Subaru zal op de komende autoshow van Genève een turbodiesel boxermotor presenteren. De eerste modellen die deze nieuwe dieselmotor krijgen zijn de Subaru Legacy en de Subaru Outback, hiermee moet Subaru zich staande houden in de Europese markt.
De volgende stap is uiteraard een WRX diesel…
(via motorauthority.com)
Armada zegt
Zo zo. Mag wel een goed motortje zijn gezien de tijd die ze erover gedaan hebben om het te ontwikkelen.
gebbetje zegt
Er is een vaag stemmetje ergens achter in mijn hoofd die zegt dat Subaru en Impreza iets met elkaar te maken hebben. Die Impreza, de snelste natuurlijk, moeten ze lekker blijven produceren maar al die andere modellen inclusief de naam Subaru mogen wat mij betreft zo de gft bak in. Een diesel…..pffffffffff
PigPen zegt
Is het een 4-cilinder?
Ik denk minimaal 150pk
beschuitfluiter zegt
ik denk toch wel wat meer hoor… meer zo rond de 180 net als toyota’s d-cat
Lukas zegt
benieuwd hoe dit gaat klinken :)
Xemurai zegt
In japan mag je auto toch niet meer dan 280pk hebben? Gaat Subaru dat dan als maximum pk gebruiken?
Bart P zegt
Idd, is er al een boxer diesel? Volgens mij zijn ze een van de eerste. Wel leuk dat ze vast blijven houden aan het boxer principe, alleen vind ik diesel niet echt bij subaru passen. Al moeten ze er toch aan geloven om de concurrentie in Europa bij te benen.
john zegt
@pigpen.
Ja, een 4 cil. boxermotor, als je goed kijkt kun je het zien.
@lukas.
Als een dieselmotor
JLJ zegt
Voor mij is het meer dan logisch dat ze (eindelijk) met een dieselmotor komen.
Ten eerste is het noodzakelijk voor de Europese markt (alhoewel ze in Italie goed verkopen als bifuel met LPG), ten tweede past het bij het karakter van werkpaard dat de meeste Subaru’s toch hebben.
Het Subaru imago is niet allen WRX/STI, veel meer dat van eerlijke, no-nonsense, eigenzinnige, karakterbakken die tegen een stootje kunnen (Heb dan ook een Forester, en nee, geen turbo).
stefan zegt
De 280pk max regel telt niet meer en subaru heeft veel meer vette modelen dan alleen de impreza zo als de forester sti en de legacy sti.
marcel zegt
wat een geld verspillerij je kan veelgoedkoper een blok kopen van een ander
maria bons zegt
waar blijven de chinezen met hun cremekarren?
plagiaat zeker?
maria bons zegt
Marcel , bedoel je een houten blok?
maria bons zegt
nee een Vlaams Blok, haha
JLJ zegt
@Maria
Nooit lachen om je eigen grappen! haha
Bertus zegt
Mooi compact gebouwd blok zeg! Toch grappig hoe Subaru trouw blijft aan de boxers, net als Porsche. Er zitten toch wel voordelen aan dit motorconcept, Zoals die compacte bouw, een laag zwaartepunt door de mogelijkheid het blok laag in te bouwen e.d. Ik ben heel benieuwd naar de prestaties.
Jappy zegt
Boxer diesel, nou ben benieuwd!
@Bertus: Porsche heeft ook een V10 en een V8 hoor!
autoblogger zegt
Persbericht: The world’s first horizontally-opposed turbo diesel engine – offering exceptional refinement and smoothness – makes it debut at the 77th Geneva International Motor Show next month on the Subaru stand.
The Japanese all-wheel drive specialist – renowned for producing cars with outstanding chassis dynamics and active safety – will be displaying an entire drivetrain at the ’show.
Subaru believes passionately in its ‘boxer’ engines which are more compact than in-line units and provide a much lower centre-of-gravity.
This reduces body roll for safer cornering and also enhances handling precision such as during a sudden lane-change maneuver on a motorway.
Due for its first vehicle application early next year, the Subaru ‘boxer’ turbo diesel is a highly rigid unit with low levels of noise and vibration.
Not only does this eliminate the need for a balancer shaft which counters uneven combustion pressures and general roughness, but Subaru’s first diesel is as compact as its petrol sisters and combines unusually strong pulling power at low engine speeds with high-rev throttle-response.
Both the engine and symmetrical all-wheel drive drivetrain will be unveiled as part of Subaru’s press conference at the ’show on March 6 at 10.15 am.
joep zegt
miss. bied deze diesel ze wel een klein gaate in de zakelijke markt, met bijv. de lagacy. Dat ozu wel leuk zijn voor ze!
CSL zegt
Ik hoop voor Subaru dat die turbodiesel boxermotor niet veel geluid gaat produceren!
Stephan zegt
Dit gaat niet gewelig lopen. Alle olie zakt naar de onderkant van de cilinder.
Anders hadden ze dit ALLANG gehad in de vrachtwagenbranche.
Je voldoet hiermee nooit aan de euro normen.
Bertus zegt
@stephan: Hoebedoellu? Gaat niet mooi lopen? Je roept hier even van van alles, maar ik snap helemaal niks van je stellingen, de onderbouwing en de conclusies. Dus verklaar je nader.
Olie zakt niet onderin, want loopt via leidingen. Bij normale motoren zakt de olie overigens onder in het carter. En met dry-sump systeem heb je helemaal geen carter nodig.
niels zegt
die olie zal wel goedkomen toch, hoe doen ze het anders in de benzine boxermotor?
Ik vind het mooi dat ze nu een diesel hebben, alleen ben erg benieuwd hoe deze loopt.. dit is ook de rede dat ze hier zo lang mee bezig zijn geweest de motor zou nogal veel lawaai maken… we zullen zien.
Alwood zegt
ik ben heel erg benieuwd en ik hoop heel erg dat dit een goed en ook fatsoenlijk klinkend blok gaat worden :) als het blok niet té zwaar is en een beetje goed klinkt hebben ze denk ik een heel sterk verkoop instrument.
de beste marketing lijkt me overigens een WRC diesel ;) koppel kan in rally’s nog goed van pas komen!
had trouwens de transporter T3 niet ook een platte (turbo)diesel?
Citrofiel zegt
Een logische en goede stap van Subaru. Ik hoop voor ze dat ze vanaf dan ook echt beter gaan verkopen, met de auto’s is niets mis.
smaakversterker zegt
Er zijn hier vele die er de ballen van kennen, dus over iets wat je niet kent moet je niet gissen ook. vb,
==> Alle olie zakt naar de onderkant van de cilinder.
cilinders in een boxer motor liggen horizontaal.
==>wat een geld verspillerij je kan veelgoedkoper een blok kopen van een ander
het gaat om karakter, en daar gaat het om. Ze doen het tenminste nog zelf.
LOL
Subaru Power zegt
@ JLJ De forester is er wel als turbo hoor is bijna net zo snel als de wrx en er bestaat ook een forester STI en legacy komt er als sti bij in het programma.
Eindelijk diesel :) ben benieuwd naar het geluid
w0o0dy zegt
Aangezien een dieselmotor meestal zwaarder is dan een benzine motor en een Boxer helpt het zwaartepunt lager te krijgen zou het minder (nadelige) impact op het weggedrag moeten hebben.
Maar eerste boxer diesel? Had VW dat niet al heel lang geleden in de VW bus? Een luchtgekoelde 4 cilinder boxer zelfs als ik het goed heb.
supergrover zegt
Volgens automotorundsport.de gaat het om een 2.2 liter dieselmotor., met 180 pk.
Originele tekst:
Das 2,2-Liter-Common-Rail-Triebwerk leistet dank Turbounterstützung und Ladeluftkühlung 180 PS und soll ab 2008 in Kombination mit Allradantrieb im Legacy-Nachfolger sowie im Tribeca zum Einsatz kommen.
Mit dem Diesel erwarten die Japaner in Europa ein Absatzplus von 50 Prozent.
Subaru Power zegt
@ w0o0dy is dat niet alleen een benzine??
ik dacht dat dit de eerste diesel boxer is maar weet het niet zeker ik dacht dat er in de kever / en transporter alleen een benzine motor zat
Alwood zegt
@W0o0dy… volgens mij was die VW zelfs een turbodiesel :) de T3 dus…
Jan zegt
Dat gaat zo een grote knaller worden die boxer diesel, uniek in de wereld.
Ik heb het altijd al gezegd dat Subaru iets speciaals was.
Ik hoop dat er in de eerste generaties niet zo veel kinderfoutjes zitten maar Subaru kennende zal dat wel niet. En nu ze bij de Toyota groep horen zeker niet.
Noisemaker zegt
Ben benieuwd…subaru houdt zich vast aan ’t boxer principe…en dat ze ook nog eens de 1e zijn met ’n diesel versie.
Begin 2008 kunnen we er zelf kennis mee maken.
JLJ zegt
@Subaru Power
Natuurlijk weet ik dat de Forester er ook is met turbo, waar staat dat ik dat beweer??
Subaru Power zegt
@JLJ srry las je zin verkeerd.
fedor zegt
motoren bouwen kunnen de jappen als de beste dus het zit wel goed met de boxer ha ha
Andre zegt
In de transporter t3 turbo diesel lag een 4 cyl lijn motor,dezelfde als in de golf en de passat maar dan plat gelecht omdat de t3 was ontworpen met een boxer en er was niet voldoende ruimte om een lijnmotor rechtop te plaatsen.
De boxer van volkswagen was er in luchtgekoelde versie van 1200,1300,1500,1600,1700,1800 en 2000cc alleen in benzine,later kwam men nog met een watergekoelde uitvoering van 2000cc ook in benzine.
snow zegt
Andre, wat je zegt over de luchtgekoelden klopt helemaal, maar de watergekoelde vw boxermotoren niet helemaal.
De waterboxers waren er als 1900 en 2100cc. Vermogens tussen 78 en 112pk.
Overigens heeft oettinger op basis van die blokken nog een flat-6 ontwikkeld met een longinhoud van 3.2 tot 3.7 liter.
De subaru diesel werd hoog tijd, maar nu moeten de dealers plots iets anders in de toonzaal zetten dan enkel de WRX ;-)
Maichel Jongenlen zegt
Geweldig nieuws wat mij betreft!!
Altijd een GTturbo gehad, maar door de vele kilometers die ik rij genoodzaakt een zuinigere auto te kopen. die Impreza liep ongeveer 1:6,5 en dat is met de huidige brandstofprijzen niet leuk meer! (rij nu een bmw 318ci)
Dus een WRX met een diesel ik vind het wel wat hebben, dus ik sta in de rij mocht die uitvoering uitkomen!
Ook die Legacy in sport uitvoering mag er wezen!
Ik kan in ieder geval niet wachten!!
SePPeSUB zegt
Hoi
Die Subaru diesel komt wel goed, momment dat hij geleverd word in Nl. ben ik er als de kippen bij, heb zelf al een tijd een Subaru Legacy 2.2 en ben daar erg over te spreken, 239.000 km staat er nu op de teller “PROBLEEMLOOS” er zijn verschillende Subaru’s die al meer dan 5 ton op de teller hebben staan en nog steeds rondrijden, dat verklaard waarom Subaru blijft vasthouden aan de boxermotor.
Porche blijft ook met de boxer werken, VW is er vanaf gestapt doordat de boxermotor hogere ontwikkelings- en productiekosten heeft.
Zie Citroën met zijn gekke eend, hoeveel van die dingen rijden er nog steeds van rond, met meer dan 3 ton op de teller, voor een 800 ccm motortje, die motors zijn gewoonweg hartstikke betrouwbaar.
dus @ Stephan: de smeering binnen een boxer is zelfs beter als in een lijnmotor, door het concept van de motor heeft elke cilinder een betere oliefilm dan een lijn- of V-motor.
Kijk ook eens naar stad en streekbussen met hun “underfloormotor” die ligt ook gewoon plat onder de bodem, en gaan meer dan een 1.000.000 km mee.
@ WOoOdy: VW heeft nooit een dieselboxer gehad, dat was eerst de 1.6 diesellijnmotor (zonder Turbo) en daarna de 1.9 (Met en zonder Turbo), want de boxers waren voor de auto’s ten tijden van Hitler en net daarna.
Tot slot, ik wacht vol ongeduld op de Sub-Diesel en verwacht spec’s zo ergens rond de 2.5 CTDI, 180 pk en 400 nm (mede doordat het brandstofsysteem door Toyota doorontwikkeld is)
Greetzzz
SePPeSUB
AstonMartin zegt
Misschien willen ze audi na doen, door als eerste de wrc te winnen met diesel motor.
Forester XT zegt
Dit gaat eindelijk de doorbraak voor Subaru in Europa worden, in Duitsland en vooral Frankrijk zijn de diesels in de meerderheid.
Kan iemand mij trouwens vertellen waarom in Duitsland en Italie Subaru turbo’s (2 en 2.5 liters) met LPG rondrijden? Als ik de vraag aan dealers of LPG inbouwers stellen kijken ze me aan of ik gaga ben. In Duitsland staat zelfs een Forester met 280pk omgebouwd naar STi spec. met LPG…
Jitze van der Meer zegt
Volgens Auto Bild (D) , meestal aardig op de hand van Volkswagen & Co, is de Subaru Boxer diesel één van de mooiste diesels die er bestaan.
De bewegingen van de zuigers worden perfect opgevangen door de symmetrische bewegingen aan de andere zijde; daar zijn geen balanceerassen en wat al niet voor nodig.
Auto Bild wist “uiteraard” wel te melden, dat Volkswagen de eerste dieselboxer zou hebben gebouwd, zelfs met foto’s er bij.
Dat een boxer (meestal horizontaal gebouwd) niet goed te smeren zou zijn, wil er bij mij niet in, want dan had men vast wel eens een verticale opstelling getest.
Bij vliegtuigmotoren is het boxer-principe immers ook in verschillende richtingen toegepast bij de z.g. “ster-motoren”.
In een grijs verleden heeft het Britse merk Commer een 3 cylinder 2-takt dieselmotor gemaakt, die ook als een boxer was geconstrueerd.
In verhouding tot het vermogen leverde deze Roots motor een hoog koppel.
Naast veel koppel leverde deze motor in mijn herinnering ook veel lawaai.
Er is ook geschreven over de roemruchte “Eend”van Citroën.
Ik heb verschillende eenden gehad, maar de “Laufruhe” van een 2 cylinder machine was geweldig, vooral van het type AZ, dat tot 1970 werd gemaakt.
Deze motor had een inhoud van 425 cc. en had nog de korte uitlaat.
Eenden met 800 cc. motoren hebben volgens mij nooit bestaan.
De 602 cc motor uit de AMI werd later naast de snellopende 435 cc motor in de 2 CV4 en 2 CV6 gebruikt.
Wel werd korte tijd de 4 cylinder boxer van 1.147 cc uit de GS in de AMI geplaatst, een werkelijk levensgevaarlijk stuk blik.
De 4 cylinder GS motor liep zo soepel als een V-8, maar deed daar qua verbruik eveneens niet veel voor onder.
Subaru stond niet vooraan in de strijd om “de” dieselmotor, maar vele laatsten zullen de eerste zijn.
Telzen zegt
Covenry Climax bouwde in de veertiger jaren al boxer dieselmotoren voor generatoren, waterpompen en heftrucks.
Ruud Mölman zegt
In de begin 60-er jaren was er al een boxerdieselmotor van de toenmalige Commerfabriek (Roots Group) ; deze motor werd in vrachtauto’s ingebouwd als
“underfloor” engine. De toenmalige importeur was Ten Hoeve in Den Haag !
Derhalve : weinig nieuws onder de zon , oude wijn in nieuwe zakken !