Het nieuws over de Nederlandse Huet Brothers is echt de hele wereld overgegaan. Fantastisch natuurlijk, maar ondertussen moet de HB Special nog wel gemaakt worden. De heren hebben het dan ook kneiterdruk met schuren en plamuren, zoals blijkt uit bijgevoegde exclusieve afbeeldingen die we via de mail kregen toegespeeld.
Zoals Tino Huet ook al aangaf in de reacties, de auto bouwen ze compleet zelf… chassis, body, carbon delen etc etc. Vanwege het kleine aantal exemplaren is het namelijk niet mogelijk om maatwerk-onderdelen voor een redelijk bedrag te bestellen.
Laat ook duidelijk zijn dat we niet bezig zijn met een auto die te koop is of ooit te koop komt. Wij zijn ook niet bezig om een auto te maken die uberhaupt met iets moet worden vergeleken, het gaat puur en alleen om de beleving. Eerlijk gezegd heb je er ook niets aan… je kan hem nergens parkeren, je hebt geen dak, hij kan niet op slot en verwacht vooral niet dat je na 5 uur er heel uit komt… maar goed daarover meer als de tijd rijp is.
Update: Tino Huet laat net weten dat er een nieuw filmpje beschikbaar is. Dank u!
jasper zegt
ziet er goed uit!
gerrit zegt
Die wordt wel heel apart, ben eigenlijk wel benieuwd of iemand die gaat kopen, misschien als uitbreiding van je verzameling exotische auto’s
Ziet er een beetje bedenkelijk uit
Gerrit
Klassiekerrally zegt
@ Gerrit: de auto’s zijn niet te koop. Ze zijn onderdeel van een beleving.
Ziet er prachtig uit! Ik ben erg benieuwd naar verdere ontwikkelingen!
Kevski-Style zegt
Ik zie dat er allu gebruikt wordt, maar wordt dit gelast of gelijmd? Zo te zien is het laswerk. Hoop wel dat ze dat heel voorzichtig doen. Allu heeft de vervelende eigenschap heel veel kracht te verliezen als het warm wordt. Ik zou eerder schuif/lijm verbindingen hebben gebruikt, met een mechanische verbinding. Maar ja, dat komt duurder uit en is veel meer werk….
Lebastille zegt
Het ziet er voor mijn gevoel wel erg lomp uit. Buizen ok, maar ik heb niet het idee dat er naar de algehele stijfheid/sterkte van de constructie is gekeken. Alsof ze dachten “ow hier hebben we nog wat materiaal nodig, laten we het daar dan ook maar plaatsen” en zijn vergeten naar het totaalplaatje te kijken. Maargoed, het gebruik van carbon is natuurlijk wel veelbelovend.
Klassiekerrally zegt
De TR6 heeft een dragend chassis. Daardoor heb je vrij veel vrijheid wat betreft de opbouw, zonder (veel) aan stijfheid in te leveren.
Sterker nog: ik heb zo’n vermoeden dat de Huet Brothers de auto stijver weten te maken dan de TR6. Heb ik gelijk Tino?
Tino Huet zegt
Yep dat klopt. De aluminium constructie draagt bij aan het verstijven van het al redelijk stijve TR6 chassis. Verder zijn deze foto’s natuurlijk wel van een tijdje geleden – als we hier zouden zijn konde we de rai wel vergeten. Dus ik zal kijken of er wat meer materiaal kan worden toegevoegd…
Michiel_vd_Brink zegt
Ik weet niet precies wat het is…. maar ik kan toch zo opgewonden raken van draadmallen! ;)
Succes heren Huet!
Klassiekerrally zegt
Ik weet niet precies wat het is…. maar ik kan toch zo opgewonden raken van draadmallen!
Dan kan je je wel voorstellen waarom ik in de bus op weg naar Enschede in Haaksbergen altijd even naar links keek! :)
Daar stonden de draadmallen van Hietbrinks Ferrari’s altijd gewoon buiten!
Ware kunstwerken op zich. Echt prachtig!Je bent dus niet de enige met die fetish, Michiel! ;)
Tino Huet zegt
Ik geef jullie hier wel een primeur… filmpje HB build part 1. Staat nog niet eens op onze eigen site. Let wel ik doe dit 1 keer.
Michiel_vd_Brink zegt
Super, Tino!
Ik wacht het met spanning af.
autoblogger zegt
@Tino: super! Hij staat erbij!
Michiel_vd_Brink zegt
Wat een lekkere muzieksmaak heb je toch, Tino.
Hells Bells en nu Metallica…. helemaal top.
Citrofiel zegt
Leuk, zo’n houten frame, en dan met gaas verder… Lekker simpele materialen. En ik vind het nog steeds een mooie auto, op die vin na.
Klassiekerrally zegt
Ook dat filmpje smaakt naar meer!
Fantastisch Tino!
darkow zegt
ik had een vraagje weet iemand welk nummer dit is van metallica, alvast bedankt.
ontopic: mooi gedaan ziet er netjes uit
Florijn zegt
mooie auto en mooi filmpje
JH zegt
@Tino Huet. Waarom hebben jullie de auto niet in 3D laten bouwen (computermodel), die dan laten frezen (houtmodel o.z.i.d.) en dat als mal gebruiken voor de koolstof panelen?
Michiel_vd_Brink zegt
3D is een tijdrovend en veel te dure bezigheid voor een dergelijk project.
Gewoon bouwen en on the spot engineeren werkt prima en blijft betaalbaar.
Bovendien is aerodynamica hier geen issue.
Voor 3D-werk moet je alle data van chassis en techniek digitaal als onderlegger hebben alvorens je de body eroverheen kan gaan ‘kleien’.
1- Aanschaf of huur van 3D pakket en computers.
2- Kaal chassis met techniek 3D inscannen.
3- Scandata bewerken.
4- Body modelleren.
5- Body A-class afwerken.
6- Body 3D laten frezen en afwerken.
7- Bodymal maken en afwerken.
En dan maar hopen dat het er in het echt net zo goed uitziet als op het beeldscherm…. (wat vaak helemaal niet het geval is)
Zo ben je weken, zoniet maanden en een heleboel geld verder alvorens je pas aan de bouw kan beginnen.
Beetje zonde en zeer zeker niet nodig voor zulke kleine aantallen.
Alle superfabrikanten van vroeger deden het toen ook zonder, dus waarom zouden de gebroeders Huet het dan nu wel nodig hebben?
Rick dos zegt
Ik zie dat jullie ook konijnenhokken bouwen. Laat ik er nou net 1 nodig hebben voor mijn Flappie! ;) :P
@Tino en Paul
Met de grootste bewondering en respect lees ik dit stukje en zie het filmpje. Ik wens jullie dan ook alle succes toe voor de toekomst.
Kevski-Style zegt
Toch wel jammer dat aerodynamica geen issue is. Kijkende naar het model is er nog genoeg wat je toe kunt passen wat in het ’tijdperk’ van het model past zonder dat je er iets van ziet.
Maar ondanks dat ik zelf een hoop dingen anders zou doen blijft het verschrikkelijk leuk om te zien. Ik denk dat ik gewoon te perfectionistisch ingesteld ben en altijd meer wil….
Hilgert zegt
Mooi project mannen!
Ik snap dat jullie het chassis van een TR6 gebruiken. Maar waarom is er ook gekozen voor een ‘oude’ motor. Wat je juist in de UK op dit moment ziet is dat de oude TR6 motoren vervangen worden door modernere BMW M3 blokken (E46).
ruben zegt
cool autotoje! en helemaal met de hand gebouwt. RESPECT
westy B zegt
Kwam vandaag deze link tegen
http://www.endurocars.com/Enduro.htm
Weet er iemand wat er zo speciaal is aan de Huet Brothers mobiel??
JH zegt
@Michiel. Een paar stappen kan je overslaan. Als iemand verstand van modelleren heeft kan hij gelijk Class-A vlakken bouwen. En wat is Class-A?
Als je het model direct bouwt dan is het Class-A. Normaal wil CLass-A zeggen dat de afwijking tussen het computer model en de scan binnen de toleranties valt. Verder hoef je een chassis niet te scannen, dat kan je ook bouwen in 3D.
Mercedes maakt ook Alias modellen, laat die in Oreol frezen. Die worden dan nabewerkt door modelleurs. Is grappig dat je zegt dat het meer tijd kost want als het proces goed loopt is het sneller dan een kleimodel. Het is niet voor niks dat er een proces gezocht wordt dat sneller en goedkoper is dan een kleimodel. En de bodymal maken is makkelijker omdat je in de computer de negatieve mal snel gemaakt hebt. De Huet vorm is niet extreem, dus een goede CAD-modelleur kan die snel bouwen…
westy B zegt
Veel sneller om een model te maken uit een 3D computermodel
http://www.nedcam.com/content/view/52/92/lang,nl/
of zelfs in hout bij volgende leverancier
http://3dwmoulds.com/ENGLISH/ITindex.html
De grote maar van 3D is dat de meeste ontwerpen eerst met het handje getekend worden en dat bovendien op deze schaal de projecten meestal gebaseerd blijven op 2D tekeningen.
Tino Huet zegt
@westy B – leuk zo’n replica van een c-type. Niks mis mee hoor maar jullie begrijpen de functie van onze auto niet. 3D computer model hebben we ook naar gekeken… het uitvrezen ook etc etc. Als we het geld hadden gehad hadden we het heeeeel misschien gedaan. Het probleem (vind ik) van 3D modellen die uit een computer komen is dat er geen leven in zit. Vroeger was geen enkele auto perfect symetrisch. Net zoiets als een gezicht, dat geeft character. Bloed,zweet en tranen geeft op een of andere manier ook meer voldoening dan hier heb je geld vrezen die hap. Maakt allemaal toch niet uit – we zijn bijna klaar.
@Hilgert – In engeland kan je zonder veel problemen zo’n auto op de weg krijgen. Hier in Nederland is dat wel een ander verhaal. Bovendien maken we de auto voor anderen om in te rijden en genieten – 750 kilo en 300 + pk wordt gevaarlijk. Wie weet misschien komt er wel een s versie.
w0o0dy zegt
erg jammer dat de Huet brothers de foto’s van hun auto niet hier plaatsen maar op de site van autoweek…. BOOOO! ;)