Naar aanleiding van berichten in de media over meer ongevallen met (en dus meer files door) vrachtwagens, heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat hiernaar onderzoek verricht. Vandaag presenteert de minister het eindrapport aan de Tweede Kamer. De conclusie: het vrachtverkeer wordt juist veiliger.
Volgens het rapport ‘Ongevallen met vrachtauto’s op het Rijkswegennet’ is
Van het totaal aantal files op het hoofdwegennet [..] gemiddeld 0,6 % het gevolg van een ongeval waarbij een vrachtauto is betrokken. De gemiddelde zwaarte (lengte maal duur) van een file als gevolg van een ongeval met een vrachtauto is wel ruim 2 keer zo hoog als van files als gevolg van andere ongevallen.
Samengevat: bij 199 van de 200 ongevallen is geen vrachtwagen betrokken, maar als dit wel het geval is, is de file langer.
Het aantal ernstige ongevallen met vrachtwagens liet zelfs een significante daling zien: tussen 2003 en 2005 daalde het aantal ongevallen met ziekenhuisgewonden met 12 procent, terwijl het aantal ongevallen met ziekenhuisgewonden waarbij vrachtwagens betrokken waren, met 16 procent daalde.
Het aantal dodelijke ongevallen op de snelweg lag in de onderzoeksperiode gemiddeld op 127 per jaar. Bij 35 van deze ongevallen was tenminste een vrachtwagen betrokken.
Rijkswaterstaat is momenteel bezig met een proef
om ongevallen met vrachtauto’s sneller af te handelen. Een vrachtauto wordt eerder weggesleept of wordt zo neergezet dat hij geen overlast voor het verkeer veroorzaakt. Op een rustiger tijdstip wordt de vrachtauto dan alsnog weggehaald. Er worden geen maatregelen getroffen om extra schade aan de vrachtauto of lading te voorkomen. Dit levert tijdwinst op.
V&W heeft voor haar onderzoek de periode 2000-2005 gebruikt, en daar zit volgens mij nou net de aanleiding voor de afwijkende conclusie. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat chauffeurs uit de nieuwe Europese landen af en toe hele rare acties uit kunnen halen. Deze nieuwe golf van chauffeurs is echter een fenomeen van de laatste tijd, dus wat mij betreft is het wachten op cijfers over 2006 en (later) 2007, dan zullen we zien of V&W gelijk heeft, of dat eerdere berichten toch een kern van waarheid bevatten. De onderzoekers geven mij op dit punt in ieder geval ongelijk want ze stellen:
Er zijn geen redenen aan te nemen dat buitenlandse chauffeurs een onevenredig groot aandeel leveren aan de verkeersonveiligheid op rijkswegen.
(bron: Verkeer & Waterstaat)
mbvt zegt
De titel klopt dus niet, en moet zijn: “Onderzoek wijst uit: wel extra files door vrachtauto’s”.
Als er geen vrachtwagens zouden zijn, zouden er 1/200 minder ongelukken zijn, en slaan we daarmee ook nog eens een extra lange file over.
smoke zegt
@mbvt
Als je er van uitgaat dat het vrachtverkeer op sommige wegen meer dan 20% van het totaal aantal voertuigen uitmaakt vind ik dit geen slechte score.
http://www.rws-avv.nl/pls/portal30/docs/13035.PDF
Base zegt
@mbvt
Dan zullen we maar eens beginnen met alle auto’s van de weg te halen waar maar 1 persoon in zit, eens kijken wat dat scheelt!
Als je het aandeel van vrachtwagens in de verkeersoverlast afzet tegen het aantal uren / kilometers dat er door vrachtwagens op de snelweg wordt doorgebracht dan valt het reuze mee, sterker nog: dan zitten ze vet onder het gemiddelde. Ze vallen alleen meer op doordat ze groter en minder snel zijn.
(ben zelf overigens geen vrachtwagen-chauffeur)
Fons zegt
Ik reed gisteren rond 19:00 uur in de buurt van Apeldoorn, waar een inhaalverbod geldt tot 19:00h.
En om klokslag 19:00h zie je meteen de ene helft van de vrachtwagens de combinatie naar links gooien on de andere helft on te halen.
Wat een zielige figuurtjes zijn dit toch.
En meteen moesten dus alle automobilisten op de rem en het begin van een file was geboren.
smoke zegt
@Fons
Inhalende vrachtwagens zijn inderdaad zeer irritant, maar weet je wat nog irritanter is? Spitsstroken die dicht worden gehouden, vooral als het op de A1 tussen Deventer en Apeldoorn, met zijn vele vrachtverkeer, is…
Marrrcel zegt
Wat dacht je van de ‘zielige figuurtjes’ met donkere leaseautotjes die op het allerlaatst een afrit pakken, waardoor 40.000kg vol op de rem moet, over files veroorzaken gesproken….
In het verkeer moet je geven en nemen, massa is nou eenmaal traag.
(Ben zelf ook geen vrachtwagenchauffeur)
Fons zegt
Dat viel mij gisteravond ook op.
Links aan volledig lege strook met zo’n zielig rood kruis erboven.
Dat moet je jezelf goed kunnen inhouden toch niet even snel iets in te halen over de volledig lege strook.
H.J. Vaesen zegt
In de Verenigde Staten kennen ze het HOV-principe. Hier hebben ze wel de ruimte om iets dergelijks uit te voeren, maar dan nog.
High Occupancy Vehicle Lane
Met andere woorden, dit is een baan die alleen toegankelijk is voor auto’s gevuld met méér dan één persoon.
Lijkt me een prima project voor de A1 of A2.
SugarFree zegt
Ben (over het algemeen) dol op cijfers: meten is weten! Ook in dit geval.
En dat snoert direct een boel criticasters de mond ;)
En ja, iedereen heeft zo z’n eigen eigenaardigheden. De (met een commerciele functie behepte) leaserijder is over het algemeen gehaast (snél nog ff invoegen) en de vrachtwagenrijder wil inhalen, want die heeft ook haast om z’n deadlines te halen. Dat hij nét wat langzamer is dan de rest is gewoon een typisch geval van jammer.
Ben ook geen vrachtwagenchauffeur en ook geen commerciele boy in een leasebak :)
H.J. Vaesen zegt
*grom* Marktonderzoek, cijfers, TÜV, resultaat na onderzoek, cijfers wijzen uit, relatief gezien. *grom*
JLJ zegt
@ H.J. Vaesen
Ben je het fiasco van de spitsstrook al weer vergeten?
C30CDIAMG zegt
http://www.youtube.com/watch?v=ORWKnpqgN7E
C30CDIAMG zegt
(is trouwens niet uit mijn auto en ook niet door mij gefilmd)
Fej zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Lc2JXrgIE9s&mode=related&search=
aldert zegt
wat is nou het nut van het onderzoek? de vrachtwagens gaan heus niet weg hoor als er wel meer files komen door hun,, Weer geld verspild
Autofreak zegt
@ Fons: dan weten we dat we op de preciese tijden moeten opletten maar nog erger is dat vrachtwagens inhalen terwijl het niet mag, en wat kun je eraan doen? nou helemaal niks dus en bij mij in het dorp is het verboden voor vrachtwagens, nou sommigen rijden dus gewoon door en laatst ging eentje in z’n achteruit terug en moesten de auto’s achter hem ook maar naar achter gaan oftewel alles stond vast omdat er vlak naast op het kruispunt een doorgaande weg langs komt tussen de a12 dan naar n11 en zo de a4 en de auto’s moesten van die vrachtwagenchauffeur maar gewoon het kruispunt blokkeren. Gevolg politie komt erbij en geeft de chauffeur een WAARSCHUWING en laat hem voor deze keer tegen het verkeer in rijden! Hoe krom is nederland?
C30CDIAMG zegt
Nou Aldert, als je het nieuws een beetje volgt weet je dat er enige tijd geleden de issue op het nieuws was dat vrachtwagens ernstig beschuldigd werden van de grote files in Nederland. MV&W heeft zich dus geroepen gevoeld hier onderzoek naar te doen en dat is nu dus uit gekomen
H.J. Vaesen zegt
Ah ja, spitsstrook. Sorry, toen woonde Dhr. Vaesen in het buitenland. Je m’excuse..
mart(w)in zegt
Ik reed gisteren rond 19:00 uur in de buurt van Apeldoorn, waar een inhaalverbod geldt tot 19:00h.
En om klokslag 19:00h zie je meteen de ene helft van de vrachtwagens de combinatie naar links gooien on de andere helft on te halen.
Wat een zielige figuurtjes zijn dit toch.
En meteen moesten dus alle automobilisten op de rem en het begin van een file was geboren.
en toen was je 5 seconde later thuis….
wel lekker gegeten en heerlijk in je auto gezeten en getankt en boodschappen gedaan want alles was vooradig waar je kwam ?
idd ik rij zelf al 12 jaar vrachtwagen en maak per jaar 140.00 km en jij ?
Fons zegt
Oei Oei, een vachtwagenchauffeur die op z’n pik getrapt is.
140.000/jaar toe maar, daar kan ik niet tegenop.
Mijn nederige excuses, dan MOET jij wel gelijk hebben.
Door die onnodige inhaalacties ontstaan er files waar ook vrachtwagens in stil staan. Dus een beetje nadenken voordat je commentaar levert.
Misschien is het een idee om ’s nachts vrachtwagens te laten rijden?
Dan kunnen ze zonder problemen de winkels bevoorraden.
Ik ken genoeg mensen die graag vroeger op zouden willen staan om de goederen in de binennstad in ontvangst te nemen.
Marrrcel zegt
Volgens mij is er al een heel groot gedeelte van het ditributieverkeer ’s nachts op de weg.
Cedric zegt
Wat is nu eigenlijk het probleem?
H.J. Vaesen zegt
@ Fons
Koning.
@ Mart(w)in
Het effect van een inhalende vrachtwagen is nu eenmaal bewezen. Daar kan jij weinig aan veranderen. Ik snap wel dat het vanuit jouw cabine gezien allemaal wel mee valt.
Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat veel vrachtwagens een bepaalde, vooraf vastgestelde snelheid aan moeten houden. Klopt dit?
mart(w)in zegt
fonsje,je zegt dit zonder na te denken,dat blijkt wel,ik moet geen gelijk hebben dat maak JIJ er van.
Misschien is het een idee om ’s nachts vrachtwagens te laten rijden?
Dan kunnen ze zonder problemen de winkels bevoorraden.
Ik ken genoeg mensen die graag vroeger op zouden willen staan om de goederen in de binennstad in ontvangst te nemen.
dus de hele distributie moet maar s`nachts gaan werken,je weet dat s`nachts werken aan banden gebonden is en alleen maar in uitzonderlijke gevallen door het ministerie wordt toe gestaan ?
diverse gemeent sluiten hun winkel straten af na een bepaalde tijd,de bewoners lopen te klagen over het laden en het lossen,dus hoe kan elk bedrijf nu op al die vastgestelde tijden overal zijn,er gaan meer goederen mee voor meerdere winkels.
maar tis niet zo gek als je al vanaf a`dam 8ter een ander rijd die krap 80 rijd,je er eindelijk dan om 19u 8ter vandaan kan,hoe lang blijf jij 8ter iemand lopen die voor je loopt ? en die jou niet snel genoeg gaat,dan ga je zo snel het kan er ook voorbij.
vanuit mijn cabine zit ik me ook wel eens te ergeren aan het inhalen wat lang duurt,zal ik gerust niet ontkennen,maar er rijden meer auto`s op de weg dan vrachtwagens,dus waarom de file afschuiven op de vrachtwagens als die toch in de minderheid zijn.
H.J. Vaesen zegt
@ Mart(w)in
Ah jammer, ik had het toch gehoopt dat je de discussie zou winnen. Helaas gaat Fons je nu even op je plaats zetten. Dit laat ik ook wel aan hem.
Uit je reactie echter, maak ik op dat jij dus niét met een cruise control of een vooraf bepaalde snelheid moet rijden?
Fons zegt
En het distrubitecentrum van het kruidvat dan? Dat is ’s nachts toch ook in bedrijf?
Het kan wel, als de mensen (niet alleen chauffeurs maar iedereen) maar wil.
We leven in een 24-uurs economie, dus het moet niet moeilijk zijn dit te onderzoeken of het haalbaar is.
Fons zegt
@HJ,
ik houdt niet zo van inkoppen, maar ‘onze’ chauffeur geeft nu toch wel aan zelf ook inhaalsessies te starten zodra het mag. En niet omdat het nodig is, maar omdat hij genoeg heeft gezien van de achterkant van z’n voorganger en nus het dus tijd vind om automobilitjes te gaan pesten.
Sorry, moest even
H.J. Vaesen zegt
:D
Maar dat verhaal over een vooraf vastgestelde snelheid etc. etc. Daar zijn we nog niet achter of dat klopt.
Fons zegt
Ze spreken toch af dat de voorste hem op 80 zet, de tweede op 81 etc.
En dan lekker in gaan halen (om de beurt natuurlijk, wel zo sociaal)
SugarFree zegt
hmm, ruik een beetje de geur van rancune tussen de regeltjes door
graag weer met inhoudelijke argumenten komen, daarom was het zo spannend om te lezen ;)
Fons zegt
Tussen de regels?
Op de regels zul je bedoelen.
Maar dat is het leuke van een forum.
Maar misschien kun jij wat argumenten brengen (voor of tegen)
Maar argumenten waarvoor of waartegen eigenlijk??
H.J. Vaesen zegt
Eh.. *lees lees*
Vrachtwagens halen onnodig in. En veroorzaken files. En dragen bij aan het gat in de ozonlaag.
C30CDIAMG zegt
Auto’s halen ook onnodig in, veroorzaken ook files en dragen ook bij aan het gat in de ozonlaag. Als je met argumenten komt, kom dan wel met sterke onderbouwde argumenten
Zoef zegt
Wat me opvalt is dat weggebruikers blijkbaar niet voldoende beseffen dat hun belangen gelijklopen.
Er is een politieke strijd aan de gang tegen àlle gemotoriseerd verkeer dat niet door de overheid wordt georganiseerd. Tegen auto’s, vrachtwagens én motorfietsen.
Als automobilisten zich dan laten opzetten tegen truckers, en truckers tegen auto’s, en motorrijders tegen automobilisten, dan lacht de groene vijand in zijn vuistje. Dat is precies wat hij zijn domme geviseerden wil zien doen.
Truckers, automobilisten en motorrijders moeten 1 vuist vormen.
john zegt
@HJ Vaesen
Argumenten van lik me vaessie. De vrachtwagenindustrie is een vd weinige die het milieuprobleem willen aanpakken. In 2010 komt de euro5 norm voor dieselmotors. Er zijn al div. merken oa Daf MB MAN enz die de normen al halen en zelfs al duidelijk onder die norm zitten. We kunnen nu eenmaal niet zonder die vrachtauto dat is toch wel duidelijk bij je ? En gekken achter het stuur zie je bij elk voertuig, motors, auto’s en vrachtauto’s en vergeet de Niki Lauda’s onder de buschauffeurs niet. Er zullen altijd mensen zijn die denken dat ze alleen op de wereld leven. HELAAS!
Fons zegt
Dat van die Lauda’s klopt helemaal.
Helaas richt een Lauda in een 40 tons combinatie meer schade aan dan een Lauda in een stuk blik van 1300kg.
Meganized zegt
Hebben ze ook een studie naar de economische schade aangericht door files na verlies van lading, afgereden vrachtwagenbanden etc etc etc…?
john zegt
@ Meganized
Ga eens naar http://www.tln.nl kun je op dat gebied veel vinden.
Harry zegt
Het is simpel:
Een vrachtwagen mág 80, maar kán in de regel +/- 90 km/h. (begrensd)
Een chauffeur die haast heeft zal, als dat mag (en soms ook als dat niet mag), een langzaam rijdende vrachtwagen in gaan halen.
Maar doen we dat ook niet allemaal als we in onze eigen auto zitten??
Een auto mág 100 of 120, maar kán véél harder!
En als jij in je (lease)bak achter en langzaamrijdende auto aan zit, en je mag er eigenlijk niet voorbij, dan doe je dat vaak toch, laat staan als het wél mag…
Dus we kunnen nu wel die vrachtwagenchauffeur de schuld geven van al die files, maar onderzoek heeft dus uitgewezen dat dat NIET zo is!
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. ;-)
mart(w)in zegt
weet je,erger je maar als je er 8ter zit,zal ons een biet wezen dat jij een hart aanval krijgt van opwinding als je je weer zit druk te maken als je 8ter ons zit te vloeken en te tieren dat het je niet snel genoeg gaat,als ik in de file sta gaat mijn salaris betaling gewoon door,of die spullen nu op tijd komen of niet.
Erikje zegt
Misschien veroorzaken vrachtwagens geen files in de zin van volledig verstopte wegen, maar ik maak elke dag mee dat vrachtwagens elkaar met 1KM/u gaan inhalen, en het liefst die combinatie in 1 ruk naar links gooien. Met een beetje pech een Pool of Italiaan *zonder* werkend knipperlicht (in de praktijk betekent dit een broodje bal of telefoon in z’n linkerhand).
Waardoor iedereen bovenop de rem moet, wat zeer gevaarlijke situaties oplevert. Dit veroozaakt lange slierten auto’s van soms wel kilometers lang die op meerdere banen allemaal 81KM/u dicht op elkaar moeten rijden, en maar niet vooruit komen omdat elke minuut wel een vrachtwagen haasje over wil doen.
Worden de ongelukken die van dit alles het gevolg zijn wel meegeteld in dit soort onderzoeken? Denk het niet! Je kunt immers niet aantonen dat de oorzaak van jouw botsing een kilometer verderop inhalende vrachtwagenchauffeur is…
Ik begrijp het sowieso niet: vrachtwagenchauffeurs zijn professionals die allemaal even snel mogen rijden. Waarom dan elkaar nog inhalen? Is het loyaliteit omdat degene voorop meer wind vangt? Of stiekem toch haast? Wat is er mis met kolonne rijden? Dan kan iedereen er gewoon voorbij. Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat vrachtwagens omaatjes en caravanbestuurders met hun 70KM/u willen inhalen.
Wat mij betreft gaat op alle snelwegen een minimumsnelheid van 100KM/u gelden, en een variabele maximumsnelheid tussen 100 en 160. 100KM/u kolonne op de rechterbaan, en de aangegeven maximum snelheid op de linkerba(a)n(en).
Kolonne / keep your lane is veel veiliger, sneller en bovendien milieuvriendelijker (veel minder remmen/optrekken!). Ja, beste miliefreaks, zelfs in een dikke SUV is fixed 160KM/u rijden zuiniger dan steeds moeten remmen en optrekken in je Prius.
Fons zegt
@Erikje,
Keep your lane is een mooi principe maar vraagt wel snelwegen die minimaal 3-baans zijn en liever nog 4 baans.
En dat is hier vooralsnog in de randstad.
Citrofiel zegt
Laten we positief denken: Dat die proef wordt gehouden is goed! Sneller vrachtauto’s van de weg is minder files. En ongevallen met trucks zijn niet gek. Ze zijn groot, zwaar, veel op de weg en die truckers zijn veel achter elkaar op de weg, dus een foutje kan gebeuren. Het is vervelend, maar niet te voorkomen.
C30CDIAMG zegt
daarom wordt de A2 ook 10baans…
H.J. Vaesen zegt
@ John
Je moet een beetje op het sarcasme letten in mijn laatste post. Because quite frankly, I don’t give a damn about vrachtwagens. Zo lang ze braaf rechts blijven rijden en zorgen dat de AH en de Gall & Gall voldoende bevoorraad blijven.
mashell zegt
Let even op die cijfers. Bij 0,6% van de ongelukken is een vrachtwagen betrokken. Weinig dus. Maar bij 35 van de 127 dodelijke ongevallen op de snelweg is er wel minstens 1 betrokken. Dat is maar liefst 27%! Tijd voor maatregelen: landelijk (of liever europees) inhaalverbod en een verplichte minimum afstand tussen vrachtwagens (bijvoorbeeld 80m bij 80km/h en 50m bij 50km/h)!
peter zegt
volgens mij word het tijd dat iedereen elkaar eens wat meer gaan gunnen
zowel vrachtwagens als auto’s als motoren hebben allemaal haast
hoevaak ik met mijn 40 ton op mijn rem moet voor een leasebak boodschappenkarretje
oh en niet te vergeten bouwvakkersbusjes op vrijdag
en andersom
ik kan ook maar 85
zet alles en iedereen eens op 90 a 95 en kijken wat er dan gebeurd
rijdt iedereen even hard
mvg peter