Dennis schreef een paar maanden terug al over een mogelijke Audi R4. Het leek mij toen een onwaarschijnlijk verhaal maar de geruchten worden nu steeds sterker… De kleine sportwagen van Audi komt waarschijnlijk in hetzelfde segment als de Porsche Boxster terecht. Hiermee komt Audi wederom in het vaarwater van Porsche, die zoals we allemaal weten een flink belang heeft in het Volkswagen concern. Genoeg reden om wederom te speculeren over de ambitieuze plannen van Audi als sportwagenfabrikant.
In tegenstelling tot de aluminium carrosserie van de R8, krijgt de R4 een stalen spaceframe structuur. De body krijgt een basis van aluminum en synthetische elementen. “With the help of high-end structural plastics, it should be possible to keep the curb weight at a competitive level,” laat een project engineer weten. “In combination with a potent engine, the R4 should be quicker than a Porsche Boxster but not quite as quick as a 911.”
Voor wat betreft motoren moet er gedacht worden aan een turbocharged 2.0-liter viercilinder (200 tot 270 pk) of een turbocharged 2,5-liter (350 pk). Als Porsche het toelaat kunnen we de Audi R4 in 2010 of 2011 verwachten…
Bron: Automobile Mag (via germancarblog.com).
GuZ zegt
ze gaan tevens hun eigen TT aanvallen? Goeie zet!
FLIPO zegt
laat maar komen
Citrofiel zegt
Heel erg veel boeit het me niet, een Duitser meer of minder. Kijk, als Citroën nou met een sportwagen zou komen, zou het me wél boeien. :P
8C Competizione zegt
A5, TT en R4….
Citrofiel zegt
@ GuZ; De TT is vanaf 45K, de Boxster, waar dit een concurrent van wordt, 63K, dat is dus wel een ander segment. Ik denk niet dat ze hiermee de TT aanvallen, ook al omdat de TT meer een relaxte coupe met sportieve aspiraties is, dit een echte sportwagen.
Philip zegt
Waarom zouden ze dat in godsnaam lanceren? Het zou toch een regelrechte aanval zijn op de TT en de Boxter zoals GuZ reeds zij?
SUV FREAK zegt
waarom niet goede concurentie voor de porsche want dat is de tt niet vind ik
autoblogger zegt
@Philip: Audi gaat het modellengamma komende jaren verdubbelen…
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/17/audi_komt_met_tweemaal_zoveel_
GuZ zegt
@
Citrofiel
Je moet niet alleen kijken naar het instap modelletje, jij weet net als ik dat de opties bij audi peperduur zijn en dat als je een beetje een aangekleed tt-tje wil (V6 quattro,leren) je al snel op 65K zit
Dus dan kom je al gevaarlijk dicht in het vaarwater van de boxter, helemaal als je em nog een schepje beter(lees duurder) wil maken
Fova' zegt
Doemaja!! :)
Fej zegt
@ Guz
je kan een TT echt niet met een boxster vergelijken he! Alleen qua prijs!
dekster zegt
de audi R4 voor wie geen R8 kan betalen.
Alwood zegt
ik ben benieuwd… maar wie wil dan dat voorwiel(bah!) aangedreven TT’tje nog :)
na vandaag ben ik toch ó zo blij met me achterwielaandrijvind… awd is veiliger… maar dit is zó veel leuker :)
ik zeg maken! samen met een shooting brake versie (rwd uiteraard) en dump de A3 sportback en S3!
fubar zegt
is toch lullig als je een r8 of als ie nog komt een r10 hebt,en zn maken m precies t zelfde met een lulleriger motertje erin
Audioot zegt
Het leek me verstandiger van Audi om de TT Shooting Brake in productie te
nemen dan deze R4 te overwegen. Sportief is prima maar je moet geen sportwagen merk willen nastreven. Een R8 is goed en daar moet het
wat mij betreft bij blijven. Audi moet( blijven) doen waar het sterk in is, kwalitatief hoogwaardige auto’s bouwen, sportief en innovatief!
Sander zegt
Beetje jammer vind ik het. Het wordt waarschijnlijk hetzelfde verhaal als bij de 911 en de boxster.. Wie geld te kort komt voor een 911 koopt maar een boxster.. Kan je iig zeggen dat je Porsche hebt. Ben bang dat het dit ook gaat worden met de R8 en R4..
Alec zegt
sneller als een boxster, langzamer als een 911?
Lijkt me een cayman killer……
Grote kans dat deze auto er niet komt door de belangen van de meerdere partijen etc.
Wel echt een leuke auto voor de groeiende markt, maar denk niet dat het een knaller wordt.
Noisemaker zegt
Laat ’t maar bij geruchten blijven…ik zit niet te springen om nog zo ’n lelijke audi.
Jordey zegt
uh ik wil de rs 5!uh nee wat zeg iktoch?! de tt-s of nou toch de r4?? nee de tt! auff…tsss nee dat is m ook niet. dan maar de rs5! aaaaah ik ben eruit..NEE de r4 word m!..nee
ik neem de bus!
Jordey zegt
uh ik wil de rs 5!uh nee wat zeg iktoch?! de tt-s of nou toch de r4?? nee de tt! auff…tsss nee dat is m ook niet. dan maar de rs5! aaaaah ik ben eruit..NEE de r4 word m!..nee
ik neem de bus!
Acy zegt
Als een auto die op zichzelf staat, wordt de R4 waarschijnlijk weer een echte audi: hoogwaardige emotieloze perfectie (overigens ook het geen wat mij zo trekt in het merk).
Ik ben het met de stategie van Audi de laatste jaren steeds (meestal) eens geweest, maar de R4 is het eerste model waar ik een klein vraagtekentje zet. Als de geruchten kloppen komt er ook een TTS (2.0 T FSI 280pk) en een TTRS (2.5 T FSI 350 pk). Deze motoren komen dan ook in de R4 die waarschijnlijk ook nog eens ongeveer dezelfde afmetingen zal hebben als een TT. Wat is dan nog de meerwaarde? de cruiser en de racer? is dat rendabel? Of is dat jezelf in je eigen vaarwater in de weg zitten. En dan heb ik het nog niet eens over ‘concernbroeder’ Porsche met de Cayman.
TomRS6 zegt
Laten we eerst maar even de nieuwe RS6 presenteren dan komt de R4.
Niet geheel logisch vind ik??
DRU zegt
Ik vind het prima. De nieuwe TT hadden ze van mij nooit mogen maken. Wat heb je nou aan een nieuwe TT. De TT is een icoon. Dat laat je zo en je verzint gewoon een nieuwe auto. Dus een R4 mag van mijn IN DE PLAATS komen van een TT. Dus.
Porsche Fan zegt
Porsche killer :S
Nou nee ze vallen ook de eigen tt aan
in die tijd heeft porsche al lang weer de nieuw Boxster/cayman met meer pk’s
De facelift van de boxster zit er trouwens ook aan te komen
met led verlichting voor de achterkoplampen :D
///M For Life!!! zegt
Waar eindigt het met AUDI, ze weten niet meer wat ze moeten doen!
Stoppen!!!
montero zegt
audi vindt ik niks aan alleen de r8 moet ik eerlijk zijn mooie auto lekker sportief en tijdloze model
alfa156 zegt
en de stomme klant blijft die wagens als maar kopen.
In wat je nu rijden, een Porsche of een Audi – die denkt dat hij beter kan?
… eigenlijk een retorische vraag.
Maar ben toch eens benieuwd naar de mening van anderen hieromtrent.
I am waiting….
alfa156 zegt
daar we hier toch over een Porsche killer bezigzijn:
Heb hier nog een nieuwtje, denk ik toch (facelift voor de Cayman) ;-)
Ruud zegt
A1 Nieuwe-A4 Q5 R8 R4 RS6 RS3 A7
Dat moet druk zijn in de audi Fabriek
Het mooiste is ze zijn een voor een best wel heel mooi
au au au BMW
Sjefke zegt
Porsche heeft lelijke modellen (vind ik ;)) dus wat mij betreft zou eenzelfde prestaties met een ander bodywork van Audi dus niet in het vaarwater van Porsche komen…
Nbabul zegt
Deze R4!? Dacht het niet, als je vergelijkt wat er op een audi verdiend word met wat er op een porsche verdiend word……
SjeufM3 zegt
Sneller als een porsche boxter!! Maar niet zo snel als en 911!!
Daar is niet veel voor nodig om sneller te zijn dan een boxter. Denk idd aan zoiets als cayman
jerro zegt
maar in het segment van de boxter heeft audi de TT toch al?
AlwinH zegt
jerro, zoals meerdere mensen hierboven al uitgelegd hebben: de TT zit bij lange na niet in het segment van de boxter. Check het prijsverschil ff.
Raging Whabbit zegt
Topmodel TT 60.000 topsnelheid 250 km/h acceleratie 0-100 km/h 5,7 s
Instapmodel TT 45.500 topsnelheid 240 km/h acceleratie 0-100 km/h 6,6 s
Topmodel Boxter 76.000 topsnelheid 272 km/h acceleratie 0-100 km/h 5,4 s
Instapmodel Boxter 63.000 topsnelheid 256 km/h acceleratie 0-100 km/h 6,4 s
Topmodel Cayman 82.500 topsnelheid 275 km/h acceleratie 0-100 km/h 5,4 s
Hieruit kan ik concluderen dat de TT niet eens een klein beetje een concurent voor de Boxter of de Cayman. Je moet natuurlijk wel appels met appels vergelijken en dus instap met instap modellen! Anders Komen er ineens heel veel concurenten bij.
AlwinH zegt
@razend konijn:
Thanks! Ik had die info ff niet bij de hand.
gebbetje zegt
Dat eeuwige speculeren ook! ; )
gijs zegt
ik zie het nut er niet van in je hebt al de TT
RCKR zegt
Ik Twijfel er nog over om mijn Skyline te verkopen en een R8 aan te schaffen.
de enige probleem die ik heb is dat ik nergens een R8 kan verzekeren op mijn naam
Lanzo
Skyline R34
AlwinH zegt
@RCKR:
Probeer Centraal Beheer es voor een verzekering. Die doen ook dure nieuwe autos zonder problemen.
Zijn volgens mij bijna de enige die dat doen.
Bol zegt
@ RCKR, doe es picca’s van je R34
RCKR zegt
@ Alwin
Heb je advies opgevolgt en Centraal beheer even opgebelt en die willen auto’s met ee nieuwprijs van boven de 110.000 euro niet verzekeren op mijn naam omdat ik nog onder 35 jaar ben.
@ Bol
http://img507.imageshack.us/img507/8761/skylinefs6.jpg
filmpjes volgen!
autoblogger zegt
Wheels24 heeft een update / impressie:
http://www.wheels24.co.za/Wheels24/News/Future_Models/0,,1369-1372-2096_2104260,00.html
Hans Zwijnenburg zegt
De Audi R4 is niets nieuws, Audi had de “Audi Quattro spider Concept” met 174 pk 2.8 liter V6 motor en Quattro aandrijving.
http://www.audi.de/audi/de/de2/erlebniswelt/design_studien/quattro_spyder.html
De AQSC werd gedumpt voor de TT omdat de TT op VW Golf basis gebouwd kon worden en dus goedkoper was om te maken en ontwikkelen.
Naar mijn mening de grootste fout van Audi, stel je eens voor hoe de huidige AQS er bij had kunnen staan.
Met een 380 pk 2.7 liter V6 RS4 motor had hij de vloer aangeveegt met diverse Porsche.
Het verhaal is dat Audi en Porsche gezamelijk de ontwikkeling van de nieuwe R4/Boxter/Cayman voor hun rekening nemen.
De R4 zal R4T en R5T motoren krijgen in combinatie met Quattro.
De Boxter/Caman Boxer motoren met RWD.
Hans Zwijnenburg zegt
Sorry voor de typ fouten.
tt zegt
is inderdaad zo dat de nieuwe beestjes het onderstel zouden delen. Past perfect in de bespaar theorie. en de grote vraag voor 2011: komt er nog een derde generatie TT…. want als die niet komt, dan is deze midmotor standaard quatro wagen een mooi vervangen volgens mij…
jeff zegt
feest gaat niet door
r4 komt er niet en was dus niet meer als een gerucht
–edit: ja, dat staat hier dus: http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/31/geen-audi-r4 –