Dat diesels net zo zuinig in verbruik kunnen zijn als hybride auto’s moge inmiddels wel duidelijk zijn. Ondanks dat de diesels in sommige gevallen zelfs zuiniger zijn dan hun hybride broertjes, blijft de uitstoot van de diesels een lastig probleem. Aangezien in o.a. de Verenigde Staten zeer strenge emissienormen van kracht zijn, is de kans dat je daar door een diesel wordt aangereden, niet zo heel groot.
Volgens knappe koppen bij Toyota maken de strenge emissienormen de diesels voor de consument zo duur dat dit niet kan worden gecompenseerd door het zuinige verbruik. Toch wil Toyota niet uitsluiten in de toekomst alsnog een diesel te introduceren voor de Amerikaanse markt, aldus topman Masatami Takimoto vanaf de Detroit Auto Show.
Zou het er wellicht iets mee te maken hebben dat de dieseltechnologie Toyota gewoon niet zo lekker ligt. Toyota heeft wel diesels in het programma, maar wedt al jaren vooral op hybride technologie en is nu vooral druk met plug-in hybrides. Onlangs heeft Toyota Isuzu in de arm genomen voor de ontwikkeling van een nieuwe range dieselmotoren, dus wellicht komt daar nog iets vruchtbaars uit. Japanse concurrenten Honda en Nissan hebben reeds aangegeven hard te werken aan de ontwikkeling van schone dieselmotoren, dus zij zien er wel heil in (via: motorauthority.com).
Kevski-Style zegt
Dat is mijn vermoeden idd ook. Je moet niet vergeten dat er alleen in europa veel met diesel wordt gereden. de rest van de wereld interesseerd het geen lor. De kostprijs voor de ontwikkeling ervan kan dus alleen maar in Europa terugverdient worden.
Maar ja buiten dat: Op diesel moet je stoken en op gas moet je koken….
CELICA_GTFOUR zegt
Dat dieseltechniek Toyota niet ligt? Wie heeft ook alweer de schoonste diesel met ongelooflijk veel trekkracht? Juist ja, Toyota
Redrum zegt
Was toyota trouwens niet een van de eerste die wagens verkochten met standaard roetfilter?
RallyeNLD zegt
“Aangezien in o.a. de Verenigde Staten zeer strenge emissienormen van kracht zijn, is de kans dat je daar door een diesel wordt aangereden, niet zo heel groot.”
Zal mij niets verbazen als de US en A een van de grootste diesel groeimarkten wordt de aankomende jaren.
Tephlon zegt
dat er zo weinig diesels rijden in de VS komt ook omdat de kwaliteit van amerikaanse diesel zo slecht was (Ze zijn het eindelijk aan het verbeteren) dat de meeste europese diesels na een week al verstopt zouden zijn…
Ruben zegt
@ CELICA_GTFOUR
Juist ja…da’s toyota’s D4D-DCAT diesel met de laagste compressie verhouding ooit in ’n diesel motor ;)
Dennis zegt
Heren, vergeten we even de Bluetec dieselmotoren van Mercedes? Deze voldoen aan de Amerikaanse emissienorm. De D4D-DCAT van Toyota niet.
tdj zegt
De 3l TDI van Audi en de nieuwe V12tdi ook…
Rick zegt
De 6.0 V12 tdi van Audi voldoet zelfs aan de emissie norm van de VS en zoals Dennis inderdaad heel goed opmerkt is dat de D4D-DCAT van Toyota dat niet doet. Dus tot zover met de schoonste dieselmotoren Ruben en Celica_GTFour ;). Audi won de 24 uurs race van LeMans er 4 jaar geleden al mee en niet alleen de eerste plaats maar de eerste 3 plaatsen.
Jaap zegt
Ahum, jullie vergeten PSA: 1999-2000 HDI FAP. Het eerste partikel filter op de markt!
fout zegt
…programma, maar wedT al jaren vooral …
Dennis zegt
@fout: yep.
Mark zegt
@jaap. Ja leuk, maar ik las in de Autovisie dat ze wel moesten omdat hun motor niet schoon was vergeleken met concurrentie. En de filters werden uitgeklopt tijdens de beurt op de betonvloer! Tsja, het moet er een keer uit..
Wel apart dat D-Cat niet lukt en Bluetec wel. Bluetec gebruikt een goedje, D-Cat niet.
Citrofiel zegt
Jammer, ik heb voor het idee liever een diesel dan een hybride, maar dat zal wel aan het saaie imago van hybrides liggen.
Bananza zegt
Wie heeft de beste dieseltechniek? Voor deze vraag denk ik dat je eerst eens moet zien wie de uitvinder is van de comonrail waar elke van deze diesels is mee uitgevoerd. Als deze groep dit voor zich had gehouden dan denk ik dat toyota nog niet eens een diesel had die voldoet aan de euro 3 normen. Als de euro 5 norm er aan komt zullen we zien welke dieseltechniek het beste is voor het milieu en wie met weinig cilinderinhoud toch nog het vermogen kan leveren.
JANUS zegt
Wat is er tegenwoordig eigenlijk met de kleur BLAUW ???
We begonnen met Bluetooth (begreep ik ook al nooit), toen kwam de Blueray (nog steeds onduidelijk) en nu de Bluetec.
Ik zeg….Verklaar u nader !
Jesko zegt
@ JANUS
Goed punt… ik snap het ook niet…t klinkt lekker?
Bananza zegt
@Janus
Blueray is simpel, dat is gewoon een blauwe lazer ipv een rode. Die andere daar heb ik ook geen idee van.
Ruben zegt
@ Bananza
Wat is de reden dat jij toyota specifiek hier noemt m.b.t. common rail?
Common rail techniek is ’n gezamenlijke uitvinding van Bosch/Fiat…deze techniek wordt door alle merken tegenwoordig gebruikt…ja zelfs volkswagen.
Alleen de kleinere diesels van VW ik geloof t/m de 2.0 TDI die hebben nog de pompverstuivers techniek.
Ik denk dat als de d-cat motor van toyota ook zo’n bluetec goedje toevoegt dat die meteen de schoonste diesel zal zijn.
Het gaat erom hoe schoon ’n diesel is zonder toevoegingen,wat bij bluetec wel zo is…want waarom zou je dat bluetec goedje toevoegen als de motor toch al schoon is?
Alleen om lage uitstootcijfers te tonen zodat ze in amerika dan wel toegestaan zijn?
Bluetec my ass…dit de hemel inprijzen vanwege de miluevriendelijkheid en hybrides dan die waren er al veel eerder.
Jaap zegt
@ Mark: PSA heeft ook HDi’s geleverd zonder FAP. 206 2.0 HDI bijvoorbeeld. Hoezo niet schoon genoeg. Om over die roetuitbrakende TDi’s maar niet te praten. VW en Mercedes hebben zich behoorlijk in het zweet moeten werken om de komende emmissie eis te halen. PSA had’m al. HDI FAP.
Naar wat ik heb begrepen is het zo dat dat Bleutec gebeuren werkt met Ureum ook fijn spul naar ik aanneem. Het FAP wordt tegenwoordig geruild en het oude filter wordt gerecycled. By the way het roet wordt niet verwijderd maar de hulpstof op basis van Cerine. Dit metaal kan worden gerecycled.
De dieselmotor zal altijd een beetje het buitenbeentje blijven…. hij is niet anders schoon te krijgen dan door uitlaatgasnabehandeling. Danwel met Bleutec of een FAP. Het blijft een onding zo’n diesel, de verbranding is door de eignschappen van de dieselolie nooit echt optimaal hoe goed de motorconstructie of het brandstofsysteem ook is.
Het brandstofsysteem commonrail zegt niet zo heel veel. Ze zijn er van Bosch, magnetti marelli en van Siemens. Het is de aansturing van de injectoren en de constructie van de motoren die de belangrijkste bijdrage leveren. Het schrijven van het motormanagement geeft de grootste bijdrage aan de milieuvriedelijkheid.
Dus heren tuners……. als jullie weer eens heel trots vertellen over de getunde Turbo Diesel…. vertel dan ook ff dat de milieueisen niet echt meer worden gerespecteerd. Een diesel is namelijk relatief makkelijk op te voeren door meer brandstofinjectie en een hogere maximale turbodruk en minder EGR regeling. Allemaal zaken die direct invloed hebben op de milieuprestatie.
Jaap zegt
Bleutooth: De werkfrequentie is een frequentie vdi snelwordt opgenomen door water: water -> blauw
Bleuray, om meer info op een cd-tje te branden heb je licht nodig met een korten golflengte: Rood heeft een lange golflengte, blauw een korte.
Bleuitec: Blauw staat voor schoon en rijn. pure marketing dus.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Misschien moeten ze in het bepalen van de belasting van het milieu van een auto, ook eens kijken naar de extra accu’s van Toyota. Als dat meegenomen zou worden, zouden Toyota’s veel slechter voor het milieu zijn dan diesels.
Dus de milieuvriendelijkheid van hybride is ook slechts marketing.
wimbers zegt
Ze moeten in het bepalen van de belasting van een auto kijken naar het plaatje van a tot z, dus van het verkrijgen van de grondstof naar het uiteindelijke product, plus het verbruik van de gekozen brandstof. Ik zou er geen problemen mee hebben om mijn autokeuze aan te passen als ik weet dat ik het milieu niet alleen uit mijn uitlaat, maar ook in de productielanden van oa de grondstoffen weet te helpen. dit zou meteen een goede drijfveer zijn voor alle merken die lage lonen landen zoeken om daar ook de westerse wetgeving na te volgen in hun productie.
akin zegt
ey maar wat ick kwijt wil is dat mercedes de bluetec heeft uitgevonden en vw en audi vroegen om help van Mercedes en er is een Poll gehouden in Duitsland wat je droomauto is en het was Mercedes vriend
Nick zegt
Er word geen “goedje” toegevoegd aan de Bluetec motor.
Ja, je kan AdBlue wel een “goedje” noemen maar het is een extra (de-NOx) katalysator op basis van ureum.
En wat maakt de D4D-DCAT nou zo “goed”? Juist, een katalysator.
AdBlue zet de NO’s met water(damp) en ammonium om in nitraat (N2) en water(damp), en dat word weer omgezet in ammonium om het proces te herhalen.
Het werkt bijna als een blaas, alleen word het proces daar omgekeert als ammonium en water. (ammoniak)
En verrassend is, dat het partikelfilter samen met het ontklonteren zo’n lage CO2 en sulfide/zwavel uitstoot geeft, dat zelfs kleine benzinemotoren zoals die van een Honda Civic een veel hogere PPM heeft.
Uiteraard geldt het lage zwavel niveau alleen bij het gebruiken van zwavelarme diesel (ULSD) waar de Bluetec voor geoptimaliseert is.
Nou zouden alleen nog landbouwindustrie over moeten gaan en het zal aanzienlijk minder worden.
Frans zegt
zie animatie video, een omgebouwde diesel op water. volgens de spreker moet het werken. ps deze kennis is vrijgegen, iedereen die het kan bouw z’n watermotor.