Op de autoshow van Genève zal Saab de BioPower 100 Concept tonen. Deze concept car laat de eerste krachtbron op basis van een productiemotor zien die is geoptimaliseerd voor de toepassing van pure bio-ethanol (E100) brandstof. Dit is nog nooit eerder gerealiseerd in een auto die voor gebruik op de openbare weg geschikt is.
De BioPower concept car is gemaakt op basis van een Saab 9-5 Sport Estate en demonstreert het grote potentieel van bio-ethanol. Dankzij de combinatie van Saab’s expertise op het gebied van turbotechnologie met de toepassing van E100 brandstof met een hoog octaangetal levert de 2.0-liter motor uit de 9-5 modelserie maximaal 300 pk. Dat is zeer netjes te noemen en werd mogelijk door modificaties aan het motormanagement-systeem en andere onderdelen in de motor. Het topvermogen wordt aangevuld door een trekkracht van 400 Nm, het sprintje van 0 tot 100 km/u gaat daarmee in slechts 6,6 seconden.
DRU zegt
Ik heb een stuk gelezen over Saab en Bioethanol en wat ik interessant vond is dat 80 % van alle Saab 95 jes die in Zweden verkocht worden op Bio Ethanol rijden. En die hogere prestaties vergeleken met benzine vind ik ook dope. (ik weet niet of het om de E100 ging, maar goed.) En in Rotterdam is er een Bio Ethanol pomp. Het gaat de goede kant op. Nu nog een BIO Ethanol 100 in combinatie met Electromotoren.
TFFY zegt
Helaas wordt er door de regering in het nieuwe regeerakkoord weer niet gerept over biobrandstoffen, versnelde invoeringen, uitbreiding aantal bio pompstations.
De oliemaatschappijen lobbyen ‘imo’ evenmin intensief om de nodige vergunningen los te krijgen. De ‘gewone’ benzine/diesel levert nu eenmaal meer op.
M.a.w. de afgesproken CO2 en NO2 reducties zullen op de manier waarop men nu werkt/denkt nooit haalbaar zijn in NL
Nederland loopt als vanouds weer achter de feiten aan
Rotterdam, Weena vieste weg/straat van Nederland door, volgens milieu offensief of is het M-defensie de uitstoot van Nox door de schepen i/d haven, wat te denken van de uitstoot van de 24/7 stilstaande of tergend langzaam rijdend verkeer op dat deel v/d ring waar trajectcontrole is.
Trajectcontrole afschaffen om hiermee de normale doorstroming weer op gang te krijgen natuurlijk niet zolang wij daar stil staan blijven de dampen over Rotterdam waaien en heeft men een gegeronde reden om te blijven klagen.
Met het openbaar vervoer i.p.v. met de wagen is geen optie. Bussen staan ook stil als wij stil staan. Deze bussen, vaak het oude walmende spul blazen echt veel rotzooi de lucht in.
Lukas zegt
Voor de volledigheid het juiste plaatje, het is namelijk een 9-5 ipv 9-3:
DRU zegt
@Lukas Wie heeft het over een 9-3?
DRU zegt
Aah, ik zie het. Ik heb niets gezegd.
autoblogger zegt
@Lukas: dank u!
Kevski-Style zegt
Tja, op zich vind ik dit niet eens apart. Kwestie van zorgen dat het materiaal het aankan en als je de afstelling goed hebt kan het in elke auto. Het is dat er hier in de buurt geen pomp zit, want anders ging het er bij mij ook in. Wat een hoop mensen echter niet weten is dat het veel meer verbruikt. gemiddeld ga je ongeveer 3km per liter minder rijden….
Lebastille zegt
Ik ben echt een groot voorstander van biobrandstoffen. Ze belasten het milieu niet (mits er evenveel planten teruggeplant worden als dat er opgestookt worden) en het levert ook nog een hoger vermogen. Jammer idd dat het nieuwe kabinet maar 800 miljoen uittrekt voor het milieu.
Fons zegt
Je wordt doodgegooid met de kreten Bio en groen etc.
Hoe valt dit te rijmen met een loodzware wagen die binnen 6.6seconden naar de 100 kan.
Echt bio en groen zou zijn als ze het gewicht van de wagen drastisch zouden reduceren en het verbruik halveren.
Verder een mooie auto die hard kan, maar hang er AUB geen predikaat bio op.
FJ zegt
moet saab zich niet eens wat meer gaan bezig houden met een nieuwe 9-5 ipv al deze innovaties. straks kunnen ze een geweldig groene auto bouwen, maar wordt ie wegens gedateerde vormgeving niet verkocht
Dik zegt
@Fons Hoezo niet bio dat ding loopt toch op biologische brandstof waarom moet het nou weer perse een traag koekblik zijn om als mileuvriendelijk te worden aangezien.
Fons zegt
Geen traag koekblik. Maar een gewone auto.
Vanuit bio oogpunt is het totaal onnodig om binnen 6,6 naar de 100 te kunnen. (vanuit normaal oogpunt ook, maar wel leuk natuurlijk)
Zoef zegt
Toffe wagen, ik spreek wel ‘ns grappend van SlaaB, maar deze lijkt me goed wakker, alle biotruut en milieugeleuter ten spijt.
Wat betreft dat gemilieuter, eventjes in de rand opmerken dat ik het niet toevallig acht dat net Volvo en Saab, twee merken uit de meest socialistische landen in Europa, met zulke plantensappen bezig zijn.
Maar kom, ik vind biobrandstoffen toch wel interessant, beter dan het kansloze waterstof, zolang de prijs van deze brandstoffen aan de vrije markt wordt overgelaten en niet via subsidies misplaatst wordt.
Jappy zegt
Hmm, niet slecht voor een Saab! Zeer netjes die 300 pk uit een 2 liter blok!
Citrofiel zegt
Goed idee van Saab. Nou de prijzen nog verlagen, regering… Dat spul is nu nog zo duur. :(
FJ zegt
@citrofiel
jaja meteen weer naar Den Haag wijzen… als dit een goed alternatief is zal het zichzelf verkopen. de overheid moet zich hiermee niet bemoeien, laten ze voor een kerncentrale zorgen, da’s veel beter voor het milieu. 100 van deze saabjes lossen dat probleem niet op
WOLTIES zegt
VETTE BAKKKK !!!
Citrofiel zegt
@ FJ; Kom op zeg. Het is een beter alternatief voor het milieu, en de regering heft er gigantisch veel accijns op terwijl ze zeggen voor een beter milieu te zijn… Beetje raar. Het is nu veel duurder dan benzine, wat veel mensen de afgelopen tijd al heel duur vinden. Dus het zal daardoor geen succes worden, lijkt me. Maar je hebt wel gelijk over de kerncentrale, dat is veel meer beter voor het milieu dan de paar Saabjes, maar alle beetjes helpen, niet?
El Loco zegt
Iedereen loopt te mekkeren over het veranderende klimaat, en vervolgens gezeik over verlaging van de CO2-uitstoot en blablabla.
Deze Saab heeft een uitstoot van nul! Speel daar dan ook in mee regering…
slk55 amg zegt
krijg nou wat.. die velgen komen mij bkend voor!
(zie: alfa 169)
Citrofiel zegt
@ slk55 amg; Nu je het zegt… Kijk, dáárom wil ik dus niet dat Alfa van deze velgen gaat gebruiken. Ze zijn te algemeen, voor onder alles.
Skyline.. zegt
En hij is nog knapper ook.. Mooie sloffen..
Joti zegt
het sprintje van 0 tot 100 km/u gaat daarmee in slechts 6,6 seconden is spijtiggenoeg niet geschikt voor dit 9-5 onderstel…
maar op pure ethanol inclusief “frosted ice” lightunits, zalig gewoon… hopelijk blijft dit niet bij een concept alleen.
Ronald zegt
Het is normaal gesproken niet mogelijk om iedere auto op bio ethanol te laten rijden, vanwege aantasting rubbers en het feit dat hij niet wil starten.
Er is echter een product dat er voor zorgt dat iedere auto in de wereld op bio ethanol kan rijden, zonder dat er enige aanpassing noodzakelijk is.
Helaas is het door de hoge prijs van bio ethanol niet erg aantrekkelijk dit te doen.
Als de regering hieraan iets doet, kunnen we het hele co2 uitstootverhaal in een keer ombuigen.
Maar het kan al wel.