Na het succes van de Tesla Roadster lijkt er nu een Tesla sedan te gaan komen. Volgens een bericht van het Britse Autocar zou het merk bezig zijn met een vierdeurs elektrische auto. Aan ambities geen gebrek, de Tesla sedan zou het willen opnemen tegen de BMW 5-Serie.
Eerder lieten we weten dat de eerste 100 modellen van de Tesla Roadster zijn uitverkocht. Tesla is er echter zeker van dat er volgend jaar nog eens 500 tot 600 roadsters zullen worden verkocht en verwacht een verkoop van meer dan 2.000 roadsters in 2008.
In een interview liet Tesla vice-president Mike Harrigan weten dat de nieuwe sedan achterwielaandrijving krijgt, de elektrische motor en accu komen voorin. Men verwacht 10.000 tot 20.000 units te gaan produceren, met een geschatte prijs van £40,000 voor de saloon en £30,000 voor de roadster (via motorauthority.com).
autoblogger zegt
Update: Leftlanenews had het nieuws gisteren ook al en schrijft over 250pk en een 200 mijl range, een duurdere variant zou eventueel een 300 mijl range krijgen (actieradius) en meer vermogen.
Raging Whabbit zegt
Het is alleen leuk als dat ding in een uur op te laden is anders is de actieradius gewoon te kort. er zijn dagen dat ik 600+ kilometer rij en dan heb ik het nog niet over een vakantie naar zuid frankrijk in de auto. De snelheden en de prijs van dit wagentje liggen wel gusntig!
BMW323Ci zegt
Ze willen het toch maar altijd tegen de BMW 5-reeks opnemen, dus weten ze toch hoe goed die auto wel is!
JeffreyG zegt
ik vraag het me af
een sedan is namelijk ook wat zwaarder dan een roadster :roll:
dus ik ben benieuwd :)
Barry330cd zegt
Je kunt wel de ambitie hebben om het tegen de 5 serie te willen opnemen, maar dat lijkt me echt te hoog gegerepen. Daar zit al zoveel know-how in, miljarden aan R&D, dat ga je echt niet zo maar even verbeteren. Achterwielaandrijving, 4 deuren en de motor voorin is qua concept prima, maar wegligging, afwerking etc. is dusdanig premium bij de 5, dat zelfs Audi en Mercedes dit niet kunnen verbeteren, hooguit evenaren. En dan komt dit engelse bedrijfje dat zomaar even doen en dingen gaan doen die zelfs Jaguar niet kan?
Lijkt me dus niet.
erik zegt
Zowel qua afwerking en materialen in het interieur liggen zowel Audi als Mercedes momenteel voor op BMW.
Bron: verschillende Duitse tijschriften.
autoblogger zegt
@Barry330cd: dat weet je nooit! Het is inderdaad ambitieus maar het kan snel gaan tegenwoordig. Kijk naar China en kijk naar de ontwikkelingen van Google de afgelopen jaren (die overigens bij dit project betrokken is)…
Barry330cd zegt
@Erik: Volgens de tijdschriften die ik lees, staan ze op gelijke hoogte. En qua motor, wegligging en rust in het interieur is BMW de top. Wel is de Audi mooier, maar dat is persoonlijke smaak. Na een proefrit heb ik wel kunnen constateren dat de 5 echt beter is, de Audi A6 viel tegen, veel lawaai en zoekerig op hoge snelheid.
Barry330cd zegt
@Autoblogger: Ambities prima, maar een premium auto ontwikkelen is wel ff wat anders als een zoekmachine ontwikkelen.
Als het lukt prima, want dan heeft BMW een gegronde reden (en ook Audi en Mercedes) om nog een tandje bij te schroeven. En daar wordt de toekomstige koper alleen maar beter van.
JLJ zegt
Dit stukje is wel erg sensatie-gericht geschreven, ik lees nergens dat ze een 5-series killer willen maken, alleen dat: “the next model will be a four-door saloon similar in size to BMW’s 5-series”. Wellicht om iedereen met BMW-fetish weer op de kast te krijgen voor wat levendigere posts. Bij het lezen van de vorige reacties: missie geslaagd, gefeliciteerd.
Don_Mario zegt
Ze denk meschien wel zo,.. Beter verliezen van de beste, Dan van de slechtste
autoblogger zegt
@JLJ: ik moet eerlijk zeggen dat ik het artikel in autocar niet gelezen heb, maar ik ga uit van diverse bronnen. Bij motorauthority stond inderdaad “the next model will be a four-door saloon similar in size to BMW’s 5-series”, waarbij ze mi. niet voor niets de BMW noemen. Daarnaast lees ik in het altijd goed ingelichte (Engelse) pistonheads dat “Tesla Motors is to make a four-seat saloon, rivalling the BMW 5-Series…” Dat lijkt me duidelijk toch?
jan zegt
hieruit blijkt maar weer dat BMW the benchmark is
CSL zegt
Inderdaad BMW is de grootste benchmark in de autowereld.
w0o0dy zegt
Wat een geklets weer van de BMW fans. In bepaalde segmenten kun je BMW als benchmark zien, maar zeker niet voor de hele autowereld en zeker niet op alle eigenschappen van een auto. Design is een minder sterk punt, net als interieurruimte, kosten en ook als het gaat over de betrouwbaarheid kun je ook beter een ander merk als benchmark nemen (Lexus, Toyota bijvoorbeeld).
De reden dat Tesla bij de beschrijving hun toekomstig product de 5 serie noemt is omdat iedereen de auto kent (wereldwijd) en omdat het een achterwielaandrijver is met een redelijk sportief weggedrag. Dat zal vrijwel zeker ook moeten gaan gelden voor de Tesla Sedan.
200/300miles is wel wat weinig als je veel rijdt, maar voor de gemiddelde bestuurder zal het niet zo vaak problemen opleveren. Vraag me wel af hoe je dan met de lange afstanden moet omgaan…. een andere auto van hetzelfde formaat (of groter) naast een middenklasser op stroom? Lijkt me een dure hobby worden. Voor steden als HongKong, Singapore etc maar ook voor LA of NY zou zoiets best kunnen werken, maar ik denk dat Tesla zich een beetje gaat vertillen aan deze missie.
Riel zegt
Idd, wat een gebmw :)
Overgewaardeerd, en alleen door zijn prijs en image tot de topklasse behorend :)
Rijd zelf een Safrane uit 1997 en ik kan me geen BMW uit dat jaar voorstellen wat in prijs/kwaliteit en zeker in comfort aan mijn saf kan tippen ! Goed he, van zo’n franse bak! Nu 330.000 verder en de 2.5 5-pitter (oersterke volvomotor) draait nog levendig mee.
Maar, ik wil ook zo’n tesla!