De Amerikaanse tunert Hennessy heeft wederom een leuk projectje: een Grand Cherokee SRT8 die in 3,5 seconden naar de 100 km/u sprint! Ferrari Enzo, eat dust!
Oftewel: SUV’s rule! Deze SRT600 heeft een standaard 6,1-liter V8 met Garrett turbo, hierdoor komt het vermogen op maar liefst 620 pk (standaard 425) en een max koppel van 880 Nm! Volgens Hennessey is de ruim twee ton wegende Jeep (2150kg) sneller dan een Ferrari Enzo…
Meer info over de SRT600 in de Car and Driver van deze maand (via auto.lenta.ru).
Update: met dank aan Lukas hebben we wat filmpjes:
Klassiekerrally zegt
Sneller RECHTDOOR ja. Maar o wee als er een bocht in zicht komt…
En denk eens aan de luchtverplaatsing van dat ding! Kleine kinderen worden van hun fietsjes geblazen! Gevaarlijk hoor! ;)
Alwood zegt
SUV’s zijn zoooo 2006 :P
Lukas zegt
3,5 naar 96 km/u inderdaad.
3,7 in de praktijk, zoals te zien is op de site van Hennessey
Stephan zegt
Hoe kan dat nou? Minder vermogen en meer gewicht en een luchtweerstand van een baksteen, en toch even snel naar de 100?
Lukas zegt
wel ’s gehoord van koppel? 880 nm is niet niks. Doe daarbij een korte overbrenging et voila.
ik zal hier wat video’s posten van deze bak.
Lukas zegt
3,7 naar 96, binnen auto:
http://videos.streetfire.net/video/952212ff-3824-430c-b397-980f010744cb.htm
3,7 naar 96, buiten auto:
http://videos.streetfire.net/video/d1c9ddea-9075-4b59-b905-980f01097429.htm
1/4 mijl (12,2 sec):
http://videos.streetfire.net/video/bc2d421c-b3d9-4418-8a9e-98430102514f.htm
MartijnGizmo zegt
Ziet er best bizar uit in die filmpjes! :D
autoblogger zegt
@Lukas: thanks! heb de filmpjes in het artikel gezet.
Ruud zegt
hij is snel maar van een enzo legt ie het echt wel af mensen
laten we anders een testje van 0-160 doen
wel dik als je een E63 amg de uit trekt haha
CSL zegt
Belachelijk natuurlijk als ze beweren dat deze auto sneller is dan een Enzo.
In your wet dreams perhaps!
Lukas zegt
leuk, thanks @ autoblogger :)
Martijn zegt
echt weer een amerikaanse uitspraak “sneller dan een enzo” kunnen niet eens een bocht maken die dingen tssss!!!
Cupracer zegt
Americans, idd typisch dat ze zo een uitspraak doen “sneller dan een Enzo”.
De vraag waarom het zo snel naar 100 blaast is toch niet moeilijk, je hebt 880 Nm onder je kont en gewicht genoeg om het op de baan te duwen… + dan nog 4×4
Onehp zegt
Sneller dan een Enzo… door de nevada woestijn…
Jordey zegt
@CSL
zoals Lukas al zei: denk aan het koppel;) pk’s,luchtweerstand en gewicht zijn niet de enige belangrijke factoren hoor:O..
en trouwens mensen denken ferrari enzo ferarri enzo, verslaat iedereen. maar de enzo staat denkik op nmrtje 17 van snelste autos:p dat denk ik. denk maar aan een mclaren f1. 3.2 sec/96km , veyron ja ja ja 2.04/100km, ruf porsche, porsche gt1 ja gt(1);)
maar die jeep is diiiikkkk:D:D die wil ik ook wel!
p.s kent iemand die porsche 911 gt1 eigenlijk wel?
ik had ‘m nog nooit eerder gezien.
maar heb wel een spyshot van zn verzamel spyshot website ofzo. ( dit is porsche 911 gt(2) ook een apart geval die je bijna niet tegenkomt)
hier de gt(1) staat naast een slr. nou ik weet wel welke ik zou willen hebben.
Lukas zegt
als de Nevada woestijn 300 meter lang zou zijn wel ja ;)
JEPPY zegt
Ik heb in die 5.7 gezeten, nou die wil ook wel hoor.
moet je na gaan dat deze nog harder gaat.
Fej zegt
@ Jordey
iedereen hier kent waarschijnlijk de GT1 (http://www.youtube.com/watch?v=Uz146x5orrY)
Jelle de Boer zegt
Lijkt me wel heel sterk, een auto van 2 ton in 3,5 sec naar de 100
Lukas zegt
Lijkt me wel heel sterk, een auto van 2 ton in 3,5 sec naar de 100
lezen is ook een vak he :)
Stunts zegt
Ik vrees heel erg voor de remmen voor deze machine aangezien ze er in de VS iets andere maatstaven op na houden op dat gebied!
steven zegt
zowiezo is ie iets langzamer c.q. even snel als een enzo, enzo doet 0-100 3,6s. en dan komen er ook nog bochten en is hij helemaal zoek gereden.
Citrofiel zegt
Wat nou SUV’s rule? Als je zo’n motor in een andere auto stopt gaat het nog veel harder. En bochten hè… Maar dat merkten veel anderen ook al (terecht) op.
Tinuuus zegt
Weer een nutteloze amerikaanse auto, maar wel lache
HaJee zegt
met turbo’s en compressors kan alles supersnel, dat is geen opgave
stiggie zegt
volgens mij valt het best wel mee hoe slacht hij in de bochten is
Benny1 zegt
Doe mij dan toch maar liever een 2008 model viper met 8,4L V10 en dan twee Garret turbo’s erop. Niet vragen naar het verbruiken ! :D
Jappy zegt
WOW, dat ging wel erg hard! Maar als ie bij een bocht komt, dan verslaat hij de Enzo echt niet denk ik hoor!
Orso zegt
Het is inderdaad een vrij r u i m e opmerking om te zeggen dat deze Jeep “sneller is dan een Ferrari Enzo”. Ja inderdaad, op een recht stuk asfalt…
Bijna elke cartuner is wel in staat om een rechtuitkanon te maken, maar de opmerking van Hennessey is pas terecht door hun creatie ook op het circuit naast een Enzo te zetten en een betere rondetijd neer te zetten.
In dit geval gaat dat echt niet lukken!
Mark zegt
De standaardversie doet 5 seconden, snel zat :)
El Loco zegt
Rekenen ze ook een sterkere automaat?
stefano zegt
gunnen jullie de jeep het nou niet als hij sneller of bijna net zo snel is als een enzo…het is toch gewoon hardstikke dik..!
Rob USA zegt
@stefano goed zo jij begrijpt het !!!En dan nog dit : de chrysler kan ik betalen en de Enzo
niet !! En weer de bekende achter de massa aanlopende nederlanders die de exclusiviteit
van de usa cars niet snappen en weer die duitse massa willen hebben en met 5 dezelfde auto’s
voor het stoplicht willen staan van een ton of meer!!!
slk55 amg zegt
geweldig! prachtige filmpjes ook. een amerikaanse SUV, die sneller is dan zo’n übersportwagen als de Enzo… wie had dat ooit gedacht. heerlijk! Nu nog wachten op de nieuwe cayenne turbo S met 700PK! ben zeer benieuwd naar zijn prestaties.
Stephan zegt
Suv’s zijn per definitie niet sportief. De vergelijking met de enzo slaat ook echt als een lul op een drumstel.
stiggie zegt
slk55 amg lijkt me sterk dat de nieuwe cayenne 700 pk krijgt want de vorige had 70 pk meer dan de normalen turbo en nu ineens 200pk lijkt me sterk maar zou wel heel leuk zijn
slk55 amg zegt
@stiggie
volgens vele zeer betrouwbare bronnen is porsche bezig met een 700PK motor voor de panamera (ook gaan er geruchten over een mercedes E-klasse met 700PK). en aangezien er nog geen Turbo S versie van de Cayenne is, lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat die (eventuele) 700 PK sterke motor in de cayenne komt te liggen. daar komt nog eens bij dat de panamera en de cayenne in dezelfde fabriek worden gemaakt.
Sven zegt
3,5 seconden naar de 100, 10 liter brandstof :D
montero zegt
hij zal nooit van een enzo winnen enzo heeft 660pk en weegt max 1300 kilo en deze heeft 620pk en weegt 2100kg dus….. en ik denk dat hij er in praktijk 4.0 sec over doet om 100 te berijken
X-Facto zegt
@montero…
Het koppel is minstens zo belangrijk als het vermogen (PKz). Een auto met een motor met een groot koppel kan sneller accelereren.
Koppel is belangrijk in dit geval:
– Ferrari Enzo koppel: 657 nm
– Bak hierboven: 880 nm
…dat scheelt nogal wat…maar buiten dat vraag ik mij af of hij het wel haalt :S
Zou wel leuk zijn want Ferrari vind ik persoonlijk om op te pisse…wat een lelijke krengen zijn dat zeg!
IFI zegt
Nou jongens laten we maar gauw naar de winkel rennen om deze auto te kopen!!
Alsjeblieft zeg, zogenaamd mensen kopen deze in plaats van een Enzo alleen omdat ie sneller is. Gooi jezelf weg man.
montero zegt
>x-facto jij kan best gelijk hebben nm is ook heel belangerijk maar sorry hoor maar deze jeep kan toch nooit kwa uiterlijk tegen een enzo op ferrari blijft ferrari
marcel zegt
ja leuk hoor maar ik zag laatst een honda civic met 725 pk de wonderen zijn de wereld niet uit maar om nu te zeggen sneller als een enzo lijkt me een beetje voorbarig
ZeRoo zegt
de techniek van ferrari is nog steeds ongeevenaard..
srt-10 zegt
waarom maakt ferrari dan niet de snelste auto ter wereld zoals buggati en dodge met de viper venom 1000 en chrysler met de me four twelve die niet in produktie genomen word omdat hij dan meer dan de buggati gaat kosten maar ze kunnen het dus wel die amerikanen, en kom nou niet met dat ze niet door een bocht kunnen want dat is verleden tijd dat is wel te zien aan de nieuwe charger de oude kon niet goed door een bocht maar de nieuwe kan snel rechtdoor en snel door de bochten en hij kan ook snel over drempels en een ferrari niet
Fons zegt
Omdat Ferrari niets meer hoeft te bewijzen.
Bugatti moest gewoon weer opnieuw op de kaart gezet worden. Dus ze maken de snelste ‘productie’ auto ter wereld.
En Dodge gewoon omdat ze amerikaans zijn en dus altijd alles groter, beter en sneller willen hebben.
ezra zegt
moet je dit nou een motot noemen of zt er een koe met een blik bonen in?
srt-10 zegt
dodge rocks
srt-10 zegt
super auto zijn dit gewoon die de chrysler group maakt
srt-10 zegt
hiermee kun je nog eens wat vervoeren en ook snel over de de drempels enzo kan de onpraktiche enzo niet he??
dekster zegt
wel, je hebt gelijk, maar een enzo heeft een speciaal knopje om de neus omhoog te doen ;) (met 15cm dacht ik)
Niet dat het veel help want als je een ferrari over een drempel ziet kruipen is heel lachwekkend ;)
Pieliej zegt
Haal dan even een Enzo met Launch Control;
0-100 mk/h in 3.2 sec.
Pieliej zegt
^^
km/h, of course
Aaron zegt
Heey,
wij hebben zelf een 5.7l V8 HEMI,
en die Hennessey is DIK !!!
Het gaat dan ook over het vertrekken hé mensen,
en al die genen dat hier van die flutopmerkingen hebben,
hebben waarschijnlijk nog nooit meegereden met zo’n ding of zijn gewoon hartstikke jaloers !!!
SRT-8 aan de TOP !!!
Aaron zegt
Heey,
wij hebben zelf een 6.1l V8 HEMI,
en die Hennessey is DIK !!!
Het gaat dan ook over het vertrekken hé mensen,
en al die genen dat hier van die flutopmerkingen hebben,
hebben waarschijnlijk nog nooit meegereden met zo’n ding of zijn gewoon hartstikke jaloers !!!
SRT-8 aan de TOP !!!
bigfoot zegt
20 januari komt ie aan in Amsterdam de 1e SRT-600 in Europa. zullen al die jaloerse negativos even op hun neus kijken met die fake bakkies……………
Jorne zegt
ik heb zelf een jeep srt 8 en een porshe 911 turbo won het niet van me
en ook niet een sl 850
;)
Berny zegt
Ik rij een dodge ram srt10, en der zijn maar weinig auto`s die mij bijhouden op het cirquit!
igor kowalski zegt
hier een 1000 cc 4 cilinder met 2 turbo’s die ruim 700 pk levert , doet van 0 tot 200 in 5.6 seconden en heeft een top van ongeveer 550 km per uur.
raad maar eens wat dat is.
tom van de wetering zegt
Beste mensen
ik heb jullie reacties gelezen en er zijn een paar leuke bij.Verder begrijp ik best dat mensen wat geen srt8 hebben er niets van geloven.ik heb er een van 2009 en ik kan jullie garanderen dat het gewoon een belevenis is.Natuurlijk zijn er veel snellere auto,s maar het leuke aan de jeep is dat niemand het verwacht en dat is pas echt kicken.
Bigfoot zegt
Volgende week weer
Bigfoot zegt
Zal nog wel ff een uitdraai van de Dyno plaatsen 630 pk op de achterwielen en dik 1000Nm. Uiteraard is alles aan deze SRT 700 voor dat vermogen aangepast
Bigfoot zegt
Ferrari eat this!!
jos zegt
heb zelf een jeep srt8
het volgende.prima auto ,0tot 100 onder de 5 sec,
heb voor geventileerde remschijven gemonteerd,remt perfect.
bochten werk is perfect,helt niets over dooe de stugge vering, en de oerdegelijke stabisaterstang