Het gerucht circuleerde al langer maar wordt versterkt omdat Porsche zeer recentelijk haar aandeel in Volkswagen van 21% tot een dikke 27% heeft uitgebouwd met het streven om uiteindelijk op een belang van 29,9% uit te komen. Nou was Porsche altijd al dikke vriendjes met Volkswagen, maar een totale overname zit er niet in volgens Porsche. De reden om net onder de 30% te blijven heeft met de Duitse wetgeving te maken. Nu.nl en vele andere bronnen berichten al over dit gerucht, en gezien de tsunami aan tips hebben we moeten vaststellen dat het gegeven van een overname van Volkswagen door Porsche erg leeft.
We hebben dan ook de hand weten te leggen op het nieuwe VW logo zoals dat door het reclamebureau van Porsche wordt voorgesteld zodat iedereen vast kan wennen aan het idee.
Maar zo erg wennen zal het waarschijnlijk niet zijn gezien de historisch hechte samenwerking tussen Porsche en VW waarvan de Touareg/Cayenne de meest in het oog springende is de laatste jaren. Maar ook voor wat betreft de techniek hebben ze altijd veel gezamenlijk ontwikkeld.
Enfin, het is een gerucht dus we zullen moeten afwachten wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. Tenzij iemand van jullie inside-information heeft, dan horen we dat natuurlijk graag in de comments. Beursgevoelige info a.u.b. eerst mailen naar ons zodat we daar op kunnen handelen.
Met dank aan iedereen voor de tips!
stiggie zegt
ze zijn dan nu baas van volkswagen maar eigelijk hebben ze volkswagen ook gemaakt
911 zegt
haha!! porsche die VW overneemt geniaal. :)
maar dat logo is niet echt goed :( . Heb je net een nieuwe Porsche gekocht kijk je naar het stuurwiel en zie je daar…….. Neej een VW logo NEE!! :(
Stan zegt
Het is waar, heb het toevallig een uur geleden op de Duitse tv gezien.
Greg zegt
VW heeft zichzelf gemaakt…
sacha zegt
@Stan: Wat is waar, het gerucht of het feit?
autoliefhebber zegt
Waar haalt Porsche het geld vandaan om zo’n miljardenbedrijf over te nemen?
Deon zegt
Niet om nou te mierenneuken…
maar officieel is het “Enfin” of “Afijn”, niet “Anfin” :P
(eerste woord v.d. laatste alinea)
sacha zegt
@Deon: Bedankt voor het miere(n)neuken. Dit was geen Germanisme, maar een Franconisme…
@autoliefhebber: Door die auto’s van ze veel te duur te verkopen!
rick.vanquish.:P zegt
porsche heeft helemaal geen volkswagen gemaakt
dat heeft adolf hitler gedaan
Dennis zegt
@autoliefhebber: Je moet het ook niet zien als een totale overname. Doordat Porsche z’n aandeel in Volkswagen vergroot, vergroot daarmee ook de zeggenschap. Ultieme zeggenschap heb je natuurlijk bij 51 procent (een absolute meerderheid), maar ook wanneer je 29,9 procent van de aandelen van zo’n grote onderneming in handen hebt, heb je al een hele dikke vinger in de pap, temeer omdat het totale aandelenpakket heel versnipperd in verschillende handen is. Neemt niet weg dat het enorm veel geld kost om je aandeel in Volkswagen te vergroten van 21 naar 29,9 procent.
Greg zegt
Wat ik vandaag op RTL-Z hoorde was dat Porsche haar belang in VW om strategische redenen vergroot, maar doelbewust onder de 30% blijft. Als het belang namelijk meer dan 30% is ben je volgens de regelgeving in Duitsland verplicht om een bod te doen op het bedrijf. Dit wil Porsche voorkomen. Er is dus geen sprake van overname, maar gewoon en toegenomen belang in VAG door Porsche.
mvagusta zegt
Hahaha……
Ik weet het! Porsche is gewoon bang dat Audi te goed word! Nu dat de Audi R8 is uitgekomen! Nu kunnen ze voorkomen dat er betere sportwagens uit gaan komen! :)
En over het geld! Porsche houdt heel erg veel geld in hun zak door elke keer opnieuw een nieuw model te evalueren in plaats van compleet vernieuwen! En daarbij is de Cayenne natuurlijk ook een enorm succes wat ze niet verwacht hadden! En als je dan bedenkt dat de prijsstelling word gebaseerd op verwachte verkoop, kan je zeggen dat die daar dus best wel wat winst op zit!
donkere ramen liefhebber zegt
ik hoop dat volkswagen gewoon zn eige logo blijft houden
rick.vanquish.:P zegt
ik vind hem zo wel mooi dat logo
JPM zegt
De beurskoers van Volkswagen Group is de laatste 13 jaar rond hetzelfde niveau gebleven terwijl die van Porsche sinds 1993 zich verveertigvoudigd heeft.
rick.vanquish.:P zegt
volkswagen ging bijna falliet
sacha zegt
@Dennis: Volgens de duitse wet heb je maximaal 20% stemrecht ongeacht welk aandeel… Staat in dat NU.nl artikeltje, dus moet het waar zijn.
Stan zegt
@ Sacha: Het klopt dat Porsche een meerderheidsbelang heeft in VW en het dus in feite meer voor het zeggen hebben. Dat logo is natuurlijk onzin.
sacha zegt
@Stan: Ze hebben een minderheidsbelang (met 20% stemrecht), maar ze zijn wel de grootste aandeelhouder. Maar voor het zeggen hebben ze het zeker niet (wel een hele hele dikke vinger in de pap natuurlijk).
Dat logo is idd onzin (eigen Photoshopje), maar dat leek me wel duidelijk dat dat een grapje was.
touaregv6tdi.driver zegt
@mvagusta
je praat poep,
en “greg” heeft gelijk zo zit het.
JANUS zegt
Mannen ik ga hier maar eens even te biecht.
Ik ben niet zo vreselijk sterk in mijn feitjes (sommigen zullen het schande vinden maar ach) en ik ben hier pas sinds een paar maandjes vaste gast.
Al iemand mij tot nu toe had gevraagd “Van wie is Porsche” had ik gezegd “Van VAG natuurlijk”
Vertel, hoe ver loop ik achter ! Is Porsche een op zichzelf staand bedrijf ?
Stan zegt
@ Sacha: Ja dat was me duidelijk, maar blijkbaar niet iedereen, vandaar. Voor de rest heb je ook gelijk.
rick.vanquish.:P zegt
adolf hitler heeft volkswagen op de markt gezet
Greg zegt
@Janus… Porsche is een aparte juridische entiteit en staat dus los van de Volkswagen AG.
In werkelijkheid lopen de belangen door elkaar heen. Vokswagen AG heeft aandelen Porsche, Porsche heeft aandelen VAG. Zo zijn in de praktijk de bedrijven onlosmakelijk met elkaar verbonden. (ook de technische samenwerking tussen Porsche en VAG vergroot verder de wederzijdse belagen)
pieter autofreak zegt
geen woorden…:/
mvagusta zegt
@touaregv6tdi.driver..
Voor een Touareg rijder praat je nogal platvloers en ordinair! Maar als je kritiek geeft op mijn reactie geef dan ook een weerwoord!
Over de Audi R8 is natuurlijk gewoon als humor bedoeld(al zal het me niet verbazen als er wel zoiets achter zit!- ook naar Lambo gericht?) Maar van de Cayenne is dat natuurlijk wel absoluut waar! Buiten de autoafdeling van Porsche heeft Porsche ook nog een hele ontwerpfabriek voor andere producenten! Denk daarbij aan de Siemens producten. Daarmee word ook veel geld gewonnen!
Greg heeft inderdaad compleet gelijk! Alles wat hier gezegd word was eigenlijk al bekend want dat werd gister al gezegd door een Autoblog bezoeker bij een andere topic!
jc zegt
(Ferdinand) Porsche heeft VW opgericht en daarna heeft de zoon zich alleen nog bezig gehouden met het bouwen van sportwagens Porsche dus…
(Ferdinand) Porsche heeft de kever ontwikkelt voor Hitler en Hitler is dus niet de baas van VW of stichter!
Wodkaspa zegt
@rick.vanquish.:P
Maar wie heeft destijds in opdracht van Adolf Hitler die eerste “auto voor het volk” -de kever dus- ontworpen?? Juist ja….. Ferdinand Porsche.
rick.vanquish.:P zegt
hij heeft wel gezegt hij moet op de markt dus ja.
Greg zegt
Vanaf wanneer is VW eigenlijk een klasse duurder geworden?
Het merk lijkt me nu niet echt meer voor het normale volk als je naar de prijsstelling kijkt. Het normale volk schrikt zich een hoedje als het even in een dealerschip van VW stapt om een leuke Golf te scoren.
mvagusta zegt
Adolf Hitler heeft het inderdaad Volkswagen op de markt gezegd! Is dat erg?
Hij was absoluut geen goede man en heeft heel veel verkeerds gedaan, maar vergeet niet dat hij ervoor heeft gezorgd dat auto’s bereikbaar zijn voor de modale mens! Dat hij de Autobahn heeft gelegd! En zo nog veel meer positieve ontwikkelingen voor de mobiliteit van de mens!
Begrijp me wel goed dat ik GEEN Adolf aanhanger ben hoor! Want dat is absoluut niet zo!, maar slappe opmerkingen over VW : adolf heeft vw neergezet!…. Tjaa daar kan ik niet tegen! En dat terwijl ik ook absoluut nooit een Volkswagen zal willen rijden!
Denkt trouwens echt niemand van jullie dat Porsche niet meer zeggenschap in VAG wil omdat ze dan ook bij Lamborghini kunnen spieken! Volgens mij heeft Porsche echt wel te lijden onder Lamboghini nu het daar zo succesvol mee gaat?!
mvagusta zegt
Greg…
Ze zijn elke keer bij een nieuw model duurder geworden, maar ik denk dat vooral toen de Golf 4 op de markt kwam en ze meer richting Audi wilden gaan de prijs omhoog gedrukt is!
En je hebt natuurlijk ook de Euro! Daardoor is alles duurder geworden! ;)
Raging Whabbit zegt
Ferdinand Porsche de ontwerper van de volkswagen kever en de porsche 356 (De eerste porsche die de markt in ging) heeft er denk ik grotendeels gezorgd voor de nauwe samenwerking tussen de 2 groepen. Ferdinand overleed na het eerste prototype en zijn zoon heeft zijn werk voortgezet.
JR zegt
@ mvagusta: ik kan me niet voor stellen dat Porsche daar echt last van heeft. Van die Lambo’s bedoel ik dan. Porsche is vanaf 1993 eigenlijk met één grote stijgende lijn bezig en dipjes hebben zich nog niet voorgedaan… en dat zit er ook niet echt aan te komen. Het is in jaren niet zo goed geweest bij Porsche als nu. Net weer een model erbij (Cayman) en de Panamera zit er ook alweer aan te komen..
Laat die jongens van Porsche maar schuiven.. dat komt wel goed!
Greg zegt
Porsche heeft denk ik strategisch geen belang bij het inlijven van VAG. Je haalt daarmee een hoop problemen naar binnen.
Herstructureringen binnen Volkswagen, Seat dat de afgrond in gaat met de huidige design strategie.. Blijf dan maar gewoon mooie sportauto’s bouwen en verkopen en verdien daar lekker miljarden mee…
kabeljauw zegt
In Duitsland wordt druk gespeculeerd over de definitieve machtsgreep van Porsche bij Volkswagen. In januari vraagt Porsche aan zijn aandeelhouders toestemming voor een extra emissie die het bedrijf een slordige 8 miljard euro moet opleveren. Dit bedrag is voldoende voor een volledige overname. Porsche ontkent dat het daarop uit is: ‘Er bestaan geen plannen om het aandelenbezit boven de grens van 30 procent uit te laten stijgen’, zo laat men vanuit Stuttgart weten. Bij het passeren van die grens is Porsche verplicht alle andere aandeelhouders een overname bod te doen.
Analisten rekenen er echter op dat Porsche deze optie tenminste open wil houden. Inmiddels heeft de Amerikaanse investeerder Brandes zijn aandeel in Volkswagen sterk ingekrompen. De op twee na grootste aandeelhouder van Volkswagen uitte de laatste dagen stevige kritiek op de beslissing om topman Pischetsrieder te ontslaan na druk van Ferdinand Piëch, de kleinzoon van de oprichter van Porsche. Pischetsrieder is inmiddels vervangen door zijn eigen vertrouweling Martin Winterkorn.
Een groep investeerders rond Piëch zou inmiddels ook Volkswagen aandelen aan het vergaren zijn. Zelf heeft de voormalige baas van Volkswagen 13 % van de Porsche aandelen in handen. Met de aandelen van zijn familie meegerekend, komt het belang boven de 50 % uit. Hiermee heeft de autotycoon indirect in feite al de volledige controle over Volkswagen.
mvagusta zegt
JR…
Nieuwe modellen zullen er geen last van hebben, maar een 911 turbo was vroeger voor iedereen(op mij na) bijna wel de droomauto! Nu hoor ik veel meer geluiden naar Lamborghini! Dat zet mij wel aan het denken! Ze breiden niet voor niks uit!
Greg zegt
Blijf t zeggen.. VW inlijven kan problemen veroorzaken voor Porsche.
VW produceert nog steeds niet behoorlijk efficient. Herstructurering is nog niet afgerond. Skoda is een te kleine speler in autoland om superveel geld mee te verdienen. Skoda heeft in West Europa nog steeds de naam tegen en de auto’s zijn qua design alles behalve aansprekend voor een groot koperspubliek. (zie ook de nieuwe roomster) Over Seat kunnen we kort zijn: groot drama en VW weet zelfs niet meer wat ze met Seat aan moeten.
Don’t do it Porsche… laat VAG met rust :-)
Rick dos zegt
Mensen dit is al oud nieuws……zie hier als je het fijne er van wilt weten….
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aN.59.qn_o_M
Jeez niemand hier die de aandelenmarkt in de gaten houdt?! :P
VW en Porsche zijn al zolang aan elkaar verwant. Ik weet nog dat ik in mijn VW golf III VR6 een Porsche accu had liggen. En als je onderdelen koopt staat het logo van Porsche op de verpakking.
Dit kan alleen maar goed nieuws voor VAG zijn. Wellicht dat ze eens eindelijk daar gaan nadenken……
Stan zegt
Ik denk dat Porsche dit doet om te voorkomen dat als het slechter gaat met VW dat ze de winst van Porsche gebruiken om het bedrijf te redden.
Greg zegt
@Stan
Dus eigenlijk is t juist een verkapte manier van VW op afstand houden :-)
Zeggenschap in VW krijgen, zodat kan worden voorkomen dat VW haar aandeel in Porsche vergroot wanneer ze dat willen? Best wel intelligent bedacht als dat erachter zou zitten..
Rick dos zegt
@Stan
Nouououououou dat lijkt mij niet! Dit is niet alleen heel onlogisch maar wettelijk ook niet uitvoerbaar. Aangezien ze geen eigenaar van Porsche zijn.
Greg zegt
@ Rick Dos
Ik denk wel dat er iets nasty’s aan de hand is met die hele VAG-groep. Hoog management dat opstapt, maar wel prive aandelen VAG in portefeuille houdt.. T zou mij niet verbazen als Porsche idd een groter belang in VAG wil om hun eigen bedrijf veilig te stellen. Dus als ze controle over VAG hebben kan VAG niet zonder dat zij dat willen meer aandelen Porsche in handen krijgen en daarmee Porsche meesleuren in de shit.
JR zegt
@ mvagusta: ik snap wat je bedoelt. De 911 in het algemeen is ook mijn droomauto. Soon to be echte auto :) Maar als je naar de verkoopcijfers kijkt zul je zien dat ze er niet minder verkopen, maar dat andere merken gewoon meer zijn gaan verkopen. Imho.
w0o0dy zegt
met 8 miljard een volledige overname betalen? Lijkt me niet dat VW zo weinig waard is…. Pas als er meer dan 50% van de aandelen in handen zijn heb je het echt voor het zeggen. Ik denk dat Porsche vooral een vinger in de pap wil en het stabiliseren van de winst kan ook een reden zijn. Als het dan minder gaat met Porsche kunnen ze door VAG toch winst maken, als het goed gaat met VAG dan verdient Porsche meer dan ze nu “met die paar auto’s die ze nu verkopen” kunnen binnenhalen.
Rick dos zegt
@Greg
Dat er iets verkeerds zit bij de VAG groep daar hoef je mij niet van te overtuigen. :)
Ik ben er niet zo van overtuigd dat VW nog een aandeel in Porsche heeft, want volgens mij heeft Porsche zijn aandelen van VAG in de jaren 90 teruggekocht. Ben ik niet helemaal zeker van, kan ook niet vinden dat VW een aandeel in Porsche heeft.
Dus als iemand die info zou hebben heel graag!
VW is niet bij machten om Porsche over te kopen. Een aandeel van Porsche doet nu op de DAX-index rond 950 euro. Wil je Porsche tegenwoordig overnemen dan moet je financieel heeeeeellll erg goed in je schoenen staan. En dat is niet zo bij VAG. Daarbij zou VAG Porsche willen overnemen, dan zouden ze goedkeuring van de aandeelhouders moeten krijgen en raad eens wie er een aanzienelijke stake in VW heeft……
Greg zegt
@Rick Dos
VW heeft in zo’n beetje elk autoconcern dat er bestaat een belang genomen. Zelfs in Scania vrachtwagens heeft VW een behoorlijk belang.
En het is een mega groot concern.. 2 jaren terug hadden ze een omzet van rond de 90 miljard euro. Als ze hun zinnen op Porsche zouden zetten kunnen ze Porsche ook met hun huidige beurskoers overnemen. Hooguit nog een aandelen emissie erbij, maar Porsche is niet te duur voor VW. Zoals jij aangaf is Porsche zelf aandeelhouder in VW dus zouden ze dat nog kunnen laten afketsen. Echter, t lijkt wel goeie tijden, slechte tijden.. want Piech is met 51% weer de belangrijkste man bij Porsche en als hij voor een overname door VW is, kan niemand dat nog tegenhouden
Rick dos zegt
@Greg
Het feitje over Scania is ook alweer achterhaald want MAN doet een vijandelijk bod op Scania. zie hier
http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuws/id17070-MAN_doet_vijandelijk_bod_op_Scania.html
Kijk Greg omzet draaien is niet hetzelfde als winst of verlies draaien, want 2 tot 3 jaar geleden maakte VAG nog een verlies van een paar miljard. 90 miljard omzet klinkt veel (is veel) maar wat de investeerder wilt weten is wat de winst c.q. verlies is. En verliezen tasten de reserves aan en de reserves zijn niet groot genoeg om een overname van Porsche te rechtvaardigen.
aandelen emissies zou nog een dommere zet zijn, want dat zou de aandelen van VW alleen maar doen kelderen. Want het aanbod wordt groter dan de vraag uiteindelijk.
Vergeet trouwens ook niet dat Piech nog steeds president commisaris bij VW is. Hij heeft ook pietscrieder (kan zijn naam niet schrijven……..je weet wel dat mannetje met het baardje :) ) naar huis gestuurd…..
Greg zegt
@Rick
You’re right… en idd omzet is zeker niet gelijk aan winst.
Al moet ik wel zeggen dat aandelen emissies voor overnames op de korte termijn idd de koersen laten dalen, maar niet perse als dom moeten worden beschouwd. Als de aandeelhouders overtuigd raken van een strategisch goede zet (Porsche bezitten kan zo’n goede zet zijn) kunnen ze op korte termijn genoegen nemen met minder dividend en een lagere beurswaarde van hun aandeel. Daarna kan de koers weer stijgen als de verwachtingen worden waargemaakt
Rick dos zegt
@Greg
Heb je idd. gelijk in.
Maar (ja kom ik weer. Ik ben een zeikerd, ik weet het :) ) de aandeelhouder moet dan wel het nut zien van de overname. M.a.w. het moet een aanvulling op de bedrijfsvoering zijn. En dat zou in het VAG concern niet zo zijn. Ze hebben immers al Lamborghini en Bugatti. Hoor ik autoliefhebeers al roepen “maar dat kan je niet vergelijken!”. Begrijp ik maar een aandeelhouder kijkt daar toch heel anders tegenaan.
En met dit noem je ook alweer een punt op wat ik gewoon niet snap bij het VAG-concern. Ze hebben zoveel merken die bijna allemaal in hetzelfde vaarwater (of in ieder geval overlappingen met elkaar hebben) zitten. Ze doen aan hun eigen broodroof! WAAROM?! Kopen ze Lamnorghini maken ze de Gallardo wat doen ze dan? Maken ze een Audi R8! WAAROM?!
Binnen het VAG-concern delen vele merken vele onderdelen. Wiki maar eens voor de gein naar de bodemplatform A5 van VW en kijk dan eens hoeveel auto´s die bodemplatform delen….Economisch een simpele stelling hoe groter de order, hoe minder het kost. Nu besteld VW veel identieke onderdelen voor de de verschillende merken binnen de VAG-groep. Ze produceren per jaar rond de 2,6 milj. auto´s.
Hoe kan men dan nog verlies draaien?! En waarom in godsnaam moet ik meer voor een VW Passat (vorig model) betalen dan een Skoda Superb?! Die vrijwel identiek is!!!
autoliefhebber zegt
Porsche is in handen van de families Porsche en Piech. Piech is aangetrouwde familie. Op de beurs worden alleen aandelen zonder stemrecht verhandeld.
VW heeft voor zover ik weet geen aandelen Porsche.
Porsche maakt grote winsten en moet dat geld kwijt. Laatst kochten ze ook al een hotel.
Ferdinand Piech is zowel president-commissaris bij VW als grootaandeelhouder bij Porsche.
Het knellende punt is de ‘Volkswagenwet’, waardoor niemand meer dan 20% stemrecht kan hebben om vijandige overname te voorkomen. De EU eist dat de wet wordt ingetrokken vanwege verstoring van de vrije concurrentie. De kans is groot dat dat gebeurt en Porsche speculeert daar denk ik op.
De meeste aandelen VW zijn overigens in handen van Duitse deelstaten. Ontslag voor overtollige werknemers is dus erg moeilijk (want het is feitelijk een staatsbedrijf dat nooit veel winst heeft gemaakt door de hoge loonkosten).
Het gaat slecht met VW, vooral in Amerika en in China. Alleen Skoda en Bentley draaien echt goed.
Waarom zou Porsche VW over willen nemen?
1. gegarandeerde aanvoer van onderdelen (o.a. V6 Cayenne)
2. VW blijft Duits
3. gezamelijk gebruik bodemplaten en motoren (bv. zware diesels van Audi)
overname door Porsche maakt van VW feitelijk een familiebedrijf. Dat zou weleens heel gezond kunnen zijn want dan kan er eindelijk worden gesaneerd.
JANUS zegt
Kan iemand dit voor mij op MP3 formaat zetten.
Mijn ogen beginnen te branden van het lezen :-D
Rick dos zegt
@JANUS
Ja, tsjonge jonge! Je moet ook niet alles lezen!
Alleen mijn bijdrage natuurlijk! :P :)
Greg zegt
1 ding weet ik.. Porsche heeft plannen, want je gaat niet voor de lol een perscommunique geven waarin je zegt dat de kans niet uitgesloten is dat je op 29.9% van VW aandelen wil gaan zitten.
Ik weet niet wat er aan de hand is, maar er staat iets te gebeuren met VAG en Porsche. Ik heb geen VAG effecten in portefeuille maar voor degene die VW aandelen bezitten: neem wat put-opties voor de zekerheid want het rommelt in Wolfsburg.
Overigens@ Rick Dos
Ik rij zelf in een Golf IV en ben die hard VW van :-)… ik ben t wel vaak oneens met bepaalde keuzes die ze maken. Als VW fan zie ik bijvoorbeeld Seat liever vandaag dan morgen in de verkoop staan (terwijl jij Seat juist weer onderscheidend vindt :-) ) Maar dat ze intern concurren met merken en modellen dat ben ik absoluut met je eens.
Greg zegt
In de vorige post: die hard VW fan ipv VW van natuurlijk…
Lebastille zegt
Ik wist dat Porsche aandelen VW bezit, maar dat ze zo’n sterke onderlinge band hadden niet. Ik dacht dat deze niet verder ging dan de Touareg en Cayenne. Het lijkt me een beetje vreemd aangezien ik Porsche associeer met sportwagens en het VAG concern eigenlijk niet (ondanks dat ze Bentley, Lamborghini en Bugatti hebben). Vooral de onderlinge samenwerking tussen Lamborghini, Bugatti en Porsche zie ik totaal niet gebeuren aangezien ze andere markten hebben. Misschien dat de beide onderkanten van de Lamborghini en Porschemarkt hetzelfde bieden, maar ze hebben zulke andere imago’s. Ik vind het maar een vreemd iets dat Porsche zoveel aandelen in VW wil hebben…
Pieter zegt
porsche is volgens mij een oplichter
Mark zegt
Porsche en Volkswagen zijn 2 handen op 1 buik en dat is al sinds de oprichting van VW. De reden waarvoor Porsche zoveel interesse heeft in VW is omwille van het feit dat VW een belangrijke toeleverancier is van onderdelen en ontwikkelingspartner.
polderboer zegt
F. Porsche sr (eingelijk van Tsjechische afkomt) was ingenieur bij Mercedess. Daar werkte hij mee aan die legendarische sportwagens uit de jaren 30. Hilter heeft hem dan bevolen ‘een volkwagen’ te bouwen. Zo zijn kever en VW ontstaan. Porsche heeft ook veel van de Duitse panzers mee ontworpen. F. Porsche jr. heeft zich dan op sportwagens gestort.
sacha zegt
@polderboer: Dit karretje is door Porsche voor Mercedes ontwikkeld:
Uit: http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/06/fotoverslag-californie
joep zegt
@mvagusta: quote: “Adolf Hitler heeft het inderdaad Volkswagen op de markt gezegd! Is dat erg?
Hij was absoluut geen goede man en heeft heel veel verkeerds gedaan, maar vergeet niet dat hij ervoor heeft gezorgd dat auto’s bereikbaar zijn voor de modale mens!”
Dit is niet helemaal waar. Er is geen enkele kever afgeleverd aan een duitse burger voor het einde van WO2 (en dus ook voor het einde van hitler). Tijdens de oorlog is de kever alleen maaar voor militaire doeleinden gebruikt.
autoliefhebber zegt
Joep schrijft: “Hij was absoluut geen goede man en heeft heel veel verkeerds gedaan, maar vergeet niet dat hij ervoor heeft gezorgd dat auto’s bereikbaar zijn voor de modale mens!”
Dat is helemaal niet waar.
Henry Ford heeft ervoor gezorgd dat auto’s voor iedereen bereikbaar werden en daarna André Citroen, William Morris en later ook Renault en Opel.
Voor de oorlog werd inderdaad geen enkele Kever afgeleverd aan particulieren. Na de oorlog gaven de Engelsen de fabriek terug aan Duitsland want ‘die tobbe-auto zou toch niemand kopen’.
Wat wezenlijk is is dat alles wat Hitler zogenaamd ‘goed’ heeft gedaan (bv. treinen op tijd laten rijden en autobahnen aanleggen) in dienst stond van zijn verderflijke politiek.
Autobahnen om militair materieel snel te kunnen verplaatsen. Treinen om Joden naar vernietigingskampen te brengen.
Hitler heeft helemaal niets goed gedaan, sterker nog de meeste conflicten van deze tijd komen voort uit de nasleep van de Tweede wereldoorlog. In die zin heeft hij dan alsnog een duizendjarig rijk gesticht, maar dat is cynisch.
Maar goed dit is een autoblog, dus ik hou op.
joep zegt
@autoliefhebber. Ik ben het helemaal met je eens dat Hitler een puur verderfelijk verschijnsel. Maar, zonder zijn politieke ideologie of standpunten ook maar enigzins te verdedigen die vind ik uiteraard ook te walgelijk voor woorden, hij is denk ik wel op een gebied erg belangrijk geweest, en dat is de stop van het communisme na WOII. Mede door hem is Duitsland destijds geen comm. staat geworden. Maar omdat nou goed te noemen, het is wel tegen een ontzettend hoge prijs gebleken.
joep zegt
hmm heb er in de haast van het posten een beetje een zooitje van gemaakt, sorry
Rick dos zegt
@joep
Uhm…misschien heb ik ff wat gemist……maar uhm kwam dit niet door de gealieerden?!
joep zegt
@rick dos, na WOII idd, ik heb het over de periode na de eerste wereldoorlog.
Porsche Fan zegt
en trouwens door porsche is volkswagen gaan bestaan
en komt ook wel door hitler maar porsche heeft de aller eerste vw bedacht he