Op de valreep van 2006 is het geld bij de productie-unit van TVR, genaamd Blackpool Automotive, op geraakt. Voor de kerstdagen werd bekend dat er geen geld meer was om de salarissen van de werknemers te betalen en hebben de curatoren het bewind overgenomen. Het bedrijf is per direct te koop gezet in de hoop dat er snel zaken gedaan kan worden.
Russisch groot-geld-bezitter Nikolai Smolensky heeft in 2004 TVR overgenomen en in 2006 geherstructureerd door oa. de productie in Blackpool bedrijftechnisch te splitsen van het moederbedrijf. Indertijd werd beloofd dat de productie daar zou blijven, maar inmiddels vraag ik me af of we hier niet met een klassieke sterfhuisconstructie te maken hebben, waarbij het merk wordt gered, en de kosten vakkundig worden weggesneden.
Smolensky doet ondertussen alsof er niks aan de hand is en laat bij monde van zijn directeur David Oxley weten dat alles onder controle is bij TVR, en dat het spijtig is dat ze in Blackpool zonder werk zitten. De auto’s zouden gewoon volgens plan geproduceerd blijven worden.
Oftewel: To be continued…
Bron: Car Magazine. Meer TVR onheilsnieuws
fubar zegt
echt zonde want die speed 6 en de sagaris zijn toch echt heel bijzonder
casey zegt
Jammer jammer jammer….Ik vind de T350 qua uiterlijk één van de mooiste moderne sportwagens…zakt die nu in waarde…?
GuZ zegt
Dan ben je wel een bikkelharde zakenman, wanneer je zelf enkele tientallen,zoniet honderdenmiljoenen bezit maar je de werknemers de dupe laat worden van je eigen wanbeleid (ja ik klink nu een beetje als een man van de SP, ben ik niet , maar dit gaat me net even iets te ver)
El Loco zegt
Is dit nu een ontkennende Rus die een van de laatste Engelse automerken laat doodbloeden of gewoon stookverhaaltjes? Ik hoop het laatste…
Ejay zegt
Hoho, Smolensky heeft alleen het poen van zijn papa, een Russische bankier, uitgegeven. Pas als papa zegt; ‘zoon, nu is het wel mooi geweest’ dan is het einde in zicht. Maargoed, zullen we met een mannetje of 5 een potje maken en TVR kopen?
Franco zegt
@Ejay,
Dan doe ik ook mee!
Tjonge, wat een achterlijk jochie is dat toch! Maarja, die Russen hebben niet voor niets wereldwijd een zeer slechte reputatie, als het aankomt op goed fatsoen! (Let maar op, als je weer op vakantie gaat in Turkije of Thailand, bah!!!)
Er wordt hier gewoon een machtig mooi merk kapot gemaakt, met een pracht van een historie.
Ik hoop van harte dat een jonge oliesheik ofzo instapt. Liever een Arabier dan een onbeschofte Rus!
PigPen zegt
Persoonlijk vind ik sinds de Top Gear aflevering waarin een TVR wordt vergeleken met een Wiesmann, de TVR niet zo bijzonder meer. De hele auto hangt met plakband aan elkaar en is spannend om te rijden (ofwel, hij heeft geen goede balans).
Ik ben nu waarschijnlijk volgens de meeste van jullie een barbaar, maar ik hoop net als Franco dat TVR wordt overgenomen door iemand die het radicale van TVR wil behouden, maar dit combineert met een solide bouwtechniek.
Tim zegt
TVR Sagaris is echt een van de gekste auto’s op dit moment..
Rick zegt
Ik denk dat dit inderdaad een sterfhuisconstructie is, de kosten worden inderdaad heel slim ‘even’ weggesneden en de merknaam wordt gered. Heel slim allemaal maar het nut zie ik er nog niet van in, ik ga het even verder uitzoeken, u zult nog meer van mij horen :).
dekster zegt
@PigPen
zo’n wagen is een hele belevenis…;)
is er hier iemand die een tvr bezit?, zijn die werkelijk zo onbetrouwbaar… want ik neem in overweging om een nieuwe vrijtijdswagen te kopen (heb al gedacht aan klassieker zoals oude bmw’s mg’s …)
armada zegt
eeuwig zonde. Laten ze die rus ook eens lekker de duimschroeven aandraaien
CSL zegt
Ik hoop dat hij uit de productie wordt gehaald, echt te lelijke auto zonder enige betrouwbaarheid(volgens bronnen).
Tenck zegt
Helaas heb ik er geen maar ken wel iemand met een 350. Die staat vaker stil dan dattie rijdt. En geen kleine probleempjes maar ontstekingsproblemen tot aan complete krukassen die aan stront worden gereden.
Allemaal klote, totdat het allemaal wel werkt en je een keer door een tunnel rijdt….
Rick dos zegt
Het enige wat je nu nog kan hopen is dat er iets moois, and dare I say it, iets TVR waardigs uit het mengelmoesje van eigenaar, designer etc. komt.
Ik weet het, mijn woorden zullen net zo klinken als vingernagels over een schoolbord voor de TVR-puristen, maar the battle is lost but maybe not the war guys!
GuZ zegt
Hoeveel zou TVR eigenlijk moeten opbrengen?
pieter autofreak zegt
Die Sagaris ..Zalig
dekster zegt
@Tenck
dus voor geen haar te betrouwen die verleidelijke 2e handjes? ;)
Djivy zegt
Ik heb eigenlijk nooit geweten waarom Peter Wheeler ‘zijn’ TVR destijds verkocht heeft? Zijn hart en ziel zaten erin en het bedrijf draaide goed.
Of hij iets zag aankomen?
dekster zegt
@Djivy
het gerucht gaat dat die zekere rus tvr gewoon wou kopen, peter weigerde , maar de rus zei dat alles te koop is.
En hij heeft gelijk ;)
KVK zegt
Heel jammer dit. Als ik alle revews enzo mag geloven dan is TVR doorgaans totaal bagger, maar ze zijn zo bruut, zo puur, zo crimineel gewoon. Zoals idd die Sagaris, haha, wat is dat. Echt het soort wagen waarvoor je uit pure angst de straat oversteekt als je te voet bent, en dat is dan nog wanneer ie gewoon stilstaat. Echt zoiets van “don’t even think about approaching me or I’ma bite your balls off, capice?”
TVR mag niet weg, kom op zeg.
Tenck zegt
@ dekster
Als je hart voor het merk hebt wel :)
Citrofiel zegt
Jammer. TVR maakt echt gekke auto’s (qua design iig, rijervaring in een TVR heb ik niet… helaas).
realcar zegt
Heb al 10 jaar een TVR Chimaera 4.0. Geluid kippevel, acceleratie naar 100 ruim 5 seconden, geweldig koppel, fijn stuurgedrag, geen roest, fantastisch stijf frame en redelijk uniek in Nederland. Het onderhoud valt verschrikkelijk mee niet supergoedkoop maar zeker niet de prijzen van bijvoorbeeld Ferrari. Manko’s zijn dat de carroserie nogal grof gebouwd is (komt door toegepaste glasvezelmatten en leidt tot grote spleten tussen carosseriedelen) en de techniek soms moeilijk te bereiken is. Verder is er naar hedendaagse maatstaven weinig electronica maar zie dit niet als nadeel want leidt meestal niet tot meer rijvreugde (kan bovendien ook niet kapot gaan). Het is een eerlijke mannenauto welke veel rijplezier geeft.
Djivy zegt
Als de dag van gisteren herinner ik mij die zwarte Griffith die dit (toen twaaljarige) ukkie op z’n grondvesten deed daveren door de AJP V8 grondig de sporen te geven. Pas jaren later ervoer ik dat het een Britse sportwagen was, gebouwd door liefhebbers voor liefhebbers.
Dat beeld, die geur en vooral dat geluid zal ik nooit meer vergeten.
Waarvoor dank, TVR.
Ca.dil zegt
Ik bied 1000 harde europeesche pegels. Als het te weinig is beid ik het exclusief gebouwen en personeel. Allee voor de merknaam en productielijn…
Hans zegt
Heb zelf een TVR Chimaera 4.5 uit 1999. Velen praten elkaar na over de zogenaamde niet betrouwbaarheid van een TVR. Nu kan ik natuurlijk alleen oordelen over mijn Chimaera, maar deze heeft zich uiterst betrouwbaar getoond.
Wat wel uitermate belangrijk is om het juiste onderhoud uit te voeren. Ook preventief gezien. Heb de auto erbij en kan geen andere auto bedenken die zoveel plezier geeft in verhouding tot de dagwaarde. Kortom als je een Chimaera koopt, dan is een volledige onderhoudshistorie zeer bepalend en voor “peace of mind” laat de auto bij Nimag keuren.
willem zegt
In het bezit van een TVR S uit 88. Het doet er niet toe of je een nieuwe of oude TVR hebt: het klinkt allemaal geweldig. Dakje eraf (radio niet nodig) en lekker touren en af en toe heel veel gas geven. Jammer jammer dat dit moois allemaal uit engeland weggaat. Straks maakt die rus er nog een italiaanse auto van. ook mooi, maar niet hetzelfde.
Ik blijf hopen op een wondertje