Heeft het iets te maken met de kwaliteit van Franse auto’s, of is het toeval? In Frankrijk is namelijk een onderzoek gestart naar een drietal zelfmoorden die afgelopen vier maanden plaatsvonden in en om een Renault-fabriek…
Het laatste incident is de dood van een 38-jarige man die een brief achterliet waarin de situatie op het werk als oorzaak werd beschreven.
Vorige maand, in januari, pleegde een andere arbeider zelfmoord op het ultramoderne Renault complex (AKA the Beehive) net buiten Parijs. Op zijn computerscherm was een heftige discussie te vinden die hij met het management had…
Rossi zegt
Allereerste Gecondoleerd voor de familie en kennissen.
Ik las tevens ergens dat alle drie de werknemers komen uit de afdeling waar de prototypes gebouwd worden…… Zouden die auto’s zo slecht zijn :$
Mc parts zegt
Ik zou het niet doen voor die franse wagens. :D
tiss zielig voor die mensen die zich zelf hebben vermoord.
Anoniem zegt
Ze kwamen alledrie van Guyancourt en werkten gewoon op de engineeringsafdeling.
Eentje was van de loopbrug tussen 2 kantoren afgesprongen.
Misschien komt het omdat de Twingo nog verre van klaar is.
Er is nog steeds geen intern OK gegeven voor het uitleveren van de nieuwe Twingo.
Parkeerplaats staat vol met nieuwe Twingo’s waar nog het nodige aan gedaan moet worden voor de perspresentatie.
Bad Pritt zegt
Als je keer op keer moet uitleggen dat jij verantwoordelijk bent voor die wanproducten van “Réparateur des Automobiles” knapt er gewoon op een gegeven moment iets..
autoblogger zegt
@Rossi: volgens mij gaat het om het “Renault SA technical design centre”…
– Meer info:
In January, another worker drowned himself in a lake near the centre.
A third worker killed himself by jumping from the fifth floor of the main building of the centre last October.
“We have opened an inquiry into the working conditions of the people who committed suicide,” said Michel Desplan, the public prosecutor in Versailles on Wednesday.
The CFDT workers union said that workers had been under increasing pressure since the company introduced a restructuring plan last year and called for Renault management to urgently evaluate the situation.
“Since 2006, with the Renault Contract 2009, we have seen a sharp increase in work, a race for deadlines and developing in an activity that is becoming more and more complex,” the CFDT said in a statement.
A Renault spokesperson said the company “deeply regrets” the incidents and extends its respect to the families.
She said the company was looking into how “these unfortunate suicides” could have been prevented.
Renault profits dropped sharply in 2006 because of a dip in sales due to its ageing model lines and rising raw material costs.
Via http://www.wheels24.co.za/Wheels24/News/General_News/0,6119,1369-1372-2094_2073245,00.html
SugarFree zegt
Dat het nieuws is, oke.
Maar moet zo’n bericht op een blog waardoor er gediscussieerd gaat worden? Waarover valt te discussieren? We kennen de mensen niet, we kennen de omstandigheden nauwelijks en de link met auto’s is er niet (ja, het zijn medewerkers van een autobedrijf, maar waarschijnlijk gaat het hier over een werkcultuur/management/arbeidsomstandigheden e.d.)
De feiten zijn erg genoeg en zelfmoord blijft een zeer gevoelig onderwerp.
Fons zegt
Dit bericht geeft gewoon de druk aan waaronder die technici moeten werken.
H.J. Vaesen zegt
Automordeur d’autmobiles.
C30CDIAMG zegt
Het onderzoek ansich is al meer dan 6 jaar oud. Maar misschien alsnog interessant genoeg om te lezen. Het gaat over de werkomstandigheden bij VW en Renault waarin zelfmoord aanbod komt
http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAAABABDBBBC&obid=4642
autoblogger zegt
@SugarFree: werkcultuur/management/arbeidsomstandigheden lijken mij wel relevant… En als blijkt dat er in Tsjechie kindertjes meewerken aan het maken van een nieuwe Skoda dan is dat ook iets om over te berichten… hoe treurig dat ook kan zijn. Of mis ik iets?
Daarnaast kan zo’n onderzoek natuurlijk gevolgen hebben voor aandelen Renault.
Christoph zegt
Heeft niks met de kwaliteit van de auto’s te maken maar met de kwaliteit van de werkomstandigheden, en Renault is niet de enige in frankrijk waar dat op dit moment erg slecht is.
Klassiekerrally zegt
Vervelend nieuws…
Zullen we dit topic respectvol grappen-vrij houden?
De automobielindustrie is overigens echt apart. Zag gisteren op TV iets over een schandaal in de VW-top. Ging over prostitutiebezoek en dergelijke om mensen in de Aufsichtsrat te paaien. Allemaal door VW betaald. Meneer Hartz (van de ‘populaire’ Hartz-II maatregel) speelt een hoofdrol.
SugarFree zegt
@ autoblogger
Ik ben het met je eens dat je treurige dingen niet moet vermijden; het voorbeeld van de Skoda-fabriek: oke.
Misschien was/is het meer de angst voor flauwe grappen, maar: eerlijk is eerlijk, dat valt wel mee :)
SugarFree zegt
@ klassiekerrally
danku :)
sjaak lombok zegt
ik vraag me eigenlijk alleen maar af hoe ver je in je werk op gaat, of hoever zo’n MT gaat? doorgaans is niet alleen gekloot op t werk de boosdoener namelijk. dus wtf gebeurt daar allemaal?¿
OJ zegt
Toevallig een paar mensen die niet tegen de druk kunnen of in combinatie met wat prive-omstandigheden het niet meer zien zitten. Volgens mij valt het allemaal wel mee… (wat het hele voorval uiteraard niet minder erg maakt) Hoeveel mensen werken er eigenlijk op die afdeling? Dat geeft een beter beeld van dit aantal.
Jellert zegt
Het is de achterkant van de nieuwe Megane.
Jellert zegt
Zou er bij citroen dan een massazelfmoord op komst zijn? Inclusief de DS is ieder model namelijk uitzonderlijk kudt.
Sven zegt
Erg triest dit…hoop dat ze snel de oorzaak vinden voordat er meer doden vallen.
C30CDIAMG zegt
Nou Sjaak Lombok. In sommige gevallen heeft de werkGever er wel degelijk alleen mee te maken. Tenminst, dat maak ik op uit het volgende stuk
http://www.geocities.com/militantarchief/archief/98/176/Volkswagen.html
best ernstig wat er soms gebeurt. — Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat je je laat dwingen door je baas om te komen werken wanneer je van je zelf weet dat je gewoon ziek bent. —
Ejay zegt
Vraag blijft waar die discussie over ging. Dat is denk ik vrij essentiëel voor de discussie.
SugarFree zegt
@ Jellert
Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage.
@ OJ
Daar kan ik weer wel wat mee, met jouw opmerking. Cijfers geven iets meer info. En welke dommerik denkt dat alleen een bedrijfscultuur reden kan zijn tot zelfmoord? Hoe dom als een mens ook kan zijn, zelfs zij zullen proberen een andere baan te zoeken als alleen dát hen tegenstaat in het leven.
Bertus zegt
@Jellert: What’s your problem?
sjaak lombok zegt
@ C30 CDI
ik zei niet dat de werkgevert geen invloed heeft. even goed lezen.
vroeg me alleen af hoever je t zelf laat komen. en wat verder de omstandigheden van die mensen is/was. want dat werk vaak wel een aangever is, maar vaak niet de enige reden om tot zelfdoding over te gaan.
(behalve in het geval van mensen die ivm met een eigen zaak in de dikke financiele shit zitten(
SugarFree zegt
Geloof nooit dat alleen werk de aanleiding kan zijn.
Ben het met Sjaak eens dat een failliet van de eigen zaak misschien weer wel er toe kan bijdragen, maar dan wordt het opeens ook prive…
En werk én prive grote problemen, dan houden sommige mensen weinig meer over om zich aan vast te klampen.
Maar ach, blijft een hoop giswerk dit en het risico van te snel en te makkelijk oordelen; en dat leidt weer nergens toe. Dus ik houd m’n mond dan ook maar :)
Citrofiel zegt
Oke, iedereen is druk aan het filosoferen over de oorzaak, ik incluis. Ik heb alleen geen idee. Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek, maar ik denk niet dat het werk alleen de oorzaak is. Als je het zo vervelend (zacht gezegd) vindt, neem ontslag en ga ergens anders werken als het thuis nog goed is en zo.
@ Jellert; Lees het eerste verzoek van klassiekerrally eens en houd je eraan aub. :@
Willem zegt
De plaats waar al dit is gebeurt is in het Renault Technocentro in Guyancourt, ten zuiden van Parijs. Hier is de complete ontwikkeling gestationeerd van Renault. In dit enorme gebouw, bevindt zich in het midden een soort van overdekte openbare ruimte tussen verschillende kantoorgebouwen. Halverwege bevindt zich een brug om op de derde verdieping naar een ander kantoor te kunnen lopen. Eén van deze zelfdoders is hier naar beneden gesprogen.
maesta zegt
yep gecondoleert..
maja telkens als ik zo’n franse bak zie heb ik ook zelfmoordneigingen…including renault ;D
Anoniem zegt
@Willem,
Ik zie dat jij er ook kind aan huis bent?
Voor welk project zit jij daar?
Willem zegt
@anoniem
Heb daar de laatste drie jaar de deur platgelopen voor de nieuwe twingo.
Productie voor deze auto gaat komende maand ramp-uppen
Anoniem zegt
Haha,
dag collega ;-)
Nog enkele weekjes en we zijn van de C44 af !
Anoniem zegt
En door met de nieuwe espace?
mark zegt
Willem en anoniem dan kunnen jullie mischien ook wel gaan vertellen wat we nog meer van renault kunnen verwachten de komende jaren met hun modellen. Dit jaar de twingo en laguna. Wat komt er daarna nog meer? Ze zouden met heel veel nieuwe modellen komen.
Anoniem zegt
@Mark,
Sorry, maar wij moeten geheimhoudingsverklaringen tekenen. En geloof me, daar letten ze ook zeer scherp op.
Als we teveel informatie prijs zouden geven, kan het verkeerd met ons aflopen.
Je ziet wat voor ‘ongelukken’ die 3 medewerkers hebben gehad. ;-)
IFI zegt
Die auto`s zijn het zelfs niet waard om zelfmoord voor te plegen
mark zegt
Oke jammer maar kun je dan mischien vertellen of de kwaliteit van de nieuwe modellen nu wel naar een hoger niveau is gebracht? Als hun eigen personeel al zo onder druk staat dan moet dat haast wel. En kun je mischien vertellen of er nog iets sportiefs komt bij renault want een top of de range auto hebben ze nu ook niet. Of mag je hier ook niks over vertellen?
Anoniem zegt
De kwaliteit van engineering is altijd OK ;-)
Het is vooral het samenspel tussen inkoop, kwaliteitsafdeling, proces en productie die bepaalt of het eindproduct een bepaald niveau haalt.
Maar ik kan je vertellen dat Renault (en eigenlijk bijna alle anderen) er alles aan doen om het maximale uit hun producten te halen.
Vooral de Fransen zijn al heel ver in het 3D mock-uppen en 3D simuleren van complete assemblies. Vaak worden er complete proto fases over geslagen.
Willem zegt
@anoniem,
J96 wordt binnenkort bekend gemaakt of we door mogen. En jij, wat is jouw specialisatie as renexter?
@mark,
Kwaliteit van engineering is altijd goed, maar dat ze het in productie verzaken, kunnen wij ook niets aan doen.
mert zegt
ik zou niet een renault werknemer willen zijn
Anoniem zegt
Dan heb jij de receptionistes bij het R&D center nog nooit gezien.
Lijkt wel een scene uit star-trek.
Het is zowiezo gigantisch gaaf om zo dicht bij het vuur te zitten.
Wat is er mooier dan van auto’s houden en vervolgens in alle ontwikkelcentra ter wereld rond te mogen lopen? En dus al modellen te mogen zien die pas over 3-4 jaar op de markt komen.
Willem zegt
jajaja het zijn allemaal fotomodelletjes.
TTB zegt
zou ik ook doen als ik wist dat ik zulke SLECHTE auto’s in elkaar moest zetten. hulde!
jw zegt
Off topic
@ willem en anoniem: Ooit het boek Wielen gelezen? (Auteur Arthur Hailey)
Klinkt als een jongensdroom, jullie werkomgeving. De baan an sich krijg ik niet echt een beeld bij.
J96?? renexter?
PS klopt het dat het panoramadak van de oude Twingo dezelfde is als die door Webasto wordt geleverd?
Einde Off Topic.
Ik denk dat ik het met de meesten hier eens ben: zelfmoord vind bijna nooit plaats sec op basis van werkomstandigheden. Wel mag je verantwoordelijkheid leggen bij de werkgever als belangrijke partner in iemands leven. Vraag is, hoe richt je dat in. Nederland kent een bedrijfscultuur die erg personeelgeorienteerd is, maar Belgie en Frankrijk zijn al weer veel meer hierarchisch georienteerd. Naweeen van het feodale tijdperk die wij in NL al grotendeels achter ons hebben gelaten. Het indiceren van psychische klachten bij medewerkers is heel moeilijk. Het zou zinvol zijn om peoplemanagers te instroduceren die ook als councelor dienst kunnen doen. Vaak verdwijnt juist deze zachte kant van de werkrelatie naar d eachtergrond omdat productie gehaald moet worden.
schneller zegt
Haha Hoe dom zijn die Fransen wel niet!!