Seat bouwt al enige jaren aan een sportief imago, tijd om te kijken of de Leon FR het ook waar kan maken.
De eerste visuele kennismaking begon al goed. “Onze” Leon FR had een geinig geel kleurtje, een kleur die zo’n beetje standaard lijkt voor de snelle Leons. Saai dus? Niet bepaald, samen met de aanpassingen aan het exterieur is één klap duidelijk dat dit geen dertien in een dozijn Leon is. De FR is één van de sportievelingen van de Leon reeks en om dat uit te dragen ging Seat wat verder dan er alleen FR logo’s op te plakken. De voorbumper heeft grotere koelopeningen welke gevuld zijn met gaas, inclusief een honingraatmotief. Ook de achterbumper is anders met een mat zwarte diffuser-look-a-like en twee ronde uitlaat eindpijpjes. De standaard in carosseriekleur meegespoten spiegelhuizen zijn op de FR zilverkleurig uitgevoerd. Met de Leon FR had ik het niet verwacht, maar toch nam er regelmatig iemand de tijd de auto goed te bestuderen.
Onder de kap vinden we de 2.0 TFSI motor die in meerdere VAG producten is terug te vinden. Die motor hebben we leren kennen als een fijne metgezel die zijn mannetje staat over het gehele toerengebied. Vanaf 1800 toeren is het maximum koppel van 280 nm beschikbaar, het maximale vermogen bedraagt 200 pk. De Leon FR sprint daarmee naar de 100 in 7,3 seconden en haalt een topsnelheid van 229 km/u.
Meer snelheid in een vergelijkbare verpakking kan ook, kruis dan het vakje achter de Leon Cupra aan op het bestelformulier bij Seat. De Leon Cupra peutert nog eens 40 pk extra uit het 2.0 TFSI blok, maar is ook 4 mille duurder. Mag je dieselen van de baas, dan is de 170 pk sterke 2.0 TDI FR nog een interessante optie. De prestaties zijn iets minder (8,2s naar de 100 en 214 km/u), maar het verbruik ook.
De Leon FR gaat snaarstrak de hoek om, er is veel grip en de tractie bij het uikomen van bochten is dik in orde. Sterker nog, er is weinig waarmee de balans van de Leon FR verstoord kan worden. De wegligging is misschien wel te goed en te weinig speels. Voor veel bestuurders is dit overigens meer dan prima, met de FR kun je lekker hoeken zonder te veel risico te lopen onbedoeld achterstevoren de bocht uit te komen.
Vergeleken met minder vermogende Leons heeft de FR een stuggere voorophanging, dikkere stabilisatorstangen en met 7mm kortere veren ligt de FR dichter bij de straat. Achter de 17” lichtmetalen velgen zijn grotere remmen te vinden, aan de voorzijde zelfs geventileerde exemplaren. De Leon waarin we in reden was uitgerust met optioneel Bi-Xenon inclusief Adaptive Front Lighting System waarmee de lichtbundel in bochten meestuurt. In de Randstad is dat geen strikt noodzakelijke optie, maar het geeft de voorkant wel een mooier smoelwerk. Voor de prijs van 1276 euro hoef je het eigenlijk ook niet te laten.
Tijdens geïnspireerd bochtenwerk is het zicht niet optimaal. De dikke A-stijlen en extra driehoekig ruitje ontnemen je soms iets van het zicht om de Leon optimaal te plaatsen. Van hele andere orde was het vreemde fenomeen als ik in de achteruitkijkspiegel keek. Deze lijkt iets dichterbij te zitten dan in een andere auto’s, zeker in het begin even wennen met meteen scherp op het netvlies krijgen van de achterliggers.
In het interieur is direct duidelijk dat de inzittenden niet plaats hebben genomen in een reguliere Leon. De standaardzetels hebben plaats gemaakt voor sportstoelen waarin de letters FR zijn verwerkt. Het lekkere dikke sportstuurtje is ook uitgerust met het FR logo, inclusief een aluminium onderdeel. De gebruikte kunststoffen zijn netjes, maar duidelijk harder dan die van concerngenoten Audi en Volkswagen. Professionele dashboardaaiers kunnen dus beter even doorsparen voor de Golf GTI of Audi S3. Daarmee wordt één van de troefkaarten van de Leon FR uitgespeeld, met een prijskaartje van 29.995 euro is de Leon een zeer sterke aanbieding.
Romantische Ruben fabriceerde wederom een mooi filmpje, ditmaal boordevol Auto Emoción!
Friso S zegt
Prima die Seat FR’s. Zelf de Ibiza FR gereden en was (ook) dik in orde! kg/pk verhouding ook knor.
Florijn zegt
heerlijk filmpje Ruben!
Alwood zegt
hoewel ik echt een hekel heb aan dat stomme ei-design van al die moderne wagens vind ik deze seat eigenlijk toch wel mooi :) benaderd haast een beetje alfa-styling! niet altijd even praktisch(zoals de a-stijl) maar eigenlijk echt een strak wagentje.
ik verkies deze in ieder geval boven wat voor golf dan ook, wanner dan ook… het anti-kantoorhandjes plastic neem ik er graag bij.
vind dit wel een van de weinige seats waarbij de achterkant goed gelukt is :P
als ik ooit nog een lease bakkie moet rijden wordt het misschien wel zoiets ;)
RickA4-1.8T zegt
gave auto!!
veel betere keus dan een GTI… die zie je echt te vaak rondrijden!
XploidVain zegt
Alweer + punten voor de spaanse matties ^^ echt ook als de vorige leon fr.. toppertje
Moest wel heel erg aan julio iglesias denken dankzij je muziek tijdens het filmpje! SUPER :-D danku voor de bijdrage, maakt me toch aan het denken voor de volgende aankoop binnen budget :)
steven zegt
dertijn in een dozijn moet dertien zijn toch? –edit: dank u!–
voor de rest de filmpjes worden steeds beter.
Alwood zegt
ontzettend mooi filmpje weer inderdaad! prachtig gemonteerd… maar hadden jullie niet ook shakira ff kunnen regelen voor een dansje ofzo? :P die was ergens dezer dagen toch ook in NL? en die fleurt de boel nog wat extra op :)
august zegt
En de besturing, Wouter? Tijdje terug ook in de FR gereden, ik vond’m nogal doods.. teveel bekrachtigd en weinig gevoel.
PigPen zegt
@Alwood
Shakira is een beetje verkouden… dus die ligt lekker warm onder de wol en gaat natuurlijk niet in de kou naast dit Spaanse blik dansen :)
XploidVain zegt
dit gaat over auto’s niet over heese spaanse vrouwen……
Florijn zegt
muziek van shakira zuigt anyway het is niet meer dan vrouwelijk gejammer over gevoelens, laten we dan eens extra goed naar de seat luisteren dat GEEFT een goed gevoel!
XploidVain zegt
Florijn; ik sluit me volledig bij je aan :-D
MartijnGizmo zegt
Hmm, ik heb wel eens fraaiere foto’s gezien bij jullie testen. Mochten jullie nog iemand zoeken….. ;)
Solstice zegt
Ik moet zeggen dat Shakira bij mij toch meer gevoelens opwekt dan deze kanarie. Als het overigens net zo’n klinisch dood verklaard, emotieloos en chronisch ondersturend apparaat is als de meeste VAG-produkten waarmee ik wel eens heb gereden, dan mag mjin portie naar Fikkie. Auto Emoción? My ass…
Benny1 zegt
*pinkt een traantje weg* wat een emotioneel filmpje :'( akoestische gitaar blijft mooi.
Ow ja het ging over auto! De altea vind ik er mooier uitzien. Ik vind dit model zo braafjes…., behalve de prestaties dan.
Stephan zegt
Straalt weinig emocion uit vind ik
Solstice zegt
Dat was volgens mij wel weer een heel chagrijnig begin v/d week van mij… :-P
Qua onderstuur zal het wellicht allemaal nog wel meevallen, maar qua emotie, ik weet ’t niet… Als je niet anders gewend bent zal ’t wel ok zijn. Wat vond testrijder Wouter hiervan, is dit een auto waar je naar uitkijkt om er weer mee weg te mogen (ook na een maand ofzo nog)? Weet ‘ie een lach op het gezicht te toveren? Of gaat het allemaal wel heel hard enzo maar doet het je verder weinig (overigens niet te verwarren met moeiteloos hard gaan)?
Ohja, film, locatie & muziek waren geweldig, het enige wat ik een beetje miste was een mooie auto ;-) Desalniettemin, gaat zo door!
Pjotr zegt
Ik heb laatst in zo’n Leon gezeten, wat mij tegenviel was het dashboard: die grote lap kunststof in het midden, zo goedkoop. Was de inspiratie/budget op? :(
Jappy zegt
Weer een mooi stukje en erg mooi filmpje! Die Leon is in die uitvoering wel een best mooie verschijning.
Sander zegt
Mwah, kvind de styling van de vorige Leon veel meer body hebben. Dit lijkt allemaal beetje lief. Maar goed, de prestaties zijn leuk:)
El Loco zegt
Filmpje!
Wederom leuk artikel. Als je graag een snellere Léon zou willen besturen [al dan niet voor een artikel], kijk eens bij http://www.vandervelden.nl/index.php .
Gegarandeerde snelheid. :)
supergrover zegt
wat een toeval dat dit precies dezelfde seat is die bij van breukhoven op de stoep stond, samen met coronel.
Is hier sprake van product placement, secu verkapte reclame? Of was dat het item over van breukhoven?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/30/hans-breukhoven-over-seat
autoblogger zegt
@supergrover: scherp gezien! Dit is echter het demomodel van de importeur, die wordt dus voor meer doeleinden gebruikt ;)
En nee, onze rij-impressies zijn geen reclame…
Nick zegt
En toch vind ik de voorbumber een Hangsnor. :)
slk55 amg zegt
prachtig filmpje! toch zou ik niet voor deze auto gaan. ik zou of nog even door sparen en voor de A3 sportback gaan met de zelfde motor als in deze FR. of ik zal de sportback met een 1.8 tfsi motor nemen en die dan laten chiptunen (kom je ook op 200 pk en 330 nm (dus 50 meer dan deze fr)). ik vind de audi toch net even wat meer stijl hebben.
Mr. R zegt
Leuke buitenkant (vooral die Alfa-achterkant!), leuke prestaties en een leuke prijs! Wat een vreselijke domper is dan dat bijzonder saaie en inspiratieloze interieur. Ik zou toch nog heel even doorsparen voor een A3 2.0 TFSI, GTI of RS.
Hoewel weer een netjes filmpje, vond ik ‘m minder dan de vorige keer. Die niet Spaans klinkende gitaarriedel was even leuk, maar niet de hele film lang. Wat helemaal schitterend zou zijn geweest, denk ik: paar shots van stilstaande of normaal / langzaam rijdende FR (met wat gedempte kleuren misschien?) met gitaarriedeltje en dan die subtiele ping met dat even wat langere zwarte beeld gebruiken om shot in te starten van flink wegtrekkende FR met vervolgens stevigere muziek (elektro, minimal, in ieder geval snel) eronder en bijpassende snellere en kortere shots (dat alles weer in normale felle kleuren). Bij dat shot na die subtiele ping en lange fade had ik zoiets: ‘Já! Nu gaat het komen!’.
Hoop dat Ruben mijn kritiek kan waarderen. Ik kijk er natuurlijk tegenaan als amateur, maar wel als ‘gebruiker’ / klant / consumer. Geen idee of mijn idee kan en past, maar vond het toch we de moeite waard om te laten weten wat ik ervan verwacht. Zodat het volgende keer een nóg mooier filmpje kan worden. ;)
Sven zegt
@ RickA4-1.8t
Heb die FR ondertussen ook al veel gezien hoor…vaker dan GTI
CSL zegt
goeie Rijtest. Filmpje ook in orde, ik heb alleen wel mijn eigen muziekje opgezet ;)
Rayzon911 zegt
Mooi filmpje!!!
Ook leuk trouwens dat dit filmpje in Wassenaar is opgenomen.
Precies de plek waar de Breukhovens wonen, misschien zat tom wel achter het stuur, nog ff lekker racen voordat hij Hans op moest halen.
Summer Sky zegt
Best leuk deze SEAT. Maar laten we wel wezen: dit is een auto die je koopt als je geen Golf GTI kunt betalen…
Jusfendi zegt
wat een verschrikkelijke kleur op deze auto zeg tering! doet echt pijn aan iig mijn ogen. Verder vind ik het wel een hele vette bak.. maar de kleur kan echt NIET, verpest een hoop. Althans dat is mijn mning
marwin zegt
HE waar is die muziek van ? Mooi filmpje en mooie locatie waar is dit ?
w0o0dy zegt
leuke auto en ik denk wel één van de mooiste in de klasse. Dat lekker uit de bochten knallen met het gas erop dat herken ik heel erg van de Leon die ik heb gehad (met sportonderstel). Bij het ingaan van de bocht lijkt het alsof je op de limiet zit, maar al gauw kun je op het gas en denk je “ik moet meer pk’s/koppel hebben, ik het grip over!”
Een Golf is zoveel saaier dan dit…. alleen jammer dat het interieur net wat minder is dan de VW/Audi’s.
stijn zegt
Wat een cheapy filmpje daar kan echt nog wat verbeterd worden, wel een prima wagen voor dat geld.
Citrofiel zegt
Mooie auto hoor, goed dat hij ook zo veel goed commentaar van jullie krijgt. Enne, wat bedoel je met “geïnspireerd bochtenwerk”? Waardoor geïnspireerd? Of moet dat wat anders zijn, geconcentreerd of zo? :P
Lebastille zegt
Mooie auto. In diverse tests komt hij er zelfs beter uit dan de GTI op het gebied van handling en prestaties. Ik moet wel zeggen dat 0-100 km/h in 7,3 s niet wereldschokkend is maar zeker aardig. Mooi design ook, vooral de vouw over de voorspatschermen en de flank. Alleen de achterkant is wat gedrongen.
RubenBaeten zegt
@Mr. R: Kritiek is hartstikke welkom – ik neem het altijd mee bij het maken van het volgende filmpje. Wat je al zegt, uiteindelijk zijn het de Autoblog-bezoekers die het moet aanspreken. Dus keep it coming!. ;-)
mike zegt
geef mij maar de oude seat`s. die nieuwe stijl klopt gewoon niet(bijvoorbeeld die achterkant van de altea). ook al zijn de rijeigenschappen goed,(mijn broer heeft hem nu een maand) vind ik het een verschrikkelijk lelijke auto met een teddyberen smoel.
groeten, mike
Jelle de Boer zegt
Lijkt me geweldige auto, ook qau prijs alleem waarom geen achterwielaandrijving met zoveel vermogen
Walter zegt
Gisteren een proefrit gemaakt met een identieke gele FR op benzine. Met deze kleur echt een enorme koppendraaier. Overweeg sterk deze auto te gaan leasen. Die 200 pk lijkt me ruim voldoende voor Nederland, het apparaat gaat als de brandweer. Oppassen voor je rijbewijs met deze auto, je gaat ongemerkt behoorlijk snel, zonder dat hij daarbij veel lawaai maakt. Besturing is inderdaad wat licht, maar niet storend, zelfs wel prettig in stadsverkeer. Onderstel is erg hard, maar daar krijg je dan een goed bochtgedrag voor terug. Dashboard viel me nog mee, had vanaf de foto erger verwacht. Rode dashboard verlichting maakt een hoop goed. Verder erg goede stoelen, stevig en je kan lekker laag en ver naar achteren zitten. Die A-stijl is wel een punt van opletten, bijvoorbeeld op rotondes moet je er echt even ‘omheen’ kijken. Went wel, hoop ik.
Stephan zegt
lol ik heb les in deze auto :D