Hoeveel vooroordelen zijn er wel niet over ambtenaren? En waarom zouden al die vooroordelen er zijn? Precies! Omdat ze onze belastingcentjes opmaken, allereerst door hun aanwezigheid waarin ze bijna geen zak uitvoeren en vervolgens door ons geld uit te geven aan zaken waar niemand op zit te wachten. Vooruit, ik overdrijf een beetje, maar in de kern zit een waarheid. Binnenlands Bestuur heeft zelfs een naam voor deze opvreters: raamambtenaren. Buurland Duitsland is hierin niet anders. Daar komt om de zoveel tijd een ambtenaar met het briljante idee om in heel Duitsland een maximum snelheid in te voeren.
Vorig jaar werd de Duitse maximum snelheid vanuit Europa ook al een keer ter discussie gesteld, maar dit werd toen snel de kop ingedrukt. Nu zijn er Duitse topambtenaren die pleiten voor een snelheidsbeperking op alle autosnelwegen in de Bondsrepubliek. Het hoofd van het federale milieubureau, Andreas Troge, pleitte donderdag in Duitse media voor een maximum snelheid van 120 kilometer per uur. Dit heeft volgens Troge alleen maar voordelen, want het is beter voor het milieu, er zullen minder ongelukken gebeuren en ook zullen er minder files ontstaan.
Wij weten ondertussen al lang dat 160 beter is. Het plan lijkt dan ook geen lang leven beschoren te zijn, want zowel de minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee als de minister van Milieu Sigmar Gabriel hebben zich tegen het voorstel uitgesproken. Er valt volgens de milieuministers meer winst te halen met milieuvriendelijkere motoren. De landelijke automobielfederatie AvD vreest dat het aantal ongevallen en files door een limiet juist zal toenemen, omdat 95 procent van de ongevallen plaatsvindt bij snelheden onder de 100 kilometer per uur.
Met dank aan Friso voor de tip.
Safrane BiTurbo zegt
We mogen ook niks, stelletje beesten.
Rick dos zegt
Als ze daar een maximum snelheid gaan invoeren, waar is Duitsland dan nog goed voor?
Kunnen we ze net zo goed binnenvallen!
TomRS6 zegt
@ Dos,
haha, maar dan worden we opgerold door de “bratwurst brigade”-> overompeld worden door Unimogs en limousines.
Wat wouden wij daar met onze dafjes en donkervoortjes tegen doen?
Rick dos zegt
@Tommie
Maar wij hebben de spruitjes brigade…………
smoke zegt
Wees niet bang, Duitsers koesteren dit verworven recht met een grote passie, de Groenen blijven het proberen maar ga er maar van uit dat dit op de korte termijn echt geen doorgang vindt. De autolobby heeft aardig wat invloed in bestuurskringen en het is toch wel als een stukje cultuur te beschouwen.
In de media worden de hardrijders dan ook met klare taal gerustgesteld:
http://www.faz.net/s/RubD16E1F55D21144C4AE3F9DDF52B6E1D9/Doc~EF2F05AFAFCBD4E8EBE85C5D55942760D~ATpl~Ecommon~Scontent.html
http://www.auto-reporter.net/artikel.las?artikel=18310
vØlvØ frǽk zegt
die ’top’ambtenaar is ondertussen toch wel ontslagen he?
m5 zegt
zou zeker zonde zijn er is niks mooier dan met 300kmh door duitsland te knallen
en dan zitte die dikke moffen nog op je bumper te kleven
armada zegt
waar moet ik mijn lada niva anders op zijn staart trappen? Dit staat wat mij betreft aardig in de buurt van heiligschennis.
Steve zegt
…gisteren nog 1100km door duitsland gereden…ik ben ondertussen de melding “winter tyre limit 210kmh” al helemaal zat die op zijn minst gedurende 150km van die 1100km te zien was op mijn IC…
greetingz,
Eric zegt
Die vergeten dat ze de rekening gepresenteerd krijgen bij de volgende verkiezingen. Als er één politicus dit onderwerp aanhaalt kan hij een kruis maken over zijn zitje in het parlement. Zelfs de minister van milieu wil geen max.snelheid !!!!! schitterend….
De meeste doden vallen bij snelheden trager dan 100km/h. Op de autosnelweg kom je inderdaad geen fietsers of voetgangers tegen. Ook “sleurhutten” moeten ze verbieden op de autosnelweg!!!
Barry330cd zegt
Van de zomer nog vanaf Oberhausen naar de Oostenrijkse grens gereden, maar de gemiddelde snelheid was ontstellend laag! Er zijn daar inmiddels zoveel onderhoudswerkzaamheden en maximimumsnelheden plaatselijk ingevoerd, dat ik vaker 80km/h reedt dan me lief was. Dus ff knallen ho maar.
Ik ben echtervorige week ff door Frankrijk heengereden over die fantastische tolwegen en daar was bijna geen kip op de weg en kon ik van Heerenveen naar Bordeaux knallen in slechts 8 uurtjes sturen. Dus daar kun je als alternatief gelukkig wel even lekker toppen. Wel even uitkijken voor de Gendarme uiteraard.
Mpower zegt
1e en 2e kerstdag was ik in duitsland, het is inderdaad heerlijk om op je zomerbanden 200km/h (harder loopt ie niet) te rijden.
Rijk zegt
wat wel schrikbarend is is dat de mensen die hier het over hun top-snelheden hebben, dit dus als iets speciaals zien. Rij geen snelheden die je adrenaline geven! dit betekend dat je er geen ervaring mee heb.
Ook als passagier, raad iemand aan rustiger aan te doen als je hem steeds zijn handen aan de kniën ziet afvegen…
mashell zegt
Ik denk dat op een gegeven moment de Duitse bevolking een referendum krijgt met 2 keuzes: PKW-maut of Hochtgeschwindigkeit 120. Omdat het contingent doorrijders op de autobahn al jaren afneemt, zal men echt voor de maximum snelheid gaan kiezen.
faf zegt
Dan ga ik voor de Maut, wel in ruil voor lagere benzineprijzen.
Die stijgen met 7 cent in het nieuwe jaar, hierdoor wordt automatisch langzamer gereden.
De echte excessieve snelheden kom je niet zo vaak meer tegen.
Boven de 200 km/u is tegenwoordig een zeldzaamheid.
LPH zegt
Domme kwezels, begrijpen jullie dat dan niet? Als je sneller rijdt ben je allerter en zal er zich dus ook minder snel een ongeval voordoen…
SaxoVTS zegt
@LPH: dat geloof je toch zeker zelf niet.
Met tweehonderd km/h over ouderwetse betonplaten heen knallen is gewoon linke soep. Daarnaast zitten er een hoop gaten en scherpe bochten in die wegen daar. Het snelheidsverschil is heel groot tussen de verschillende auto’s. Wanneer iemand met 220 km/h een auto die 100 km/h kan je vergelijken met op een snelweg rijden met stilstaande barrières. Je legt je leven in feite in handen van de andere bestuurders. Ze zullen jou namelijk maar eens niet zien aankomen als ze net van baan gaan wisselen.
Sorry, maar ik ben pricipieel voor een maximumsnelheid in Duitsland. (niet perse 120km/h)
tweaker zegt
@ SaxoVTS
Je post laat overduidelijk uitschijnen dat jij een van die chauffeurs bent die de wegen gevaarlijk maken.
In duitsland zijn ze niet zo lomp om van rijvak te veranderen zonder goed te kijken… zoals je ook niet op een provinciale weg komt gereden zonder goed te kijken of er niemand aankomt. Het snelheidsverschil is hier bijna even groot als wat jij aangeeft… en als je’t mij vraagt heb ik liever geen wagen in m’n flank!
Gaten in de Autobahn? Waar dan? Die duitsers investeren tenminste in hun economie en daar vind je geen putten in de weg zoals hier in vlaanderen en in minder mate in nederland. De bochten liggen schuin zodat je er letterlijk ingetrokken wordt zoals op een ovaal racebaan. Je eerste reflex is gas bijgeven gezien ze je een veel veiliger gevoel geven dan soms verradelijke flauwe bochtjes in nederland en belgië.
Je vergelijking met de stilstaande barrières is hilarisch… voor zover ik me herinner worden heel veel autosnelwegen in nederland geflankeerd door stilstaande barrières… ik heb ze nog nooit zien bewegen… vast aan de drugs gezeten?
“Ze zullen jou namelijk maar eens niet zien aankomen als ze net van baan gaan wisselen.”
Als je niet kijkt dan zie je ze inderdaad niet… o ja, leer ook es je richtingsaanwijzers gebruiken man… het maakt het een stuk veiliger voor de anderen waarvan jij met hun leven speelt.
Als je zo principieel bent, neemt dan toch gewoon secundaire wegen en laat anderen die nog echt willen rijden met rust.
Dat moest er even uit… als je niet kan koken, blijf dan uit de keuken voor je je verbrandt.
joeri zegt
Eerst zien en dan geloven
Hoeveel zou die dan kosten ?
En hoe SNEL ?
Citrofiel zegt
Voor de zoveelste keer… Is dit nog wel een post waard?
slk55 amg zegt
hey, kom net terug van wintersport. lekker met 220+ op de autobahn door geknalt (let wel, met skibox :P ). HEERLIJK! Gelukkig worden blijven deze plannen bij plannen, en worden ze niet uitgevoerd. lang leve duitslan…uhhm.. lang leve de duitse autobahn!
JANUS zegt
Hé. SLK55 amg.
Welkom thuis.
Beetje sneeuw gehad ?
slk55 amg zegt
he Janus, ja gelukkig wel. Ik zat in serfaus, een dorpje hoog in de bergen in oosterijk. hier lag gelukkig voldoende sneeuw, dit in tegenstelling tot de rest van oosterijk. Ik heb heerlijk kunnen skiën. Ik ga over 6 weken weer, kan niet wachten.
michiel zegt
haha! altijd zelfde discussie. dit betreft duitste trots(en ze hebben al zo weinig) dus daar nemen ze niet vrijwillig afscheid van!
to saxovts: lever a.u.b. vrijwillig je rijbewijs in voordat je verongelukt door een tractor die jij te laat in je achteruitkijk spiegel ziet aankomen! haha!
heb trouwens vorige week het stukje flensburg(deense grens) – enschede, totaal 456 km in slechts 2 uur en 50 minuten gereden. en dat is incl. 1 tankstop. haha! wat een genot. gem. snelheid was 173 km! ondanks idd enkele “snelheids beperkingen”
Audio-Online zegt
Hee Serfaus! Ik zal in dezelfde week voor oud en nieuw in Fiss (volgende dorp met hetzelfde skigebied). Goede sneeuw inderdaad en een lekker zonnetje he. 8)
databekker zegt
Ik heb even gegoogeld om informatie te lezen over de Duitse autolobby.
Het zit wel snor daar in Duitsland. MB, BMW en Porsche protesteren hevig. Zij krijgen veel steun uit de politiek.
Wel is er veel tegenwerking van de Groenen. zie: Bremen.
De Duitse auto’s stoten relatief meer C02 uit dan Franse, en Italiaanse auto’s. Maar rijden een stuk minder lekker (hard)!
Een donzige Renault vs strakke Benz.
Op wat internet sites staat dat de Duitse autoindustrie niets zou doen om hun auto’s schoner te maken. Ik heb echter andere dingen gelezen. Bluemotion, Diesotto, en BMW met het start/stop systeem. Volgens mij is Porsche bezig met een hybride Cayenne. Dus worden negatieve punten aangedikt en positieve punten niet eens aangehaald.
Ik denk dat de autokoper de dienst moet uitmaken. Als die een schone auto wil zal de industrie op die vraag inspelen.