De lichtgewicht supercars vliegen je de laatste tijd om de oren! Naar zojuist bekend is geworden heeft de Spaanse firma Tramontana, waarover we 2 jaar geleden schreven, het concept van Genève 2005 uitgewerkt tot een definitief model, dat, u raadt het al, meegenomen wordt naar Genève 2007. De specs van dit project mogen er wezen: een twin-turbo V12 levert een vermogen van naar keuze 542 of 710 pk. Combineer dit met een berg koolstofvezel en magnesium voor een laag gewicht en je weet dat ook dit een bom op wielen is.
Het persbericht laat niets los over populaire feiten als prijs en accelererend vermogen, maar een met behulp van een beetje zoekwerk kom je altijd meer te weten. Spaanse bronnen spreken over een 5.5 liter V12 die in 4 seconden naar de 100 km/u accelereert. De handgemaakte auto zou een ‘basisprijs’ hebben van 610.000 euro en waarschijnlijk zal hij vanwege zijn exclusiviteit vooral bij de verzamelaars in de smaak vallen. Deze cijfers zijn op geen enkel officieel bericht gebaseerd, maar ze geven wel een grove indicatie van wat je van deze auto kan verwachten.
Toen het persbericht de wereld ingestuurd moest worden was de vertaler waarschijnlijk net even weg, dus let niet te veel op het kromme Engels:
Tramontana: half formula 1, half fighter.
First it was the idea, then the model, later the prototype and now, finally, the final genesis has come: the first Tramontana is already ready for its international presentation. Journalists of the whole world are going to meet in the Geneva Motor Show to see, touch and hear for the first time the Tramontana, the only exclusive sports car of Spanish manufacture.
That’s right. The Tramontana is already ready for its world debut next 8. March. A.d. TRAMONTANA, the Catalan company that has created it, after years of investigation and development presents the definitive version, and we are not in presence of just any vehicle: the Tramontana does not answer to the classic super-sports car, the best arguments of a formula 1 and a fighter have met together with an aesthetics inspired by the beauty of the
classic ones that marked a historical milestone.The result? A car of a great technical precision, with a personalized design, 100 % handcrafted for a highly qualified team of professionals. Undoubtedly, a new kind of car for which still a name does not exist, since it
represents a new step in the evolution of its specie.It is enough to observe the aesthetics to realize its exclusivity, where conjugate retro elements, material of last generation like carbon and magnesium with traditional elements like wood, white gold or leather, without forgetting its high number of customizations. But if
we concentrate on the details, the idea still acquires more force.Among the definitive solutions of the Tramontana, we find a new electronic system, with full silver wiring and a central engine V12 Biturbo capable of offering a power of 550 CV and 720 CV selectable.
Regarding safety, it is the only sports car of the market that incorporates a carbonfibre monocoque inspired by the design of a formula 1 and made with the same criteria, guaranteeing a high protection to its passengers. A monocoque with 8 deformable zones calculated for the absorption of the impact energy.
On the other hand, this monocoque contributes a lightness and maximum rigidity to the whole, factor that together with its suspension system, only on its market of double wishbones with pushrod and a great length of arms, improves the dynamical aptitudes of the vehicle.
All this elaborated with materials of last generation of aerospace technology like the steel to the cromolibdenium, magnesium and duraluminium.
All this is only a sample of what turns the Tramontana into a special car, a tailored jewel in order that its future owner can feel the best sensations, both urban and sports. A.d.TRAMONTANA has wanted to wait to the Geneva Motorshow to present the new development of the Tramontana.In this manner, the Swiss city will become the scene which is going to approach the world to this new star of the exclusive super sports cars.
(via: Winding Road)
C30CDIAMG zegt
wel heel toepasselijk dat ie aan het water is gefotografeerd, ’t is net een submariner
lincoln mark8 zegt
leuke skelter…. maar weer..
SugarFree zegt
@ C30
Bedankt! zat even te denken waar ie op leek… een submarine… :)
en een dolfijn… :)
Dacht verder aan een soort Atom, maar dat is het zeker niet, de specs mogen er zijn, een V12 met max 710 pk (zevenhonderdtien…!)
nicky zegt
prachtige auto
Citrofiel zegt
Oke, dit ding is wel héél erg gestoord. Het uiterlijk is gewoon belachelijk, die rare neus, vleugels, cockpit en dan nog dat hout?! En daar een V12 in met 710 pk?! WTF. Wel een leuk detail zijn de zakjes op de bekleding van het portier. Dat is grappig, maar niet handig. Maar daar is deze auto ook niet voor. Gewoon om op te vallen door gestoordheid.
Michiel_vd_Brink zegt
Afgelopen jaar stond dit ding al in exact dezelfde vorm op Geneve.
Nieuwswaarde van een jaar oud dus… Slimme jongens dus daar bij Tramontana.
Daniel zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
david USA zegt
Zal wel ontiegelijk hard gaan, maar het ziet er echt niet uit! Doe mij dan maar iets anders dat er wél uitziet als een auto, en niet als een sigaar op wielen.
autoblogger zegt
@Michiel: is dat zo? er zijn geen veranderingen?
Pannekoek zegt
Doet me hier aandenken..
Michiel_vd_Brink zegt
@ autoblogger.
Aan de foto’s te zien is er niets veranderd.
Exact diezelfde foto’s werden vorig jaar in de persmap gebruikt.
Hij schijnt nu rijdbaar te zijn en misschien is dat dan het grote nieuws.
Jos zegt
Doet me denken aan die Ford Indigo uit Need For Speed 2 :P
PieterA zegt
Mij doet het denken aan Arial Atom meets F16.
Bart zegt
Zo’n motor, zo’n vermogen, zo’n lichtgewicht…maar toch 4 seconden tot 100km/u? Ik had sneller verwacht :-)
RRPhantom zegt
Lijkt een beetje op een Pagani Zonda die na een avondje stappen (dus dronken check lampen) in elkaar geslagen is door een paar opgeschoten jongeren.(zo smal ! ! !)
Maarja BRUTE prestaties voor zijn klein karretje.
Michiel_vd_Brink zegt
Het is helemaal geen klein karretje.
Vorig jaar heb ik er in Geneve naast gestaan en ik werd welhaast bang van zijn enorme afmetingen.
Een beetje Mercedes is er niks bij.
Pannekoek zegt
Hier de officiele data, tis inderdaad geen klein karretje..
Stephan zegt
Pfff, weegt echt veel te veel.
Beter Orca SC7 dan.
L-M zegt
355 km/h in zoiets. Moet je wel durven … Voor de rest een hele lelijke wagen waarvan het prijskaartje veel te hoog is. Maarja er zijn nu eenmaal mensen die het gaan kopen voor bij de rest van hun collectie te zetten.
ruben zegt
ziet er lekker stoer uit! :P
Hansie! zegt
hmm 1200+ kg vind ik nog wel wat voor een auto die
niet veel meer is dan een chassis met motor
misschien komt het wel door de motor
en een acceleration 0 naar 100 in 3,7 valt ook best wel tegen
opvoeren zou ik zeggen
overgens is deze wagen echt echt echt prachtig
marcel zegt
zon ding zou tog gehakt moeten maken van de bugatti maar voorlopig lijkt dat er niet echt op wat heb je er dan aan personelijk vind ik het maar onzin al die overgemotoriseerde sigaren dat heeft met autos maar weinig te maken zie je jezelf al in zon rijdende kist op vacantie gaan ??
Pere Nubiola zegt
ooooh my favorite car
Florijn zegt
lelijk gestoord cocaine ding
deora zegt
vind hem wel vet :D
Sander zegt
Oud nieuws als je het aan mij vraagt..
Alwood zegt
ik vind dit écht niks… het ziet er veel te lomp uit! en de spec’s zijn niet mis maar lang niet wat je hiervan zou verwachten… ik verwacht bij zoiets caparo spec’s. het hout vind ik ook volkomen misplaatst.
kortgezegd: een brei van allemaal grappige details tot een misselijk resultaat gebrouwen. :|
SimonMc zegt
Doet me vaag denken aan een plymouth prowler.
Markus zegt
>Gaap
Boxster zegt
Mag ik even een emmertje…
Lebastille zegt
Mijn god wat een lelijke auto. Op de een of andere manier ziet de auto er toch lomp of zwaar uit, wat waarschijnlijk niet het geval is door de monocoque en het vele gebruik van lichte materialen. Maar zet er dan geen afwerking van hout en goud op. Maar dat is miss meer mijn persoonlijke smaak. De spoilers zijn trouwens ook niet al te subtiel geplaatst.
Stijn zegt
mooie auto-edit: probeer eens inhoudelijke reacties te geven!-
guppie zegt
Hij is niet echt mooi als auto maar als thunderbirds voertuig kan ie wel doorgaan. :)
piet bel zegt
ha lol
het is zo een formule1, dat dit ding op de weg mag….
maar ik zou er niet in willen rijden en je hebt er niet veel aan, maar 1persoons
Pedro Boozema zegt
WOHJOO :) mensen doe niet zo negatief, egt heerlijk ding.. Je gaat niet zeggen dat je er nite in wil rijden?!! ghehe
Waarom zeuren dat ie 1255 KG weegt als hij tog 350km/h gaat?
En wat boeit die 3.7 sec? met het verschil van 3.0 seconden merk je zelf bijna niks..
355 km/h en dan over de weg stel je voor (H)
hallo zegt
dit is gewoon geen auto meer