Zo, het speelkwartier kan weer beginnen. Lotus heeft hun nieuwe trackday-tool aangekondingd.
Voor de management summary laten we even Mike Kimberley (Chief Executive Officer for Group Lotus plc) aan het woord:
“The Lotus 2-Eleven takes our core brand values to the extreme. It is the ultimate track day vehicle – not only phenomenally quick, but also very user-friendly. In short, the 2-Eleven delivers everything that the modern track day warrior and clubman racer demands, and more.”
Dat moge duidelijk zijn. De Lotus 2-Eleven weegt slechts 670 kg, maar heeft wel 252 pk die door de supercharged 1.8 liter viercylinder wordt geleverd. Lotus claimt dat de power-to-weight ratio daarmee vergelijkbaar is met een Formule 1 auto uit de jaren zestig. In meer aardse termen betekent dat, dat de Lotus 2-Eleven bloedsnel is. De sprintcijfers zijn als volgt: 0 tot 100 duurt 3,9 seconden en van stilstand naar 160 is in 9,1 seconden gepiept. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, maar dan zou ik wel een helmpje opzetten.
In eerste instantie wordt de Lotus 2-Eleven alleen leverbaar als Launch Edition, in de kleuren zoals hier op de foto zijn te bewonderen. Wel kan geworden gekozen voor een straat of een cricuit versie. De straatversie wordt via de UK Single Vehicle Approval goedgekeurd voor straatgebruik en wordt uitgerust met achter- & voorlichten en een katalysator. De Track Only versie krijgt een aerodynamica pakket met een carbon fibre achterspoiler, frontsplitter en een FIA goedgekeurde racekuip.
C est Jeroen zegt
vet, dit is volgens mij weer een heerlijke sportwagen.
Wouter zegt
Heeel bruut, weer zo’n straat kart
Tenck zegt
Lijkt op een Elise zonder raam.
Jurre zegt
yes,
lekker dan weer een trackracer!
vw freak zegt
ziet er wel een sgoon machientje uit
Rogier zegt
doe mij die ma!!
Jellert zegt
Vetjes, Lotus uber alles.
w0o0dy zegt
Welke dag moet ik vrijhouden voor de Autoblog review?
Very nice toy!
naish zegt
Oef 670 kg en 250pk this rocks, doet me denken aan mijn oude mini woog 640kg en had ik getuned op 87pk das was al fun..
mmm old times…
joeri zegt
Er zijn tegenwoordig meer en meer van deze dingen aan het komen,maar ik vind het wel tof.
nicky zegt
mooie kleuren
mooi gedesined
oftewel het kan niet beter
doe er maar een, heb ik in de zomer ook nog wat te doen
MarcO zegt
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!!
Co zegt
Zo die is echt mooi zou bijna zeggen ruil hem voor mijn atom maar die is ff sneller dus toch maar niet hoewel :))
Hoox zegt
Dit is de auto die de Elise (M111) had moeten zijn, namelijk een moderne auto met dezelfde kwaliteiten dan de Super 7. In dat licht is zelfs het gewicht van de 2-Eleven (M211) nog aan de hoge kant om de oude Super 7 te verslaan. Ik vraag me af of die dag ooit gaat komen.
lincoln mark8 zegt
alweer een skelter!!!! dit is toch autoblog?
Citrofiel zegt
@ lincoln mark8; Ik ben nu het alweer met je eens, eerst nóóit… ;) Ik begin het ook zat te worden…
Nick zegt
Ah, dit is de de Lotus Circuit car met supercharger, tweede zitting en lak?
Btw, lijkt trouweens een beetje op de Volkswagen EcoRacer concept.
Misschien dat ze daar ook eens wat mee zouden moeten doen. ^^
Florijn zegt
vette shit hoor zeer strak van lotus vooral een straatversie lijkt me lijp!!!
Lars zegt
het blijft cilinder ipv cylinder
knaller zegt
lijkt een beetje de opvolger van de 340R te zijn. Geen dak, geen deuren, lichter en met als basis de Elise. Toch doe je er op zondag minder mee dan die 340R want voor lekker gebruik op straat wil je toch een voorruit! Komt die er ook dan……?
Dirk zegt
Gewoon je helm opzetten, geen voorruit nodig
Heerlijke race bak, echt weer Lotus, rij plezier ten top
Klassiekerrally zegt
Heel gaaf ding. Lijkt inderdaad een opvolger voor de 340R.
De spirit van een trackday-weapon vereist naar mijn mening ook een goedkeuring voor de openbare weg: gewoon naar ’t circuit rijden, racen en dan weer naar huis rijden. Goed dus dat die mogelijkheid gegeven wordt.
Nog 7 modellen verder, en ze gaan een probleem krijgen met Porsche! (9-11 voor de trage geesten onder ons…) ;)
JLJ zegt
Heeft hij ook de versnellingsbak van Toyota? Die uit de Celica en Corolla TS kan nl. geen 250 pk aan, na 20000 km krijg je problemen.
deora zegt
vet bakkie :D
Xemurai zegt
Over droom auto’s gesproken!
Alfaxa zegt
Vind echt wel vette auto. :D
Speedy zegt
Op naar de Nordschleiffe met deze straatkart :D :P
BOL zegt
Stoer! Vraag me af wanneer dat trackday gebeuren in NL een btje van de grond komt.. Zou best van de zomer met Time attack op Zandvoort aan de start willen verschijnen in zo’n ding :-D
mgs013 zegt
how to make an elise faster lighter and more agile this is the answer. good job Lotus !!!!!
jamesBROWN zegt
net getest op fifth gear
filip zegt
heb gisteren het genoegen gehad om er mee te rijden bij lotus thierry verhiest uit oostende .Finomenaal nog nooit meegemaakt ,met een helm tegen steentjes op weg.
Elke versneling geeft een ongeloofelijke duw in de rug,in 6 vernelling op de snelweg onvoorstelbaar. Plus het zicht en vooral de sound van de motor,het stuurgevoel en de remmen werken goed op het vertrouwen,een min puntje het instappen maar dat weet je als je met zoiets rijdt .Echt een unieke ervaring (heb vlug nog een paar foto’s thuis van gemaakt )
mirac zegt
JLJ: deze wagen zal nooit in zijn bestaan 20000 km rijden.