MINI heeft een persbericht vrijgegeven over 2 nieuwe modellen die het op de Autosalon van Genève zal introduceren, waarbij het accent ligt op zuinigheid en efficiency.
De eerste is het nieuwe instapmodel, de Mini One met een lichtgewicht aluminium 1.4 liter motor met 95 pk. Deze motor vervangt de 90 pk sterke 1.6 die in de vorige generatie in het vooronder lag, en presteert, ondanks de 200cc minder, nagenoeg gelijk. De acceleratie van 0 tot 100 kan in 10,9 seconden worden afgelegd, de topsnelheid is een niet lullige 185 kilometer per uur. Mini belooft ten opzichte van de 1.6 een besparing van 15% op het brandstofverbruik, wat deze auto op een nette 5,7 liter per 100 kilometer neerzet. Dit is mede te danken aan een daling van het gewicht, iets wat je zelden tot nooit ziet bij nieuwe modellen. Woog de vorige Cooper One nog 1140 kg, deze Mini doet slechts 1060 kg!
De tweede Mini wordt een diesel, de eerste Mini-diesel in Nederland. Deze Cooper D maakt gebruik van een 110 pk sterke 1.6 liter viercilinder. Door het formaat van dit blok moest de motorkap wel enigszins aangepast worden, waardoor het in de toekomst niet zo moeilijk wordt de Cooper D van zijn benzinebroertjes te onderscheiden. Het sprintje naar de 100 wordt krap aan binnen de 10 seconden afgelegd en bij 195 kilometer per uur houdt de Cooper D het voor gezien.
Leuk detail van deze zelfontbrander is dat hij de overboost-functie meekrijgt die ook op de Cooper S zit. Wanneer het nodig is kan er voor korte tijd 20 Nm meer koppel aangesproken worden, waardoor het maximum koppel van 240 naar 260 Nm wordt gebracht.
Beide auto’s zijn uitgerust met een zesversnellingsbak en een groen brandstoflabel (categorie C), zodat je met een gerust hart kan gaan toeren zonder je al te druk te maken over het milieu. De MINI One wordt leverbaar vanaf €19.270,–, de MINI Cooper D vanaf €25.470,–.
Update: Filmpjes van de Mini Cooper Diesel:
TomRS6 zegt
Vies, geef mij maar de oude.
Maarten zegt
geef mij maar de oude mini
JINX zegt
Dankzij die nieuwe motoren is er toch iets noemenswaardig veranderd aan de ‘nieuwe’ mini…
CSL zegt
Leuke prestatie voor de Cooper S .
Ik begin een hem beetje leuk te vinden.
Florijn zegt
mooi al die verbeteringen toch zijn de “echte ” cooper en cooper s wel veel leuker!
mvagusta zegt
Ik denk dat de volgorde van het uitkomen van Mini’s ook de volgende aangeeft van het leukste model tot het minst leuke!
De eerste was de leukste! De nieuwe was minder, en deze is weer een stapje minder! (ook al blijft hij wel leuk)
Rossi zegt
Heb gelukkig de enige en echte mini :D
Ashley zegt
Super de luxe auto zone wil ik later zeker!
Een sconne zeg, ik ben er helemaal gek op op al die mini’s.;)
Florijn zegt
DIT zijn nog eens gave coopers
http://www.classicdriver.de/uk/find/4100_results.asp?bSubmit=true&lManufacturer=10090
Bugatti zegt
Als ze nu ook die stomme kilometerteller niet meer in het midden van het dashboard plaatsen is het een leuke auto.
turbo S zegt
Ik vind deze mini’s wel geinige wagens, maar toch hebben die oude mini sevens iets wat deze niet hebben.
Alwood zegt
tsja die diesel heeft wel een gok zeg :P ben benieuwd hoe het met banden slijtage en gewichtsverdeling zit :P
Barry330cd zegt
@Rossi en turbo S: Ik heb zelf 2 van die enige en echte Mini’s gehad en snap niet waarom jullie deze zo afkraken. De oude was heel krap, erg rumoerig en bijzonder onveilig en er was altijd iets mee!
Nu kun je een hoop zeggen of deze Mini versie, maar hij is sneller, ruimer en veeeel veiliger en heeft een wegligging als een kart. Je kunt er enorm veel lol mee hebben. We hebben er zelf 1tje als derde auto en we zijn absoluut zeer te spreken over dit karretje.
///// zegt
Dat is een positief nieuws voor de dieselrijders in Nederland!!!!
Mini met een dieselmotor!!!!
Jappy zegt
Lelijk, geef mij ook maar de oude new mini, wel knap van ze om van 1140 kg naar 1060 kg te gaan!
Jappy zegt
@Barry330cd: helemaal gelijk!
stiggie zegt
die diesel is eigelijk de lease markt aantespreken
mvagusta zegt
@Barry330cd:
Zeker heb je gelijk dat de nieuwe Mini eigenlijk beter is op alle punten, maar het stukje emotie wat veel mensen met de oude mini hebben heeft deze niet!
Dit is gewoonweg een zeer goed retromodel!
Een punt verliest dit model wel!: En dat is de prijs! ;)
Onehp zegt
@Alwood: de PSA diesel is volledig van aluminium en weegt zo rond de 100kg, gelijkaardig als de S… en zowiezo ligt er bijna 2x meer gewicht op de vooras dan op de achteras bij alle MINIs, maar net als de “slechte” gewichtverdeling van 911 hoeft dat niet negatief te zijn voor de wegligging.
Fons zegt
Toch blijft deze ook wel mooi.
http://www.carclassic.com/stock.asp?Ref=DY69&Lang=en
Misschien moet Mini de kwaliteit iets naar beneden bijstellen.
Dan worden de nieuwe coopers even zeldzaam als de oude coopers.
Rick dos zegt
Gewooon een leuk autootje. Punt!
slk55 amg zegt
indd, het is gewoon een leuk autotje wat ze er ook in gooien voor motor, maar doe mij dan toch maar de cooper S (spreek uit ervaring)
@autoblog
op de site van jullie italiaanse collega’s staat trouwens een filmpje van de cooper D
Barry330cd zegt
@mvagusta: daar heb je helemaal gelijk in uiteraard, want goedkoop istie zeker niet te noemen. Maar alle waar is naar zijn geld.
Citrofiel zegt
Dat verschil met die motorkap is wel heel erg klein zeg. Ik denk dat ik wél moeite ga hebben om hem te herkennen… (en ik hoop dat jullie me nu niet een niet-autokenner vinden :P ) En ik vind die nieuwe MINI’s helemaal niets overigens.
joris&eno zegt
doe mij de oude maar
Ruben zegt
Vindt ’t eerder ’n mislukte facelift dan nieuw model…geef mij ’t vorige model maar is veel mooier.
En wat de diesel betreft…hadden ze beter de toyota diesel kunnen houden…wat ’n klungels om dan die motorkap aan te moeten passen.
rjb zegt
Wat ik jammer vind van deze nieuwe mini, in tegenstelling tot zijn voorganger (de oude nieuwe mini) is dat de koplampen op de hoek staat. De oude nieuwe mini had koplampen die recht vooruit waren geplaatst wat naar mijn mening veel mooier is. Bij de nieuwe nieuwe mini ziet het zijaanzicht er daardoor in mijn ogen vreemd uit.
Lebastille zegt
Netjes, nagenoeg dezelfde prestaties met een kleiner motorblok. Straks kunnen we niet meer patsen m.b.t. grote motoren, je ziet steeds vaker dat fabrikanten kleine(re) motoren toe gaan passen al dan niet met compressors of turbo’s. En die 80 kg reductie is aardig zeg, dat zal niet alleen door de afname van het motorgewicht komen lijkt me. De Mini is een leuke auto (van de buitenkant) om te zien, maar het interieur kan me niet bekoren. Zou graag nog eens in een oude Mini rijden.
schnitzerken zegt
nice. Persoonlijk vind ik de front van de mini nu minder dan de vorige, deze is meer klassiek, wel leuk dat er een mini COOPER D komt:d
autoblogger zegt
@slk55: check, we hadden ze ook al binnen maar zijn iets later…
Rick dos zegt
Hohoho! WACHT! STOP DE PERSEN!
Er zijn dus mensen hier op het blog die het verschil kunnen zien tussen de new MINI en de newer MINI?!
Willlen zij mij dan eens DUIDELIJK laten zien wat de verschillen zijn? Cause I sure as hell can´t!
TomRS6 zegt
@ dos,
focus je op de koplampen en je ziet het ;).
Pmo zegt
Toch leuk, die Mini D. Eindelijk eens iets anders dan een Corsa CDTI op Polo TDI. Jammer genoeg wel een duur speeltje. Gelukkig zijn de prestaties (binnen de tien naar 100) puik.
Rick dos zegt
@TomRS6
En bedankt hè, Tommie! Ik kijk dus nu scheel!
Alwood zegt
@ Rick dos
als je de neus van de diesel van de zijkant vergelijkt me de normale is die van de diesel wel erg dik!
lee zegt
Ben blij dat er eindelijk een deftige Cooper D tot stand gekomen is, met wat meer BMW-techniek.
Ik ken het verschil al goed…Ik verwacht de mijne rond 23 april..nog effe dus..lekker chili-pakketje en terracottaleder interieur,geblikt in black metallic met wit dak….en die chromé-tankstop…
Runflats op de 17 duims velgen…hallo..het zal wel gaan ja….
Philip zegt
Speciale motorklank, of ligt dat aan mij?