We worden oud. Na de flashback naar Jan de Rooij crossend in een Daf van Parijs naar Dakar hebben we nu nog iets leuks. De Camel Trophy uit 1989 met de enige echte Land Rover Defender 110. Deze Camel Trophy deeed 14 landen in het Amazone gebied aan en daar lopen de dames dag en nacht in bikini’s. In de video is dus niet alleen het betere terreinwerk te zien.
Tijdens de Camel Trophy namen teams uit verschillende landen het tegen elkaar op. Teamwork, rijvaardigheid en uithoudingsvermogen werden danig op de proef gesteld. 1500 km lang moesten zij in hun Defenders modder, meer modder en rivieren bedwingen. Alleen voor echte mannen (m/v) dus!
(via coolbrit.net)
Lukas zegt
Gaaf! Was hier als kind weg van :-d ff kijken nu
Rossi zegt
Wat een mooie wagen toch hea ;-D gelukkig hebben wij er een, iets nieuwer ;-D
Pieter zegt
gaan we de nieuwe X5 eens gaan testen :p
die wagen blijft gewoon super…
die moeten ze van mij nooit uit hun gamma halen
Alwood zegt
dat was zo een prachtige tijd!!! de alleralleraller vetste race/rally/wedstrijd die er bestaat naar mijn mening zo cool! ik was bijna aan het huilen toen het door die stomme regeltjes niet meer mocht (wetten met tabak e.d.) die goeie ouwe tijd :’)
overigens is de defender nogsteeds dezelfde hoor ;) met zijn elektrische zwakten, ladderchassis, alu body… alleen het blok is anders geworden.
de TD5 is er trouwens echt een die je moet chippen… ik weet van mensen (waar ik mee heb gereden) en die met TD5’s rijden dat de (CO en CO2)begrenzer voor heel veel problemen zorgt in het terrein omdat die de motor knijpt als je in een moeilijke situatie écht veel koppel nodig hebt(!).
Powerslide zegt
Ik heb zelfs een keer mijn school spreekbeurt over de Camel Trophy gedaan! Echt serieus sturen door de jungle…….mmm….zo cool!
Jan zegt
Super, die download ik direct!
Stukje Nostalgie zegt
@ Pieter: you won’t make a chance :wink: ! http://www.youtube.com/watch?v=NyXQfMSj5xA
Fantastisch dit, kan er zowel over de Camel Trophy als algemeen Land Rover over blijven praten en woon er praktisch in :wink: … Camel Trophy is hardcore offroad rijden in tegenstelling tot het meer op sport gebaseerde G4 Challenge.
Kleine correctie: Vanaf 1990 hebben zij pas officieel de naam Defender 90/110/127/130 meegekregen. Daarvoor was het enkel cijfers (in dit geval Land Rover 110)
JINX zegt
fuck suv’s, love defenders ;-)
midi zegt
Old school camel trophy! Tegenwoordig is de G4 challenge iets “politiek correcter”. Heb nog meegedaan aan de nederlaandse selectie weekend in 2005 voor de 2006 editie G4 challenge. Zat bij de laatste 32 mensen, echt gaaf weekend, wel helemaal fysiek gesloopt.
Ik heb zelf een 88 series 11a uit 1966, daar ga ik niet zo zwaar mee off road.
Er werden trouwens geen 14 landen aangedaan in 1989, er waren uit 14 landen teams vertegenwoordigd.
midi zegt
had dat filmpje van “Stukje Nostalgie” nog niet gezien; Zo’n landrover heb ik dus…
Stukje Nostalgie zegt
@midi: Ik weet genoeg zie u op de prik :wink:
Jappy zegt
Mooi filmpje!
ik zegt
vet man!! dit is nou leuk:D
ik zegt
ojaa.. en respect voor die jonges!!
armada zegt
Machtig mooi om te zien, eeuwig zonde dat het niet meer verreden wordt. Heeft iemand nog genoeg sponsor geld over om een nieuwe camel trophy te organiseren?
Jan zegt
Vaak kwam er een Belgische vlag op een Land Rover voor! :-)
Een Nederlandse vlag heb ik niet gezien…
Citrofiel zegt
Leuk filmpje. Lijkt me fantastisch, zo’n evenement. Dat fragment van Stukje Nostalgie is ook echt lol :D .
Johan zegt
Wat een dunne bandjes!
Zouden dikke banden niet meer grip hebben in die modderboel?
w0o0dy zegt
@Johan: brede banden gaan (ook) vol zitten met modder en door de breedte is de druk per cm2 kleiner…… vergelijk het met ski’s tov schaatsen…. wat gebruik je bij minimale grip? Smalle ijzers met veel druk op een klein oppervlak.
nostalgie zegt
@ stukje nostalgie:
haha, geweldig dit, misschien nog een keertje meedoen met een 107?