Het blijft goed gaan met Toyota. Daar waar een aantal concurrenten, met name General Motors, erg veel problemen ondervindt, blijft het Japanse merk groeien. Toyota voorspelt volgens een Japanse krant 9,35 miljoen auto’s te verkopen in 2007, 500.000 meer dan in 2006.
Dit zou voldoende zijn om GM, nu met ruim 9 miljoen auto’s nog de grootste producent ter wereld, voorbij te streven. Qua beurswaarde is Toyota ongeëvenaard groot, na de keldering van GM op de beurs zelfs 10 keer groter. De vraag is dus of GM uit zijn benarde positie weet te komen of dat Toyota weet te profiteren en snel de grootste autoproducent ter wereld wordt (bron: freep.com).
fred zegt
het is een leuk merk, met goede auto’s , nou nog (cross) motoren en ze zijn net zo divers als honda
stefan zegt
Het was vroeger een nog leukere merk met de SUPRA/MR2/CELICA
en nog veel onbekende sport modellen zo als de in 2001 verdwene sprinter trueno/corolla levin en de curren een sport coupe op basis van de 6e generatie celica.En ook natuurlijk de SERA de kleine sport coupe met vleugel deuren.
smaakversterker zegt
Is niet moeilijk, ze zijn op alle gebieden superieur. zeker betrouwbaarheid.
Rick dos zegt
Na hoogmoed komt de val zegt men………….
Als dit gerealiseerd wordt, dan kan je alleen maar zeggen, petje af!
Fej zegt
ze maken degelijke, betrouwbare autos die er goed uitzien, maar sommige modellen zoals de MR en de celica zouden een beetje meer ‘schwung’ mogen hebben. Zou het imago zeker geen kwaad doen!
Greg zegt
@stefan
ik ben zelf ook gek van die aparte modellen van Toyota.. ik ga binnenkort naar Suriname en daar rijden ze volop rond. Aparte modellen die jij net opnoemde en ook modellen als de MarkII, Cefiro en Windom. Ik begrijp niet waarom ze die auto’s hier niet op de markt brengen. Want Toyota zou dan in 1 keer af kunnen komen van hun stoffige imago.
Benny1 zegt
Fej de celica verkopen ze al tijdje niet meer….
JPM zegt
Geweldig, ze moeten het echt hebben van de duurzaamheid en de kwaliteit want wat innovativiteit betreft lopen ze wat achter, vooral op hun Duitse concurrenten. Dat is goed te zien in de F1 waar ze nog niet echt hebben weten te imponeren.
Citrofiel zegt
Ik vind het jammer. Toyota maakt verschrikkelijk saaie auto’s. Daar wil ik er niet méér van zien.
stefan zegt
Als je denkt dat toyota saaie auto’s maakt dan weet je maar weinig van toyota
heb je ooit de CALDINA gt-four gezien of de CROWN serie’s of de MARK X dat
zijn echt geen saaie auto’s of de CENTURY met een 5 liter v12.
TheAnswer zegt
@ stefan,
Helemaal mee eens, het is jammer dat de aparte sportcoupes van Toyota niet op de Europese markt zijn. Zo vind ik de Scion (dochtermerk van Toyota in USA) er ook best aardig uitzien en ’t is zeker geen onbekende in de tuningscene.
En op het gebied van autosport heeft Toyota zich ook allang bewezen, kent iemand hier toevallig de vorige 2 generaties Celica Gt-4 die eind jaren 80 tot begin jaren 90 de WRC domineerde samen met Carlos Sainz als coureur?
Ruben zegt
Yep en niet te vergeten de Corolla WRC die ook in de rally domineerde!
De MarkII is ’n verschrikkelijk dikke bak die men hier in europa niet kent…vergelijkbaar met ’n bmw 5 of 7 serie…alleen dan met echt rappe PK’s…niet dat die bmw’s traag zijn.
@ citrofiel:
Dan ga je ’n zware tijd tegemoet,want het harde bewijs is hier duidelijk te lezen.
Toyota blijft maar groeien en meer verkopen…iets wat ik van PSA niet kan zeggen…citroen durft met z’n eigenwijze design…maar verkoopt ’t…nee,men gaat nu eenmaal voor kwaliteit zo te zien en die is bij de fransen nog steeds ver te zoeken.
heidekonijn zegt
Zolang de klant vindt dat Toyota hem goed verzorgd, zal het merk blijven groeien, en maar goed ook want dat is een duidelijk signaal naar de andere merken toe hoe het moet. Dus wat dat betreft petje af.
Van wat kennissen die het kunnen weten hoor ik dat het wel steeds moeilijker wordt om de kwaliteitsmaatstaven hoog te houden met al die verschillende producten, markten en fabrieken. Benieuwd of ze zichzelf geen stokken in de wielen steken.
autoblogger zegt
In thuisland Amerika blijft GM de grootste. De nummer-2 positie zal worden overgenomen door Toyota, Ford gaat naar plek nummer 3: http://www.nytimes.com/2006/12/21/business/21auto.html?ex=1167368400&en=03186548fb7e6773&ei=5070&emc=eta1
Coyote zegt
@JPM
De duitsers meer innovatief? Ik wil niet veel zeggen maar de Prius is toch een zeer innovatieve auto…
Bij Mercedes E is de brake by wire in de nieuwere serie weer verwijderd… teveel softwareproblemen. BMW.. ook veel softwareproblemen. De Prius heeft veel meer computers aan boord maar met weinig tot geen problemen.
Porsche heeft de hybride techniek in licentie genomen van… Toyota. En Porsche maakte een come-back door efficienter te gaan produceren nadat men om raad had gevraagd bij… Toyota.
De F1 is trouwens niet echt een maatstaaf voor auto’s die we dagelijks gebruiken… Ik hecht veel meer waarde aan de auto’s die er nu zijn en er in de afgelopen 10 jr waren om te bepalen of een merk goed is of niet.
fred zegt
ik heb ook nog een tijdje een toyota crown gehad, was inderdaad een heerlijke auto om mee te rijden.
Greg zegt
Ik denk dat de kenners het er wel over eens zijn dat Toyota niet alleen kwalitatief bij de best of the best hoort, maar dat ook Toyota-design niet onder doet voor welke autoproducent dan ook.
Het nadeel is dat wij hier in N.L. het moeten doen met Yarissen, Corolla’s, Avensissen enz. Hierdoor kennen de meeste mensen de mooie modellen niet zoals de Reiz, de Avalon, de Nadia, de MarkII en ga zo maar door.
JPM zegt
@ Coyote
Hmm ben ik het niet mee eens, alle moderne veiligheidssnufjes en technische verbeteringen in alle autos ter wereld komen van renault of mercedes. Ga maar na wat je in je auto ziet als je er zit, niets maar dan ook niets is afkomstig van een Toyota. Ok wat hybride techniek betreft lopen ze voor. Maar verder nee…
Nick zegt
Hybride aandrijvings technologie (PEHV) is trouweens NIET door Toyota of Honda uitgevonden, maar door ing. F. Porsche hemzelve, maar die was helaas te laat om het te patenteren en Woods Motor Vehicles (Amerikanen, die zonodig alles van Europezen willen jatten :P) had het al op de markt gegooit.
En dat was ruim 90 jaar geleden.
Philip zegt
Enkele jaren terug heb ik staan praten met de trotse eigenaar van een Honda Insight. De eerste hybridewagen van Honda. Weliswaar nooit op het Europese vasteland ingevoerd.
Hij vertelde mij dat zijn exemplaar een “spionnagewagen” van Mercedes was.
De bijgelegde draden onder de motorkap bewezen dit.
Geloof mij de Duitsers zijn knoeiers. Zij hebben mooie ideeën en de uitvoering mag er ook zijn. Maar de werking en de betrouwbaarheid, oei oei oei.
Coyote zegt
@JPM
Daar verschillen we dan van mening over.
De Duitsers brengen vaak dingen eerder uit.. maar hebben daar nogal wat technische problemen mee; dat kan ook gezien worden als een produkt te vroeg op de markt brengen wat nog niet 100% is uitontwikkeld…
Goede voorbeelden: Brake by Wire van mercedes en 6-versnellingsbak van VW op diesel.
Tja, Renault…. als je een top 3 samenstelt van technische slechte merken dan staat Renault daarbij. Bij de tevredenheidstrofee van Autoweek bengelt dit merk met Peugeot helemaal onderaan. Ze hebben maar 1 sterk punt.. de NCAP scores.
Coyote zegt
lol, alle auto’s hebben tegenwoordig iets van Toyota…. de produktiemehtode….
igssgs zegt
JPM schrijft dat de Toyota niks innofatiefs heeft gebracht. Ik wil hem er graag aan herinneren dat multi-kleppen techniek bij Toyota vandaan komt. Dat Toyota dit al standaard toepaste in zijn productie modellen toen de eropese modellen dit alleen maar kende in hun GTi varianten.
Over de Prius zal ik zwijgen, dat is bekend. Ik wil nog wel even de Clean Power diesel noemen. De eerste en tot nu toe enige diesel met Katalysator welke de roetuitstoot tot een minimum beperkt.
Coyote zegt
Om nog even op het onderwerp terug te komen. Ik denk nog steeds dat Toyota over 2006 gezien al de grootste zal blijken.
GM moet inkrimpen en als ze nog steeds groter zijn dit jaar dan heeft GM auto’s geproduceerd waar geen markt voor is. Die staan dus ergens op een groot parkeerterrein bij dealers, etc.
Franco zegt
Euhmmm,
Multi-kleppen techniek werd al toegepast door E. Bugatti…in 1930!!!
Wel is het zo dat Toyota het geperfectioneerd heeft EN dat de auto’s eveneens superbetrouwbaar bleven.
Als dat niet innovatie is, JPM?
En Coyote noemt zeer terecht de productiemethode. Gekopieerd door zowat alle autofabrikanten.
Ruben zegt
@ JPM
Alle moderne veiligheidssnufjes en technische verbeteringen in alle autos ter wereld komen van renault of mercedes.
Yeah right…wat heb je aan je 5 sterren euroncap laguna als je er alleen maar mee bij de garage staat met pech?
Als er ’n veilig merk is dan is ’t Volvo wel en daar komen de meeste technische snufjes vandaan.
En helemaal terecht wat Coyote opnoemt: de productie methode “Just in time”
De onderdelen worden pas geleverd wanneer ze nodig zijn waardoor de fabriek geen hele grote opslagplaats wordt.
Dit is wat zo’n beetje alle merken over genomen hebben van Toyota.
Er zijn zat mooie toyota’s die hier niet gelverd worden.
De Camry wordt tegenwoordig hier niet meer geleverd aangezien het ’n bijna Lexus was en weinig animo ervoor was.
Kijk eens naar amerika…daar verkopen ze ze als zoete broodjes…al 3 jaar nummer 1 in de personenauto verkopen.
Er werden 2x zo veel Camry’s daar verkocht als de totale autoverkopen in heel Nederland en dat voor 1 model auto die hier niet eens aansloeg!
Toyota introduceerde ook als 1e ’n motor met 20kleppen…de 4A-GE Silvertop die ’n paar jaar later werd opgevolgd door de 4A-GE Blacktop.
Beide motoren ’n 1.6 20V hadden geen turbo/compressor en leverden rond de 165pk.
Volkswagen zag er later wel brood in en kwam toen op ’t idee om ’n 5 cylinder 20V te produceren ipv ’n 4 cylinder 20V want dat zou jatwerk van Toyota zijn maar dit is eigenlijk ook jatwerk.
Bart zegt
heeft iemand een link naar een site ofzo, waar een soort van overzicht staat van welke automerken onder welke paraplu vallen?
Een soort van een stamboom oid.
Wie kan mij hierbij helpen?
BVD!
Luuk zegt
ik vind toyota geen goed merk ik heb er is een gehad en die was binnen een maand al stuk!
josien zegt
@fred.hallo fred,ik heb sinds kort,lees 3weken,een crown.ze is een feest om te rijden.heb je advies of een onderhoudsboek oid voor me?fotokopie is ook welkom.pnaotk? er ontbreekt wat in het interieur en ik weet niet wat.foto”s oid van het interieur zou ook fijn zijn.