Zo dat is er uit. Voor de rest gaat het best goed met me, bedankt voor het vragen. De gemiddelde automobilist blijkt prima de spits uit te krijgen te zijn, zolang je ze maar geld biedt. In de herfst is een proef tussen Zoetermeer en Den Haag gehouden om automobilisten buiten de spits te laten rijden. Gedurende tien weken deden enkele honderden weggebruikers mee aan de proef. Ze mochten dan niet tussen 7.30 uur en 9.30 uur van Zoetermeer naar Den Haag rijden.
Als beloning daarvoor kregen ze maar liefst vijf euro per dag. De helft van de deelnemers koos ervoor om daar gebruik van te maken, waarvan de meesten besloten vroeger naar hun werk te gaan. Excuse me, maar vroeg opstaan voor vijf euro? OK na 99 dagen heb je een fijn sportpakketje bij elkaar gespaard, maar lekker slapen is ook wat waard.
Eenderde van de deelnemers koos er voor om het gespaarde geld om te zetten in spaarpunten voor een mobiele telefoon. In totaal werd 47.000 euro uitgekeerd. De proef werd als publiek-private samenwerking uitgevoerd door onder meer de regio Haaglanden en de Rabobank. Wegens het succes wordt de proef voorlopig voortgezet.
RenJie zegt
wat een zeikactie…. 5 euro voor eerder opstaan, ze proberen ook van alles hea om het rijden minder te stimuleren? ;)
Alwood zegt
tsss sletjes! als ik nou beloof te fietsen ipv autorijden krijg ik dan 10 euro per dag? :P ;) ik zou het trouwens logischer vinden om samen met de ns korting te geven op treinen…
Lexus zegt
Oke mensen 5 euro geven om wat vroeger te gaan werken vind ik een beetje onzin, maar wat ik wel vind is dat ze juist bij de werkgevers moeten kijken of ze niet wat vroeger kunnen beginnen, er zijn zat bedrijven die vroeger kunnen beginnen, met mijn bedrijf beginnen we om half 6. Nu kan ik niet veel later beginne maar er zijn zat bedrijven die heus wel wat vroeger dan 8 uur kunnen beginnen.
lincoln mark8 zegt
subsidie hoertjes … met de overheid als eeuwige pooier…..
Ilquadrifoglio zegt
Voor €5,- kom ik echt niet eerder m’n bed uit…
Misschien moeten ze het bedrag verhogen!
CSL zegt
Ik vind het wel een goed plan.
1 week van 10:00 tot 18:00 werken.
En adere week van 8 tot 16:00 ofzo.
Robin zegt
@CSL
Ja als je het zo stelt, is dat zo gek eigenlijk nog helemaal nog niet.
Je hebt zojuist het file probleem opgelost! Werken op wisselende tijden.
Jappy zegt
Idd goed gevonden CSL! Ik zou dat trouwens ook wel doen hoor zo vroeg opstaan!
slk55 amg zegt
@CSL en Robin
Er zijn mensen die 80 uur per week werken (heb ik ook jaren gedaan), en dat red je niet met 8 uur per dag….
Even serieus.. hoe wanhopig moet je zijn, om ’s ochtends 2 uur eerder uit je nest (ebt. met vrouw) te komen…. voor 5 euro…VIJF euro!!!! hahaha, dan moet je wel diep in de schilden zitten.
en waarschijnlijk raak je die 5 euro (haha) gelijk weer kwijt, als je de verleiding van een lege autoweg niet kan weerstaan.
slk55 amg zegt
-edit: ebt. … moet evt. zijn
ik mis de edit functie!
Zoef zegt
Meer wegen is het simpele antwoord.
Sinds de jaren Zeventig heeft men vertikt om de wegeninfrastructuur up to date te houden. Daarom zitten we nu dus ook met een infrastructuur die prima geschikt is voor de jaren zeventig…maar we zitten ondertussen meer dan 30 jaar verder.
Nederland is voor 11% bebouwd, gebouwen en wegen inbegrepen. Op 1% van de oppervlakte van Nederland kan je 20.000 kilometer wegen aanleggen. Dat is waarschijnlijk niet eens nodig.
Een beetje minder gesubsidieerde koeien en je hebt plaats zat voor een verkeersinfrastructuur die toereikend kan zijn voor de ganse 21ste eeuw.
Lebastille zegt
Tja, ik ga niet zo vroeg opstaan idd. Het probleem is dat de werkgevers gewoon eisen dat je op een bepaalde tijd op je werk bent en dat elke werkgever dat eist. Zolang dat niet veranderd kan de politiek proberen wat ze willen, mensen moeten gewoon op een bepaalde tijd op het werk zijn; file’s oplossen doe je niet op zo’n manier. Flexibele werktijden zouden stukken helpen, evenals wonen en werken dichter bij elkaar brengen, dus werken in de stad waar je woont bv., is er ook niet die dagelijkse verhuistocht nodig.
Rick dos zegt
Ik heb het altijd gezegd: Iedereen is een hoer! Behalve mijn moeder!
Oh en mijn dochter natuurlijk! En mijn zussen………en mijn nichtje maar voor de rest……..IEDEREEN!
Rick dos zegt
AUW GVD!………….En mijn vrouw natuurlijk!……….. ;)
Ik hou er niet van om sletje genoemd te worden dus mij zullen ze ook niet zover krijgen……tenzij het me uitkomt en dat ik het nodig heb natuurlijk. Dan zal ik wel mijn rokje een beetje omhoog trekken natuurlijk! :)
Mr. R zegt
Et voilá! Kilometerheffing afhankelijk van tijdstip, plaats en drukte! Invoeren maar! ;) Hebben we weer flink wat minder verkeer en kunnen we lekker doorgassen. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
Alwood zegt
BAH Rick! BAH! :P en je vrouw vergeten!
ad de ruijter zegt
Er is een verschil tussen willen en kunnen. Niemand staat voor zijn lol in de fille. Een ieder die in de fille staat is op weg naar of komt van zijn /haar werk.De automobilist krijgt hier weer de zwartepiet toegespeeld van de falende overheid.Die vervolgens de problemen die zij niet oplost gebruikt om hun financierings gat te vullen.
mashell zegt
20 werkdagen x 5 euro = 100 euro. Best veel om alleen maar te beloven om niet in de ochtendspits van Zoetermeer naar Den Haag te rijden. Waar kan ik inschrijven? Ik ga trouwens ook nooit van Almere naar Amsterdam of van Dordrecht naar Rotterdam. Kassa! Geniaal dit systeem. Rekeningrijden omgedraaid, wie niet rijdt krijgt geld! Mensen in het Noorden, Oosten en Zuiden van het land lopen binnen, hoeven we zoals Zoef schrijft stukken minder gesubsidieerde koeien te houden. Of zou er ergens een addertje onder het gras zitten?
Citrofiel zegt
Hollanders doen veel voor geld, blijkt maar weer… Zuinig hè. ;)