Het Britse GTM heeft een nieuw speeltje; een lichtgewicht tweezitter met een motor uit de Honda Civic Type-R. Deze GTM 40TR zou een gevaarlijke concurrent kunnen worden voor andere track-day specials, met een acceleratie van 0-100 binnen 4 seconden en een topsnelheid van 240km/u.
Het lichte gewicht komt mede door de afwezigheid van een body, er zijn geen deuren en het chassis is van aluminium. Het vermogen zou rond de 220 pk liggen.
Car Magazine schrijft dat de 40TR kan rijden op biobrandstof. De prijs komt waarschijnlijk rond de £15.000, interessant, want dat is £5.000 minder dan de goedkoopste Ariel Atom! GTM weet echter nog niet of er ook een straatversie van de 40TR komt…
Voor de liefhebbers nog even een vergelijking van de Radical SR3 met de Atom:
K zegt
Geen spatborden… dat kan nog eens heftig worden in de regen.
Voor jezelf en mede weggebruikers.
Rick dos zegt
Vind dit er beter uitzien dan de Atom………..als je al over mooi en lelijk kan spreken qua design……..
w0o0dy zegt
voordeel voor deze is dat de neus downforce genereert en de onderbody misschien ook wel. Dus meer downforce en dus ook sneller op het circuit. Waarbij ik wel wil zeggen dat sneller niet altijd leuker is…. maar goedkoper + sneller… is al snel “leuker”.
Fej zegt
ik zou toch voor de atom gaan!
TomRS6 zegt
Iemand heeft de doos met technisch lego van zolder gehaald
christoff zegt
ik zou ook voor de Atom gaan. hij ziet er beter uit en heeft een betere wegligging
Timmie zegt
Die Honda-motor is precies wel populair… De Ariel Atom heeft ook al de motor uit de Type-R (2.0 i-VTEC – 220 pk). Als het hier om dezelfde motor gaat die op biobrandstof kan rijden, denk ik dat ie méér dan 220 pk eruit haalt (want o.a. Saab en Koenigsegg halen meer uit hun krachtbronnen met biobrandstof). De Koenigsegg gaat dan van 806 pk naar zo’n 900 pk en die Saab BioPower zit ook een eind boven de 100 pk per liter…
Klassiekerrally zegt
@ TomRS6: dat was ook mijn eerste gedachte.
Op dit gebied is Groot Brittannië nog steeds ongeslagen. Trackdays zijn daar dan ook ongekend populair…
iceman zegt
zijn wel leuk op circuit ,maar de openbare weg zie ik het nut er niet van in.
CSL zegt
leuke prestatie. Maar altijd nog duur.
JANUS zegt
Als ik alleen op de looks afga…….Ariel Atom !
Jappy zegt
Ik zou ook voor de Atom gaan, veel mooier! maar hoeveel weegt die gtm dan want dat staat nergens alleen lichte gewicht.
Alwood zegt
als ik puur op de looks (en prestatie en gebruiksvriendelijkheid en fun-factor) af ga.. doe mij dan maar de Exige S!!
deze heeft idd nog een hoger lego-gehalte dan een ariel atom :P
SimonMc zegt
Ariel atom killer?De atom is in acceleratie wel véél sneller hoor.2.8 seconden tegenover 4 seconden.
Klein verschil toch ;-)
oly zegt
ik weet niet waar we naar kijke mar we kijken wel naar een vrouw die aan het rijde is vrouwe zijn leuk om naar te kijken maar niet in een auto progamma
Citrofiel zegt
@ TomRS6; LOL! Precies!
Ik vind het maar niets, zo’n puur functioneel ding. Helemaal voor de prestaties. Maar prestaties boeien mij ook niet zo…
Chris zegt
@oly
weet je wel wie dat is? waarschijnlijk niet
ruben zegt
ik vind de atom toch mooier :(
wimbers zegt
leuk om mee te spelen op zandvoort toch.
autoblogger zegt
Update, dit schijnen de offciele afbeeldingen te zijn… ugh!
bakkerst zegt
@ autoblogger,
bweuk, daar mogen ze nog wel eens even goed over na denken/ flink bewerken. wel eenn lekker brits neusje trouwens..
maar dat “blok” achter de stoelen begrijp ik niet helemaal
danny zegt
Zo wat is die 40TR lelijk..de voorste 30 cm is leuk.. de laatste 40 ook.. maar alles wat daar tussenin zit mogen ze van mij wel weer opnieuw de tekentafel op gooien.. Als dit dan toch daadwerkelijk het eindresultaat gaat worden dat ga ik zeker voor de Atom..
JanJansen zegt
Niet om irritant te doen, maar is dit een repost?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/27/gtm-doet-er-een-schepje-bovenop-300-pk