Vorige week werd bekend dat Volkswagen zijn bestuursvoorzitter Bernd Pischetsrieder aan de kant heeft gezet. Hij mag zijn bureau met ingang van 1 januari volgend jaar ruimen voor Martin Winterkorn. Winterkorn, nu nog hoofd van de Audi-divisie, zal straks aan het roer staan van het Volkswagen concern. Hij heeft al plannen voor een grote schoonmaak die alle divisies zal treffen.
Volgens Der Spiegel, zal er een behoorlijke reorganisatie plaatsvinden, waarbij er vooral klappen zullen vallen in het top-management. Het managment van Audi, Bently, Bugatti en Lamborghini, moet veel meer worden gecombineerd om efficiënt te kunnen opereren. Hetzelfde geldt voor de volume merken Volkswagen, Seat en Skoda. Door de overhead te reduceren, moeten kosten worden bespaard. Daarbij wordt nu nog veel research dubbel uitgevoerd en dat is natuurlijk zonde.
Nu maar hopen dat de merken zich nog wel voldoende blijven onderscheiden. Alhoewel, een Veyron motor in je Passat is ook geen straf.
Met dank aan Michiel voor de tip.
tom zegt
of gewoon een meer betaalbare, lichtere versie van de veyron
700 000€ voor 700 pk of zo :p
vØlvØ frǽk zegt
misschien wordt Volkswagen dan weer dat wat het vroeger was
namelijk VOLKSwagen
want nu is Volkswagen toch wel redelijk duur en vervullen de Koreaanen meer de functie van het vroegere volkswagen, alleen zijn dat geen echte symbolen zoals een kever vroeger bijvoorbeeld was.
Rick dos zegt
Dit roep ik nou al jaren! Hopelijk gaat Audi zich eindelijk eens echt profileren zonder dat je meteen aan VW denkt!
sacha zegt
Dag Bugatti, dag Phaeton.
mark zegt
Ik denk dat deze nieuwe topman zeker nieuwe uitdagingen wil aangaan en nog meer wil zien dan Phaeton alleen, één die zeker niet moet onderdoen aan zijn concurenten.
één die bescheiden, krachtig, luxe, klasse, etc… is.
kortom, hij zal het leven van het sterrenmerk enorm zuur maken denk ik.
autoliefhebber zegt
Winterkorn is een ingenieur en heeft meegewerkt aan de Pheaton. Zal hem dus niet zomaar overboord gooien.
Andere reden is dat VW duurdere modellen moet verkopen om nog winst te maken met die torenhoge loonkosten van ze.
marc zegt
Spiegel zegt duidelijk dat Vorst ongeveer 30 % van zijn productie naar Duitsland zal zien verdwijnen en er geen zeker vervanging voorzien wordt.
Dat wordt bidden en beven in Vorst.
Zonder enige twijfel reden voor de vakbond om te gaan staken en het hele boeltje te verklooien.
David zegt
Ben bang dat het niet meer goed komt met het concern. Pijnlijk dat Winterkorn heeft meegewerkt aan de Phaeton. Ieder normaal denkend mens/kind wist dat het geen succes kon worden. En een persoon die dacht dat het wel een succes zou worden heeft nu de leiding over het hele concern…..
autoliefhebber zegt
Volkswagen is voor een groot deel in handen van deelstaten en andere overheden. Daarom zijn de loonkosten altijd hoog geweest en kon er niemand ontslagen worden.
Dus privatiseren die boel en het mes erin, anders gaat VW ten onder in de concurrentiestrijd met China. Zelfs het in Brazilie geproduceerde model Fox wordt met verlies verkocht.
VW moet dus wel duurdere auto’s gaan maken. De Touran is wel een succes en er schijnt een model tussen de Passat en de Pheaton in te komen.
heidekonijn zegt
@marc
Misschien kunnen ze nog eens gaan staken.
Niet dat ik iemand zijn rechten wil ontzeggen, maar moest Volvo Gent of Ford Genk stakingen organiseren aan de ratio waarop VW Vorst dit doet, waren ze al lang gesloten.
VW Die-hard zegt
Zoals Marc schreef op 14/11, geschiedde. Niet moeilijk als je over VW Vorst spreekt. De vakbonden hebben de achterban NIET kunnen beletten om te staken, omdat de mensen in onzekerheid leven en de vakbonden hen begrijpen. Klasse noem ik dat. Ook ik ben onzeker over mijn job, maar zolang ik niet weet welke maatregelen men in Duitsland genomen heeft, begin ik niet te staken, dat haalt toch niets uit. Waarom het kalf al verdrinken wanneer men nog niet weet of er wel een kalf is, en hoe groot of hoe klein dat zal zijn. Wacht liever af en kijk wat er beslist wordt. Dan is er zeker nog tijd genoeg om akties te ondernemen. Deze wilde staking zal zeker geen positief imago geven en bepaalde nieuwe bewindslieden misschien wel een reden geven om reeds genomen beslissingen bij te sturen.
EB16.4 zegt
Autobedrijven willen tegenwoordig zoveel mogelijk winst maken en zoveel mogelijk de kosten drukken. Door dergelijke dingen heb ik schrik dat er geen soortgelijke auto’s als de Veyron meer zullen komen. De investering zou het bedrijf namelijk teveel kosten en te weinig opbrengen.
hugo geeraerts zegt
heb mijn Phaeton nu 6 maanden met 43.000km op de teller….man man wat een wagen….zeker kopen…vergeet het VW insigne