Auto’s en milieu zijn twee termen die de laatste tijd consequent in één adem genoemd worden. Werkelijk de hele wereld heeft de mond vol over onze CO2-brakende vierwielers, en dat hier toch echt iets aan moet gebeuren. Sommige fabrikanten zien de tendens en proberen hier op in te spelen door zichzelf te positioneren als milieuvriendelijk merk. Daihatsu is hier bij uitstek een voorbeeld van, en het verbaast dan ook niet dat het Japanse merk, in samenwerking met de stichting ‘Trees for Travel’, een nieuwe actie is gestart. Voor elke nieuwe Daihatsu die wordt verkocht, worden genoeg bomen geplant om de uitstoot van broeikasgassen mee te compenseren. Zo worden de Daihatsu’s, zoals dat zo mooi heet, ‘klimaatneutraal’.
En zo draagt iedereen zijn steentje bij aan de oplossing van het milieuprobleem, zoals hybride of elektrisch rijden, dieselrijders pesten (ondergetekende dieselt per jaar zo’n 80.000 km weg, maar dat hadden sommigen waarschijnlijk al wel door), onmogelijk hoge heffingen invoeren, films maken en natuurlijk door in Europees verband met steeds strengere emissie-eisen te komen. Persoonlijk zie ik graag initiatieven als van Daihatsu, dit geeft milieubewustzijn aan en neemt tegelijkertijd de wind uit de zeilen van de milieuzeloten. Dus hippies, doe die Prius weg, en koop een nieuwe Daihatsu!
Fej zegt
Ik denk niet dat die 5 bomen een verschil gaan maken. Als de VAG groep dit nu zou doen …
remco zegt
Goed concept van Daihatsu alleen is Volvo hier al enkele jaren mee bezig en daar noemen ze dit concept het sleutelbos.
autoblogger zegt
Prima! Daihatsu geeft het goede voorbeeld, zeer netjes!!!
autoblogger zegt
LOL @ Fej ;)
yanne zegt
idd. ma toch zal ik geen daihatsu kopen ze..
H.J. Vaesen zegt
Tegen de tijd dat die Bomen volgroeid zijn en hun luchtzuiveringskwaliteiten tentoonspreiden, moet die Sirion al gesloopt worden.
SugarFree zegt
Ja hoor, prima.
Vervuilen oke, maar dan wel een tegenprestatie leveren. Vind het heel erg logisch klinken en dat is het volgens mij ook!
Kafka zegt
Hmm, waar kunnen we al die bomen planten hiervoor? Brazilie? Hebben wij er hier lekker veel aan…
sjaak lombok zegt
het is tenminste wat! dan kunnen die paar sportwagens tenminste naar hartelust gasgeven!!
Ejay zegt
@ Kafka, bijvoorbeeld, of gewoon zeggen dat je een bepaald stuk tropisch regenwoud niet sloopt om er zogenaamd schone suikerriet voor bioethanol te planten.
Florijn zegt
even voor de duidelijkheid er wordt alleen gecompenseerd voor de uitstioot door de fabriek tijdens de productie
aldert zegt
@sjaak lombok: Ja vind ik ook
Schmo zegt
@ Kafka: ja, wij hebben ook wat aan het regenwoud doh :p ze noemen het niet voor niets de longen van de aarde. Anders zouden ze het wel de longen van Brazilië noemen lol
Fons zegt
Als je wat Kafka leest, weet je meteen waar zijn ‘logische’ redenering vandaan komt.
Robin zegt
@Florijn
Ah de aap komt uit de mauw! Zal het waarschijnlijk wel goedkoper voor ze zijn om bomen te planten dan een schonere fabriek neer te zetten. Maar goed zo houden ze geld en image…
Ik weet het niet hoor, misschien ben ik wel te negatief en bedoelen ze het echt goed. Dan ben ik er alleen maar voor en kan ik zulke projecten alleen maar aanmoedigen. Auto’s zijn immers gewoon bad bad bad voor het milieu, dit moeten we compenseren of verminderen daar waar we kunnen.
LOWrider_NL zegt
hey, das het plaatje van Geenstijl.nl oftewel http://www.ritaverdonkfanclub.nl !!
Citrofiel zegt
Goed initiatief. Maar het zou meer uitmaken als meer merken dit zouden doen, en dan vooral de meer vervuilende merken. Maar dan zou er waarschijnlijk niet genoeg ruimte zijn op aarde om al die bomen neer te zetten! :P
autoblogger zegt
@Florijn: dat lijkt mij ook (hoe kun je anders weten hoeveel een bepaalde Daihatsu heeft gereden, oftwel: hoeveel uitstoot er is geweest), maar het staat er niet echt duidelijk. Op de site lees ik “De CO2-uitstoot van iedere nieuw afgeleverde Daihatsu’s wordt zo het eerste jaar volledig gecompenseerd“…
Reiner zegt
Ik hoop niet dat dit betekent dat er binnenkort Daihatsu’s met ‘hout’ op het dashboard leverbaar worden.
Mark zegt
Nee Reinier, hout is zwaarder dan plastic, dat drukt het verbruik (niet). :-)
Prima gebaar van Daihatsu. Niet dat het invloed zal hebben op de verkoopcijfers oid lijkt me, maar goed beetje verantwoord ondernemen kan geen kwaad :)
C30CDIAMG zegt
Wat is zwaarder, een kilo veren of een kilo lood?
autoblogger zegt
Update: volgens Automotive gaat het niet om het daadwerkelijke aantal gereden kilometers, maar om een gemiddelde score van alle nieuwe Daihatsu-modellen. “Daarvoor maken we gebruik van NAP-gegevens”, aldus een woordvoerster van de importeur. “Op dit moment is het gemiddelde 10.400 kilometer, maar dat getal verandert als de statistieken veranderen.”