Alle klassieker-lovers moeten dit artikel even overslaan. In Zuid-Afrika hebben namelijk een aantal onvervangbare klassiekers onherstelbare schade opgelopen. Het gaat om negen historische Volkswagens, waaronder de laatste Beetle van VW SA (1978), een 2002 T3 microbus, een 1958 Beetle, een 1979 Passat, een 1970 Audi 90, een 1973 Audi 100S en een 1975 Audi Coupe. Het ongeval gebeurde tijdens het transport van Cape Town naar Port Elizabeth.
De Zuid-Afrikaanse Herald schrijft dat de klassiekers aanwezig waren vanwege een 55-jarige jubileum in de Groote Schuur Manor House. Communicatie-manager Bill Stephens van VW SA liet weten: “This is the worst that could have happened because if they were new cars they could be replaced – we can‘t replace these ones. This is a great loss for us.”
Met dank aan Klassiekerrally voor de tip!
Seb zegt
Verdomme wat zonde!
JLJ zegt
Inderdaad zonde. Vooral die Passat uit 1979, een echte onvervangbare klassieker!
Klassiekerrally zegt
Een tijdje terug gebeurde zoiets ook in Amerika. Maar dan met een truck vol klassieke Porsches…
… en een vrachttrein als ik me niet vergis?
Greg zegt
ik vraag me af hoe onherstelbaar de schade is. Lijkt me belangrijk voor klassiekkers dat de motor en het chassis origineel blijven. Als dit het geval is moet de bodywork te herstellen zijn met de huidige techniek. In het ergste geval een gedeeltelijk nieuwe carosserie erop doen, maar (een groot deel) herstellen moet kunnen….
Mischa zegt
Top:
1. Shelby Corba 427
2. Jaguar XK 120
3. Porsche 550 ( James Dean)
4. Volkswagen Kever
5. Austin Healey Sprits MK III
5. Ferrari 195 Inter Ghia 1950
6. Aston Martin DB 6 MK II
7. Triumph TR 3
Als die maar niet uitsterven tot dat ik wat geld op mijn bankrekening heb.
Iemand kan altijd ruilen als iemand iets vindt… playstation, tv of stereo?
Robin zegt
Nou ja, hebben ze het nog lang volgehouden;-)
RickA4-1.8T zegt
damnzz zonde van die Audi Coupe… die wil ik ooit ook in me bezit hebben :(
Breinstein zegt
sorry dat ik het zeg maar ik vind het schitterend! en ja ik ben een oldtimerfan maar VW is gewoon bagger.
Franqie zegt
@Breinstein: Wat een kansloze reactie… Als iets jou niet aanstaat, betekent het tog niet dat het weg mag. Die eigenaar hiervan zal wel in zak en as zitten nu, daar kan je misschien ook wel eens rekening meehouden, en iets meer respect tonen. Omdat dit misschien niet de meest aansprekende auto’s zijn, wordt het er niet minder erg om…
Rick dos zegt
Onvervangbare……… hahahaha…….. klassieke……… whahahaha……….. VW……… WHAHAHAHAHAHAHA! Nee, kappuh nou gasten!
Ik ben niet verder dan de eerste 3 woorden gekomen! Dus ik hoor het nog wel als we weer serieus zijn!
Onvervangbare VW klassiekers! Whahahaha ROFLOL! ;) :)
JLJ zegt
Hoelang zal het duren totdat de Audi-club bezwaar maakt dat je hun ‘klassiekers’ VW noemt… Wellicht kun je de tekst wat aanpassen en klassiekers vervangen voor historisch waardevol (zoals ze je verderop al nomet), want dat zijn ze natuurlijk wel. En wie viert nu een 55-jarig jubileum??
MercedesFreak zegt
…….Hier zijn toch geen woorden voor (snik,snik)…….
Citrofiel zegt
I agree with Breinstein, totally.
“sorry dat ik het zeg maar ik vind het schitterend! en ja ik ben een oldtimerfan maar VW is gewoon bagger.”
Nou ja, eigenlijk is het wel zonde, zo kunnen we de toekomstige generaties niet laten zien hoe lelijk auto’s wel niet kunnen zijn. :P
Nee, nou doe ik flauw, zo erg zijn ze niet. Ik ben gewoon tegen VW als merk, de kever was wel een leuke auto, zonde dat er nou een paar weg zijn. (hoewel ze een kleregeluid maken) Voor de rest is het ook zonde, eigenlijk. Eigenlijk ben ik het dus NIET met Breinstein eens.
vinnie zegt
Spijtig dat sommige mensen er niet tegen kunnen dat vw en audi gewoon de beste op allé vlakken zijn(dus ook op oldtimer), wat vinden jullie dan goed een starslet die aan alle kanten ineenvalt, maar het is onze oldtimer(alles van ons is het beste), terwijl ze een echte grave niet betalen konden.
Audiman zegt
@ Citrofiel
Je kunt iets niet mooi vinden, echer zoals jij het stelt dat je het mooi vindt dat ze verloren zijn gegaan?!!
Sorry maar laat je commentaar voortaan maar zitten a.u.b.
Trouwens, die citroentjes van nu, die zullen in ieder geval nooit oldtimers worden….. een C5 over 25 jaar ga ik gebruiken als plantenbak voor mijn geraniums.
Audiman zegt
@ breinstein
Jij wordt al helemaal niet serieus genomen!!!
iceman zegt
jes eindelijk .
Breinstein zegt
“Spijtig dat sommige mensen er niet tegen kunnen dat vw en audi gewoon de beste op allé vlakken zijn(dus ook op oldtimer)”
toch niet zoveel verstand van auto’s? wat is de duurst verkochte klassieker ooit? juist!!
“Jij wordt al helemaal niet serieus genomen!!! ”
door jou hoef ik ook niet serieus genomen te worden.
“Wat een kansloze reactie… Als iets jou niet aanstaat, betekent het tog niet dat het weg mag”
je heb gelijk, ik had het wat minder bot neer kunnen zetten. mijn excuses daarvoor. ik quote wel iemand met wie ik het eens ben:
Onvervangbare VW klassiekers! Whahahaha ROFLOL
vØlvØ frǽk zegt
best wel zonde…..
een passat van 1979,
is dat hetzelfde model als die van 1973?
zo één heeft pap gehad, maar helaas is die ook uitgestorven :-(
hij liep zo hard dat hij uit de bocht om een paal heen is gegaan ….
BTW hij liep ook best wel hard, 8 sec 0-100
voor een auto van 1973 niet slecht he :-P
en de teller kon het niet meer bijhouden
die ging tot 190
maar daarna hing die nog naar onder te bengelen
hij liep ongeveer 200
(uiteraard was dit niet standaard audi 80 GTE motor)
en ook al vond je deze auto’s niet mooi
ze hebben toch historische waarde
iedereen heeft zijn eigen smaak,
maar van elk model moet toch wel 1 exemplaar overblijven
nu zullen dit gelukkig niet de laatste exemplaren zijn maar toch
zonde…..
auto-maat zegt
hmm, ik zou toch ook wel een traantje laten als mijn nu in restauratie zijnde vw variant uit 68′ van de trailer zou lazeren.
heeft me een hoop werk gekost om dat ding strak te krijgen,
iedereen loopt hier wel met modder te gooien, maar voor de amateur autoklusser is de luchtgekoelde vw briljant sleutelspul.
supersimpele techniek. alles past overal op. de motor in mijn variant is er een uit een porsche. 2,6 liter luchtgekoelde kracht. (en dat gaat hard, afgelopen weekend was de motor af, heb de boel even getest, maar een nieuwe vooras met schijfremmen is geen overbodige luxe :) )
Markus zegt
Wat een inzicht, die Bill:
“This is the worst that could have happened because if they were new cars they could be replaced – we can‘t replace these ones. This is a great loss for us.”
Ooooh, daarom is het erg!
Klassiekerrally zegt
@ auto-maat: 2,6 liter?
Dan moet dat een zescilinder zijn, of een tot het uiterste getergde type 4 (hoewel ik nog nooit van type 4 motoren met meer dan 2.4 liter heb gehoord).
Foto’s! :)
auto-maat zegt
@ klassiekerrally,
6 cilinder klopt. een pittige type 4 was ook een optie, maar ik liep tegen dit blok aan. het verbruik is waarschijnlijk om te huilen. maar het klinkt als een oude 911. en dat in een variant..
de auto gaat deze winter uit elkaar voor de spuit, in het voorjaar wordt ie opgebouwd om in de zomer een spetterende revival te maken..
(als ie dan door de RDW komt :) )
P-V5 zegt
’t is zo jammer dat sommige mensen zooooooo aan hun eigen merk hangen…..
Iedere klassieker die verloren gaat is een groot verlies voor alle auto liefhebber, ongeacht welk merk.
Iemand dat dit anders vind is gewoon brein-LOOS.
En welke klassieker voor het meeste geld van baas verwisseld is…. LEKKER BELANGRIJK !!!! ik kan de bedragen die daar in om gaan, net als de meeste mensen hier, toch niet betalen.
Feit blijft, dat de kever een icoon is in de historie van de auto’s, en weinig auto’s met zo’n relatief lage nieuwprijs heeft dit weten te bewerkstelligen.
mister vw zegt
wie heeft zoiets laten gebeuren.
maar gelukkig zat er geen golf 1 bij
Hans Heerink zegt
Je kan het geloven of niet, maar dat heb ik gezien en volgens mij ben ik de enigste tot nog toe met foto’s daar van, we kwamen er langs tijdens onze rondreis door zuid afrika.
MIjn foto staat trouwens in “De Lucht Boxer” vw-keverclubblad van januari
het gebeurde op 21-11-2006 en wij waren daar om 09.40 uur.
Auto’s uit het museum en opweg naar het museum, ze staan nu in Uitenhage.
Triest verhaal voor liefhebbers.
svrkever zegt
Mensen doe niet zielig,, luchtgekoelde VW’s zijn tenminste wel auto’s die ALTIJD zullen blijven starten & lopen. Zelfs oude VW’s zijn auto’s waar je de deuren niet 320 keer na hoort klapperen, wat bij de Jap’s wel zo was.
Ik ga VW niet ophemelen, maar die mensen die zonodig moeten zeiken moeten gewoon niet meer bij VW kijken als ze t niet aanstaat.
Andries VandenAbeele zegt
Een tragedie uiteraard … ga maar eens zo een auto’s zoeken. Zeker als ze in topstaat zijn. Onze familie rijdt al sinds 1949 met VW en Audi. Ikzelf heb een Audi 80 uit 93 als daily en die heeft 430.000km op de teller, start en draait perfect. Kun je niet zeggen van de Corolla van mijn buur die staat om de 2 dagen in de garage. Hij heeft nu 170.000km en is al aan zijn 2e blok toe :s. De eerste was vastgelopen wegens een deftect aan de oliepomp … waar hoor je dat nog???Verder heb ik nog een hangar vol staan met klassiekers en daar staan alleen vw’s in. 2kevertjes (68,69), 2 K70’s, busje en een passat van 75. Heb niets dan respect voor de Duitse wagens en zeker VAG, het zijn allemaal eerste generaties die op de markt komen. De Japanners brengen hun eerste uit op de Japanse markt en daarna de 2e op de onze en daar mankeert dan nog zoveel aan. Maw niets dan lof en dus een tragisch verlies.