EEStor, een nieuw Amerikaans bedrijf uit Texas meent het Ei van Columbus in handen te hebben als het gaat om de ontwikkeling van accu’s. Het bedrijf claimt technologie te hebben ontwikkeld waarmee een soort accu’s kunnen worden gemaakt die tien keer zoveel power leveren als de traditionele accu’s, nog maar de helft kosten en bovendien worden er in de accu’s geen giftige chemicaliën gebruikt. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
EEStor zal de nieuwe technologie toepassen in de elektrische auto’s van ZENN. Als de schattingen worden gehaald, dan kan met de nieuwe accu’s voor 7 euro aan elektriciteit 800 kilometer worden afgelegd. Een enorme stap vooruit op het gebied van energiebesparing.
De technologie wordt nog iets nader toegelicht, maar dat wordt een nogal technisch verhaal, dus mocht je iets meer details willen lezen, be my guest (via: engadget.com).
Jappy zegt
Zo, zal Groenlinks wel een hele rits ZENN’s kopen!
joep zegt
is dit weer zo’n befaamde autoblog beurstip? ;)
JANUS zegt
Ben benieuwd.
Dit is de ontwikkeling waar de electrische auto al decennia op wacht.
Eerst zien, dan geloven. Het zijn tenslotte Amerikanen !
Jurrian zegt
er staat dat per pond deze nieuwe batterijen 25 % minder power kunnen opslaan, waardoor ze eigenlijk alleen nog maar gebruikt worden in combinatitie met andere gewone accu’s.
Onehp zegt
@Jurian: lees opnieuwe aub: er staat 25 keer minder, niet %. Maar vooral doorlezen op pagina 2… en 3. TkX ;-)
Het is idd zeer belovend en 2x BETER dan li-ion, maar “Regarding concerns about temperature, leakage, and ceramic brittleness, Weir did not reply to an e-mail asking him how EEStor overcomes such issues.”
Benieuwd voor de toekomst, de “automotive industry” kan een eigen “google” gebruiken…
floef zegt
oké heel leuk zo’n milieuvriendelijke auto, maar niemand gaat zo’n ding kopen als het er zo uit ziet neem ik aan. dus wat heeft dit voor’n zin?
Geert Jan zegt
Laten ze deze accu’s maar gebruiken voor de Tesla Roadster. Dan heb je pas een gave bak!
slk55 amg zegt
zo dat zou goed nieuws zijn! misschien een hele domme vraag, maar wat moet ik me voorstellen bij “accu’s kunnen worden gemaakt die TIEN keer zoveel power leveren als de traditionele accu’s”
kunnen de elektrice autotjes dan ook sneller hierdoor…?
Florijn zegt
we zullen zien of het ze lukt er goede toepassingen voor te vinden die goed verkopen zodat ze het verder kunnen doorontwikkelen, want dat zal nog wel hard nodig zijn , dan kunnen ze met deze cellen in allerlei producten gaan werken
wimbers zegt
tsja, als een electrische auto er zo uitziet dan moet ik er niet aan denken om er 800km in af te leggen… ook al kost dat maar 7 euro..
Citrofiel zegt
Eindelijk. Hopelijk werkt dit het gebruik van elektrische auto’s in de hand. Maar dan moeten ze natuurlijk wel eerst beter gestyled worden ;) .
TU zegt
Het gaat over ‘ultracapacitors’ oftewel ultra-condensatoren, GEEN ACCU’S. Dat deze condensatoren bij kleine afmetingen veel vermogen aankunnen is geen nieuws.
Nadeel van condensatoren is echter dat ze snel ontladen en een lagere energieinhoud hebben dan accu’s met dezelfde afmetingen. Al met al is het niet zeer revolutionair.
Kevski-Style zegt
Een even lezen. kan misschien handig zijn voor een toepassing die voor ogen heb….
Kevski-Style zegt
Niet heel interssant helaas, zoals Citrofiel al aangaf. Het gaat inderdaad om accu’s die bedoeld zijn om energiestoten te geven, en dus totaal anders werken dan een conventionele accu. Een conventionele accu can namelijk zowel bijladen als stroom afgeven. Dat kunnen dit soort accu’s, voor zover je het een accu kan noemen dan, totaal niet. Nutteloos voor auto’s zoals wij ze kennen, maar wel handig voor auto’s die rijden op electriciteit….
Dennis zegt
@Kevski Style: Nutteloos voor auto’s zoals wij ze kennen, maar wel handig voor auto’s die rijden op electriciteit.
De techniek zal ook juist worden gebruikt voor auto’s op elektriciteit.
TU zegt
Condensatoren kunnen juist bijladen. Het voordeel van de hier besproken vinding (condensatoren) ten opzichte van accu’s is dat ze waanzinnig snel energie kunnen afgeven of opnemen. Oftewel ze kunnen hoge vermogens aan. Een normaal formaat en type accu kan maar 12 ampere afgeven, anders smelt deze. Een condensator van hetzelfde formaat en spanning kan soms wel 500 ampere afgeven, of opnemen.
Als je dus condensatoren gebruikt in een elektrishe auto kun je (helaas heel kort) hele hoge vermogens aan. Voor de lange afstand dien je ze met accu’s te combineren. Deze geven de energie langzamer af, maar beziiten per kg meer energie.
Het grote voordeel van condensatoren in elektrische auto’s is de mogelijkheid om regeneratief te remmen. Wanneer je met een auto remt komen er grote vermogens aan te pas. Door op de elektromotor (als dynamo) te remmen kun je deze hoge vermogens (en dus energie) terugwinnen. Je hebt dan wel condensatoren nodig om de energie op te nemen, omdat een accu niet zo snel energie op kan nemen en zou smelten bij dergelijke vermogens. Bij het optrekken gebruik je de energie weer.
Y. zegt
If it sounds too good to be true, it usually is
Evengoed wel jammer, want ik heb schoon genoeg van die belachelijk gecompliceerde en luidruchtige verbrandingsmotor, die z’n houdbaarheidsdatum al lang overschreden heeft.
Wil te Amsterdam zegt
@TU Kijk eens naar deze pagina: http://www.freepatentsonline.com/7033406.html waar veel van je vragen beantwoord worden. In ieder geval hoef je bij deze supercondensator GEEN extra accu’s te hebben want je kan hem zo langzaam ontladen als je wilt/nodig hebt.
En inderdaad kun je alle energie die vrijkomt bij het (sterk) remmen “op de motor” volledig teruggeven aan deze supercondensator wat het energieverbruik in de stad ontzettend terugdringt.
Ze hopen dit jaar de eerste units te kunnen leveren aan deze invalidecarbouwer. Omdat de units simpel aan elkaar te schakelen zijn zal het daarna vreselijk snel gaan. Ten opzicht van waterstof als energiedrager is dit vele malen eenvoudiger, veiliger en vooral zuiniger.
Ik hoop dat Toyota (Lexus) en Honda dit snel oppakken en een hybride auto uitbrengen die duizenden kilometers rijden op één tank benzine met de prestaties van een sportauto :-)
Ik zou mijn aandelen Shell maar verkopen en aandelen in nikkelmijnen nemen.
André zegt
De Zenn auto’s worden in Nederland verkocht onder de naam Microcar, 40 km/h karretjes voor oude….
Weet je trouwens hoe lang je er met zo’n ding over doet om 800 km af te leggen, dan maar iets duurder met een fatsoenlijke auto
harryindewarrie zegt
Inderdaad waar De Microcar (zenn) maar wordt hier met brandstof motor verkocht en niet met elctro motor.
Dat is toch de toekomst ,de olie raakt een keer op.
Voor een city auto ziet hij er best redelijk uit.Je hoeft er niet mee over de boulevard van Scheveningen mee te pronken dat is waar.Maar voor het stads verkeer een prima ding.
eleccar zegt
Voor de slecht geinformeerden in deze thread:
electrische autos hoeven helemaal niet lelijk of traag te zijn. Google ’s wat rond op ’tesla car’ en ‘gm volt car’ en je zult zien wat ik bedoel. De Tesla is sneller dan een Porsche of een Ferrari in acceleratieproeven van 0-100 km, en heeft nu al een bereik van plm 400 km op accu’s. Als de Eestor beweringen waar zijn, is de electrische auto onstuitbaar.