Helaas hebben we geen glazen bol die de toekomst voor ons voorspelt. Vorige week schreef Robbie nog over de Paringsdans rond Proton. De soap over de in zwaar weer verkerende Maleisische autobouwer (en eigenaar van Lotus) is immers al een poosje gaande. Het ging er serieus op lijken dat uiteindelijk General Motors zich een aandeel in Proton zou verschaffen, maar wat blijkt nu, het is Volkswagen die er met “de buit” vandoor gaat.
Via een bron binnen XFN-Asia is er informatie uitgelekt over een intentieverklaring waarin Volkswagen 51 procent van de aandelen van Proton zal overnemen. Met deze krappe meerderheid heeft Volkswagen dus volledige zeggenschap. Het was de bedoeling om pas op 8 februari een officiele verklaring naar buiten te brengen, maar een volstrekte verrassing is het ook weer niet, want Volkswagen is al een hele tijd met Proton in gesprek (via: motorauthority).
Thijs zegt
hahaha leuk!!! Krijgen we hier dus Lotussen in de showroom!
M Freak zegt
Hopelijk ook een nieuwe Lotus Esprit V8 :D
mashell zegt
Zou het om Proton te doen zijn of om Lotus. Want Lotus zou wel in staat zijn om de waanzinnige concept cars van VW in productie te nemen. Zoals de Ecoracer
http://www.autoblog.nl/archive/2005/10/19/volkswagen_eco_racer, GX 3
http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/04/gx3-project-is-nu-echt-dood of de rare 1 liter sigaar
http://www.autoblog.nl/archive/2005/04/14/vw_stopt_de_ontwikkeling_van_1#post-5281
Citrofiel zegt
O nee… Niet nog meer VAG-DNA, niet ook in Lotus…
PigPen zegt
Je hoeft Lotus niet te vertellen hoe ze een auto moeten bouwen… als er een beetje geld en een paar motorblokken van VAG naar Lotus gaan kan ik dat alleen maar toejuichen.
the real stig! zegt
proton, bankcontact ,… allemaal hetzelfde!!! :D
Remco zegt
Kunnen jullie mij misschien uitleggen wat hier eigenlijk gaande is? Ik dacht dat Porsche VW gaat overnemen? Of heb ik het mis?
FOne zegt
Het gaat vooral om de fabriekshallen van proton die ze op deze manier lekker goedkoop kunnen overnemen. Daarnaast zijn het lage loon landen waardoor Volkswagen lekker goedkoop kan produceren. Daar gaat het allemaal om…
Peperbus zegt
“Ik dacht dat Porsche VW gaat overnemen? Of heb ik het mis?”
Ze hebben het maximaal mogelijke percentage van 29 komma zoveel procent in handen. Mischien heeft PAG wel opdracht tot aankoop gegeven aan VAG. Het is maar één letter verschil ;-)
mvagusta zegt
Oeii….. Dit doet mij toch een beetje angst aanjagen!
Hopelijk maar dat een Lotus dan wel een Lotus blijft en geen Audi word, zoals de VAG met Lamborghini heeft gedaan!
Zolang het bij bijv. motoren blijft zoals PigPen al zei kan ik het niet zo erg vinden, als ze daar maar niet te ver in gaan! Want ik zie liever geen Lotus Exige TDI! :)
3s zegt
Waarom geen Lotus Diesel??
Als audi Le Mans kan winnen kan lotus er ook mee komen.
Laat maar komen.
(Meende dat volkswagen al eerder eens met Proton om de tafel heeft gezeten…..)
Jappy zegt
Leuk dit voor Proton! Hoop ook niet dat ze er een diesel van gaan maken!
mvagusta zegt
Alsjeblieft zeg 3s!
Als je dit echt meent moet je met spoed je mond gaan spoelen, en nog eens heel goed nadenken!
VAG heeft in mijn ogen Lamborghini al vern**kt! Misschien financieel zo geholpen dat ze er niet onderdoor zijn gegaan, maar voor de rest voor mij geen Lamborghini meer hoor! Er gaan al genoeg geruchten over een Lamborghini diesel! :(
Als ze dit ook bij Lotus gaan doen hoeft het van mij niet! Een merk moet zijn eigen indentiteit behouden en geen VAG indentiteit! Een Lotus hoort licht te zijn en extreem! Een diesel is zwaar! Ook de manier van rijden klopt niet bij een Lotus! Een Lotus mag lekker janken en in de toeren klimmen! :)
Rossi zegt
Ha leuk zeg! Hoop dat proton ook naar nederland komt! Zijn serieus goede auto’s! Afgelopen jaar nog in een gereden in engeland. Heeft een goed onderstel vooral! (Lotus engineering) Ga alleen niet voor de kleinste Matiz achtige proton’s want das helemaal niets!
Klassiekerrally zegt
@ mvagusta: ik ben het helemaal met je eens, zowel wat betreft Lamborghini als Lotus…
Pieter-Jan zegt
VW heeft een aandeel in de Proton auto afdeling. Lotus staat daar echter buiten, en valt on Proton Holdings. Net als een aandeel in Mazda niet direct een aandeel in Jaguar betekend, omdat ze beiden onder Ford vallen.
VW heeft al langer een aandeel in Proton. Het is de fabrieken waar ze in geïnteresseerd zijn, voor de groeiende Asiatische markt. Het Proton merk, of Lotus, intereseerd hen niet. Lotus is een sympathiek bedrijfje, maar heeft geen meerwaarde voor VW. VW heeft al genoeg prestiege merken onder zijn vleugels. Lotus heeft trouwens nauwere banden met Toyota, en GM (Carlson Turbo, VX220). De volgende Esprit gebruikt zo goed als zeker de 5.0l BMW V8, bekend van de E39 M5.
De Elise/Exige zal oud worden, en het lightweight concept heeft intussen al veel concurrenten gebaard. Ze gaan nu proberen hun markt uit te breiden, maar de toekomst is weeral onzeker voor deze kleine fabriekant. Niet iets wat VW nodig heeft.
Anders heeft VAG wel enkele technische mogelijkheden die interessant zijn voor Lotus. Het twin charging concept bijvoorbeeld, past goed bij de filosofie van Chapmen (Chapman?). Of the V8ten van Audi, die door de hun ongunstige ligging in de neus van de Audis, nu de lichtse en kompakste massa productie V8ten zijn in de wereld. Maar Lotus moet het vooral hebben van het chassis, dus zijn die katalogus van aandrijvingen van VAG ook niet noodzakelijk.
mashell zegt
Als ik http://www.proton.co.uk/ bekijk dan denk ik niet dat er iets aan automobiele kunst verloren gaat als VW het merk stopt en de fabrieken gaan gebruiken om Polo’s etc voor de Aziaat te bouwen.
Rick dos zegt
OMG! NEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!
Nick zegt
Maak je niet druk om het Lotus design en koetswerk. ;)
Die Britten zijn zo eigenwijs (gelukkig maar) dat er op dat gebied niks zal veranderen.
Nu maar hopen dat ze dat oude 1.8 Audi-Donkervoort blok in de Exige én Elise kunnen gooien en dan die oude MR2 zooi met maar 252PK weg kunnen gooien.
Ik vind 270PK (kan eventueel tot 450PK) met een leuke koppel (360Nm, eventueel hoger) toch heel wat beter, ondanks een turbogat, maar daar merk je toch niks van wat bij dat toerental is de motor al afgeslagen. :P
En betrouwbaarheid, wat ver te zoeken is bij een Toyota 2ZZ-GE blok.
Wat tevens uitlegt waarom er op het parcours zoveel Lotussen in de pits, langs de escapelanes en op het parkeerplaats stilstaan. :P
Maar ja, tegen die tijd hebben ze alweer een TwinCharger blok met ValveLift en FSI en dat zal wel tegen de 450PK aan lopen…
En uiteraard een Esprit 4.2 V8!
Nick zegt
Een Diesel Proton mag van mij wel, maar een diesel Lotus vind ik toch weer iets wat niet kan.
Althans, nóg niet.
Tazio zegt
Jetz ein Lotus pumpe-düse-diesel ja!
En weer een Porsche concurrent ingelijfd.
TIMO zegt
-Toyota bouwt slechte motoren????!!!! hahaha das echt wel de grootste grap die ik ooit gehoord heb……..Europese motoren zijn heel wat slechter dan de Japanse…….Wij Europeanen zitten onszelf konstant te paaien met hoe goede auto’s wij kunnen bouwen……en Toegegeven we zijn niet zo slecht as de Amerikanen….Maar als je kijkt wat wij produceren….is er echt niks aparts meer bij, we delen onze motoren,onze onderstellen, en bouwen allemaal saaie sedans……en ja: ook BMW is saai…….En als het dan eens speciaal is dan krijg je het niet onder de 80.000 euro!!!
Het ZZ blok dat Lotus heeft, is voor hun een redder Want het K-series blok deed niet anders dan mankeren………..Dit blok heeft zijn dienst Bewezen in hun concurrent nl. de MR-S ……..en heeft een laag gewicht en toch een betere betrouwbaarheid dan die Britse bazaar van Rover.
-Maar 252 pk!!! een exige weegt +-900kg het is al een wonder dat deze niet ter plaatse blijft staan, bij zo’n lichte wagen is het enorm moeilijk om met veel pk’s voor een deftige aandrijving te zorgen..
Er bestaat zo iets als “power to weight ratio” maar daar hebben de meesten geen besef van, Een Lotus 111R trekt enorm veel V8’s voorbij….ondanks zijn 190 pk.
En die Lotussen blijven staan omdat Lotus met hun goddelijke vingertjes niet van dat blok konden blijven en er een supercharger op moesten monteren….
Toyota heeft dit blok ontwikkeld als natuurlijk geaspireerd blok en met superchargen hebben de ingenieurs geen rekening gehouden …
En Lotus vind ik een heel prachtig bedrijf maar hun slechte betrouwbaarheid ligt aan hun zelf, ze gaan veel te ver voor zo’n relatief klein bedrijfje, en hebben noch de fondsen noch de capaciteiten om alles deftig te ontwikkelen .
P.S Nick dit is niet persoonlijk hé…..en iedereen heeft zijn eigen mening die ik sowieso waardeer……maar ik geraak iedere keer zo gefrustreerd van mensen die denken dat alleen dikke motoren zorgen voor toffe wagens….het is namelijk door die reden dat de MR en de Speedster niet meer gebouwd worden maar dat er wel weer geld gestoken word in een nieuwe Opel gt met 260 pk……..waar velen nooit met zullen kunnen rijden omdat dat fiscaal onmogelijk is :(
Rod zegt
uhhmm….
Het K blokje van Rover is prima in orde hoor. Sterker nog:
The only engines which have caught up with the K are the 2.0L in the Honda S2000, the 2.0L from the Civic-R and the 1.9 VVTi in the Toyota Celica. All are copies of the K Series in this essential area of engine design -oftewel wat de oosterburen altijd al doen : NA APEN, het idee erachter missen en dan met een lomp blok komen.) (http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/thecar/engine/kingk.html )
Zolang je normaal met dat K blok omgaat is het een prima blok. Superlicht en betrouwbaar. Ik heb 170pk eruit en draait als een zonnetje. WEL netjes warmrijden anders gaat ie stuk. (en daar mankeert het hem) Het is een fantastich ontwerp alleen standaard grof afgewerkt (te weinig toleranties) maar dat is te verhelpen en heb je alleen last van als je boven de 170pk gaat tunen.
En over de “power to weight ratio” : All of this tends towards an engine that weighs in, as standard, fully dressed at 96.5 kg. Compare this to the Honda S2000 engine similarly equipped with standard manifold clutch and fluids at 158 kg and the Toyota 1.9 VVTi engine at 137 kg. The Rover engine”s compact size and weight are a significant advantage in a lightweight race/sports car of the Lotus 7 type or the Elise. Note, a full race K Series weighs 78 kg including 7 kg of fluids.
oftewel in tabelvorm :
Ford Duratec 2.0L 140 bhp @ 6000 rpm 1.16 bhp/kg
Honda S2000 2.0L 237 bhp @ 8300 rpm 1.5 bhp/kg
Toyota 1.9 VVTi 189 bhp @ 7800 rpm 1.3 bhp/kg
Standard K 1.8L 120 bhp @ 5500 rpm 1.25 bhp/kg
K VHPD 184 bhp @ 7000 rpm 1.91 bhp/kg
K R 500 235 bhp @ 8500 rpm 2.6 bhp/kg
K K2000 2.0L 293 bhp @ 8500 rpm 3.9 bhp/kg
Dus al die jappen brengen niks meer dan massa mee, en massa wil nog steeds niet de bocht om. Een K blokje kan prima getuned worden maar er zijn er maar weinig die er echt kaas van hebben gegeten en het HEEL houden. (http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/thecar/engine/kseriesmods/k.html
Echter Rover bestaat intussen niet meer en om in Amerika poot aan de grond te krijgen moest de elise “gefederalised” worden. Door de emissie eisen en andere wetgeving aldaar ( en intussen ook hier ) kwam lotus dus met het toyota blok aan.
( http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/thecar/engine/toyota.html )
Quote: En Lotus vind ik een heel prachtig bedrijf maar hun slechte betrouwbaarheid ligt aan hun zelf .. ik denk dat je in de war bent met ferrari