Citrofiel Alert! Een oud bericht over de Citroën D5 is tevoorschijn gekomen op motorpasion.com. De Citroën C6 is lelijk, maar deze impressie is gewoon over the top.
We schreven al eens over een 2CV comeback maar volgens een artikel uit 2005 in een Frans automagazine zou er rond 2012 ook een retro-model van de klassieke Citroën DS komen.
Deze D5 zou twee motoren achterin krijgen (hybride), pneumatische vering (uiteraard), flexibel indeelbare stoelen en meer van dat soort ongein. Het is natuurlijk gokken wat het waarheidsgehalte is, maar ik ben wel erg benieuwd naar de richting die Citroën met haar modellengamma op wil.
Meer info op citroen.mb.ca.
Mpower zegt
Ik hou wel van retro, maar dit is horror
shivan zegt
ziet er cool uit :O kan james bond er weer een slope:P
Zoef zegt
Ik vind deze impressie geslaagd. Volgens mij heeft hij zelfs het lijnenspel van Michiel gerespecteerd.
Knor31 zegt
Dit is echt afschuwelijk,
De C6 heeft nog wel stijl, maar dit is echt een gedrocht.
Het idee van de 2CV is leuk, maar nu gaan ze te ver.
Het is net als bij de volkswagen beetle, je moet hem niet proberen te evenaren….
armada zegt
laat maar. Elk commentaar is overbodig in dit geval.
Titi zegt
Moet kunnen
Robin zegt
Krijgen ze toch niet verkocht.
Z-Rider zegt
Whahaha
Oh ehm sorry….
:)
Titi zegt
Denk aan het het succes van de mini en beetle, waarom niet een DS of beter de SM
niels zegt
“pneumatische vering (uiteraard)” waarom uiteraard?, de oude DS had hydro-pneumatische vering niet gewoon pneumatische vering. En het commentaar dat de c6 lelijk is slaat echt nergens op, de gene die dat heeft geschreven heeft hem niet in het echt gezien.
M Freak zegt
WAT EEN GOD GRUWELIJK LELIJKE ACHTERKANT, HET IS EN BLIJFT EEN CITROEN!!
Jeger zegt
Ik ben een echte citroënfan, maar ik moet zeggen dat dit toch wel een dieptepunt is :) De achterkant gaat nog wel maar de voorkant..
Bart Tuijthoff zegt
Gaaf zeg…ben benieuwd als hij in productie komt hoe hij er dan uit ziet. De voorkant is zeker geslaagd, maar de achterkant moet zeker nog aan gewerkt worden.
Woute® zegt
http://photos1.blogger.com/blogger2/5762/2532/400/sema%2001.jpg Dit ziet er dan toch een heel stuk beter uit.
Woute® zegt
http://citroenid19hotrod.blogspot.com/
Hier de weblog van de ID.
Kawouter zegt
Ik ben voor dèze auto bereid om van mijn principiele bindende voorkeur voor stationwagens af te stappen. :-)
Rossi zegt
Zag laatst die auto en keek er ff naar. Ziet er best netjes uit. Als je de lampen en een paar details zou veranderen is het een moderne auto…
localhost zegt
Ziet er toch geinig uit? Niet in productie nemen voor de rest…
Ruben zegt
Achterwielaandrijving?!?
Benny1 zegt
Ben benieuwd wat Citrofiel hiervan vind;) maar toch vind ik dit weer duidelijk een citroën.
Djivy zegt
Nee nee nee en nog es nee, beste Autobloggers, de Citroën C6 is zowat de coolste limousine van het moment en dé keuze voor iedere zichzelf respecterende mogol.
Dit daarentegen is -ahum- kaka.
Dennis zegt
@Djivy: En weer eens wordt aangetoond dat smaak heel persoonlijk is. De C1, C2 en C3 vind ik nog wel schattige autootjes, maar daarboven wordt het pas echt kaka! ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Retro: to do or not to do?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/18/retro-to-do-or-not-to-do
Deze DS-impressie vind ik dus echt kitsch….
Stephano Nuñez zegt
ik vind hem niet …. mooi genoeg
er zitten teveel vrutsels en lijnen aan
( krijg je al gou als je iets fotosoept met vesrchillende auto onderdelen )
oja .. Mini belde …. ze willen hun dak terug
hoogheid zegt
back to the future.Kijk dit is pas een auto met aparte uiterlijke klasse
PRODUCEREN ……………?
Michiel_vd_Brink zegt
Bij het maken van deze impressie heeft de illustrator één belangrijk lijnenspel achterwege gelaten.
DE meest karakteristieke handtekening van de DS en CX zijn hier helaas niet in verwerkt.
Wie weet welke lijnen ik bedoel, mag het zeggen!
Klassiekerrally zegt
Dit is een ontwerp dat op mij behoorlijk onrustig overkomt.
Michiel, ik kan me voorstellen dat het snijpunt van de lijnen niet midden boven ’t dak zit?
Michiel_vd_Brink zegt
Het gaat in dit geval niet om een snijpunt, dat is in deze tekeningen ook niet goed te beoordelen.
Het gaat om een tweetal andere lijnen die voor de DS en CX zeer karakteristiek waren.
Zoek de plaatjes van de DS en CX er maar eens bij….
Klassiekerrally zegt
De daklijn loopt niet vloeiend over in de achterkant. Daardoor wordt m.i. de lange, gestrekte lijn die de DS en de CX hebben bij dit ontwerp onderbroken.
De taillelijn buigt volgens mij aan de achterzijde ook scherper naar beneden.
Maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk…
Klassiekerrally zegt
De voorkant doet me overigens meer denken aan een Panhard Dyna dan aan een DS. Te korte snuit?
Lexus zegt
C6 lelijk? sorry hoor maar dat vind ik echt een mooie wagen, tuurlijk smaken verschillen, maar bij deze wagen snap ik het niet zo. Maar goed deze nieuwe snoek ziet er niet zo mooi uit vind ik persoonlijk.
Rick dos zegt
tsja…….oké……….”And we´re moving people! And we´re moving to the next topic!” :)
autoblogger zegt
@Rick dos: wait up!
@niels: pneumatische vering is toch wel kenmerkend voor een Citroen?
PS: ik heb ‘em in het echt gezien and it wasn’t pretty… wel origineel, dat wel!
Rick dos zegt
@autoblogger
LOL! :)
And we´re waiting people! And we´re waiting!……… ;) :P
Citrofiel zegt
Ik ben er!
Dit is echt ongelooflijk oud nieuws, ik had al eens een link naar een langer artikel hierover in een reactie gezet (ik kan het nu niet vinden, mss een leuke functie: alle reacties van een persoon zoeken).
Ik vind het overigens een best leuke auto. De voorkant doet alleen een beetje gedateerd aan, alsof het idee in 2000 kwam of zo. Als het ouder of nieuwer had geleken had ik het beter gevonden dit doet te recht, te simpel aan. De double chevrons zijn te simpel verwerkt, te recht. Die voorkant moet dus wat dynamischer worden. De achterkant vind ik wel heel mooi. Ze zouden nog wel wat moeten doen aan het dak, want zo recht is het niet mooi. De achterruit moet ook bol of hol worden, niet recht.
Al met al vind ik het dus een auto die best mooi kan worden, maar ze moeten nog dingen aanpassen. Michiel heeft weer gelijk dat er iets niet klopt. Ik kan niet vinden wat, dus wie zegt het? (desnoods Michiel zelf?)
Ik heb een andere retro-DS gevonden:
img src=http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/BILDER/DSFINAL.JPG
Deze afbeelding zie je wat slechter, maar ik vind hem mooier, hoewel de voorruit niet recht moet zijn, vind ik. Ook de koplampen en ‘grille’ moeten wat veranderd worden, want zo lijkt de voorkant te weinig op de DS.
Citrofiel zegt
dit is hem dan, hoop ik.
slk55 amg zegt
ik vind het idee om de DS als retro auto terug te laten komen, een goed idee. Deze impressie vind ik alleen een beetje rommelig. de achterkant ziet er nog best goed uit, elegant en typisch citroen, wel vind ik het jammer dat ze die kenmerkende knipperlichten in het dak zijn vergeten. Ik vind de onderkant en de bovenkant niet bij elkaar passen op de een of andere manier. de bovenkant lijkt zo van de mini af te komen (vooral foto 1). Verder vind ik de voorkant wel typisch “DS-achtig” maar toch is het een beetje rommelig, daar mag nog wel wat aan verbeterd worden. Ik ben erg benieuwd, niet alleen naar het uiterlijk, maar ook naar alle leuke snufjes die erin komen.
Michiel_vd_Brink zegt
Het gevaar met retro is dat het al heel snel of zelfs bij voorbaat al verouderd uitziet.
De schets die Citrofiel net toonde is van slechts een paar jaar geleden, maar nu reeds gedateerd.
Citroën zelf is al veel verder in hun ontwikkeling.
Hier de zijaanzichten van de DS en CX.
Michiel_vd_Brink zegt
En hier de lijnen waar ik het over had met rood overgetrokken.
Zie dat de lijnen rond het midden van de auto een stukje evenwijdig lopen en de aandacht van de kijker aan elkaar doorgeven.
Bij de impressie loopt die lijn van voor naar achter helemaal ononderbroken door…
slk55 amg zegt
hier is trouwens nog een retro DS ontwerp:
RickA4-1.8T zegt
sorry hoor :P
maar ehh hoe klassiek die auto ook is… ik vind hem nog steeds lelijk :D
zou er niet in gezien willen worden!
“Als” je er van houdt koop dan die oude versie.
Citrofiel zegt
@ wie dan ook van autoblog
Bedankt dat je het plaatje neer hebt gezet ;)
@ autoblogger
Houd je mond over de C6! Die is wel mooi!
@ Michiel
Ik begrijp wat je bedoelt. Je hebt gelijk (wanneer niet?). Toch blijf ik de schets die ik gevonden heb mooier vinden dan de auto van dit artikel. Dat kan ook zijn omdat het onduidelijker is, en dat je daarom de fouten minder goed ziet. :P Dat zou heel goed kunnen. Maar ik zie nu wel dat de onderlijn van de zijramen bij de achterdeur omhoog loopt. Dat hoort niet, dat is geen DS. En ik snap niet dat je kunt zien dat hij nu al gedateerd is. Ik zie dat niet.
“Citroën zelf is al veel verder in hun ontwikkeling.”
Hoe weet je dat Citroën überhaupt serieus bezig is met een retro-DS. Hoe weet je dat ze verder zijn? Of zit ik hier even niet op te letten?
Van deze kan ik wel zien dat ze verouderd zijn (zou het lukken? ;) ):
ceesjuh zegt
mooi ding hhor nix mis mee;)
Citrofiel zegt
@ slk 55amg
Jammer, je was me voor…. :( ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@Citrofiel: Citroën is niet verder met de ontwikkeling van deze DS, maar met de ontwikkeling van hun algehele designfilosofie.
Bovenstaande designschets is overigens van de Nederlandse ontwerper Rob Koch, gemaakt bij NedCar.
Een design als deze zou tegenwoordig niet meer kunnen bestaan.
Met de huidige snelheden zal deze auto aerodynamisch levensgevaarlijk worden.
De aflopende kont is wel mooi, maar zorgt voor veel te veel lift.
Nog een gevaar van retrodesign dus….
Vormen van vroeger kunnen praktisch gezien vaak niet meer… vanwege ontwikkelingen op technisch gebied, nieuwe aerodynamische kennis, hogere snelheden en veiligheidseisen.
Citrofiel zegt
@ Michiel van den Brink
Aha, ik begrijp het. Toch is het jammer…
Mark Lemmens zegt
Ik ben geen citroen fan, maar dit ziet er erg mooi uit. Gaaf in dezelfde kwaliteit als de beatle, en mini.
Greg zegt
U heeft in het verleden gehoord.. vreemd, maar wel lekker.
Dit hier is vreemd en niet lekker
Klassiekerrally zegt
Michiel, je hebt me (ons?) de ogen weer geopend. Die parallel lopende lijnen heb ik nooit bewust waargenomen!
JLJ zegt
Ik hoop niet dat ze ooit met iets zo retro komen. Stijlelementen Ok, maar een kopie? Dat is zo on-Citroën!
filip zegt
ECHT vette car
koop ik zeker
oude auto’s in nieuw kleedje : super
spijtig dat iedereen em slecht vind
geen smaak???
Fova' zegt
Ik heb deze foto 2 jaar geleden al in een frans tijdschrift zien staan!!
Appeltje zegt
Ik vind de C6 best mooi, hoewel de achterkant er niet uit ziet. Deze D5 vind ik… Apart… Niet vreselijk lelijk eigenlijk, maar een remake is vaak minder dan het orgieneel. De DS vind ik bijvoorbeeld een ongekend mooie auto, echt helemaal af. Onder andere daarom vind ik dit een stuk minder.
ceesjuh zegt
zeik niet zo hij is gewoon SUPER vet !!!
Turbopaultje zegt
Citaat : ” De aflopende kont is wel mooi, maar zorgt voor veel te veel lift.
Nog een gevaar van retrodesign dus….
Vormen van vroeger kunnen praktisch gezien vaak niet meer… vanwege ontwikkelingen op technisch gebied, nieuwe aerodynamische kennis, hogere snelheden en veiligheidseisen.”
Wat is dit voor een nonsens ? Aerodynamisch gezien is er helemaal niets mis met de druppelvorm ………integendeel. Bovendien worden vele auto´s tegenwoordig met subtiele en minder subtiele trucs op hoge snelheden stabiel gehouden. Ergo, ik ben het met de bovenstaande uitspraak volledig oneens en zie eerder kansen dan gevaren om andere vormen, dus ook retro, te creeeren.
Peugeot407coupe zegt
gasten, dit is gewoon geweldig! bij een ander merk is het horror, maar bij citroen past het gewoon! Top!
Skyline.. zegt
Dit vind ik echt gewoon te mooi om waar te zijn! De oude vond ik ook mooi,, op 1 of ander manier,, lijkt me leuk als deze zou komen!
Hextrasher zegt
Schitterende remake, in productie nemen! Hierna ook graag een retro look GS en CX.
roos zegt
ik vind het wel een toffe auto. en de C6 vind ik ook mooi
Gideon Buurma zegt
ik vind het super, ja dan wel de GS Birotor:) met wankelmotor
renault freak zegt
kan je er ook nog mee rijden of heb j een stel paarden nog???
afschuwelijker als dit kan niet( ebn ik maar denke dAT DE C6 HET TOPPUNT VAN LELIJKHEID WAS)
Citrofiel zegt
Dit was mss een beetje een verkeerde reactie. Opnieuw:
@ renault freak (is er geen naam voor een renault freak, zoals voor Citroën er wel is: Citrofiel ;) )
Jammer dat je er zo over denkt. Wat maakt Renaults mooier dan? Je zou denken dat als je van een Frans merk houdt, de ander er toch ook mee door moet kunnen. Vaag. Ik vind deze auto wel leuk, en de C6 is gewoon mooi naar mijn inziens. :P
jasper zegt
Ik ben laatst bij de citroen fabriek in frankrijk geweest, en daar heb ik met de manager gesproken hij zegt dat ze misschien inderdaad een retro versie gaan maken van de ds, maar dan kan de klant kiezen tussen hydride en bezine of diesel en of hij de motor achterin wil hebben of voorin. Ik vind het trouwrens een prachtige wagen, zelf heb ik pas nog naar een c6 gekeken en die ga ik misschien wel kopen, maar als deze op de markt komt dat ga ik er zeker een kopen.
Citrofiel zegt
@ Jasper; Ben je serieus!? Dat lijkt me fantastisch, maar zoveel keuze (diesel, benzine, hybride, voor/achter) lijkt me een beetje moeilijk te maken. Vooral motor voor/achter is toch een heel ander idee en zal veel aanpassingen vergen. Het lijkt me vreemd. Anyway, ik hoop dat je een C6 koopt, want ik zie er nog veel te weinig. :P
justin zegt
De C6 is heel mooi,maar dit is ook echt een te gave auto,alleen jammer dat ik mijn rijbewijs nog nie heb:P
Maar ze kunnen er best nog wel wat verkopen,moet lukke!
Rein zegt
Er is maar één Citroën D-type. Daarvan worden al 31 jaar geen auto’s meer geproduceerd. Jammer, ik zou graag een nieuwe hebben, maar hoop van ganser harte dat nooit een Retro-model wordt uitgebracht. De originele komen prima mee in het verkeer en alle nieuwe modellen die worden “gebaseerd-op-DS”, zullen erbij verbleken…
Ruben zegt
Dit is echt horror…toppunt van lelijkheid!
En ik maar denken dat ’n Fiat Multipla de lelijkste was.
Gideon Buurma zegt
@ Ruben
Dit is echt horror…toppunt van lelijkheid!
Correctie, jij vind het echt horror, mening is persoonlijk dus geen feit. waarschijnlijk vind ik ook dat jij een lelijke auto hebt. Gezien je commentaar op Cit. ben je waarschijnlijk, of een heel zielig kneusje met een Golf 1 die aan alle kanten rot, of je hebt helemaal geen auto, of je bent zo’n lease sukkel met zo’n passat die je zelf niet betaald hebt.
w0o0dy zegt
@Gideon: een paar dingen:
1) Als iemand het niet met jou eens is of andersom dan wordt het alleen maar nog pijnlijker duidelijk wat voor een loser je bent als je je verlaagt tot stompzinnig gescheld.
2) ik weet toevallig wat Ruben rijdt en je zit er mijlen (;-) ) ver naast.
3) slap ontwerp, een DS waar ze de scherpe randjes vanaf hebben gehaald. Er is niets mis met iemand die dat horror noemt.
Gideon Buurma zegt
@ Wooody
niets mis met iemand die dat horror noemt.
het is geen horror, je noemt het horror
Ruben zegt
Goed gesproken w0o0dy!!!
En idd ik rijd geen golf/passat of wat voor duitser dan ook…ik rijd al ’n tijdje Toyota en ook die hoef je niet mooi te vinden…het is wat ik er van vindt!
Dit is gewoon ’n concept die de showroom nooit zal halen,en gelukkig maar ook.
En dat schelden daar haal je alleen jezelf mee omlaag…je zet gewoon jezelf enorm voor lul.
Citrofiel zegt
Help!, als ik al deze reacties lees worden alle argumenten door elkaar gegooid, en van beide zie ik nu wel wat in. Het is leuk, en toch zal hij het niet halen bij het origineel, die nauwelijks onderdoet voor hedendaags verkeer. IK WEET HET NIET MEER!!!! Maar ik blijf het wel leuk vinden als Citroën er geld mee kan verdienen… ;)
Marcel zegt
wat een vette bak!
Thomas zegt
Vette bak alleen ze moeten die koplampen wat verder doortrekken en die achterkant met z’n lage snoet wat optrekken voor de rest issie gewoon supergaaf en een supergaaf idee=D
Troflek zegt
Als Citroenfan en voormalig (snik) eigenaar van een D Super 5 meen ik ietwat recht van spreken te hebben. Deze wagen is naar mijn mening echt een gemoderniseerde snoek. Verder mankeert er niets aan behalve dan dat hij hier en daar nog wat vervormd moet worden om hem commercieel rijp te krijgen. Het gaat hier ook immers alleen maar om een impressie. En die impressie geeft mij al genoeg informatie. Lekker eigenzinnig, aparte uitstraling en van binnen als de echte ouderwetse Citroens. UNIEK. En zo hoort het ook. Nu maar wachten of Citroen de kans krijgt van Peugeot om een dergelijk model verder te ontwikkelen. En in 6 woorden voor iedereen die wil weten hoe ik over de C6 denk: Mooie kar, te groot, te duur. Wordt dus commercieel gezien het SM verhaal. Allemaal lekker kijke enne nix kope.
Citrofiel zegt
Aha, nog iets wat niet klopt wat me nu pas bewust opvalt. De zijkanten van deze D5 lopen recht naar beneden, die van de DS zijn bol. Dat is toch ook iets wat heel erg het aanzicht van een auto bepaalt, en wat dus gewoonweg fout is aan deze D5.
Bayerische Motoren zegt
Nog een handvat op het dak en een snoer met stekker heb je gelijk een echt strijkijzer.
Jan zegt
De voorziide vind ik prachtig, de achterzijde zou ik toch meer in de vorm maken van de oude getrouwe DS. Ik hoop van harte dat ze dit model in productie nemen, al zou ik dus de achterzijde iets wijzigen.
de sjonnies zegt
Retro design is een gebrek aan fantasie !
Citrofiel zegt
@ de sjonnies; En ga je dat nu bij elke blog over een retrodesign zetten? Veel succes ermee…
slk55 amg zegt
@citrofiel
ik heb nog een mooie impressie van de nieuwe citroen SM voor je.. nieuwschierig?
de sjonnies zegt
Dit was een quote van Patrick Le Quément, de man die de Twingo heeft ontworpen en ja, retro design is armoe, kijk maar naar die arme Amerikanen met hun Mustangs, behalve de New Mini is geen enkel retro design een succes in Europa en Sjonnie rijdt C6 Diesel moet jouw als Citrofiel toch strelen, een Citroen die weer lang en laag is !
Citrofiel zegt
@ de sjonnies; Sjonnie rijdt C6 diesel?! Ik neem al mijn commentaar terug! Je bent fantastisch! ;) (ik verwachtte het alleen niet, dat iemand die in een C6 rijdt zichzelf sjonnie noemt… Dan denk ik aan een getupperwared Golfje. Maar oke)
@ slk55 amg; Zeker ben ik nieuwsgierig!
slk55 amg zegt
misschien ken je hem al, maar deze kwam ik tegen op de site van CWWcardesign:
http://www.cwwcardesign.com/cars/citroensm.html
erg mooi vind ik zelf.
Citrofiel zegt
Leuk! Ik vind hem alleen niet zo mooi, maar de SM vond ik altijd al een dubieuze lijn hebben. Dat maakt hem wel leuk, maar niet mooi. Mocht hij echter uitkomen, dan ben ik de eerste om dat toe te juichen! (of gooi ik nou wat uitdrukkingen door elkaar? Ik vind het zelf nogal vaag klinken namelijk). Ik vind het flauw dat ze niet de achterkant ook laten zien, die zal de grootste verandering hebben ondergaan. En die met het afgedekte achterwiel vind ik het mooist, de ander ziet er heel vreemd uit.
de sjonnies zegt
Sjonnie is en blijft natuurlijk fout, dat hoort bij een Sjonnie maar Sjonnie heeft zelfs een BT 24 in de restauratie staan, moet jouw als Citrofiel wel wat zeggen….. lees Sjonnies stukkie maar over de vergelijkingstest tussen de BM, de C6 en de Volvo en het is waar, Sjonnies vriend Fredje F (Duitser) gaat ook voor een dikke C6 !
julius zegt
oke de c6 is prima maar lijkt in geen opzicht op een ds of cx
niet echt een opvolger dus.
de cx lijkt op een ds maar dan moderner (voor die tijd)
maar dit.
dit lijkt iets te veel op een ds
en die achterkant is om te kotsen
Citrofiel zegt
@ julius; Waarom niet dan? Wat is er zo typisch aan de DS en CX wat bij de C6 ontbreekt?
Troflek zegt
Heb op cardesign de nieuwe SM gezien en ik ben verliefd. Houd op met zeuren over een kontje, een achterlichtje of een lijntje hier en een streepje daar. Deze auto is GEWELDIG. De echte SM’er weet dan waar ik het over heb. Heb je nooit in een SM gereden houd dan op met meepraten. Je weet dan niet waar je het over hebt. Eerst omhoog en dan vooruit!!!! Het is jammer dat ze niet te betalen zijn. Dit design zal trouwens nog wel een streepje duurder worden.
Citrofiel zegt
@ Troflek; Ach, liefde maakt blind… ;)
citroënfreak zegt
Zijn er dan eigenlijk productieplannen voor dit model of is het slechts een concept.
Citrofiel zegt
@ citroënfreak; Het is gewoon een ontwerp (al behoorlijk oud), volgens mij niet eens van Citroën zelf. Er zijn dus geen plannen mee.
julius zegt
citrofiel;
wat er verkeert aan de c6 is: niks het is een beestachtige mooie auto!
als ik er geld voor zou hebben zou ik hem direct kopen!
alleen lijkt hij niet direct op zijn opvolgers.
als je in het instructie boekje kijkt zie je dat bij de afmetingen de achterkant (op citroen.nl kun je hem douwnlouden) hij precies op de ds/id lijkt.
en als je een tijdje blijft kijken zie je het ook. dus er is niks mis met de citroen C6!!
julius zegt
mensen ga allemaal naar autoscout24.be en zoek op citroen c6
er staat een c6 voor iets minder dan 40,000 euro! veertig duizend euro
dat is helemaal niks en met alles er op en der aan.
dat is ongeveer net zo veel als een toyota avesis met alles er op en der aan
kopen die hap!
citrofiel zegt
dit is gewoon fantasies
de oude ds is al een schitterende auto nu de nieuwe echt geweldig
VivelaFRANCE zegt
@Citrofiel,
Exact! De DS is gewoon de beste! Nu alleen nog de volgende generatie eraan laten wennen. Of anders gezegd; de volgende generatie ook wat plezier geven! De schoonheid van de DS, in de moderne technologie van nu! een fantastisch idee!
Citrofiel zegt
@ Citrofiel; Indien je van plan was vaker hier op Autoblog te reageren, zou je dan een andere naam willen kiezen? Er is namelijk al een Citrofiel, schijnt.
Lola zegt
Niets beter dan de echte DS!
Een prachtige designauto voor die tijd en nu steeds nog prachtig vind ik!
Deze heeft er iets van weg, maar de achterkant trekt op niks.
h.berger zegt
Wat zijn die Fransen toch steeds weer in staat topauto’s te ontwerpen. Wat een lef en fantasie, dit in tegenstelling tot de boeren Opeltjes
Citrofiel zegt
@ h.berger; Lef en fantasie heeft elk merk, als het op concepts en photoshoppen aankomt. Niet elk merk daarentegen heeft ook de durf om het model zo uit te brengen, en ik betwijfel of Citroën dit wel heeft. Let wel: Dit plaatje van de D5 is al jaren oud, en nog steeds is er van de kant van Citroën niets vernomen. Ik zou dus niet te hard hopen op een retro-DS.
Gideon zegt
@ Citrofiel,, let wel… dit artikel is ook al 2 jaar oud!
Citrofiel zegt
@ Gideon; Je meent het… Toch alleen maar een bevestiging van mijn verhaal? Nog steeds niets erover gehoord…
Gideon zegt
@ Citrofiel, dat klopt nog steeds niks gehoord..
je geeft aan of je betwijfelt of citroën deze durf wel heeft, ik denk het wel, of ze deze daadwerkelijk uitbrengen weet ik niet, maargoed bekijk de C6 eens of de C3 pluriel(het welbekende ei van citroën) en bijvoorbeeld de (oude)DS, zijn ontwerp lag al ver vooruit in de tijd. Geen enkel merk had het lef zoiets uit te brengen.. Ik denk dat jij..als Citrofiel dit toch wel in moet zien!
Citrofiel zegt
@ Gideon; Natuurlijk hebben ze lef. En hebben ze vooral lef gehád. Ik weet echt niet of Citroën het wel zou durven om dit te doen. Een C6 is een stap, een bijzondere auto in die klasse. Een nieuwe DS zal toch minstens in dezelfde klasse moeten zitten (alleen al om het kannibalisme is het dus onwaarschijnlijk), en die is nog een stapje verder dan de slecht verkopende C6. Uiteindelijk draait alles toch om winst, en deze auto helpt daar niet bij.
Troflek zegt
Heren, heren. Stop nou met dat gedebatteer over een auto die er toch niet komt. Citroen heeft zijn ziel verkocht aan Peugeot. De nieuwe C5 is daar HET bewijs van. Er is nu een Citroen C5 zonder hydraulisch systeem te koop. Straks komt de nieuwe 407. Wat is dan nog het verschil?? Met deze switch laat Peugeot zien wie de baas is. Het hek is van de dam. En dan denken jullie nog aan een retro DS????????????????? Op de markt te brengen door Citroen?? En Peugeot gaat dat betalen?? Wake up boys. Het wordt een zure citroen.
Gideon zegt
hahahah leuke dingen worden er altijd ter plekke verzonnen of op verjaardagsfeestjes.
Het enige waar Peugeot zijn input op heeft zijn de motoren die gebruikt worden en de onderdelen… Wat betreft het design.. it’s is all Citroën..
en de c5 zonder hydrauliek heeft niks te maken met dat Peugeot dit graag wilde… nee dit moet de doelgroep aanspreken die een C5 mooi vind, maar geen hydrauliek onder z’n auto wil. Bijv. een Passat rijder die weleens wat anders wil dan de “Deutsche Einheits Wurst”
Troflek zegt
De GS had hydrauliek, De C4 niet. Werd te duur. De C5 gaat nu 50/50 die kant op. De C6 telt niet mee want daar worden er maar een paar van verkocht. En het design van de C5: Opgeleukte, nagenoeg copie van Audi A6.
Waarom noemen we de break geen break meer?
Al met al is de C5 minder onderscheidend, meer copie, minder origineel dus meer Peugeot. Wie wil er nou in hemelsnaam een Citroen ZONDER hydrauliek. De C5 wordt nu een eenheidswurst. Die Passatrijder trapt er echt niet in. Gaat wel in een Audi of BMW rijden. Waar is de tijd van originelen: GS, DS, CX en SM??
Gideon zegt
c6 worden er overigens genoeg van verkocht..exact wat citroën zelf verwacht heeft..
PS ik zie geen enkele overeenkomst tussen de c5 en de a6 sorry hoor totaal verschillende auto’s enige wat is zie is dat citroën, de VAG groep voorbij is gegaan wat betreft afwerking
ik denk dat de passat rijder er wel intrapt aangezien de citroën garages al vollopen met bestellingen op de nieuwe c5..
Troflek zegt
Gideon: Fijn dat je zo enthousiast blijft. Ik heb me dus vergist. Er worden waarschijnlijk heel veel C6jes verkocht maar ik zie ze dan waarschijnlijk gewoon niet. En de gelijkenis met een A6 niet zichtbaar??? Kom nou, zelfs met een klein beetje goede onwil moet het lukken om het op het netvlies te krijgen. Ook nog wel wat Mondeo erin. Maar dat is niet vreemd gezien het weinig originele van de auto. Citroen is niet meer voor individualisten. En vollopen met bestellingen; ja dat is niet zo gek. Ik vind het ook best een mooie bak. Zou hem zelf ook wel willen kopen. Maar vindt je het gek, ben ook altijd verliefd geweest op een A6.
Gideon zegt
ik vind het wel gek dat je hem mooi vind,, want een a6 is net een kerstboom met z’n ledverlichting net als de nieuw a4 en r8.. het kan misschien brandstof besparend zijn die led verlichting maar daarom zit het niet op een audi. Ik heb overigens niet gezegd dat er veel verkocht worden, ik heb alleen gezegd genoeg.. dus naar de verwachtingen van Citroën zelf. uiteraard is deze auto niet betaalbaar voor de meeste mensen. en gelukkig valt deze auto niet in de smaak van de gemiddelde nederlander.. want stel je voor een rijke aso golf rijder in een c6, dan zou ik spontaan van merk veranderen geloof ik.. als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel de duitseauto weggebruikers. dan praat ik voornamelijk over de VAG-groep.
Als je ze ziet rijden denken ze dat ze een Ferrari hebben,,terwijl ze maar in een Golf rijden. Het liefste 28inch wielen eronder zodat het net lijkt alsof ik in een R8 rij.
Voorrang geven of netjes een richting aangeven hebben ze nooit van gehoord..
Gideon zegt
ja ik denk dat ik het zie, ze hebben allebei 4 wielen..
ik zie echt geen gelijkenis, al vind ik de achterlichten van de nieuwe c5 wel een beetje lijken op die van de e90 coupe EN DUS NIET OP EEN AUDI! sorry als je zegt ja: de c5 lijkt als je je ogen dichtknijpt van achter op een e90 coupe ok, kan ik begrijpen.. maar een a6? ? ?
9000cse zegt
@ Citrofiel, Troflek en Gideon
Leuk, dat jullie een oude blog weer eens “leven inblazen”. Ik wil er het volgende over kwijt:
Ik weet uit zéér betrouwbare bron (en dit meen ik serieus: Direction de la Communication de PSA Peugeot Citroën, 75, avenue de la Grande Armée, 75116 Paris), dat Citroën de uitdrukkelijke opgave heeft om commerciëel verantwoorde Citroëns te bouwen, die zich kunnen meten met de concurrentie in het betreffende segment. Dat Citroën zijn rol als voormalig trendsetter moet inwisselen voor een merk, dat accenten moet gaan zetten in de markt van Europese premium producenten, wil alleen maar zeggen, dat PSA een belangrijke stap heeft gezet om het voortbestaan van de Franse automobielindustrie veilig te stellen. De C5 is hiervan het eerste product en laten we wel wezen: Erg goed geslaagd, of niet soms?
Wat de C6 betreft, ik heb deze auto serieus in overweging genomen, maar wat de lease-condities betreft moet ik zeggen, dat die mij te onvoordelig zijn en ik waarschijnlijk voor………..Volvo zal gaan! (Citrofiel, het spijt me!)
Verder nog dit: Een Audi A6 vergelijken met een Citroën C6? Nieuw brilletje halen. De enige overeenkomst is de 6 in de typeaanduiding, en dan vind ik die van de C6 nog de mooiste!
Troflek zegt
Citrofiel
Hoho, ik vergelijk een c5 met een a6. Niet een c6 met een a6. En ja, ik weet ook dat ze in een verschillend segment zitten.
Hoe kan je jezelf trouwens een Citrofiel noemen als je een volvo gaat uitzoeken. Alhoewel ik zelf na 25 jaar Citroen rijden nu al een jaar in een Hyundai toer. Ik heb wel begrip maar je zult toch een andere naam moeten uitzoeken. En inderdaad de c5 is errug goed geslaagd (maar niet meer origineel) Overigens waarom neem je zelf niet een nieuwe c5. Erg veel waar voor je geld. Kun je het geld voor alle accesoires om een volvo wat op te leuken in je zak houden en andere leuke dingen doen. Op een exclusive of een V6 zit bijna alles.
9000cse zegt
@ Troflek
Ik denk, dat je je vergist hebt in degene, die reageert op jullie reacties. Kijk nog eens goed. Ik ben niet Citrofiel!
Troflek zegt
Oeps SORRY Citrofiel. Bedankt voor de terechtwijzing 9000cse. Zal voortaan beter uitkijken. Heb misschien toch dat brilletje nodig. En van een saab naar een volvo? ach dat begrijp ik.
Gideon zegt
Trouwens een flinke achteruit gang: Citroën —> Hyundai
Citrofiel zegt
En toch ben ik bang dat ik het met Troflek eens moet zijn… :?
Troflek zegt
@Gideon
Ja dat kun je nu wel zeggen maar als je moet kiezen tussen weer een C5 en al die andere modellen die er allemaal hetzelfde uitzien of een Santa Fe 2.2 diesel en je wilt eens echt wat anders en hoog zitten en je maakt 4 proefritten en dat bevalt eigenlijk wel goed en je rijdt ook eens heel wat anders dan ………………. Ook sorento geprobeerd. Verschil dag/nacht.
En inderdaad, geen inklapbare sleutel (grote ergernis) geen xenon, geen electrische stoelen, geen radio etc, minder comfort. Maar wel een trekgewicht van dik 2 ton. Een motor die er met de caravan vandoor gaat als was het een boodschappenwagentje en een wegligging die de combinatie heeft om U tegen te zeggen. Elluk voordeel hep se nadeel. Ik ben nog tevreden maar de Crosser lonkt (4WD) (maar dan op gas als dat kan) of toch maar weer een c5??? Moeders wil niet meer terug. Vindt dat hoog zitten eindeloos en veilig. En met de uitstraling van de SantaFe dwing je op de weg respect af. Heb dat onlangs heel erg ondervonden omdat ik een tijdje een klein vervangend autootje moest rijden. Maar nu eind over SantaFe want dit blog gaat toch over Citroen en de toekomstige DS. Hahahaha die komt er echt nooit.
Citrofiel zegt
@ Troflek; WAT? Geen radio? Foutje? Audio hoort toch standaard in zo’n bakbeest? Met zo’n prijs? :o
Respect afdwingen? Met de nadruk op dwingen? :P Hoop het niet. ;)
En een C-Crosser lijkt me wel goed genoeg. Als het maar weer een Cit wordt. :twisted: ;)
Gideon zegt
als je net als elke suv mongool achter op me bumper zit. dan zal ik je een laten zien hoe hard een citroën kan remmen, respect dwing je niet af.. veel mensen denken dat ze een één of andere terrein wagen hebben die alles kan, terwijl het eigenlijk maar een zielig auto’tje is met grote wielen en hogere veerpoten.. want op het terrein bakken ze niks klaar.. Of tewel PC Hoofdstraat Tractoren.
Wat heb je er aan…benzine slurpers, hoog zwaartepunt dus slechte wegligging, en ze kunnen niet eens off-road [url]http://www.youtube.com/watch?v=be9oyNN0V40[/url]
dit werd er ook wel in een eerder artikel geschreven:
Terreinwagens zijn cool, want die hebben tenminste iets waar ze werkelijk goed in zijn, ook al zijn sommigen wat luxer uitgevoerd dan gemiddeld. SUV’s zijn auto’s die alles willen zijn en alles willen kunnen, maar tegelijk kunnen ze helemaal niks op een efficiënte, effectieve manier.
Om echt hard te kunnen gaan moeten ze onevenredig veel zuipen, ze zijn dik, zwaar, veel te groot en bieden toch een stuk minder binnenruimte dan een gemiddelde stationwagon en ze zijn onveilig voor de omgeving. Kortom, een echte auto met een identiteitscrisis en bijbehorende onhebbelijkheden voor mensen met een minderwaardigheidscomplex.
Toevallig vroeger veel gepest door bullebakken?:P
Gideon zegt
Als je net als elke andere idioot met die PC-Hoofdstraat-tractor aan het bumperkleven bent bij mij, denken dat je over een andere auto heen kunt rijden.. dan zal ik je eens laten zien hoe hard je moet remmen om een citroën niet te raken, want ik heb een hekel aan bumperklevers en helemaal aan suv-kutten bumperklevers. Respect krijg je, dat dwing je niet af..
Dit werd er eerder ook geschreven over de PC Hoofdstraat Tractors
Terreinwagens zijn cool, want die hebben tenminste iets waar ze werkelijk goed in zijn, ook al zijn sommigen wat luxer uitgevoerd dan gemiddeld. SUV’s zijn auto’s die alles willen zijn en alles willen kunnen, maar tegelijk kunnen ze helemaal niks op een efficiënte, effectieve manier.
Om echt hard te kunnen gaan moeten ze onevenredig veel zuipen, ze zijn dik, zwaar, veel te groot en bieden toch een stuk minder binnenruimte dan een gemiddelde stationwagon en ze zijn onveilig voor de omgeving. Kortom, een echte auto met een identiteitscrisis en bijbehorende onhebbelijkheden voor mensen met een minderwaardigheidscomplex.
Kortom helemaal mee eens!
Gideon zegt
PS een Citroën op gas? vragen om problemen! koop dan een Volvo Bi-Fuel…
Troflek zegt
@Gideon
Ik reageer alleen op je laatste reactie van 22.42 uur. De eerdere 2 zijn mijns inziens ietwat gebaseerd op jaloezie.
Mijn ervaring met BX, Xantia EN C5 op gas zijn gewoon goed te noemen. Dus schroom niet en doe het maar rustig hoor. Het kan echt geen kwaad.
Gideon zegt
nee hoor geen jaloezie, ze zijn in geen enkel opzicht nuttig!
Maar even over een c5 op gas, vragen of gezeik, ben volop citroën liefhebber maar dat is gewoon echt vragen om gezeik.. Een eerlijke dealer zal het je ook afraden te kopen..
Troflek zegt
@Citrofiel
Nee; geen radio, mag je er zelf inkopen. En dan nog dubbel din ook anders is het geen gezicht. Het komt zoals altijd uit de lengte of de breedte met de verkoopprijzen. En je reactie met respect afdwingen is terecht. Ik heb alleen maar bedoeld dat zo’n wagen op de omgeving overkomt als iets wat potentieel gevaarlijker is als een “gewone” lage auto.
Het is een automatische reactie. Huur er maar eens 1tje voor een paar dagen en ga eens een blokje om. Je zult versteld staan van hoe de omgeving inenen met je omgaat. Of het nu een SUV is of een bestelbus. Maakt niet uit. Here it is the size that matters. Zo beter??
Gideon zegt
ow nee hoor, ik rij regelmatig met een Chevy Van 6.2 diesel, en iedereen die voorrang heeft dien je voorrang te geven, heb je zelf voorrang dien je die alsnog te krijgen en niet te nemen.. een grote of kleine auto maakt hierin geen verschil..
Citrofiel zegt
@ Gideon; Wat is de bedoeling van die twee vrijwel identieke reacties? Mocht je willen discussiëren over het nut van SUVs, dan verwijs ik je graag door naar een column van Michiel, hét topic om over SUVs te kletsen: http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/04/suvs-zijn-zielig .
@ Troflek; Potentieel gevaarlijk. En, maak je daar gebruik van? ;) Je bedoelt waarschijnlijk dat ze meer met je oppassen?
Gideon zegt
ik heb geen idee wat je bedoelt met vrijwel 2 identieke reacties..
Citrofiel zegt
@ Gideon; Om 22:30 en 22:34 plaatste je reacties over hoe erg je SUVs wel niet vindt. De strekking ervan komt overeen, en sommige passages zijn letterlijk hetzelfde. Die bedoel ik. Of wil je zeggen dat er een andere Gideon is?
Gideon zegt
ow , ja dat klopt, het ging niet goed, toen dacht ik dat hij niet geplaatst was, dus vandaar opnieuw geschreven
Citrofiel zegt
Aha, op die manier. Kan gebeuren. Sommige delen had je dan wel heel goed onthouden!
Gideon zegt
tja ach,, je kan er wel een boek over schrijven over die horrels:P
Troflek zegt
@Citrofiel
Ik denk inderdaad dat dat de goede verwoording is: meer voor een grote auto oppassen dan voor een kleine. En nee ik maak er geen gebruik van. Het is namelijk veel mooier om rustig, beheerst en defensief te rijden waarbij iedereen aan je auto ziet dat het ding veel meer kan dan dat er getoond wordt dan als een maleier iedereen van de weg bezemen. Ik verwijs dan naar de jongelingen in hun aftandse bmwtje of gtitje. En dan ook nog het liefst een petje achterstevoren op. Alhoewel ik ook jong geweest ben, mijn ouweheer een SM (carburateur) bezat die ik af en toe mocht lenen. Hij ging dan in mijn CX. In die leeftijd kwam ik ook met 200km/per uur de Velsertunnel uit. En racete met 190 (op de teller) over de afsluitdijk in de Dsuper5. Dat kon toen allemaal nog. Lang geleden (zucht)
Ook ik ben jong geweest dus snap het eigenlijk best. Maar als je wat ouder wordt kijk je er wat anders tegenaan. Nu zou ik best wel een TT of een 350Z kopen en rustig over de dijkjes cruisen. Net als zomers op de motor. Echter daar rijd ik af en toe wel wat “sportiever” op maar nooit hard op de snelweg.
Vallen doet zo verschrikkelijk zeer!!!!!!
Citrofiel zegt
@ Troflek; Ik zie het helemaal voor me, en ik begrijp het helemaal. :)
Kobus zegt
Over krap 2 maanden is het 1 april. Volgens mij lacht iedereen zich dan een breuk om deze grap. Anyway, niets aan het uiterlijk van de oude DS veranderen en volproppen met nieuwe technologie, dan maakt het een kans. ROTFL
S.Neppo zegt
What a beauty!!! I want it!!! Ben helemaal verkocht…
Ik mis alleen de karakteristieke hooggeplaatste richtingaanwijzers in de dakstijl. Toch typisch DS. Hoort er gewoon bij.
Johan Troch zegt
De “DS” zoals afgebeeld zal het zeker niet worden.
Ik vertrouw de designers van Citroën erop, dat een mooie stijlstudie van de DS het daglicht zal zien. En niet die van deze page.
Maar het idee is leuk natuurlijk. En aangezien de ‘retro-rage’ nog niet op zijn retour is, is een commercieel succes niet ondenkbaar.
Wordt vervolgd…
Jorge L. Fernandez zegt
Citrofiel zegt
Bovenstaande impressie is wel vrij Seat-achtig. Met name de lijnen aan de zijkant dragen daaraan bij. Die zouden iets anders kunnen. Meer zoals bij de echte DS. Michiel heeft die hierboven laten zien.
Troflek zegt
Ik vind het wel wat weghebben van een C4. Beetje platter en een beetje breder.
serpieters geert zegt
ik heb zoveel mooie herrineringen aan de citroën DS van toen ik nog klein was en mijn ouders met een DS reden , ze hebben daarna een peugeot gekocht wat een ware ramp was ik herinner nog de tijd dat moeder aan 100 per uur in de bocht reed met de DS die wagen was toen een topper zowel voor de wegligging snelheid ,soepelheid , samen met m’n broer hebben we jaren spijt gehad dat onze ouders hem na 7 jaar weg deden van de roest.
Indien er een nieuwe versie van de DS uitkomt ben ik bij de eersten om er eentje te bestellen als hij maar veel mee heeft van de oude ,een oude aankopen heb ik jaren overwogen maar als je er niet kan aan werken of tijd tekort hebt is dit beter van niet dat is trouwens van iedere oldtimer je moet garagist zijn.
lex zegt
Ik rijd met tussenpozen al 25 jaar DS, deze “opvolger” heeft wel iets, maar ik prefereer toch qua vormgeving en uitstraling mijn Ds Pallas uit 1967.
pascal zegt
mooie fotoshop…
Citrofiel zegt
@ serpietens geert; Een nieuwe retro-DS zal niet goedkoop zijn, en als je al niet ruim genoeg zit om het onderhoud aan een DS te laten doen… Nou ja, dat dilemma zul je vast niet hebben, Citroën komt vast niet met een nieuwe.
@ lex; Wie niet? Zelfs topdesigners zijn het met je eens. http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/08/auto-designers-verkiezen-citroen-ds-tot-mooiste-design-ooit
@ pascal; Goh…
jorg zegt
suuuuuuuuuuper mensen die zeggen het niks is hebben geen verstand maar is afgunst
hillebrandt willy zegt
eindelijk eens een goed ontwerp
voor mij mag hij nu al in produktie
ik koop hem direct
Ronalt Hagen zegt
Gewoon het oude model met nieuwe techniek, koop hem onmiddelijk, heb nog
steeds heimwee naar mijn DS 23 Pallas !!
Ronalt Hagen zegt
Gewoon het oude model, is nog steeds niks mis mee, en dan moderne techniek, want had toch wel veel problemen met mijn oude DS 23 Pallas, motor ging nooit stuk, maar alles er omheen, blijf toch een liefhebber. (masochist?)
Citrofiel zegt
@ Ronalt Hagen; Helaas, een oude auto aanpassen naar moderne maatstaven is met behoud van het uiterlijk praktisch onmogelijk… :(
Chris-DE zegt
When will the D5 be released? Is a station waggon planned? Hope it comes soon to the market since my 2.5l TRI break is gone for good…
marco zegt
mag wel wat groter , maar ziet er niet slecht uit
Marti zegt
Perrrrfect!!alleen nog de achterclignateurs op het oude detail aanpassen en wat meer chroom/rvs aan voor en achterzijde zou niet misstaan. Doe er maar gewone motoren in dan kun je er ook nog wat achter hangen.
kostenzer zegt
Tja….
Smaken verschillen Ik vind hem spuug lelijk. Mar goed, dat is mijn mening.
In principe koop ik ook alleen tweedehands auto’s Nu een tweedehands C8. Oké niet de meest citroen achtige citroen.
Maar als deze er zou komen: (ik hoop dat de link het doet)
dan zou ik toch echt overwegen een fabrieksnieuwe aan te schaffen