De crash dummies verkeren in onzekerheid over hun toekomst. Als het aan Toyota en GM ligt, zijn de dagen voor de dummies geteld en zullen complete dummie families over enkele jaren de laan uit worden gestuurd. Beide automotive reuzen willen op termijn de botsproeven gaan simuleren, anders dan daadwerkelijk metaal verkreukelen en werken samen aan een voorstel die dit mogelijk moet maken.
Op dit moment zijn de fabrikanten nog verplicht om fysieke botsproeven uit te voeren. De simulaties zouden de exacte verwondingen kunnen voorspellen in het geval van een aanrijding. Daarbij kunnen gesimuleerde aanrijdingen veel vaker en op verschillende manieren worden uitgevoerd, waardoor de zwakke plekken van een voertuig nog beter in kaart gebracht kunnen worden. Toyota werkt al sinds 2000 aan het simulatie systeem onder de naam “Total Human Model for Safety”. In gezamenlijke inspanning met GM, moet het systeem in 2010 klaargestoomd zijn.
Een computer zal dus gaan voorspellen welke botten ik allemaal zal breken bij een aanrijding. Absoluut knappe technologie en toch krijg ik er nog niet direct een heel warm gevoel bij, maar dat zal mijn onwetendheid zijn. Hopen dat de bonden niet al te fel zullen reageren op de massaontslagen (via: motorauthority.com).
Autofreak zegt
Mag ik dan zo’n dummiefamilie? Dan kan ik me is lekker afreageren en dan kijken wat voor ze voor verwondingen hebben :P
Rick dos zegt
En als die simulaties niet kloppen en ik lig met mijn benen in mijn nek gevouwen in het ziekenhuis. WIe kan ik dan aanklagen?!
Call me oldfashioned, maar ik vertrouw het niet zo heel erg.
Ralph zegt
Ik ben het helemaal met Rick eens ‘nothing beats the real thing’.
Y. zegt
@Rick: dus je vertrouwt ’t helemaal als uit die ene, echte crashtest toevallig een goede score is gekomen en jij desondanks met je benen in je nek gevouwen in het ziekenhuis ligt?
Rick dos zegt
@Y.
De veiligheid wordt niet op een enkele crash beoordeeld. Er worden in deze testen nogal wat auto´s naar de auto hemel gezonden.
Robin zegt
Ja gelukkig zijn computers lekker stabiel, zelden bugs in programma’s… Draaid eigenlijk altijd wel soepel enzo… Daar zou ik ook wel mensenlevens aan willen koppelen hoor. :s
Florijn zegt
gevaarlijk idee
Coyote zegt
Leuk ook te lezen dit, als je een paar onderwerpen terug las dat de betrouwbaarheid bij Toyota afgenomen is omdat men teveel heeft vertrouwd op computersimulaties en te weinig echte tests…….
Coyote zegt
Sorry, dat verhaal van die computersimulaties en betrouwbaarheid was niet hier maar op autotelegraaf te lezen:
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=42625
leuk stukje… zeker als je het onderwerp van de botsproeven en computersimulaties erbij bedenkt!
Citrofiel zegt
Ik ben het ook met Rick eens. Zeker als ik dat bericht van Coyote lees, waarin staat dat Toyota ZELF denkt dat de kwaliteitsproblemen aan de computersimulaties liggen. Ze zouden daar te veel op vertrouwd hebben. Nou, als we voor levens daar ook op gaan vertrouwen terwijl zelfs Toyota het niet betrouwbaar krijgt… Geen slim plan.
Lebastille zegt
Ik vind het een goede ontwikkeling, maar ben van mening dat het beide moet worden toegepast. Maak eerst computermodellen om te kijken ofdat je veiligheidssysteem in de basis werkt en valideer en verfijn dit d.m.v. botsproeven. Om nou alleen maar simulaties te doen is wat overdreven. En wat voor standaard moet er worden aangehouden om te beoordelen ofdat simulaties correct zijn?
JANUS zegt
Lijkt me link maar ik ben wel bang dat dit de toekomst gaat worden.
Doet me een beetje denken aan die film. Demolition man. Speelt zich af in de toekomst. Echte seks hebben ze niet meer, alleen nog maar een computer animatie. Jakkie bah !! ;-)
Danny zegt
Tsja, je kan je afvragen of crash-test dummies inderdaad wel zo geschikt zijn om schade aan echte mensen te voorkomen. Immers, de autofabrikanten zijn op dit moment bezig om hun auto zo te beveiligen dat de dummies er onbeschadigd uit komen rollen. Echter, iedereen gaat er voor het gemak maar vanuit dat deze dummies vergelijkbaar reageren als haar menselijke equivalent.
Ik denk dat een computer-programma waar 10 jaar (!) aan gewerkt is wel degelijk een gedeeltelijke vervanging zou kunnen zijn voor miljoenen-verslindende botsproeven. Er wordt tenslotte uitgegaan van dezelfde gevolgen van de impact om de mens.
Alwood zegt
lijkt mij ook niks! maar ik vind de huidige NCAP tests ook helemaal niks… want daar wordt, als eerder vermeld altijd onder exact dezelfde hoek getest! en die proeven zijn ook niet betrouwbaar voor in het echte verkeer waar de toestand continue variabel is… kunnen ze beter allemaal in de fabriek van volvo gaan testen :D ;)
ruben zegt
ik vraag me af of ze wel echt alles beter kunnen zien met zo een simulatie. maar dat zal wel zeker.
Summer Sky zegt
Ja, ’t zijn bange tijden voor de werkende klasse…chin up dummies
mashell zegt
Alwood, bij EuroNCAP moeten ze wel altijd het zelfde testen anders zijn de resultaten niet te vergelijken. Gezien het tempo waarmee de auto industrie naar 5 sterren als standaard in elke klasse is gegaan denk ik dat EuroNCAP heel succesvol is geweest maar ook dat ze ze snel iets nieuws moeten verzinnen. Dus hogere snelheden, andere hoeken etc.
Julian zegt
@LC ga je ook even alle data uitpoepen en analyseren voor optimalisatie?
Martin zegt
Gevraagd: levensgrote gebruikte test crash dummy/dummies. Redelijk in tact.