Kort geleden kondigde een woordvoerder van de Belgische regering aan dat de verdeling van de poen die het Belgische wegenvignet op zou gaan leveren rond was. Pardon? Belgisch wegenvignet? De verontwaardiging in de omringende landen, met name Nederland, is groot. Hoe de Belgen het in hun hoofd halen om entree te gaan heffen voor toegang tot, of doorgang door hun kleine landje met die slechte wegen.
De verontwaardiging was dermate groot dat een weldenkend mens zich welhaast zou gaan afvragen of het concept tol helemaal nieuw is voor de gemiddelde Nederlander. Naar mijn beste weten wordt er, al dan niet via een vignet, tol geheven in onder andere Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Groot Brittanië en de meeste nieuwe EU landen uit het voormalig Oostblok. Dus wat is nou precies het probleem?
De meeste Nederlanders beschouwen België als lastig obstakel tijdens de vakantie op weg naar de camping in Frankrijk. Verder doet België er niet echt toe. Als het aan ons lag grensde Frankrijk direct aan Brabant, en hoorde Limburg bij Luxemburg zodat we daar nog even lekker goedkoop konden tanken op weg naar het walhalla in de Provence. Diezelfde Nederlanders voelen zich nu opeens ernstig ge-pwn3d door België omdat het vakantiebudget met minstens €60 moet worden vergroot, enkel om door dat fop-landje te mogen rijden. Deze actie schreeuwt om een reactie!
En die reactie liegt er niet om: We gaan België boycotten! We rijden wel over de Autobahn naar de camping.
Het enige wat nog rest is een subtiel PR-offensief om de kaaskoppen wat tot bedaren te brengen. Dat PR offensief is begonnen, en wat mij betreft al gewonnen, doordat de uiterst charmante Vlaamse Minister van Mobiliteit Kathleen van den Bremt met haar schattige accent bij Pauw en Witteman ons mocht gaan uitleggen dat het vignet een goed idee is en dat iedereen er zeker en vast beter van gaat worden. Dat is diplomatieke taal voor: Jullie kunnen onze rug op, dat vignet komt er vast en zeker.
En gelijk heeft ze. België is, onder andere, een transit-land. En echt niet alleen vanwege de Nederlandse caravans die erdoorheen scheuren op weg naar de zon. Zo is er de Antwerpse haven waar aanzienlijke hoeveelheden goederen van boot op auto worden geladen om Europa in te worden vervoerd. En het doorgaande verkeer uit bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Polen van en naar de Chunnel.
Omdat ‘de gebruiker betaalt‘ een uitstekend uitgangspunt is voor eigenlijk alle goederen en diensten, is het ook goed voor de beprijzing van het gebruik van de Belgische wegen. En aangezien de Belgen al reguliere wegenbelasting betalen voor hun eigen gebruik is het nogal wiedus dat ze zelf vrijgesteld worden van de kosten van het vignet. Daarnaast is het implementeren van een wegenvignet een puur administratieve aangelegenheid zodat er geen Roel “MobiMiles” Pieper of andere Dr. Klavan aan te pas hoeft te komen voor wat voor dure technische implementatie dan ook.
Voor een rudimentair systeem (een sticker op de voorruit) is het behoorlijk doeltreffend. De enige uitdaging zit ‘m in de naleving dan wel handhaving.
Maar het allermooiste van zo’n vignet is toch dat de mensen zich terdege bewust worden van het directe verband tussen gebruik en kosten van de wegen, getuige de ongenuanceerde en primaire reacties van de ‘slachtoffers’ van deze maatregel. Als je namelijk door de verbale diarree heen roeit dan wordt overduidelijk dat er de volgende keer op weg naar de camping een weloverwogen beslissing genomen gaat worden om wel of niet door België te rijden. Enkel en alleen door een antwoord te formuleren op de vraag: Is die doorreis mij €60 waard of niet? Ergo: Doelstelling bereikt.
Er is eigenlijk maar één ding dat ik niet snap: Waarom hebben wij dit niet bedacht?
[ gepubliceerd op nu.nl, 31 januari 2007 ]
AlwinH zegt
Helemaal mee eens. Ik betaal graag die 60 euro om een aantal keer per jaar over de E411 te mogen blazen.
Prima weg trouwens, die E411, is de afgelopen jaren helemaal opgeleukt. Mag best wat kosten. Misschien kunnen met de extra centjes dat stukje tussen Antwerpen en Brussel ook een keer aanpakken, dat stukje stuitert nogal.
Pieter-Jan zegt
Omdat jullie geen transitland zijn. Mensen die door nederland zijn, hebben de beloeding in Nederland handel te doen. Handel waarop belastingen staan, waardoor het gebruik van de Nederlandse infrastructuur geen verlies is.
Goed artikel.
tom zegt
Bedankt Sacha, dit is de EERSTE logische redenering van een Noorderbuuur m.b.t. het wegenvignet!
DeNNi$ - RaMM$teiN zegt
@ Alwin
Eindelijk een volwassen comment over het vignet :)
Volkomen gelijk.
CCX zegt
Er komt zelfs een goedkoper vignet van 10€ voor 1 week dus hoeft het niet zooo veel te kosten.
Nico zegt
Goed gesproken!
mvagusta zegt
Aan de ene kant word ik er wel een beetje pissig van dat je in één keer geld moet gaan betalen om door België te rijden!
Maar als ik dan logisch ga redenen…. Tjaaa…. Ze hebben wel gelijk, alleen vind ik het niet correct dat de wegen daar wel ontzettend rot zijn( op de wegen waar ik rijd in ieder geval) Ook vind ik het best een hoop geld! Ik betaal in Nederland voor een jaar 140 euro, maar daar rijd ik wel ca. 30.000km per jaar! Terwijl ik er hooguit 5000 in België doe!
Maar ja… Ik zal echt niet gaan boycotten en/of zeuren! Daar zijn de rest van de Nederlanders al goed genoeg in! Ik heb gewoon te respecteren wat de regels zijn in België, en dat betekent dus betalen!
Niels zegt
Wat een eersteklas bullshit zeg. Het is en blijft gewoon ordinaire zakkenvullerij.
Bovendien bewijst het dat 80 jaar moppen over de domheid van Belgen weldegelijk ergens op gebaseerd is. Het echte slachtoffer van deze maatregel is namelijk de Belgische middenstand, die miljoenen en miljoenen euri aan omzet zullen verliezen aan het wegblijven van touristen, niet alleen uit Nederland maar uit alle omliggende landen. De totale schade aan de economie zal veel hoger uitvallen dan de opbrengst van die stompzinnige vignetten.
Als je tol wilt heffen voor de (overigens nog altijd extreem belabberde) doorgaande routes door Belgie dan moet je dat maar doen, maar 60 euro tol voor zo’n klein stukje heen en weer staat in geen enkele verhouding tot wat je er voor krijgt. Dat lef hebben zelfs de Fransen niet.
Net als het met afwijkende tarieven beboeten van buitenlanders bij verkeersovertredingen is en blijft ook dit hele plan weer een typisch voorbeeld van de aan racisme grenzende bekrompenheid die het Belgische volk helaas zo typeert. Daar doet een vriendelijk accentje niets aan af.
tweaker zegt
nog een rechtvaardiging:
als het gevaar de maatstaf zou zijn voor het te betalen bedrag dan konden jullie je sleurhut verkopen om de doortocht door België te kunnen betalen…
zelfs zonder sleurhut noemen we jullie al ‘het gele gevaar’… mét zwijgen we nog over
Klaas zegt
Het is geen goed idee. Straks zit je voorruit helemaal volgeplakt als je door Europa wilt rijden. Eén Europa en ieder landje een eigen sticker?
De haven van Antwerpen verdient goed geld. Belgie wil transit land zijn. De haven verdient vooral goed geld omdat daar grote schepen kunnen komen. Die schepen komen daar via de Westerschelde. Wij hebben een dure tunnel onder de Westerschelde gebouwd in plaats van een goedkope brug om de schepen naar Antwerpen niet te hinderen. Misschien moeten we eens tol heffen op de Westerschelde.
Je wilt niet op zo’n manier met elkaar omgaan in Europa. Wij willen naar Frankrijk, zij willen schepen in Antwerpen hebben, dat moet toch zonder stickertjes kunnen?
tweaker zegt
@ CCX
een kees kan niet tellen… hij denkt dat 2 maal 10 meer is als 60
Fej zegt
@ Klaas als je even de moeite had gedaan om het filmpje te bekijken wist je dat er geen gebruik gaat gemaakt worden van stickertjes!
tweaker zegt
@ CCX
voila, m’n punt is bewezen… of denkt CCX met z’n sleurhut in 1 week door en terug te rijden op vakantie?
doorreis, paar weekjes ter plaatse, terugreis… dat wordt 2 keer betalen man
nu heb ik je reis verknoeid zeker? sorry daarvoor
Boss zegt
Waarom hebben wij niet zulke (vrouwelijke) ministers?
Trobken zegt
Op 12 mei 1863 kwam tussen Nederland en België een verdrag tot stand inzake de afschaffing van de Scheldetol. Deze tol werd afgekocht voor een éénmalig bedrag van 36.278.566 F. waarvan België één derde voor zijn rekening nam en 20 maritieme mogendheden (waaronder vooral Engeland dat meer dan één vierde betaalde) de rest; een onwaarschijnlijk gebaar van SOLIDARITEIT.
Leer daar maar iets van! ;-)
Eddy zegt
En dan heb je de Telegraaf, die het vuur aan de lont stak.
En wat lees ik vandaag over dat anti-Belgisch medium:
Bron: BELGA
De Telegraaf zoekt fiscaal asiel in België
BRUSSEL – De Nederlandse Telegraaf Media Groep (TMG) zoekt haar fiscale heil in ons land. De eigenaar van de populaire krant De Telegraaf sluisde de afgelopen tien maanden meer dan 100 miljoen euro door naar zijn dochtermaatschappij Telegraaf Media België. Dat schrijft De Tijd.
Op die manier kan TMG profiteren van de fiscaal zeer aantrekkelijke notionele intrestaftrek waarvan bedrijven die in België gevestigd zijn sinds vorig jaar kunnen profiteren. TGM heeft vooralsnog geen operationele ambities in ons land.
Verder geen commentaar…(van mijnentwege) :-)
RubenBaeten zegt
@tweaker: ‘Gele gevaar?’ Ben ik benieuwd wat ‘de kezen’ precies fout doen, en vooral of het erger is dan wat de Belgen zelf doen. Het grootste gedeelte van de Hollanders weet in ieder geval wel dat zo’n rood ding achterop je auto een MISTlicht heet (en niet een regenlicht) en dat vier banen niet betekent dat je altijd en overal op de tweede van links moet rijden. ;-)
nashua zegt
Voor mijn part hoeven automobilisten geen taks te betalen, die vrachtwagens aan de andere kant dan liever wel, reden: onze rechtervakken vd snelwegen beginnen stilaan op diepe uitgereden grachten te lijken van al dat vrachtwagenverkeer, wat nefast is tijdens regen en voor mensen die bredere sloffen hebben liggen onder hun wagen.
Verder krijg ik hoegenaamd het schijt van twee vrachtwagens die lekker elkaar voorbijsteken aan 100 en 101 km/u op een tweevak snelweg, als ze dat willen doen moeten ze er maar voor betalen: het kan mij niet schelen welke nationaliteit ze ook hebben
Ook wordt hier duidelijk gezeikt over de slechte staat van de wegen in ons “transit-land”, misschien dat we via deze manier van tolheffing de bekomen centen terug kunnen investeren in betere wegen.
my two cents
Sjefke zegt
Belgen noemen ons het gele gevaar? Wij noemen belgen de slechtste chauffeurs! Altijd te zacht of veel te hard rijden, nooit gewoon lekker doorrijden met een belg in je spiegel of voor je… En ik kan het weten want woon tegen de grens aan maar goed dat is denk ik hetzelfde als belgen ons dom noemen en wij de belgen :)
Daarbij ik ga wel illegaal door België rijden als ik er een keer moet zijn hoor ben gek om ervoor te gaan betalen als zij hier blijven rondcrossen van en naar eindhoven om te gaan werken waardoor ik er langer over doe!
tweaker zegt
@ Ruben Baeten
In het belgische wetboek staat heel duidelijk dat het mistlicht dient gebruikt te worden bij dichte mist én bij zware regenval die het zicht beperkt tot …m
tweaker zegt
@ alle posters hier
of dachten jullie nu echt dat het ‘done’ is om hier wat op de belgen te kakken zonder dat we zouden reageren?
-edit: je gaat er weer lekker hard in deze zaterdagochtend, probeer aub even ontopic te blijven-
Koen zegt
Sascha,
Het principe de gebruiker betaalt onderschrijf ik volledig, maar juist daar sla je de plank mis in je column. Die 60 euro staat namelijk vast en het maakt niet uit of je een keer per jaar of honderd keer per dag over dat betonnen karrenspoor dendert, dat Belgen met hum immer grote gevoel voor humor snelweg plachten te noemen. Er wordt bovendien geen alternatief geboden. Je kunt dus geen ‘niet-gebruiker’ worden. Het principe de gebruiker betaalt heeft hier dus niets met het vignet te maken.
In Frankrijk snappen ze ‘De gebruiker betaalt’ een stuk beter. Daar kies je bewust voor voor een tolweg. Wil je dat niet, dan neem je de Route nationale. In Zwitserland kun je ook zonder vignet wekenlang over de verschillende bergpassen knallen. Een vignet kost daar overigens omgerekend 30 euro en daarvoor krijg je een geweldig goed onderhouden wegennet, dat, op Basel na, ook nog eens grotendeels filevrij te berijden is. Bovendien krijg je bij elke tunnel van meer dan 500 meter ook een ‘value for money’ gevoel.
Ik woon overigens in Zeeuwsch Vlaanderen en dat zou met de invoering van het vignet in Belgie voor de rest van Nederland onbereikbaar worden zonder ervoor te betalen.
RubenBaeten zegt
@tweaker: You got me there, dat wist ik niet. Vreemd genoeg leren wij bij onze rijlessen om het mistlicht *nooit* bij regen te gebruiken vanwege verblinding, en is het idd een van de dingen waar ik me het meest aan stoor als ik bij slecht weer door Belgie rij.
Beire zegt
damn, het wordt hier weer eens bewezen hoe gierig de keeskoppen zijn!
60 eurokes voor een heel jaar door belgie te rijden, ochot ochere
das een uur werken… en omrijden langs luxemburg om goedkoop te tanken jonges toch wat zijn jullie zielig…
Door het wegenvignet zullen de belgische wegen mss ook beter onderhouden worden, laat ons hopen! Het is deels door jullie dat ons wegennet verslijt je moet geld hebben voor dit te kunnen onderhouden. Dus goed idee!
Nullius zegt
t’ Is toch erg eh.
@Niels: Als de moppen over de belgen waar zijn, dan zijn ze dom.
Als de moppen over de nederlanders waar zijn, zijn ze gierig.
60€ om een jaar door België te mogen crossen.
Het land met de grootste wegendichtheid … dat kost nu eenmaal geld.
En bekijk het gewoon zoals het is: niets is gratis, dus ook het gebruik van onze wegen niet.
Ja, onze wegen zijn op gebied van kwaliteit zeker niet te smaken, maar dat komt misschien door al die buitenlandse camions en aanhangwagens (lees: caravans).
En in Frankrijk hebben ze dat lef niet ?
Een skitrip of trip naar het zuiden heen en terug kost ons 250€ aan tol … daar al eens over nagedacht ?
mashell zegt
Tja, natuurlijk hebben de Belgen wel gelijk dat ze het transit verkeer willen laten betalen. En erg veel andere landen hebben een tolsysteem. Maar ook de Nederlanders hebben wel gelijk dat het de spuigaten uit begint te lopen met alle verschillende tol systemen. 1 europa, 1 systeem, 1 vignet, 1 tarief.
Nullius zegt
@Ruten Baeten: Misschien is het ook logisch dat je het mistlicht moet aansteken bij een zichtbaarheid van minder dan 100m.
Dat is bij mist hetzelfde … het licht is er namelijk voor dat de auto’s voor je tenminste zichtbaar zijn.
En de naam mist- en regenlicht ligt moeilijker in de mond ;)
Ashton zegt
probeer nog maar eens een school te vinden aan de grens waar niet minder als 15 percent nederlanders op zitten. Dit betaald ook de vlaamse belastingbetaler. Mischien moeten we daar maar eens tax op vragen. Vroeger in genk op school zaten er nota bene 2 nederlanders per klas, ik heb nog nooit een belg spontaan horen zeggen, en nu ga ik eens naar een nederlandse school omdat die beter en goedkoper zijn.
Of aan de grensgemeenten waar rijke nederlanders de grond onder de belgen hun voet kopen. ‘siroopwijken’ waar groote villa’s staan met het gevolg dat de bouwgrond daar onbetaalbaar is geworden. Van die profiteurs hoor je in nederland ook geen slecht woord, zij hebben ook veel geld dat nederland misloopt en waar belgie geen tax op heft. Mischien moeten we dat ook maar eens doen.
En aan allen die beweren op doorreis naar frankrijk lekker veel geld te spenderen in belgie, sorry hoor maar 2 keer gaan eten in de colmar aan 10 euro de menu ? Of zoals je meestal ziet met de frigo box lekker goedkoop en achteraf een hoop vuil ‘naast’ de vuilnisbak. Het enigste geld dat daar gespendeerd is is de 30 cent om de wc madam te betalen.
Nu heb ik niets tegen nederlanders hoor, een heel goed bevriend nederlands stel komt al jaren met ons over de vloer. En ik vind het spijtig als zij nu opeens zoveel moeten betalen om tot bij ons te geraken, maar we hebben al een oplossing voor in de toekomst, dan gaan wij naar hun in nederland en dan koken we gezellig bij hun lekker thuis. En of die tax er nu komt of niet wij zullen elkaar niet minder graag zien.
Laten we eens een heel goede autostrade leggen tussen de nederlandse en franse grens, die tip top in orde is, en we zullen zien al die nederlanders zullen daar niets mee inzitten om daar voor te betalen ‘als de caravan teveel schud is er ook een deel van het huisraad stuk’. En voor de extreme frigobox toerist zijn er de nogaltijd hobbelige alternatieven.
Daarmee gezegd zijnde ik houd echt van de nederlanders, is het enigste volk waar ik geen woordenboek moet gebruiken om ze te verstaan ‘buiten die van boven rotterdam’, we zijn als jaren buren en stiekem ook beste maatjes want als je dicht bij de grens woont dan kijk je heel anders naar je buur dan als je in bv oost vlaanderen of drente woont.
Nullius zegt
Met één vignet voor Europa straf je dan ook alle mensen die niet in het buitenland rijden.
En hoe ga je bepalen welk land hoeveel krijgt ?
Vincent#1 zegt
Woei, leuk ministertje hebben jullie. Dan hebbenwij toch maar even het nakijken met die zure trol Verdonk.
Maar ik wil hier toch even de aandacht vragen voor de Zeeuws Vlamingen, daar woon ik niet, maar ik ken er genoeg van. Die zullen niet meer in de rest van ons land kunnen komen zonder te betalen. Of ze moeten door de Westerscheldetunnel, óf via Antwerpen.
Dan zouden ze voor dat lullige stukje hobbelig asfalt, een wegenvignet moeten aanschaffen. Dan krijgt “de vervuiler betaalt” toch een andere betekenis.
Nullius zegt
@Koen:
Je kan inderdaad de routes nationales volgen in Frankrijk, maar als je van NL of BE naar Zuid-Frankrijk rijdt of naar één of ander skigebied, dan is het bijna ondenkbaar om in één stuk door te rijden.
Dus de kosten van een overnachting betaal je dan ook, je hebt meer last en je verbruikt meer … de totale kosten zullen dan ook niet veel verschillen.
mercedesfan zegt
@Vincent#1: vind gij Van Bremt een “Leuk ministertje”?
Dus zegt
Vanuit utrecht naar barcelona….1500 km via belgie, 1600 km via duitsland/luxemburg. 200 km extra, dat kost je met een eigen auto 200km * 0.22 cent = 44,- . Twee keer een wegenvignet, kost 20,- tel uit je winst.
Ander verhaal wordt het met een leaseauto, of als je ergens langs de oostgrens woont. Laat ik nou net een leaseauto hebben, dat wordt lekker omrijden, scheelt me toch weer 20 :)
Bas zegt
@Beire, ik weet niet wat jou perceptie is van het gemiddelde inkomen van een Hollander. Maar 60 euro per uur is ruim 111,000 euro op jaarbasis.
Verder men in van mening om eerst te zorgen dat die wegen er fatsoenlijk uitzien en daarna er pas geld voor te vragen. Niet andersom.
In al die andere landen waar wel voor betaald wordt is dit wel het geval.
Koen zegt
@Nullius
Heb je helemaal gelijk in, maar ik heb het niet over de kosten. Waar het mij om gaat is dat je in Frankrijk in ieder geval de keuze hebt om tolwegen te mijden.
Overigens ben ik een groot voorstander van tolwegen. Het geeft toch een betere spreiding van het verkeer, waardoor de filedruk overal minder zal worden.
Fej zegt
@ Nullius Ik ga al bijna 20 jaar op skivakantie en heb nog nooit ergens moeten overnachten, gewoon aan een stuk door rijden en af en toe even pauzeren is voldoende.
@ Mercedesfan Ze heeft toch een iets of wat MILF-gehalte, als je ziet hoe politiekers er normaal uitzien dan mag ze er toch best wezen!
PigPen zegt
Heh!? Zijn we het er nu allemaal mee eens dat er tol betaald moet worden!?
Dan heffen wij toch tol op de Westerschelde… 10.000 euro per schip dat naar Antwerpen wil? Dan kan bij ons de wegenbelasting 60 euro naar beneden.
DMK zegt
Als ik de reacties doorloop lijkt het erop of de E17 de enige snelweg is in België . Oh juist , het is wel zowat de enige die je nodig hebt om vanuit Nederland via België goedkoop en snel naar het zuiden wil. Misschien daarom dat deze er zo slecht bijligt. En dan zeker de rechter rijstrook. En als je deze slechts 2 maal per jaar nodig hebt om op vakantie te gaan is 60 euro inderdaad veel. Maar zoals overal te lezen valt zullen er ook lagere tarieven gehanteerd worden voor “vakantie en toeristenpassages”. Ik zou zeggen hou op met zeuren en wacht af tot het voorstel concreet geformuleerd is en geef dan je gefundeerde mening. Dus niet op basis van die afgezaagde holland-België moppen.
Tomek zegt
als jullie hollanders nou eens die rotcaravans thuis zouden laten en eens fantsoenlijk op vakantie zouden gaan. ik snap echt de lol er niet van om 2000 km te gaan rijden om daar in een stuk bus te gaan zitten en een plastieken bakoven waar je opeengestapeld zit gelijk sardienen in een blik om dan elke dag je WC nog eens eigenhandig te moeten leegmaken… gezellig… om maar te zwijgen van het gebrek aan autocontrole die jullie hollanders hebben. blijft mij een raadsel hoe jullie aan een rijbewijs komen. elk bijna ongelijk wat ik al heb gehad kwam door de gekke maneuvres van een gele nummerplaat voor mij. en als je nog eens door belgie rijdt … 90 is 90 en ga daar nou nie ff 50 liggen rijden. stelletje gekken da gijllie zijt. en nog commentaar hebben op onze wegen ook nog !! vergelijk jullie fileprobleem is met dat van ons. en wat is dat toch met die stoplichten bij jullie , om van die belachelijk lage snelheidslimieten nog maar te zwijgen.
ben blij dat ik een belg ben… en ik zou zeggen, vergeet je vignet niet te betalen als je in toekomst nog eens van plan bent om wat gevaarlijk voor mij te komen rijden… zo help je ons tenminste om ons wegennet te onderhouden
Ejay zegt
Als de wegen van België nou goed waren, maar alsjeblieft wat een rotkwaliteit. Geld er ook een regeling voor klassiekers? In NL rij ik namelijk gratis met mijn wagen.
Waarom niet gewoon één gelinkt systeem binnen Europa? Dus weg met de wegenbelasting en gewoon wie gebruikt betaald dmv kastjes bij iedere op en afrit.
CCX zegt
@tweaker
Oké 2X betalen dan maar 20€ is nog altijd véél goedkoper dan 60€ of kun jij niet tellen ???
CCX zegt
@tweaker
Ik heb geen sleurhut en ben een Belg en ben er trots op !!! Blijf maar kroketten uit je muur halen en blijf maar denken dat jullie de molen hebben uitgevonden. Wij zullen wel het WK veldrijden, WK motorcross, en in de tennis blijven domineren. Je zou het al een hele eer moeten vinden om door België te mogen rijden !!! Onze wegen zijn versleten omdat erop gereden wordt. In jullie …land willen ze er nog niet eens op rijden of moeten ze er gewoon niet zijn omdat er niets te doen valt behalve bij de elfstedentocht die eens in de 50 jaar wordt gehouden !
Oef dat was er dan ook weer eens uit.
Niels zegt
@ Nullius
Je kunt in Frankrijk ook voor nul euro naar je skigebied rijden hoor. Kwestie van kiezen. Dat kan met jullie systeem niet. En zelfs al kies je in Frankrijk voor de tolweg, reken dan maar eens uit hoeveel dat per kilometer kost. Nix tegen op tolwegen, mits fair geprijsd, goed van kwaliteit en een gratis alternatief voorhanden, zoals dat in de rest van de wereld ook het geval is. In dit voorstel gaan geen van deze 3 zaken op en daarom is het niets meer dan ordinair buitenlandertje pesten. Dat heeft niets met Nederlandse zuinigheid te maken, maar alles met ontsporend nationalisme.
Sjefke zegt
@CCX laat de frustraties maar komen hoor maar waarom zit je op een nederlandse autoblog site als je zo nationalistich bent ;)
Daarbij laten jullie het in de nummer 1 sport van NL en België afweten namelijk het voetbal :)
Dat de caravans van de Hollanders zoveel overlast veroorzaken is gewoon een slechte grap, net als wij de Duitsers de schuld geven van kuilen op het strand…
Een vrachtwagen geeft toch ‘iets’ meer druk en schade aan de weg als een caravan van een paar honders kilo…
Het enigste waar ik ooit voor naar België rij is om friet te halen en dat doe ik als het vignet er komt dus echt niet meer dus die 60 euro is slecht voor de Belgische economie aan de grens :p
J. zegt
@Tomek [quote]blijft mij een raadsel hoe jullie aan een rijbewijs komen.[/quote]:
Door rijlessen te volgen misschien? Volgens mij is er een goed verband te leggen tussen de kosten van een rijbewijs en de kwaliteit van de bestuurders, want ik heb Belgische coureurs toch al vaak vreemde acties uit zien halen.
@CCX
[quote]WK veldrijden, WK motorcross, en in de tennis blijven domineren.[/quote] Veldrijden en Motorcross, daar word in Nederland alleen maar om gelachen, domme sport.
En Tennis? Daar is toch een Zwitser die alles wint, en bij de vrouwen is het ook een neergaande spiraal voor de Belgische.
Zorgen jullie nou maar eens dat je mee mag doen aan het EK en aan het volgende WK voetbal, dan praten we verder. Oh om het in de sfeer van autoblog te houden, een Belgische F1 coureur heb ik ook al in geen jaren gezien, laat staat een compleet team _O-
Zo genoeg belgen afgekraakt, mijn dag is weer goed, en ik ga friet eten ;)
ThoMaster zegt
Ik woon vlak bij de Belgische grens en rij best vaak naar Antwerpen om daar een filmpje te pakke in die grote bioscoop, tot nu toe had ik als enige klacht dat zodra je, met toegestane snelheid van 120km/h, de grens overrijdt je met 2 handen het stuur moet pakken om niet van de weg te stuiteren. De Belgische snelweg naar Antwerpen ligt er slechter bij als de polderwegen rond mijn dorpje en dat is geen grapje.
En @ Tomek: Bijna ieder jaar ga ik in Spanje op vakantie en langs de Belgische en Franse wegen zie ik meestal voornamelijk Belgen langs de weg staan met panne aan die vouw-wagen-dingen of met geschaarde caravans waardoor de snelweg bezaaid met Belgische huisraad ligt. Nu wil geen flauwe grap maken dat belgen nog nooit bedacht hebben om het gewicht in de caravan zo laag mogelijk te houden en goed te verdelen maar waarom heb jij het idee dat Nederlanders, die er voor zorgen dat jullie haven van Antwerpen zo goed loopt, jullie belabberde wegen kapot rijden. Redelijk is het om er van uit te gaan dat er meer Belgen als Nederlanders op jullie wegen rijden.
Ik persoonlijk vind het vignet onzin, om even in Antwerpen een filmpje te pakken of even te gaan shoppen, wat hun economie bevoordeeld, ga ik geen 60euro betalen. Zeker niet met de kwaliteit van hun wegen, de rechterhelft zit aan de linker vast geplakt en is van een ander materiaal gemaakt. Als het regent kun je roeien in de spoorvorming en over de hobbels waar je met toegestane snelheid -10km/h nog steeds met 4 wielen loskomt. Dan heb ik het nog steeds niet eens gehad over het feit dat in België de borden langs de snelweg niet reflecteren maar afhankelijk zijn van een lamp in het bord, als die het niet doet (en dat is vaak) is het bord dus niet te lezen tot je er voorbij bent. En op het stuk snelweg naar Antwerpen vanaf Bergen Op Zoom is het tegenwoordig ook zover dat de straatverlichting het vaak niet doet en dat de bomen langs de snelweg voor de borden groeien, daar vragen jullie Belgen dan geld van ons voor? Het is toch echt jullie probleem naar mijn mening.
Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen Belgen, België of wat ze dan ook verkeerd zouden kunnen begrijpen, maar deze discussie vind ik echt onzin, het Belgische wegennet is gewoon echt gevaarlijk…
Crasherke zegt
Waarom voelen die Hollanders zich toch zo geviseerd ? Er rijden hier toch ook Polen, Zweden, Engelsen, Duitsers, Zwitsers, Fransen, Noren, Denen, … over onze snelwegen. Die zullen evengoed moeten betalen voor het vignet maar neen tot nu toe zijn het enkel die Hollanders die lopen te zeiken over het wegenvignet. Wacht tot jullie alle details kennen en begin dan maar te discussiëren over “ontsporend nationalisme” want daar is Nederland nog véél erger in …
mashell zegt
“Er is eigenlijk maar één ding dat ik niet snap: Waarom hebben wij dit niet bedacht?”
Precies, dat is de werkelijke reden waarom wij Nederlanders zo klagen over het Belgisch vignet. Die Vlamingen zijn ons gewoon te slim af, en dat kunnen we niet hebben.
Ed zegt
@iedereen die hier zwaar in discussie is: het is een kwestie van geven en nemen…
jullie gebruiken onze scholen
jullie komen hier tanken
wij komen naar de vroege solden bij jullie
ahja, en we komen jullie coffeeshops plunderen ;-)
ontopic:
als er een goed alternatief is voor de toeristen (en andere) die voor een korte periode door belgië rijden vind ik het persoonlijk geen slecht idee. tolwegen in belgië zijn niet mogelijk vermits er om de 3km een afrit is. en zoals hierboven al eerder vermeld, als je door frankrijk wil trekken kost het je meer 60€ voor 1 vakantie… (en nu moet je niet beweren dat je tot de côte d’azur rijdt over alternatieve routes)
ps: in plaats van die belgen/nederlandermoppen zou er beter wat meer samenhorigheid zijn, telslotte woonden we in een ver verleden allemaal in hetzelfde land
alfa156 zegt
Ik hoor hier eigenlijk altijd hetzelfde liedje.
Waarom dit en waarom dat. Het is hetzelfde principe als het de vraagstelling van wie was er eerst “Het kipje of het eitje”.
Dit kan net mbt het belgische wegennet doorgetrokken worden.
Ja onze wegen zijn in slechtere staat dan die in Nederland, maar rijden er tenminste nog op, in Nederland staat men gewoon stil. Uiteraard blijven jullie wegen dan in betere staat. Als je ergens over kan scheuren tegen 140 km/h of tegen 10 km/h, wat zou er dan sneller verslijten?
Als men dit wegennet invoerd, zullen de Belgische wegen beter worden en is het terug een plezier voor iedereen om naar België te komen en ….
60 euro te duur, de middenstand in A’pen bv is al bezig met initatieven uit te vinden om de Nederlanders naar A’pen te laten komen. Gratis parking (kost je ook al snel 60 Eur voor een dagje of 2), gratis vignetje als je blijft overnachten enz.
Dus ik denk dat we jullie nog wel vaak gaan tegenkomen op onze wegen.
groetjes van een Belgje
;-)
Nullius zegt
@Fej: je kan inderdaad in één trek naar alle skigebieden gaan, maar niet via de routes nationales (of je bent zeer gevaarlijk bezig).
Gemiddeld tien uur rijden over de tolwegen … via de routes nationales mag je daar makkelijk 5u bijtellen, daar kan je namelijk niet 180 rijden … eerder 120 (en dan nog niet altijd).
En je kan daarbovenop niet in één rechte lijn rijden, wat veel vermoeiender is !
Reken die overnachting er maar bij !
@ Niels: zelfde verhaal voor jou … als je de favoriete plekjes van de meeste Belgen en Nederlanders beziet, zal je er niet in één tijd geraken zonder overnachting (via de routes nationales toch niet).
600-700km door Frankrijk … neem nu 100€ tol heen en terug (het is een pak meer denk ik, maar kom …):
14,2 eurocent per kilometer PER TRIP !
300km door België … 20€ tol heen en terug:
6,7 eurocent per kilometer PER TRIP !
Minder dan de helft van wat Frankrijk vraagt …
CCX zegt
@Sjefke en @J.
Als jullie zo zitten te lullen over 1O€ en geen 60€ dus en dan België willen boycotten om zo daarna dan zo negatief te doen over België zou ik niet weten waarom ik dan ook niet nationalistisch zou mogen doen.
Voor mij part mogen jullie altijd rond België rijden hoor. Dan hebben wij misschien nauwelijks inkomsten van dat vignet maar dan zullen de wegen ook minder bereden worden en is er minder vervuiling van de wegen zodat jullie plannetje toch mislukt. Misschien is het zelfs beter dat jullie rond België rijden. We hebben deze strijd zowiezo gewonnen.
Tussen Nederland en België heeft het nog nooit goed gebotert. Ik bekijk het als een compensatie voor de tol die jullie ons laten betalen om door de Schelde te mogen die een van onze belangste import en exporttoegangen is.
Ik kan eigenlijk zeer goed overeenkomen met Nederlanders. Anders zou ik niet op deze site reacties plaatsen. Elk zijn eigen taaltje, gewoontes en … wegen. Ik vind het eigenlijk wel z’n charmes hebben hoor zo’n kadang-kadang-wegen. Vroeger, als kind, zat ik altijd een ritme te zoeken tussen de betonnen platen. Soms kan het zooo iriterend zijn maar als je dan eindelijk op een glad effen wegdek aankomt bessef je pas hoe zalig dat dat dan wel niet is.
We zijn het land met de meeste oppervlakte wegen per vierkante kilometer. Dat moet allemaal onderhouden worden. Momenteel worden overal in heel in het land wegenwerken uitgevoerd. Dat maakt het nu misschien zelf irritanter door alle omleidingen maar daarna zal het zaaalig rijden zijn.
En got jah hoeveel moeten jullie door België per jaar 2x ? Je moet maar naar Duitsland op reis gaan hé als jullie dat dan toch zo nauw aan het hart ligt.
Ik heb er eigenlijk al vééél te veel woorden aan vuil gemaakt. Voor mij part mogen jullie ook zo’n vignet invoeren hoor ! En dan zullen jullie juist dezelfde problemen hebben maar da wel met de Duitsers die in de zomer eens voor 1 dagje naar jullie strand komen.
Jullie mogen op jullie beide oren slapen je zal niet ten onder gaan aan dat biljet. Vertrek gewoon een uurtje later op vakantie waarin je dan werkt, of zelfs maar een kwartiertje (als je het vignet van 10€ koopt) en je hebt je vignet al terug. Zo simpel is het
Ik laat al mijn negatieve commentaar over de Nederlanders vallen en hoop dat jullie dat ook doen.
Op naar een nieuw topic !!!
joost zegt
Wat een land dat Belgie. Tol heffen op inferieure kl*te wegen. Ik kom al niet graag in dat tweede werleldland, maar nu blijf ik er zeker weg.
Citrofiel zegt
Ik ben het ook eens met “de gebruiker betaalt”, maar moet dat dan op deze manier zijn? Naar mijn mening is kilometerheffing eerlijker, want daar betaal je naar verhouding met hoeveel je rijdt. Nu moet je, of je nu 10 meter of 10.000 kilometer door België rijdt, 60€ betalen! Er komen wel “kleinere” vignetten voor kortere tijd, maar dan vind ik nog steeds de verhouding scheef. Dus het doel is goed maar de uitvoering minder naar mijn idee.
Y. zegt
Twee Belgische bekenden komen elkaar na jaren weer eens tegen. De ene heeft het redelijk gedaan, maar de ander is schatrijk geworden.
Vraagt de ene aan de andere: “hoe ben je toch zo rijk geworden?”.
“Awel”, zegt de andere, “dat ga ik u uitleggen. Ik handel in Nederlanders”.
“In Nederlanders?! Is daar dan zoveel geld in te verdienen? Hoe werkt da?”
De rijke Belg: “ach, het is doodsimpel. Ik koop ze voor wat ze waard zijn – en ik verkoop ze voor wat ze denken dat ze waard zijn”…
xbox360 zegt
Mijn pa en ma wonen in de grensstreek en hebben 2 auto’s en gaan in de zomer op vakantie met de camper. Dit betekent dat ze 3 vignetten zouden moeten kopen. Belachelijke situatie dus, nu denk je koop er dan 2. Dat kan inderdaad maar dan nog is het belachelijk om er 2 te hebben want jij rijdt per slot van rekening in belgie en in welke auto je rijdt maakt toch neit uit als je die 60 euro al hebt betaald.
Daar komt nog een anders aspect bij kijken. Belgie zal mooi met zijn neus in de boter vallen wat betreft dagjes mensen. Er zijn genoeg mensen die niet de financiele middelen bezitten om op vakantie te gaan maar voorheen wel een dagje bobbejaanland deden of iets dergelijks. Dit houdt nu in dat deze mensen 60 euro meer kwijt zijn om met hun zieltjes een dag per jaar te genieten in een pretpark. Deze mensen komen dus niet meer en hierdoor zal belgie op andere fronten dus inkomsten mislopen.
Topless zegt
Belgen roepen vaak dat Nederlanders de grondprijzen opdrijven in België. Zo ook nu weer. Moeten Belgen hun grond aan Nederlanders verkopen? Ik dacht het niet. Maar ze doen het graag, want wij betalen er meer voor dan de Belgen zelf. Dus zo zuinig zijn we niet.
Bovendien hoor ik Belgen vaak genoeg klagen over hoe duur autorijden wel niet is. Terwijl het in België geen drol kost. Kennelijk zijn Belgen toch een stuk krenteriger dan dat ze zich voordoen. Bovendien komen er zat Belgen in mijn regio winkelen, omdat bepaalde zaken hier goedkoper zijn.
Duitsland mocht de Duitsers niet compenseren voor het tolvignet voor vrachtauto’s van de EU. Wanneer dit ook voor Belgié gaat gelden, en Belgen ook die €60 niet terugkrijgen, wil ik ze nog wel eens horen.
Overigens wordt Francorchamps nu grondig verbouwd. Het zal toch de bedoeling zijn dat er voldoende bezoekers komen om de investering terug te verdienen. En er kwamen altijd veel Nederlanders, ondanks de hoge entreeprijzen (wij hebben namelijk WEL F1 coureurs). Het is niet te hopen dat ze nu weer in de financiële problemen komen.
hoor. Mijn vader komt zelfs Belg. Dus blijf maar verder hobbelen over jullie
Matthias zegt
Goede column!
De reacties zijn uiteraard weer niets meer dan een “flame-war”
Wat mij wel opvalt, is dat Nederlanders er een véél groter probleem van maken dan pakweg de Duitsers of de Fransen…
Eric zegt
uhmmmmmmmm volgens mij krijg je pas tol als er iets gemaakt is en niet als er alleen een rotweg ligt en wij nederlands moeten betalen om die op te knappen.
Eric zegt
@matthias ik vind het wel logisch dat die niet zo zeuren want die gaan of in eigenland oop vakantie of ze rijden om en op rotwegen
Friez zegt
Heel leuk dat België een transit-land is, maar dat is NL ook.
En het vignet gold toch alleen voor voertuigen, lichter dan 12 ton o.i.d.? Dus dan zouden de ergste boosdoeners er nog mee wegkomen?
Correct me if I’m wrong.
tweaker zegt
@ CCX
Ik ben een belg! Ben wel beschaamd de nationaliteit met jou te delen!
john zegt
Even dit
ik las dat er iemand is die nederland niet als transit land ziet, vergeet niet dat er sinds de invoering van de duitse MAUT veel vrachtverkeer vanuit de noordelijke landen nu via nederland reist kost helemaal niets voor een wegennet dat in vergelijking met de belgische velen malen veiliger is , ik reis veel door belgie en het is een verschrikking jemoet kuilen ontwijkend slecht overzichtelijke kruisingen wegomleidingen die plots ophouden(zoek het maar uit dus) een politie die de gekste bekeuringen uitschrijft je houd het niet voor mogelijk wat wij meemaken in belgie ,maar allee de belgen zelf mag ik wel
humor.. parijs dakar word parijs belgie het schijnt dat de belgische wegen in de haven vele malen uitdagender zijn dan de duinen van dakar
lincoln mark8 zegt
ambtenaar=leugenaar…ook in belgie….leuk wijfie hoor..maar totaal nix toegevoegd….wel veel verdraaien.
peter zegt
ik woon op degrens. als ik de straat uitrijd ben ik in belgie. deze weg veranderd in een tel van een goede in een hobbelweg. waarom moet ik als grensbewoner betalen voor dit type weg? Ik heb geen keuze ik moet over een stukje belgie. maar de belgen mogen onbetaald over onze goed onderhouden wegen scheuren. nee het is niet eerlijk van de belgen.laat ze ook maar betalen om op ons mooie wegennet te kunnen rijden. beter was het om dit systeen op benelux niveau te doen. tenslotte zijn we buren. en we weten dat een goede buur beter is als een verre vriend.
Dus zegt
Hebben jullie belgen hier een punt te bewijzen ofzo? De nederlanders voelen zich genaaid, en terecht. Is dat jullie probleem? Ik denk het niet, gewoon invoeren die handel als je het er mee eens bent en kijken wat er gebeurd. Over een jaar kraait er geen haan meer naar.
En even voor wellicht wat meer begrip vanaf de belgische kant:
Nederlanders betalen zich al sinds jaar en dag scheel aan wegenbelasting. Daardoor is het wegennet in nederland in goede staat. Dat we geen tol heffen is misschien dom (voor vrachtverkeer), en des te begrijpelijker dat ze het in het buitenland wel doen voor hun goed onderhouden wegen.
Nu komt belgie om de hoek, voeren een vignet in…voor enkel de buitenlanders. Als jullie zelf nou ook allemaal netjes mee zouden betalen, zoals je zou moeten doen voor je *eigen* wegennet, dan zou het wellicht niet in het verkeerde keelsgat schieten. Voor een dubbeltje op de eerste rang, en dan nederlanders gierig noemen, bekijk het! Praat dat maar eens goed?
Fej zegt
@ Dus
Zoals je in het filmpje kon horen betalen wij dus ook wegenbelasting. Maar omdat ons land een transitland is wordt het tijd dat de buitenlanders op onze wegen ook mee gaan betalen. Niet mee akkoord, dan moet je om Belgie heen rijden!
Pieter-Jan zegt
Ik snap het probleem eigenlijk niet van de Nederlanders. Ga dan niet door België. Ik denk dat dit de primaire bedoeling is van het wegenvignet. Niet “zakkenvullerij”, maar om de geld-bewuste Hollander van onze wegen te houden.
Het is een beetje een Catch 22, met de Belgische wegen. Omdat ze zo druk zijn, gaan ze kapot. En je kan ze niet vlot herstellen, want ze zijn zo druk. Files kosten ook veel geld. Je kan niet zomaar een weg afsluiten waar het verkeer al zowiezo op elkaar zit te rijden.
Het is wel afzien hoe opgetogen de Duitsers gaan zijn als jullie hun auobahn gaan blokkeren en stukrijden. Ik ben zeker dat de Duitse middenstand er niet zit op te wachten.
robin l zegt
wat een onzinallemaal zeg wie gaat dat vignet vergoeden voor de transporteurs dit zijn allemaal kosten die niet terug te halen zijn op de klant cq opdrachtgevers door zulke klinklare onzin moeten de bedrijven wel gaan werken met poolse chaufeurs,en belgie is al zo goed met de wegen ahhhhum.het is een groot kl*te land dat niet helemaal goed bij zijn hoofd is wat denken ze wel je mag niet meer roken achter t stuur als je pauze maakt wordt je gewoon ff gecontroleerd en niet te zuinig ook de boetes zijndr ook al niet te betalen.grote schande daar allemaal.
wili zegt
t is goet dat het ingevoert is alle buitenlanders rijden onze wegen kapo en wij moeten het betalen (belastingen) wili de belg
Vive la Belgique zegt
Rij dan niet door belgie als je die taks niet wil betalen, dan hebben wij de gierige hollanders niet meer die aan 110 over de linkerweghelft sloffen
An de hollanders die ier problemen mé en, ewel ze kunnen oeze kloten kussen
West-Vlaams standpunt
lipton zegt
het wegenvignet is de beste uitvinding ooit. Nu moeten wij belgen tenminste niet meer betalen voor alle andere weggebruikers die op onze wegen rijden.
Elk land zou dat moeten invoeren!
apb347 zegt
http://apb347.zattevrienden.be/070115Q.jpg
belg zegt
Die nederlanders hebben er zo te zien alles voor over om dan toch maar niet te moeten betalen om door ons land te rijden. Grote woorden en grote verwijten, het is enkel een bewijs van hoe je zelf in elkaar zit. Mij maakt het niets uit of ze door ons land rijden of niet, maar dat al diegene met hun groot mondje hier maar in hun land blijven. Praten en uitleggen is dan ook het beste wat ze kunnen.
maurice zegt
die maatregel die door de belgische regering naar alle waarschijnlijkheid zal worden ingevoerd zal vooral de in de grensstreek gelegen outlet centrums en mega bioscopen de nek omdraaien zodra het wordt ingevoerd is het goedkoop naar de belgische bios en kleding zaken voorgoed ten einde. vele miljoenen aan subsidie euros gaan dus weer over de balk gesmeten worden omdat de waalen deze maatregel bij de belgische regering er doorheen geduwd hebben. maar dit verwonderd mij niet echt want vooral in walonie zijn ze kampioen in het verslinden van subsidie geld kijk maar naar die idiote scheepslift die geen hond echt gebruikt.
Tom zegt
Vinden jullie dat nu echt zo een ramp ? Komaan seg, van € 60 zal je niet sterven hoor. Een avondje stappen kost meer… En in NL heb je lang niet zulke goede bioscoopcomplexen…
Dus zegt
@Fej
Dikke onzin. Jullie betalen het wel, maar krijgen het via de belasting terug. Per saldo betaal je niets, en dat is precies waar ik over val.
knalselder zegt
Best wel gieren weer dit topic.
Dat bewijst nog maar eens dat die nederlanders er blijkbaar nog altijd niet goed van zijn :)
Onze andere (en minder kwelerige) buurlanden maken er geen probleem van.
Napchar zegt
Het grappigste in heel de discussie is en blijft dat het idee gelanceerd wordt om België te boycotten door NIET door België te rijden op weg naar het zuiden… ja dat is wel een echte zware straf voor ons natuurlijk ;-)
rd zegt
Leuke discussies allemaal. Voor alle voors en tegens is wat te zeggen.
Maar mensen vergeten snel! Heel snel!!
In Nederland betaal je nog steeds het ’tijdelijke’ kwartje (=0.11 €) van Kok op de benzine en diesel! En ook daar gaat rekening rijden ingevoerd worden. Wat gaat dat uiteindelijke kosten? En nog steeds BPM!!
Zet de 60€ eens in dat perspectief.
Elke regering in welk land dan ook, zal middelen zoeken om andere ‘goedmakertjes’ te bekostigen. Het geld moet immers ergens vandaan komen. En de auto is nog steeds een prima koe. Een wel heel heilige.
Ik besef zo juist, dat het nog een bijkomend voordeel kan hebben… Wie zegt dat bepaalde familieleden/vrienden nog op bezoek zullen komen, als ze daar voor moeten gaan betalen :-)
Daytrader zegt
Het zou zinvol zijn als alle antiposters hun energie gaan gebruiken om de eigen regering erop te wijzen dat zij ons al jaren bestelen. Wij doen dit wel en verzetten ons al jaren met hand en tand tegen de exorbitante graaicultuur van onze bestuurders die er niets tegenover stellen. Waarom heeft Peys honderden miljoenen uitgetrokken voor stoplichten of zo, dacht i.v.m. het achterstallige onderhoud aan de wegen, achtestalling sind begin jaren 80. Kijk even na wie toen de ministers waren van VWS en klaag bij hen, de voormalige linkse ministers die uw geld inpikten en doorsluisden voor het eeuwige algehele geld over de balk smijten.
Wij, wonend regio Rotterdam, komen erg vaak in België, regio Oostende/Brugge/Gent. Zowel in de winter als zomer. Voor de goedkoopte natuurlijk niet.
Soms op 1 dag h/w gaan we om 7 uur de deur uit maar doen dit graag met de wetenschap een dag geen Nederlandse zeurders tegen te komen. Weekend of langer, voor het lekkere eten of te shoppen met de zekerheid dat bijv. kleding niet de andere week in de uitverkoop ligt. Korte tussentijdse strandvakanties in Knokke, Den haan of Oostende en net erbuiten, strandplezier zonder de brallerige Nederlandse sjonnies/anita’s met bler aanhang tegen te komen, geen stelende en aso ‘medelanders’ en ander gespuis.
Natuurlijk is het nooit leuk als iemand geld van je wil. Persoonlijk hoop ik dat de Belgen dat met het geld doen wat zij beloven, dit in tegenstelling tot onze eigen bestuurders die al ruim 25 jaar hun hand ophouden en onze eigen wegen lieten verpauperen.
Wij betalen graag 60 euro met de wetenschap dat de Nederlandse zeurders er vanaf 2008 wegblijven, wel doen hoor omrijden en niet meer door België is er straks voor ons op de hopelijk snel vernieuwde Belgische wegen nog meer ruimte om te genieten van het autorijden zonder eeuwig in de file te staan zoals in NL. Daar kunnen we op een redelijk mooie zodag al niet meer de weg op i.v.m. de ook dan aanwezige eeuwige files.
En aan de hier postende zeur Belgen ook even een sneer. Gierige Hollanders bestaan niet en hebben nooit bestaan net zomin hebben wij vroeger allemaal op klompen gelopen en tulpenbollen gegeten. Er zijn wel veel spaarzame nederlanders, maar is geen gierigheid. De normale, hard werkende en niet zeurende spaarzame Nederlander geeft graag geld uit aan mooie dingen als inrichting woning, auto, kleding, vakantie maar spaart er eerst voor. Ondanks alle potverteerders en relatief klein aantal werkenden op de 16,3 miljoen inwoners zit er veel geld in NL, door spaarzaamheid. Onze wagens zijn extreem duur t.o.v. de prijzen elders in de EU, Uw lonen liggen hoger maar toch weten wij het economisch altijd beter te doen dan u in België, bezitten wij meer geld en dit zal altijd zo blijven. He geld verdienen zit in de genen van de niet zeurders onder de ‘Ollanders’. Geen verwijt maar een rechtvaardiging van onze niet bestaande gierigheid en algemeen bekend over de hele wereld getuige de aantrekkingskracht bij alle gelukszoekers.
Fej zegt
Dragen jullie geen klompen meer?????:-)
@ Dus je hebt nog altijd niet naar het filmpje gekeken he. Wij betalen al jaar en dag wegenbelasting. Voor ons wordt er niets goedkoper of duurder, maar betalen moeten wij ook. En nu moeten jullie mee betalen! tof van ons he;-)!
Daytrader zegt
S.v.p. eerst alles lezen voor je ageert op iets Gezien je hekel aan NL’ers is het vreemd dat je op Nederlandse bloggers zit. Nee, ik hoef geen filmpje te zien.
Bent u nu zo dom of gewoon een Belg. Het kleine percentage dat reageert zijn uitsluitend privé-rijders en een paar onbetekende politici die hun 5 min. of Fame willen hebben en we hebben de Belgen weer tuk, 100 personen reageren negatief en de Belgen denken weer dat die namens alle zakelijke rijders, incl. transportsector circa 8 miljoen reageren.
Zoals in mijn 1e posting, 60 euro WHO cares. Snapt u dan niet dat alle bedrijven de vignetten op naam van het bedrijf zullen laten registreren met ons elk andere Europese zakelijke rijder/bedrijf.
Snapt u dan niet dat deze kosten 100% fiscaal aftrekbaar zijn en tevens een legitieme reden om de prijzen te verhogen waarmee het merendeel van de Europese bedrijven, wij dito, per 09-2007 stapsgewijs gaan aanvangen.
Zegt u kopen wij Belgen niets meer bij U of elders in Europa prima een eventuele koopweigering, komen de Belgische afnemers gegarandeerd op hangende pootjes terug omdat ze nergens anders goedkoper meer terecht kunnen. Weer reden tot een prijsverhoging. Die altijd afgewenteld zal worden op de Belgische consumenten.
Dank u België voor dit vignet u “slimheid” biedt ons nieuwe fiscale mogelijkheden en extra omzetmogelijkheden d.m.v. tussentijdse legitieme prijsverhogingen.
En beste Belg blijft u er nu maar vanuit gaan dat die 100 tegenstanders ons allemaal vertegenwoordigen voor u wakker wordt hebben wij via uw ruggen er dik aan verdient.
Slim toch die Nederlanders die elk ogenschijnlijk financieel nadeel altijd weer een voordeel weten om te buigen.
Fej zegt
@ Daytrader Nee, ik ben niet zo dom. Ja ik ben een belg. Maar zoals je zelf aangeeft moet je eerst alles zelf lezen, dan had je gezien dat ik niet op jou reageerde, maar op de post van de blogger genaamd ‘Dus’. Alleen die opmerking van de klompen (grapje btw ;-) ) was een reactie op jouw post.
Ik heb trouwens helemaal geen hekel aan Nederlanders hoor, maar ik kan uit jouw post afleiden dat je een aantal vooroordelen hebt over de belgen ;-).
Daarbij komt dat je het de Belgen niet kan verwijten dat dit vignet er komt, want dit komt ‘van hoger hand’. Dat wij het geld terug krijgen verbaast ons zelf, want meestal is de staat niet zo vrijgevig. Dat buitenlanders mee moeten betalen voor het gebruik van onze wegen vind ik ergens wel juist, op voorwaarde dat het geld gebruikt wordt voor de aanleg en het herstel van bestaande en nieuwe wegen, want zoals jullie wel weten is er hier en daar lichte schade ;-) aan het Belgische wegdek.
En ik denk dat iedereen wel weet dat de meningen hier niet representatief zijn voor de Belgische of Nederlandse bevolking!
“Slim toch die Nederlanders die elk ogenschijnlijk financieel nadeel altijd weer een voordeel weten om te buigen” –> Vertel ons eens iets nieuws, alleen hebben wij(Belgen) er een andere benaming voor ;-)
john zegt
Laten die buitenlanders ook maar in Nederland betalen, Kijk eens wat een vrachtverkeer er naar Rotterdam gaat.En dat zijn niet de Nederlanders alleen.Als ik naar Frankrijk ga betaal ik ook mijn tol, dus allemaal dan maar aan de tol,gelijke monniken gelijke kappen.En als ze niet willen betalen, moeten ze maar weg blijven.Helpt gelijk de file’s oplossen.! !
Daytrader zegt
Voor de nuchtere weldenkende Nederlanders is 60 euro geen enkel probleem Grensbewoners zoals in Baarle Nassau/Hertog worden gecompenseert de rest betaald of mijdt België.
Alle mogelijke voordelen op een rij:
Het Franse drugsgespuis zal op termijn NL mijden omdat de gemidelde sjoemelige franse drugtoerist een jaarvignet niet kan betalen getuige de aftandse wagens waar zij mee rijden.
Met een beetje geluk verplaatst deze drugshandel zich volledig naar de Belgisch/Franse grensplaatsen en verhuizen de hier vaak illegaal verblijvende dealers mee, de illegale Turken, Paki’s marokkanen joego’s enz.
Zadelen we de Belgen en Fransen weer op met hun eigen drugsproblemen, scheelt onze samenleving honderden miljoenen.
Gaan Belgische bioscopen, megawinkels, disco’s, restaurants, pomphouders een par kilometer over de grens failliet omdat de koopjeslopers uit NL, L en FR niet meer komen so what hun werkelozen zijn niet onze zorg.
Helpt de Belgische regering door hun eigen maatregel inderdaad de grenshandel om zeep prima toch. Een beetje ondernemer verplaatst zijn bedrijf naar het aanpalende land.
In NL bijv. neemt men flink wat werkelozen en wao’ers in dienst en krijgt hiervoor forse subsidies en andere fiscale voordelen.
De werkelijkheid zal zijn dat men in België de Nederlanders, Luxemburgers en Fransen zal paaien met teruggave van de vignetkosten, kortingen enz. zo niet zal het erg stil worden in de grensstreken als de buitenlandse koopjeslopers wegblijven. Kost de Belgische schatkist miljarden als er na verloop van tijd minder BTW en accijns binnenkomt en levert onze eigen ondernemrs rond de grenstreken weer meer omzet op.
Voorlopig zie ik alleen maar voordelen.
De rekenkamer moet nu asap gaan uitrekenen hoe snel de extra kosten van vervroegde invoering van onze beprijzing via de ruggen van buitenlanders terugverdiend kan worden is de tol die wij elders in Europa betalen betalen geen issue meer
Voor 80% van alle zakelijke rijders al geen heet hangijzer, verstoppen we gewoon als zakelijke kosten in de boekhouding ook als het privé ritten zijn.
knalselder zegt
Wat kan die hautaine daytrader uit zijn nek lullen :D
“Grensbewoners zoals in Baarle Nassau/Hertog worden gecompenseert de rest betaald of mijdt België.”
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België schrijven we gecompenseerD met een D.
Los daarvan is dat statement niets meer dan wat hoopvol geleuter. Van Brempt heeft al laten weten dat ze “helaas” geen discriminatie met andere buitenlanders kan toelaten. (met andere woorden, “hier met die die 60 Euro! :) )
“Met een beetje geluk verplaatst deze drugshandel zich volledig naar de Belgisch/Franse grensplaatsen”
Fout natuurlijk. Met een pertinente zekerheid blijven er meer buitenlandse dealers weg uit belgie, dus ook de vele Nederlanders, daar hebben we zelfs dat “beetje geluk” niet voor nodig.
“Gaan Belgische bioscopen, megawinkels, disco’s, restaurants, pomphouders een par kilometer over de grens failliet omdat de koopjeslopers uit NL, L en FR niet meer komen so what hun werkelozen zijn niet onze zorg. ”
En weeral gaat de omhooggevallen daytrader de mist in.
Enkel de occasionele bezoekers blijven weg, de Nederlanders aan de grens zijn heus niet zo dom om de helft van hun levensruimte af te staan voor een luttele 60 Euro. Hoewel België van uit jouw neerkijkende houding klein lijkt is het nog steeds veel groter dan die paar km aan de grens, en nog een pak groter dan het blasé Knokke dat jij hier zonder schaamte durft vernoemen als je favoriete vakantieplek en waar half België in een deuk van ligt (proest :) )
Face it. Betalen zullen jullie toch, of jullie willen of niet. En dat geld dat jullie netjes aan ons betalen pompen jullie niet in jullie eigen economie maar in onze staatskas.
Minder voor de Nederlanders een meer voor de Belgen, zo simpel is het.
Daar veranderen de hautaine praatjes van daytrader gelukkig niets aan :)
JLJ zegt
Grensverkeer gaat normaal ook niet over de snelweg, maar over de provinciale wegen, dus al die bioscopen, restaurants, etc. zullen niets merken van dit vignet. En de Nederlanders die toch een vignet moeten kopen, zullen juist meer gebruik van de snelwegen gaan maken. Ze hebben er immers voor betaald!
knalselder zegt
@JLJ
Het vignet geldt voor álle Belgische wegen, ook de provinciale.
Maar als onze noorderburen er volgens daytrader dan blijkbaar toch geen probleem over maken, niet gierig zijn en toch zoveel geld hebben als ze beweren dan mag dat allemaal geen probleem zijn.
john zegt
Hey Knal huppel de pup.
Als er een hautain is ben jij dat wel, je maakt je druk over een verkeerd getypt woord, lees je eigen stuk eens, haal ik er zo 3 fouten uit. En als je daar personen op afrekend, (of is het met een T ) dan ben je inderdaad een domme Belg.
knalselder zegt
@John
Kijk eens aan, een Nederlander met lange teentjes
Zie mij mezelf eens druk maken, proest :D
Ik maak fouten, maar ik maak geen twee dt-fouten in één enkele zin. Zo dom ben ik nu ook weeral niet :)
john zegt
Het lijkt mij toch wel, want bij jou valt het kwartje nog steeds niet.
knalselder zegt
Wij rekenen dan ook niet in kwartjes maar in 60 zuurverdiende Euro’s :D
john zegt
Ik had ook geen ander antwoord van je verwacht. En die smiley’s van jou doen het helemaal. Ik blijf lachen.
knalselder zegt
“Ik blijf lachen”
Omdat je toch zo’n lolbroek bent:
Wanneer binnenkort een groot deel van Nederland ten gevolge van het broeikaseffect verdwijnt staan ze hier dan toch bijna allen samen met natte wibrakousen aan de grens te drummen om binnen te mogen.
Even rekenen: 60 Euro * pakweg 10 miljoen. Dat wordt incasseren! :)
We mogen achteraf wel niet vergeten om ze netjes terug in de zee te drijven natuurlijk :D
john zegt
-edit: zullen we het even netjes houden!-
john zegt
Ik dacht dat ik het in keurige taal neer had gezet, maar als dat niet zo is, dan snap ik niet dat u het laatste bericht van knalselder wel accepteerd. Wel een beetje objectief blijven.
knalselder zegt
accepteerD ? ;)
john zegt
Leuk instinkertje voor je, maar je blijft maar zeuren jochie. Met jou heb ik het helemaal gehad. Of word dit ook weer geschrapt.
knalselder zegt
Het blijkt erg makkelijk te zijn om een Nederlander weg te pesten.
Misschien moeten we in België toch maar eens nader onderzoeken of dat geen alternatief wanneer ze ondanks die 60Euro toch blijven komen :)
Dus zegt
@Fej
Jullie betalen blijkbaar niet genoeg wegenbelasting, want jullie wegen zijn niet meer dan veredelde zandpaden met hier en daar een plaat beton. Dat achterstallig onderhoud had van jullie centen bekostigd moeten worden, ipv anderen (lees buitenlanders) ervoor op te laten draaien. Ooit er bij stil gestaan dat er in frankrijk -eerst- goede wegen lagen, en ze -toen- pas tol gingen heffen?
Daarnaast betalen ook de fransen gewoon tol om over die wegen te mogen rijden hoor. Maar nee, belgie moet en zal een heffing invoeren enkel voor de buitenlanders om hun eigen wegennet op een hoger plan te trekken. Ik snap niet dat je niet in ziet dat dat nogal hypocriet over komt.
john zegt
We weten toch allemaal wat er tussen Frankrijk en Nederland ligt: Een zandweggetje met een frietkot. Dus landgenoten maak u niet zo druk, laat dat aan onze Belgische vrienden over, verspilde energie. Lachen blijven. Met of zonder die 60 euro,tjes.Ik kan ze wel missen. Er zijn ook goede Belgen, maar op dit forum zitten een paar pubers, die groeistuipen hebben. Dus ik scheer niet alle Belgen over een kam. Zou ook wat te makkelijk zijn.
Daytrader zegt
Goed zo Knalselder ook u trapt erin en laat zich voeden door onzin verhalen die overigens zowel door u als andere Belgische NL haters zijn opgeroepen.
D of T excuse me, uw ‘van uit’ dient in deze context als ‘vanuit’ geschreven te worden.
Natuurlijk is het onzin te hopen dat het drugsverkeer vanuit B/FR zich gaat verplaatsen naar die gebieden waar de meeste gebruikers wonen.
Het repressieve beleid van onze twee voorlaatste kabinetten heeft er voor gezorgd dat de vaak illegale criminelen. meest moslims, verkast zijn naar jullie grensstreken, Antwerpen en naar de Franse grensstreken meer richting feitelijke gebruikers. Dit beleid heeft het voormalige drugsprobleem in ons land teruggebracht naar een meer lokaal en bijna beheersbaar probleem, we zijn op de goede weg nu Belgische en Franse gebruikers ook op flinke straffen kunnen rekenen en meer en meer wegblijven uit ons land, op wietgebruikers na ook daar wordt hard aan gewerkt als straks alleen Nederlanders na identificatie nog kunnen kopen hier en max. 5 gram. Sterft ook dat verkeer uit.
Idem onzin wat betreft het mogelijk stilvallen van de grenshandel zoals een andere poster als 1e opperde. Als deze mega ’dumpstores’ gericht op veel, goedkoop en van vaak slechte kwaliteit het echt van Nederlanders moeten hebben waren ze jaren geleden al failliet gegaan, het merendeel van hun klanten zijn Belgen.
Waar het om gaat is dat er op deze ‘Nederlandse’ blogger een paar Belgen het nodig vinden iets te ontlokken wat ons totaal niet raakt, landelijk zijn er hooguit 100 personen incl. 5 politici die protest aantekenden tegen het vignet. Is amper een dag in de media over geschreven en door gebrek aan belangstelling doodgebloed. Zakelijke raakt het ons niet, prijzen worden aangepast, kosten zijn fiscaal verrekenbaar en niet echt spannend om mee bezig te zijn.
Als mede door ons het Belgische wegennet verbeterd kan worden vaart iedereen er wel bij, doorstroming van het verkeer komt niet in gevaar, goed voor de economie in heel Europa.
Wij, de gehate en gierige ollanders, hebben nog een paar miljard liggen voor verbetering van onze wegen die mede door buitenlands verkeer kapot gereden wordt. Over niet al te lange tijd gaan alle buitenlanders, ook de Belgen, betalen voor gebruik van ons wegennet, niet eenmalig maar per kilometer, kassa voor Nederland. Bijkomstig voordeel is dat BPM wordt afgeschaft en de accijns op benzine verlaagd wordt.
Ik bespaar bij beprijzing privé min. € 24.000 per drie jaar aan BPM op 2 privé wagens, 7.000 p/jr extra in de knip. Nog los van de accijnsverlaging op brandstof. Bedrijfsmatig scheelt het ons tonnen per vier jaar bij vernieuwing van het wagenpark en allemaal dankzij het buitenlandse verkeer, dus ookonze buren, die gaan betalen voor gebruik van onze wegen. De minieme 10 tot 60 euro bijdrage aan België ga ik in 2008 met plezier betalen.
Dan nog een persoonlijke noot aan de Belgische basher, Uw Knokke reactie voorspelbaar, bent u niet welkom daar?. Overigens is het Oostende waar wij verblijven. Knokke gaan we heen om af en toe te shoppen. Inderdaad erg veel gefinancierde nep rijkdom getuige het gesmijt met creditcards waar wij niet aan meedoen. meestal Belgische en Franse kentekens. De meeste gierige ollanders, ook wij, betalen contant of via een bankpas is eigen geld en niet via een gefinancierde Ccard, scheelt 13% niet aftrekbare rente.
Het had u gesierd als u uw tegenstanders was gaan was bashen i.p.v. een voorstander maar wijt het aan uw anti Nederland houding, die druipt ervan af, en de enige reden waarom u een Nederlandse blogger bezoekt, voor uw plezier komt u hier niet. Anti figuren als u worden na terecht gewezen te zijn door mij verder genegeerd, is ook het advies aan anderen
knalselder zegt
zozo, daytrader heeft zijn spellingchecker ontdekt. Ik als domme Belg ben echter zo ontwikkeld nog niet dus probeer ik het maar zonder.
Nu snap ik daytrader wel, hij gaat graag grote sier verkopen in Knokke maar gaat achteraf braafjes overnachten tussen de sjonnies/anita’s met bler aanhang in Oostende. Ik ben zelf zaakvoerder en mede daardoor moet ik tot mijn grote spijt en met schaamrood op de wangen meedelen dat ik in Knokke zelfs zo welkom ben dat ik er regelmatig moet verblijven.
Ik ben helaas niet geïnteresseerd in zijn nederlandse fiscaliteit en in zijn wagenpark waarmee hij denkt zich te onderscheiden van het gepeupel. Ik heb het zelf al druk genoeg met mijn eigen zaak en mijn Belgische bescheidenheid gebied mij trouwens om me niet te veel met hem te vergelijken.
Over dat nederlandse drugsprobleempje hoeven niet te veel woorden vuil gemaakt te worden. Een vignetje in België is een kost, ook voor dealers. Het gevolg is minder dealers aan onze kant van de grens and that’s it. Daar hebben we verder geen kabinetten voor nodig om dat te bewerkstelligen.
Voor een vignetje wat jullie zogezegd niet raakt zijn 5 topics en pakweg 1000 reacties wel erg veel op een middelgrote site als deze :D
Ook daytrader is geen voorstander van het vignetje. Hij gebruikt het enkel om wat van uit de hoogte te doen en in zichzelf zich af te vragen waarom hij daar als nederlander niet ZELF had kunnen op komen. Hij is dus gewoon een nep-voorstander.
Maar aangezien hij toch de voorzet tot ultieme saaiheid heeft gegeven met zijn zogenaamde en vooral misplaatst hautaine zakenpraatjes voel ik me hierbij verplicht om hem een staaltje te geven van het “oh zo doortastende Nederlandse ondernemenschap”:
De Belgen rukken op in de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Naast Fortis Nederland, worden ook ING groep, Hagemeyer, Heineken, Leaseplan, Vroom & Dreesmann, Macintosh en de Nederlandse tak van Xerox geleid door zuiderburen. Daarmee is de opmars vast niet ten einde. Belgische banken azen op kleine Nederlandse zakenbanken, waarmee ze toegang hopen te krijgen tot de Nederlandse vermogensmarkt. Wat zal de volgende overname van Dexia zijn?
Een Belgische topman is als het paard van Troje: is hij eenmaal binnen, dan zullen zijn landgenoten snel volgen. Zo benoemde Michel Tilmant bij ING meerdere landgenoten op invloedrijke posities. Nederlanders moeten het veld ruimen. Van een omgekeerde beweging is geen sprake, Nederlandse managers krijgen ten zuiden van de grens geen poot aan de grond. Belgische managers vinden hun Nederlandse collega’s onbeschoft en arrogant.
Dan sta je daar mooi de Nederlander met de grote mond te wezen die zelfs in zijn eigen land niets meer te zeggen heeft :D
Voor uw informatie: ik blog vanop http://www.autoblog.BE
Steeds tot uw dienst
Knalselder ;)
john zegt
ING-Groep voorzitter drs C.A Herkstroter. zit geen enkele Belg in de raad van bestuur Heineken Voorzitter, dochter van Freddie Heineken. Geen enkele Belg in het bestuur.V&D en Leaseplan ook niet.Bron:Even die bedrijven op hun site bekijken.Wel bij de les blijven.Maar we hebben het toch over het 60euro Vignet?
Beaten zegt
hoogtijd voor WW III Belgium vs The Netherlands
john zegt
Ik ben bescheiden en ga wel een tijd op vakantie, cuba, jamaica of zo. Ik wil geen bloed aan mijn handen hebben.
sacha zegt
@Baeten: Klinkt meer als een bitchfight op het schoolplein :-)
knalselder zegt
@john, je kletst weer uit je nek.
ING: Tilmant, voorzitter, Belg
http://www.ing.com/group/showdoc.jsp?docid=074085_NL&menopt=cog|exb|ebm
Fortis: Maurice Lippens, voorzitter, Belg
http://www.fortis.nl/Governance/cvs_board.asp#CountMauriceLippens
Heineken: Jean Francois Van Boxmeer, voorzitter, Belg
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G21E23KO
Allemaal Belgen die de Nederlandse wegen verslijten met jullie geld, en dat zelfs zonder vignetje :)
Ik zou kunnen zeggen dat je de rest maar zelf opzoekt, maar aan je vorige post te zien was dat niet zo’n denderend succes :D
Ralph zegt
Allereerst wil ik vooral kwijt dat België een mooi land is en dat ik niet begrijp dat er zo veel Nederlanders altijd maar weer naar Frankrijk moeten doorrijden. Kortom, Belgie zou voor ons allen Nederlanders meer moeten zijn dan een transitland. Gelukkig hebben velen dit laatste al een geruime tijd geleden geconcludeerd, want niet alleen op de grensstreek, maar ook op de Ardennen zou je zo zoetjes aan een NL-sticker kunnen plakken. Maar nu mijn reactie op hetgeen waar het werkelijk om gaat; namelijk het vignet. Ik vind het vignet vooral een ramp omdat het, het contact tussen Nederlanders en Vlamingen zal doen verminderen. Ik begrijp Überhaupt niet waarom hier iedereen het heeft over Belgen, want Belgie heeft (als culturele eenheid) nooit bestaan (het koninkrijk Belgie bestaat tegenwoordig zelfs uit drie republieken die elkaar amper kennen). Eigenlijk zou een Vlaming het niet moeten pikken om voor Belg uitgemaakt te worden. Maar dit laatste even terzijde. Waarschijnlijk speelt dan ook onbewust (want daarvoor kennen de Nederlanders de geschiedenis onvoldoende) het feit mee, dat een Vlaming (Belg) voor een Nederlander een totaal andere buitenlander is dan bijvoorbeeld een Duitser of een Waal.
Ga hier maar eens lekker op reageren.
john zegt
Ga toch maar eens naar google wikipedia.
Kun je alle raden van commissarissen zelf bekijken
En ik ga toch niet reageren op Vlamingen en Walen.Die kunnen in hun eigen land mekaars bloed wel drinken. Viva Belgie.Als je van Maastricht naar Liege gaat verstaan ze al geen nederlands meer en Brussel net zo.Hoezo chauvinisme.
knalselder zegt
@john
Inderdaad, op http://www.ing.nl of op http://www.fortis.nl weten ze helemaal niet waarover ze praten.
Als die mensen bij deze banken willen weten wie hun voorzitter is kijken die altijd snel even op google.
*brullen en gieren* :D
Nu serieus:
Naar verluidt probeert Karla ons nog snel even te lijmen ivm dat vignet:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=B367257070206
Goed geprobeerd Karla, maar helaas.
Hier met je Euro’s! :)
dev zegt
ok, in nederland ook een vignet !
john zegt
Je weet dus duidelijk het verschil niet tussen raad van bestuur en raad van commissarissen.De RvC kan de RvB zo op straat zetten door mismanagment enz. Zie wat er bij Ahold is gebeurd.Maar het nieuwe kabinet is eruit, we krijgen in nederland km.heffing.In Belgie betaal je 60euro eenmalig, en hier ga je per km betalen. Dus maar niet te veel naar Nederland komen. Wie zijn nu slimmer?
Crasherke zegt
Wegenvignet jaar uitgesteld :
De streefdatum van 1 januari 2008 voor de invoering van het wegenvignet, wordt nog moeilijk haalbaar. De drie ministers uit de Vlaamse regering die bevoegd zijn voor het wegenvignet – Dirk Van Mechelen, Kathleen Van Brempt en Kris Peeters – hebben immers beslist het dossier voor te leggen aan Europa. Dat zal extra tijd in beslag nemen, zo laat het trio weten in een gezamenlijke mededeling.
Van Mechelen, Van Brempt en Peeters willen zeker zijn dat het systeem van een wegenvignet met een compensatie voor de Belgen, niet op Europees verzet zal stuiten. Ze benadrukken dat ze steeds hebben aangegeven eerst alles technisch en juridisch te willen uitklaren alvorens een systeem in te voeren. De ministers bereiden het dossier nu voor voor een beslissing van de Vlaamse regering.
Van Mechelen had al aangegeven dat januari 2009 voor hem een meer realistische datum zou zijn voor de invoering. Ook hij voerde daarvoor aan dat het dossier sterk genoeg moet zijn om de Europese toets te doorstaan. Bovendien zal Vlaanderen dan zelf de verkeersbelasting innen en zal die belasting ook hervormd zijn.
Het wegenvignet moet ervoor zorgen dat ook buitenlanders die over onze wegen rijden, mee betalen voor de infrastructuur. (belga/hln)
Crasherke zegt
@ John : wat zit jij nou steeds te lullen over RVB, etc… Je zou beter eens serieuze commentaar neerpennen i.v.m. het topic i.p.v. jouw agressieve, arrogante en kinderachtige reactie’s te posten !
john zegt
Ik geef gewoon antwoord op U medelander. Wie zijn mening nogal arrogant over laat komen. En daar pas ik mij gewoon bij aan.Over de nederlanders die terug in zee gedreven moeten worden en dat soort onzin,hoezo kinderlijk en agressief gedrag.Lees dan eerst de stukken maar wat hij zelf schrijft,Dhr Knalkelder en lees hoe hij tekeer gaat tegen Dhr Daytrader, hoezo nationaal socialistisch gedrag, dan had dit blog daar tegen op moeten treden.Maar verder zit ik in Antwerpen of Brussel ook aan den toog un pintje te pakken. Ik laat u land in de waarde en dat is bij die medelander van u nou niet echt te merken tegenover Nederland. Bij deze is dit topic voor mij fini.
M.vr.gr John.
Dus zegt
Nu even het goede voorbeeld:
Nederland gaat rekening-rijden invoeren…en jawel, let op, men denkt erover om niet iedereen hier voor op te laten draaien, maar enkel de nederlanders. Onze ‘vriendelijke’ zuiderburen (alsmede de rest van de wereld) mogen dus nog steeds gratis gebruik maken van de wegen.
Beter dan het belgische plan enkel de buitenlanders te laten betalen lijkt me?! Zo hoort het, betalen voor je eigen wegennet. En nu ophouden met je graaipraktijken proberen goed te praten :)
TFFY zegt
Belgische les:
Een land vol separatisten en taalpartijen. Zes parlementen die het altijd oneens zijn. Vier taalgebieden en drie talen (Nederland, Frans, Duits) onderling weigeren ze elkaars taal te spreken of te leren. Vandaar dat een meertalige Belg een unicum is in tegenstelling tot een meertalige Nederlander.
De vroegere wafelijzerpolitiek (gelijkheidspolitiek) heeft het land eind jaren 80 bijna aan de rand van een faillissement gebracht. Uitleg: geef arme en rijke gebieden evenveel geld, resultaat arme gebieden kregen te weinig, rijke teveel. Is na 1988 deels aangepast maar het al ruim 100 jaar durende financiële gepruts zijn ze nog niet te boven.
De flopmanagers (lees regering) van de BVBA België hebben dringend geld nodig om de toch al belabberde wegen te onderhouden en de staatskas is leeg. Ze grijpen terug naar een beproefd middeleeuwse middel. Vroeger legden roofridders aan iedere vreemdeling, heet tegenwoordig buitenlander, die over hun grondgebied wilde een ‘EXTRA’ schatting op, eigen clanleden betaalden geen extra schatting. Huidige plan is dito.
Verdeeldheid in België, een deel wil één verenigd België de unitaristen, een deel wil de Duitse enclaves in stand houden, een deel wil tot Frankrijk behoren en, gelukkig het kleinste deel, wil hereniging met Nederland, dat laatste mag NOOIT gebeuren.
In 1831 scheidde België zich af van Holland en wilde een unitaire staat vormen wat na 176 jaar nog steeds niet is gelukt door het eeuwige onderlinge geneuzel.
Zaak is ons altijd te blijven verzetten tegen een door sommige Belgen gewenste hereniging met Nederland. De Belgische opstand is het beste wat Nederland ooit is overkomen.
Onderling zijn Belgen het nooit eens en willen het liefste een nieuwe “Belgische” opstand met als doel het land in drieen of vieren te delen. Belgen zijn per definitie jaloers op iedereen die het beter heeft, zeker onderling. Daarom is het ook zo duidelijk waar hun eeuwige kritiek op ons vandaan komt. Ze zijn jaloers op onze welvarendheid en stabiliteit in ons land, het vermogen om ondanks wat politieke tegenstellingen samen te werken, op ons vermogen om meer geld te verdienen dan we nodig hebben voor ons dagelijkse onderhoud en daardoor rijk blijven of rijker worden, vooral het laatste steekt hen.
Hun bruto (staats)schuld circa 87% BBP. Eurogebied (Nederland, Frankrijk, Duitsland) 70% BBP. Nederland alleen 46% BBP. EMU cijfers die meer dan voldoende zeggen.
knalselder zegt
@TFFY,
Wat een hoop leeg gezwets.
“Vandaar dat een meertalige Belg een unicum is in tegenstelling tot een meertalige Nederlander. ”
Proest :D
Je kan ons veel wijs maken maar dat geloof je toch zelf niet mag ik hopen beste man?
Wij Belgen besterven het van het lachen wanneer de zoveelste Nederlander er zelfs nog niet in slaagt om op restaurant in Zuid-Frankrijk een sjudoraansj te bestellen wanneer hij op een zeldzame avond toch maar eens besloten heeft om uit zijn bekrompen sleurhut te kruipen :D
Wel TFFY, nu mag jij ons eens gaan opzoeken wie die ene Belg is die zich zo graag bij Nederland zou laten aansluiten.
Wij zijn dom maar zo dom zijn nu we nu ook weer niet.
Van waar die arrogantie komt om zelfs maar te geloven dat er belgen zijn die dat wensen? Hallo? Het is maar Nederland waar jullie wonen jongens. ;)
“Belgen zijn per definitie jaloers op iedereen die het beter heeft”
Waarom zijn Nederlanders dan zo jaloers op onze mooie huizen en onze, van BPM vrijgestelde, duurdere wagens?
Leg mij dan ook eens uit waarom half Nederland in hetzelfde huisje met hetzelfde kleinburgerlijk tuintje in dat door calvinistische regelnichten uitgetekende symmetrische wijkje uit het raam zit te kijken of de buurman toevallig geen mooiere tuinkabouter heeft geplaatst dan zijn zelf. (stel je voor, ongehoord!) :D
Nu on topic:
Voeren jullie gerust dat rekeningrijden in jongens. Buiten een paar versleten windmolens en wat boeren die hun schoenen zelf maken is er voor ons in Nederland toch niets te zoeken :D
Passeren jullie mooi aan onze kassa met jullie zuurverdiende centjes wanneer jullie zelfs maar voor de kleinste vakantie bij ons terecht komen? Bedankt! ;)
Monique zegt
Waarom wij in Nederland niet op dit idee zijn gekomen? We zouden wel gek zijn! We zijn toch een handelsland!
Wat mij betreft mogen de Belgen gerust tol gaan vragen, maar laten ze dan wel gauw wat doen aan die afschuwelijke wegen van ze. En het bedrag ook een beetje bijstellen naar beneden, want 60 euro is echt een absurd bedrag.
E.H. zegt
Het heeft in principe weinig met het Belgische of Nederlandse volk te maken. De Belgische politiek krijgt het niet voor elkaar om op een “normale”manier hun begroting te regelen. Het zijn kunsstukjes, dit soort belastingfoefjes. Tolheffing is de enigste manier om de gebruiker te laten betalen.
Waarom de Nederlandse automobilist zo fel reageert; België ligt als een buffer tussen Nederland en het warme zuiden..logisch toch.Ik denk dat de Nederlandse automobilist veel minder moeite met tolheffing heeft; je hoort ze toch ook niet klagen over de Franse manier..?
Als ik 1 maal pper jaar door België wil om naar het zuiden te gaan dan is 60 euro veel geld. Als er een eenmalige vignet komt van 10 euro voor 1 week ben je 20 euro kwijt.
Ik woon vlakbij de Belgische grens en ja de wegen zijn erg slecht onderhouden, op enkele stukken na. Ik heb Belgische collega’s en die prijzen de Nederlandse wegen en de manier waarop hier in Nederland zaken geregeld worden ( geen louche bureacratie).
Kijk in België krijgen ze het niet voor elkaar om 1 taal te spreken, laat staan dat ze met hun politiek, die door het taalprobleem ook al verdeelt is, hun begroting goed in orde krijgen.
Wij betalen idd meer belasting dan onze belgische buren, vandaar dat veel “rijke” Nederlanders in België tax-asiel regelen. Daarintegen wordt in Nederland veel zaken ’n stuk gestructureerder en duidelijker geregeld.
Dat je daarnaast altijd wel mensen hebt die klagen…
Er is niets op tegen dat de Belgische regering de gebruiker wil laten meebetalen, als ze hun wegen dan ook eens fatsoenlijk onderhouden ( het is echt schandalig als je ziet hoe de Belgische wegen erbij liggen ). Ik ben civiel-technisch ingenieur dus mag van mezelf zeggen dat ik verstand heb van infra…
janke zegt
Zal wel niet lang duren dat onze vriend Knalkelder hier commentaar op geeft.
Dus zegt
Ik weet het goed gemaakt.
Als de belgen tol gaan heffen voor de buitenlanders, gaan wij toch zeker tol heffen op de westerschelde?
Belgie tol heffen op nederlandse handel over belgisch grondgebied, dan heffen wij tol op belgische handel via nederlands grondgebied. Kijken of men dan nog de haven van antwerpen aandoet, of toch maar kiest voor Rotterdam?
knalselder zegt
Aan billenkletsers geen gebrek op dit topic. :D
Kijk bijvoorbeeld naar dit zinntetje uit de reactie E.H.
“Kijk in België krijgen ze het niet voor elkaar om 1 taal te spreken”
Pardon?
Dus een Nederlander komt ons even zeggen hoeveel talen wij in België mogen spreken?
Het is trouwens in de eerste plaats doordat ik Belg ben dat ik me bijna in de helft van Europa perfect kan uitdrukken in de plaatselijke taal.
Dat kan je van de Nederlanders niet zeggen wanneer ze in Frankrijk een beetje “Allo-allo Frans” proberen te wauwelen (maar dan wel met een misplaatste zelfzekerheid die ronduit hilarisch is)
Jullie Nederlanders zien dat vignetje trouwens compleet verkeerd. Het is helemaal geen tolheffing en zeker geen oorlogsverklaring. Het is een schadevergoeding voor de slijtage aan de wegen van ons bufferland die mede door jullie door de jaren is aangericht, niet meer dan dat :D
For the record, onze begroting is al verschillende jaren in evenwicht, ook zonder vignetje. Daar hebben we namelijk andere truckjes voor.
Toch bedankt voor de bezorgdheid :)
janke zegt
Slijtage aan de wegen, die mensen heugenis nooit gedeugd hebben, dat zal toch wel een geintje van u zijn. U bent ook zeker vergeten dat qua talenkennis de Denen en Nederlanders voorop lopen in Europa. En dat ik in jullie Liege Frans moet praten, omdat ze daar door hun chauvinisme zgn. geen nederlands verstaan, maar maak u niet druk mijn frans is niks mis mee, zoals vele nederlanders. Als u dan toch op nederlanders wilt spugen baseer dit op feiten en niet op gebrabbel van iemand die zijn gelijk niet kan krijgen. Ik ben het met blogger John helemaal eens u vertoond nationaal socialistisch gedrag. Vind ik niet gepast op dit blog, waar ik me verder uitstekend vermaak. Het lijkt me ook verstandig dat u maar op Autoblog.be blijft, misschien kunt u daar u verbale geweld kwijt.
knalselder zegt
@Janke.
Wat een trieste reactie:
“Ik ben het met blogger John helemaal eens u vertoonD nationaal socialistisch gedrag”
Los het feit dat u voor een talenknobbel blijkbaar niet op een dt-foutje meer of minder kijkt is dat natuurlijk onzin. De NSB was namelijk van voor mijn tijd en daarenboven opgericht door een Nederlander :D
Nu serieus: Ben jij altijd zo zuur? Een beetje lachen met de buren van boven ons is nog iets anders dan iemand voor NS’er uitschelden. En ik maar denken dat Nederlanders humor hadden…
Je moet de mensen Uit Liëge nu ook niet voordoen als modelbelgen, wij zeuren toch ook niet over jullie Friezen :D
Ik spuug niet op Nederland, ik relativeer het. Maar aan de lange teentjes te zien zijn ze dat daar blijkbaar niet gewoon en zitten ze onmiddelijk allemaal op hun pony wanneer hun vaderland toch niet zo superieur blijkt te zijn tegenover dat arme domme België dan ze eerst wel dachten :)
Voor uw informatie, ik zou je toch maar eens aanraden om daadwerkelijk “www.autoblog.be” in te typen.
TFFY zegt
@Knalselder, begroting is al jaren in evenwicht.
Keep on dreaming, de te hoge staatsschuld en geldverslindende staatshervormingen, al 5 sinds 1970 en een mogelijk 7e op komst in 2007, De kosten van jullie taalstrijd, gedwongen verhuizing van burgers naar hun eigen gewest of taalgebied, het hoge werkeloosheidscijfer, tanende economie en de renteaflossingen van de te hoge staatsschuld voorkomt dat België ook maar 1 begroting op orde zal krijgen. Maar dat is uw probleem niet de onze. Het is niet voor niets dat 80% van ALLE Vlamingen aandringen op een totale afscheiding en willen komen tot een Vlaams ‘land’. Gelukkig hoeft Nederland sinds 176 jaar niets meer bij te dragen.
Een Groot ‘federaal’ (tussen ‘ en ‘ ook al zo’n fout woord) Nederland zoals de Vlaamse beweging voorstaat na een afsplitsing van het Franse, Duitse en tweetalige gebied. Punt van gesprek op o.a. politics.be. Zou binnen 10 tot 50 jaar bereikt moeten zijn en zou het failliet worden van Nederland. De huidige en gelukkig maar minieme culturele en economische hereniging zoals de Belgische en Nederlandse linkse rakker het noemen is meer dan genoeg. De liberale Nederlanders zitten niet te wachten op separatistische nationalist.
@Nederlanders die tegen een vignet zijn:
Ik vraag mij af waar u zich druk om maakt, 2×10 euro om met of zonder sleurhut van of naar Frankrijk te rijden. Voor dit bedrag is zelfs geen fatsoenlijke maaltijd te krijgen en er is toch een beter alternatief via Duitsland.
Wij hebben het geluk aan de Franse zuidkust een eigen woning te hebben en rijden met meerdere wagens een paar keer per jaar daarheen.
Tot voor 5 jaar via België, plezierritten beginnen bij ons voor de deur en niet vanaf Luxemburg. De ritten door België waren altijd goed voor hoofdpijn, stress en vermoeidheid, en een minimale stop van een uur in Luxemburg om bij te komen van een bijna 3 uur durende dodemansrit door België.
Rit Nederland (regio Zuid-Holland) naar bijv. St. Tropez of directe regio via Brussel is circa 1300 kilometer. Via Trier/Luxemburg 1440 kilometer. 140 Km meer.
Voordelen met rijden door Duitsland. Uitstekende rust en eetmogelijkheden langs de weg. Goed onderhouden wegen die al beginnen bij u voor de deur. U geniet meer van het autorijden en de hardrijders onder ons kunnen, daar waar toegestaan, hun lol op.
Niet meer 225 kilometer hobbelen over een Koni testbaan. Geen Belgische brokkenpiloten die binnen komen rijden al of niet beschonken. Geen last meer van onbeschoft personeel en zaakvoerders als we onderweg willen eten. De meer kilometers verdienen zich vanzelf terug, ga maar eens puzzelen met een routeplanner op uw pc en voorkom dat uw autonavigatiesysteem u weer via België naar frankrijk voert.
Stop dit masochistische gedrag. Het is pure zelfkwellerij om uw eerste en laatste vakantiedag gedeeltelijk door te willen brengen in België en voor deze kwellerij vanaf 2009 te willen betalen. Denkt u nu echt dat de Belgen ook maar 1 kilometer wegdek extra gaan verbeteren.
Die Nederlanders die hier in mee gaan noem ik masochisten en dom met hoofdletter D. Doe zoals wij doen ga via Duitsland, mooiere ritten geen tijdsverlies omdat u niet uren in een file doorbrengt en, niet onbelangrijk geen of weinig Belgen voor/achter u.
TFFY zegt
Na voorlaatste bericht is voor mij de vignet en België discussie gesloten. Ik heb niets met België en wil dit graag zou houden.
Al zou de invoering van het vignet niet doorgaan vraag u af welk doel het dient om via België te rijden
Is het leuk om over wegen te rijden waar Koni jaloers op is.
Is het prettig om rijdende door België uw vakantie aan te vangen, nee.
Is het goed voor uw wagen, met of zonder sleurhut, om over hun karrepaden te rijden, nee.
Is er een beter en VEILIGER alternatief, ja Duitsland.
Is het slim om tot 2009 via België te rijden en dan via Duitsland, nee Dom en masochistisch.
Is het slim om vanaf nu al via Duitsland te rijden, ja SUPER SLIM
Ben ik mogelijk iets duurder uit via Duitsland, ja maar weegt niet op tegen meer veiligheid u stapt toch ook niet in een onveilig vliegtuig waarom dan wel danger seeken op de Belgische karrepaden
Kiest u toch voor zelfkwelling blijf dan via België rijden en zeur niet meer over een vignet wat misschien nooit komt of pas 2009 op z’n vroegst.
Stoei is met de pc planner van de ANWB en zorg komende zomer dat u een tussenstop tussen Nederland en Trier ingeeft in uw autonavigatiesysteem zodat deze België als route al uitsluit.
Ik weet zeker dat u achteraf zegt in het vervolg liever 140 kilometer OM dan ooit nog via België
Alvast veel zomer 2007 voorpret.
hype zegt
Bedankt voor de tip tffy, wij hebben een aantal routeberekeningen gemaakt en het is inderdaad, voor ons, circa 235 Km heen en weer langer. In Belgie staan we altijd minimaal een uur in div. files voor we in Luxemburg zijn. Gen pretje met een wagen vol met vakantiebagage en jengelende kinderen. Ook storen wij ons mateloos aan het roekeloze rijgedrag van de Belgen, de rot door Belgie is alles behalve een lolletje.
Zomer 2007 gaan wij voor het eerst via Duitsland naar Luxemburg, het is in kilometers langer maar we hopen dat de tijdwinst door minder files hoop dit verschil goedmaakt. Ook de gedachte niet meer constant op onze hoede te hoeven zijn voor de altijd slecht rijdende Belgen verzacht een hoop.
Bas zegt
Waarom sluiten we als Nederlanders de Westerschelde niet af? Jullie Belgen zeiken omdat wij over jullie wegen rijden, en daar dus voor moeten betalen, nou dan kunnen jullie ook fijn gaan betalen om door ONS water te varen (en het dus te vervuilen).
Je zegt misschien, waarom willen we daar gaan varen? Alle schepen die in de Antwerpse haven aankomen, moeten door Nederland.
Misschien moeten we die hele westerschelde maar gelijk tijdelijk afsluiten. Aangezien een groot deel van de Belgische inport via de antwerpse haven komt, lijkt het me niet handig als al die schepen straks niet meer in Antwerpen kunnen komen.
Kijken hoe hard die Belgen dan in hun broek zeiken.
TFFY zegt
@bas, individuele tol kan niet dit moet dan ook gelden voor al het scheepvaartverkeer, ook die onder een andere vlag varen. In 1860 of zo hebben de Belgen de toenmalige tol afgekocht tegen 12 milj. frank. Was meer maar dit is het deel wat de Belgen destijds betaald hebben.
De verontwaardiging van ‘ingewijden’ gaat niet over de tol an sich maar omdat het grootste deel van hun wegen wordt onderhouden met EU subsidie. Ja, je leest het goed de buitenlandse lidstaten, waaronder Nederland als grootste netto betaler, betalen AL MEE aan het onderhoud van hun karrenpaden.
Tol heffen is dubbel gaan betalen en daar is de 1e verontwaardiging uit ontstaan en verkeerd opgepakt door velen die er iets persoonlijks van maken wat natuurlijk onzin is want wat is 10,20,60 euro als je op vakantie gaat.
Er moet een landelijke campagne komen met als doel Nederlanders erop te wijzen dat ze niets in België te zoeken hebben als hun leven hun lief is. Het is toch absurd dat miljoenen Nederlanders eigen leven en dat van vrouw en kinderen op het spel zetten met het rijden door België op weg naar?. Zelfs Nederlandse dagtoeristen moeten erop gewezen worden België te mijden. Wat valt er trouwens voor leuks te beleven in dat door taalstrijd verdeelde land waar men of Frans spreekt of het vaak onverstaanbare Vlaams-Nederlands.
Na de zoveelste parkeerschade en eeuwige stress door het idiote rijgedrag van de Belgen mijden wij sinds 2000 België en houden ons sindsdien aan de stelling dat je NOOIT door België hoeft te rijden om ergens te komen en dat je voor een korte vakantie (dag, weekend, korte week) evenmin in België moet zijn.
Youri zegt
Jongens waar gaat dit heen?
al jaren ga ik trouw na plopsaland met of zonder de kids
en nou plotseling zou ik moeten gaan betalen om naar belgie te mogen?
ik bedoel als je plopsaland wegdenkt is belgie ook weer niet super, sterker nog belgie is meer de puist op een verder ongeschonden gezicht, de rotte plek in een appel misschien kunnen we een brug over belgie heen bouwen?
of een tunnel eronder door
of we organiseren vliegreizen over belgie heen
ik vind het flauw dat een land dat zo weinig te bieden heeft en eigenlijk alleen maar in de weg ligt ook nog geld gaat vrage om ergens te rijden waar je eigenlijk niet wilt rijden, eigenlijk zouden ze ons moeten betalen om daar te rijden.
TFFY zegt
@youri: simpel antwoord en nog simpelere oplossing niet meer via Belgie rijden er zijn veiligere alternatieven via Duitsland. By the way call me ‘Belg’ op dit punt maar waar ligt plopsaland ;-)
youri zegt
plopsaland ligt naast brussel en boven antwerpen en onder luik links boven gent derde zandpad links, daar kun je veel plesante dingen doen zoals meet n greet met kabouter plop.
TFFY zegt
@youri,
Grinnik