Karla Peijs wil strengere eisen gaan stellen aan de roetmeting van voertuigen. Al jaren wordt er gemeten door vaste K-waarden toe te passen, maar Peijs wil dat gerichter gekeken wordt naar de typespecifieke K-waarden van iedere auto. Nu is het nog zo dat nieuwe diesels op hun slofjes door de keuring komen, terwijl ze feitelijk ze ver beneden hun eigen norm presteren.
Hiervoor moet het voertuigreglement worden aangepast. De RDW heeft inmiddels de opdracht gekregen om te onderzoeken wat hier in de praktijk allemaal bij komt kijken. De RDW zal in december met een advies komen en als het allemaal redelijk uitvoerbaar blijkt, kunnen de nieuwe regels medio 2007 worden ingevoerd. Boudewijn Hamel van de Bovag aftersalesdienst meent dat deze maatregel wel eens fataal kan zijn voor veel diesels. 10 tot 20 procent afkeuringen lijkt hem niet ondenkbaar.
Een prima maatregel als je het mij vraagt. Lage uitstoot is voor veel automerken een gericht verkoopargument. Wanneer je de lat voor jezelf lekker hoog legt en claimt in tegenstelling tot andere merken weinig uit te stoten, dan moet je dat maar (blijven) waarmaken ook (bron: automotive-online.nl).
Rick dos zegt
Of is dit gewoon een poging van de overheid om hun beleid ten opzichte van de diesel te rechtvaardigen?!
sacha zegt
K-waarde… Staat K voor kanker?
Rick zegt
Ik vind dit wederom een goed idee van Peijs, jammer dan dat er 10 tot 20 procent afgekeurd wordt want zeg nou zelf, af en toe zie je diesels waarvan je denkt dit kan echt niet!
Toch vind ik wel dat de normen op Europees niveau ingevoerd moeten worden, want wij als klein landje alleen maken het verschil absoluut niet…
Dennis zegt
@sacha: Ja, dat denk ik wel… (of koolstof, maar dat denk ik niet)
Ralph zegt
Prima standpunt Dennis, mag ik je adres om de factuur van mijn nieuwe roetfilter volgend jaar te forwarden?
Hilgert zegt
Ik denk dat vooral onze duitse vrienden dit niet zo leuk vinden. Die wisten vaak meer te verkopen op prestatie (180pk TDi) terwijl de franse merken juist op milieu vriendelijkheid probeerden te schoren (HDi met FAP filters). Juist door die FAP filters kan het vermogen niet zo hoog zijn.
jeroen zegt
De K-waarde is een maatstaf voor het aantal roetdeeltjes in de uitlaatgassen van diesels. De huidige maatstaf werkt inderdaad niet gunstig voor het milieu. Diesels die erg oud zijn, en dus veel vervuilen, kunnen nu nog redelijk lang door blijven rijden. Als je de regels strenger maakt, vallen deze auto’s dus af. In mijn ogen is dit inderdaad een goed idee. Dat gare, oude, rokende dieseltje vervuilt meer dan 20 moderne auto’s samen.
Echter, dit is ook meteen de kern van het probleem. Je kan natuurlijk niet van de een op de andere dag zeggen: “Alle diesels van voor 1975 mogen de weg niet meer op, vanaf morgen”. Dan heeft het circus, (noem maar een zijstraat) toch een probleem.
Lebastille zegt
@ Jeroen, ik denk dat ze een nieuwe maatstaf om een andere reden in willen voeren. Als ik het goed het begrepen gaat het voornamelijk om de grootte van de roetdeeltjes en/of het gewicht. Sinds de strengere regels hebben de autofabrikanten de uitstoot van roetdeeltjes niet verminderd, maar hebben ze er alleen voor gezorgd dat de deeltjes kleiner zijn. Het ironische is nu juist dat kleinere deeltje veel gevaarlijker zijn voor je longen dan de grotere, dus ze er niet veel schoner op zijn geworden. Waarschijnlijk gaan ze nu dus de mate van filtering opleggen en verhogen. Hopelijk wordt de lucht daar weer een stuk schoner van. Een goede maatregel
ico zegt
Oude diesels; Ik heb voor mijn Outdoorbedrijf drie MB diesels rijden(1985, 1989 en 1995: robuuste bakken, tadelose motor, allemaal dezelfde onderdelen , hoge eindwaarde en dus een lage kilometerprijs, maar wel erg vervuilend.
Het beste zou zijn er een partikelfilter op te bouwen voor maar liefts € 600,= per stuk. Was het de helft, zou ik er over denken. Erg veel geld voor een kleine onderneming.
Er wordt veel gesubsidieerd, hier ligt ook een kans.
Ico
Twente.
david zegt
Peijs wil dit, peijs wil dat!!! Och als ze nu is al het geld dat ze stelen van de bevolking met onbemande camera’s enzo, nu is zouden besteden aan subisidies van zo’n filters? En niet aan andere nutteloze “projecten”? Ideetje?
luwek zegt
ze moeten eens stoppen met zeiken tegen autos
Gideon Buurma zegt
is idd onlogisch, ik rij voor de kilometers een Ax Diesel, loopt 1 op 25, hij rookt echt wel, maar niet overmatig, en hij komt netjes elk jaar de keuring door. (245.000km) waarschijnlijk op het moment dat deze nieuwe regeltjes ingevoerd worden is het einde verhaal voor mijn trouwe ax:-( Niet mee eens dus!
Rednas zegt
nou das lekker hoor mevr Peijs,erg bedankt met het leegzuigen van diesel rijders,stel nou gvd gewoon (europees) roetfilters verplicht voor nwe auto’s.
En geef wat meer subsidie voor filter inbouwvan bestaande auto’s en doe de wegenbelasting maar eens op een normaal niveau!!
Zo dat moest ik ff kwijt!
patrick zegt
dan gaan we allemaal maar weer benzine bakken rijden die in tegenstelling tot de diesel veel meer co2 uitstoten. de co2 zogrt weer voor de opwarming van de aarde dus weer lekkere warme zomers en winters.
ook zouden ze eindelijk eens kunnen gaan denken over bio diesel of andere bio brandstoffen die veel minder roet veroorzaken in plaats van het verbieden om op sla olie te gaan rijden.
Martin Esser zegt
Roet uitstoot en de K-waarden die gemeten worden zijn natuurlijk snel achterhaald. Er is echter een goedkope en effectieve oplossing om de K-waarden van alle diesels OMLAAG te brengen.
Als directeur van CYCLONE-TECH heb ik de CYCLONE in mijn VW SHARAN TDI zitten. De K-waarde die onlangs is gemeten is 0,3. Ik zou 3,0 mogen hebben. Een enorme verbetering dus. Door het plaatsen van de Cyclone ontstaat er een betere verbranding, waardoor er veel minder roet ontstaat. EEN GOEDKOPE OPLOSSING VOOR ALLE DIESELS!! (ook voor benzine en gas!!) Kijk ook op http://www.cyclonenederland.nl
of neem contact op met CYCLONE-TECH 06-16145433 of [email protected]