben als 30 jaar het zelfde uiterlijk “rond vierkant en een keihard plasic dashbord”
vrgr een honda rijder
Ronald zegt
Ik rij al 20 jaar Japans, Toyota, Honda en Subaru.
dus al sinds 1988.
Nog nooit 1 mankement gehad.
En soms moet ik wel lachen als ik ze dan weer aan de kant
zie staan met hun Europese Saxo of Peugeot 106.
Japanse auto’s zijn de beste, daar kan geen enkel Europees
of Amerikaans merk meer tegenop.
Voor mij nooit meer iets anders.
En al die mensen die dan liever Alfa rijden, ik moet er niet aan
denken. Ik zou zelf het gevoel hebben of je op eieren loopt.
m.a.w. kan elk moment kapot gaan. modellen zijn wel mooi.
Maar een Italiaanse auto, never nooit niet.