Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is het officieel: Martin Winterkorn neemt Walter de Silva van Audi over als designer bij Volkswagen. Dit vermoeden rees al toen duidelijk werd dat voormalig merkenchef Wolfgang Bernhard het veld moest ruimen. De Silva vervangt huidig designer Murat Günak, die volgens het persbericht ‘by mutual agreement’ vertrekt.
Dit betekent dat er in de nabije toekomst flink gefacelift gaat worden, door de één toegejuicht als een frisse wind, door de ander met scheve ogen bekeken uit angst voor meer eenheidsworst.
Naast de Silva komen ook Matthias Müller (hoofd Product Planning, Product Management en ModelSeries) en Wolfgang Hatz (hoofd Powertrain Development) mee van Audi. Hatz blijft overigens dezelfde functie bij Audi vervullen.
Carfreak (BMW 320i) zegt
Eindelijk geen lelijke auto’s meer :)
Chrisjuh zegt
Idd! Kom maar eens met een spannende Golf!
Rick dos zegt
Ik neem aan dat Audi dan weer een nieuwe designer krijgt? Want anders krijg zeker weten een eenheidsworst (niet dat VAG dat niet al was.)
Ik refereer graag naar de column van Michiel! ;)
BITURBO zegt
Ah de man die verantwoordelijk was voor de Alfa 156 en 147 en later voor Seat vele mooie ontwerpen heeft gecreëerd..goed voor VauWau ..word wel eens tijd voor iets meer passie in de ontwerpen van dat merk..want de nieuwe Passat en ik nou niet echt gecharmeerd van om maar eens een voorbeeld te noemen..
Alwood zegt
lijkt me inderdaad hoog tijd voor een nieuwe designchef bij audi! ;) de A6 en A4 zien er redelijk uit… de A8 nog wat mooier maar het wil toch wel saai worden zo onderhand.
Klassiekerrally zegt
Dus de VW’s gaan nu lijken op de Alfa Romeo’s en Seats?
Het designer-DNA is bij de Silva nogal sterk…
Joey zegt
Echt balen dat Walter weggaat bij Audi. Ik hoop dat de nieuwe ontwerper evengoede ontwerpen neerzet.
Imprezzed zegt
Misschien heeft de Griek Zapatinas wel oren naar een designfunctie bij Audi? Ik kan me herinneren dat hij recentelijk zijn congé heeft gekregen bij Subaru nu het hem niet gelukt is om daar een acceptabele huisstijl te ontwerpen. Zie de Impreza’s die vaker een neuscorrectie hebben ondergaan dan Michael Jackson ooit heeft aangedurfd…
jasper zegt
kom maar op die volkswagens
ZOEF zegt
Een jaar of twee bij VW en dan eindelijk…alle scheefte wegbangelen.
Gewoon een van de beste, zo niet de beste ontwerper ter wereld. Moet ook nog ‘ns langs Jag passeren.
ZOEF zegt
Alle scheefte wegbangelen bij BMW bedoel ik uiteraard.
Miquelli zegt
@Klassiekerrally,
Tja, waarschijnlijk achterlichten a la 156 en verborgen deuropener in c-stijl….
Niet echt origineel meer maar de VW’s zullen er zeker niet leleijker op worden.
Ruben zegt
Zowel VW als audi kunnen hierbij hun winst uit boeken.
Alle audi’s lijken tegenwoordig sterk op elkaar,alleen zijn ze verschaald…zou dus ’n pluspunt kunnen zijn voor audi als ze met ’n ECHT nieuw ontwerp aankomen.
VW was toch al saai dus kan alleen maar beter worden met ’n beetje goed ontwerp.
Bryan zegt
naja VW en Audi lijken toch redelijk op elkaar bij bepaalde designs
JH zegt
Da Silva wordt verantwoordelijk voor de hele groep, dus inclusief Audi, Lamborghini, VW, Bentley, etc. niet alleen VW
mashell zegt
“Alle audi’s lijken tegenwoordig sterk op elkaar,alleen zijn ze verschaald…”
Dat doet BMW al jaren klaagt niemand over.
“Het designer-DNA is bij de Silva nogal sterk…” Ik zou dat gebrek aan creativiteit noemen maar komt het zelfde neer. Je ziet het ook bij Ian Callum, die kent ook 1 truckje heel erg goed.
Gelukkig verhuizen die desginers regelmatig, dus da Silva zal na 3 VW verprutst te hebben wel snel overstappen naar Renault of BMW.
chrizzzie zegt
Da Silva is een goede designer. Ondanks dat het design DNA aanwezig is denk k wel dat hij met wat orgineels komt voor VW. (Slechter als nu kan immers niet) Al met al weer een goede zet van die gasten op de 40ste etage in Wolfsburg. Volgens mij hebben ze daar nu de ramen wagenwijd openstaan op de hoogste verdieping want die frisse wind gaat er wel erg hard door heen :)
JH zegt
Ik geloof niet dat iedereen dit bericht begrijpt. Da Silva wordt niet designer bij VW; hij wordt chef design VW-groep. Dat betekent dat hij de uiteindelijke verantwoording heeft welke richting alle merken opgaan, dus VW, Audi, Lambo, etc. Hij zit echt niet meer te schetsen, in zo’n functie ben je bezig met het managen van alles. Eerst was hij chef design Audi/Lambo en als hij nu alleen VW onder zijn hoede zou hebben dan zou dat een teruggang zijn.
Jappy zegt
Leuk dat hij daarheen gaat voor hem! Hoop dat er wat meer spannendere VW’s komen nu!
Schno zegt
Misschien kan ie dan ook even wat Skoda’s onder handen nemen..De Octavia heb ik nu ook wel een keer gezien :D
michiel zegt
da silva zal de opdracht krijgen om voor alle merken dat te doen wat hij voor Audi heeft gedaan: meer emotie in het design en wel op zo een manier dat de verkopen gigantisch stijgen. het merk VW zal voor de komende jaren prioriteit zijn.
Da silva weet wat een mooie doch algemene smaak is. Grote wielen, stoere uitstraling, hormonisch design. Herkenbare elementen, Een combi tussen tijdloos en modisch design.
Voor VW valt daar veel te halen. Ik hoop ook dat ie de historie van vw in de design-taal terug komt. Ik denk dan voornamelijk aan de vw golf 1. Dat is een hele moeilijke taak, Audi had auto union als historie, VWs herken je altijd, maar om die herkenbaaheid ‘ design’ te noemen gaat wat ver,
Wat is de designtaal van VW? ik hoop niet dat ie ‘ Iets minder mooie en stoere’ audi’s gaat maken. Dat is nu al het geval.
JH zegt
Iets meer info: http://www.cardesignnews.com/site/home/display/store4/item64899/
Nadir zegt
ik zou ook dit soort auto’s uit het losse pols kunnen tekenen!!!