De V10 van BMW is een succes. Afgelopen twee jaar zagen we dat al omdat de motor uit de M5 en de M6 de titel Engine Of The Year kreeg. Nu laat BMW weten dat de 5-liter V10 inmiddels 20.000 keer gebouwd is. En dat is een zeer nette prestatie voor een motor die alleen verkrijgbaar is in modellen als de M5 en M6…
De technische specificaties zijn waarschijnlijk bekend, maar ik noem ze toch nog even: tien cylinders, vijf liter, 507 pk, 520 Nm max koppel en max 8250 rpm. Dit alles maakt het mogelijk om binnen 5 seconden op de 100km/u te zitten.
En nog een stukje persbericht voor de technici:
For BMW M, the high-speed concept – more power from higher engine speeds – has traditionally been the preferred strategy. However, the V10 engine moves into an engine speed range which was previously regarded as out of the reach of serial production engines due to the enormous stress to the materials.
At 8,000 crankshaft rotations per minute, each of the ten pistons travels around 20 metres per second – almost as much as the pistons in a Formula 1 engine. But while long-term resilience is a relative factor in motor racing, an M engine has to last for the whole lifetime of the automobile – in every climate, in every road situation and with all driving styles.
The technical highlights of this engine, now celebrating an impressive landmark in its production lifetime, include a torsionally stiff bedplate construction, weight-optimised full slipper pistons, single-section cylinder heads made of aluminium and the so-called cross-flow cooling concept which ensures an even temperature throughout the cylinder head. This V10 M engine also has the variable camshaft control system double VANOS, port throttles as in motor racing and a system which – like a dry sump – always ensures a permanent oil supply to the engine even at high levels of transverse acceleration.
Finally, the engine management system for the V10 high-performance engine was developed by BMW M’s own engineers – an area in which BMW M occupies a leading position. The system’s modern 32-bit processors can process over 200 million individual operations per second: for each separate cylinder and firing cycle they calculate ignition timing, charge, injection quantity and timing.
Cuore sportivo zegt
wat ? lamborghini ?
Rossi zegt
Jammer dat de exclusiviteit eraf is….
Peugeot407coupe zegt
autoblogger, ff naar autoweek.nl geweest? tekst is bijna hetzelfde
DeNNi$ - JDL zegt
mmmmmmmmmmmmmmM power.
Het geluid van die motor alleen zegt al genoeg.
Rits zegt
@Rossi
Ja je ziet ze ook elke dag op de weg he
w0o0dy zegt
@Rits: ik zie er toch echt wel iedere week eentje rijden…..
JPM zegt
Ongelooflijk hoeveel dr al verkocht zijn. Als je eens uitrekent hoeveel omzet dat is… ongelooflijk. Van harte BMW!
Rolo zegt
goed werk :)
@ rossi
laat exclusiviteit maar aan Ferrari of Lamborghini over en laat BMW lekker hun brute (begrensde) wagens bouwen.
the real stig! zegt
@DeNNi$ – JDL groot gelijk!!!!!!!
Bishop zegt
@ autoblogger
waar heb je die foto van dat blok vandaan? Dat is echt een machtig mooie foto.
Greets, Bishop
M Freak zegt
M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M M lekker…….****///M5, ///M6*** volop M POWER!!!
-edit: tissue nodig?-
M Freak zegt
http://www.seriouswheels.com/pics-2005/2005-BMW-M5-Engine-Flywheel-1920×1440.jpg
dit is een mooiere foto..en zeg daar maar geen nee tegen maar JA
O.D. zegt
@ Bishop: hier heb je een grotere versie:
http://www.nnauto.cn/auto/carstory/2006/5_14_BMW_V10/BMW_M5_2005_082_5333422C.jpg
SimonMc zegt
@Bishop : google gebruiken doet wonderen ;-)
http://newbbs.auto.sohu.com/forum/attachments/day_060505/bmwm605_engine2_RCjGjMx4j63D.jpg
autoblogger zegt
@Peugeot407coupe: niet zo vloeken joh! dat noemen ze een persbericht.
@Bishop: BMW persdienst…
Pieter zegt
is dit de tekst van autoweek?
Dennis zegt
@autoblogger: Hebben ze alweer onze tekst gejat?
autoblogger zegt
@Pieter: NEE, je ziet toch wat er staat?
@Dennis: dat zal het zijn! Autoweek is de hele dag bezig om hier te F5’en, komen we een keertje wat later met een nieuwsbericht dan krijg je dit soort reacties…
L-M zegt
Ja die Mpower is gewoon machtig…
Als je er in zit maakt het je niet uit dat het exclusief is of niet …
Heb er met meegereden (M5 E60) en dat vond ik persoonlijk leuker dan de modena en maranello. En die zijn wel exclusief…
martijn zegt
mensen die klagen over exclusieve auto’s hebben er zelf gewoon geen… (meestal) zeg niet dat het zo is bij deze personen…!!!
Maarja, BMW maakt nu eenmaal gewoon simpelweg Dé Beste motoren… Sorry voor de BMW hatersss but a fact is a fact… en misschien dat de tijden nog wel zullen veranderen maar nu… NIET!! ;-)
BMW = Best!! Hulde!!
m5 zegt
is toch netjes 20.000 v10’s in 2 jaar
beste moter en het beste motor management systeem het kan niet op bij bmw M POWER
CSL zegt
Ik heb echt zo’n hekel aan dat exclusiviteit gedoe.
Waarom kan/mag nou niet iedereen in een Supercar rijden? Hij hoefd toch niet exclusief te zijn tenzij je graag wil laten zien hoeveel geld je op de bank hebt.
Het gaat erom hoe jij je in zo’n auto voelt, toch?
De huidige M5 en M6 zijn auto’s die je een ultieme gevoel geven en in vergelijking met de concurenten het meest waarde voor je geld hebben.
Ik vind heel erg knap van BMW dat ze zo’n prestatie hebben neergelegd waar niemand zelfs in de buurt komt.
V10? gallardo? 20.000?
De “exotische” auto makers zullen deze prestatie wel voelen en hopelijk iets van leren.
Rick dos zegt
Vreemd dat niemand nog PORNO! heeft geroepen…..
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit 1 van de machtigste, zo niet DE machtigste motoren is!
SimonMc zegt
@Martijn : BMW maakt wel goede motoren, maar laat honda bv een 5 liter V10 maken, en ze halen er nog 100 pk extra uit, en dat blok is dan 100 keer betrouwbaarder.
BMW maakt zéker geen betere blokken als honda bv, maar moet wel zeggen dat het knap is dat ze een 5 liter V10 kunnen maken die aan 8250 tr/min draait, zonder dat ie uiteen knalt.
Ach, wie weet hebben ze zoveel motoren gemaakt omdat 1/3 ervan al uit elkaar geknald is, en die moeten toch ook vervangen worden nietwaar?
Straks krijgen we nog een artikel : “BMW maakt 50.000ste SMG versnellingsbak”. Komt op het zelfde neer.
pvl zegt
@SimonMc
redelijk zielig man. Honda maakt geen 5 liter v10, ze hebben geen wagens om ze in te steken en een 5 liter v10 maken is net dat ietsje anders dan een 2 liter v6 maken…
Ik zou zeggen als andere merken denken het beter te kunnen dan zullen ze dat wel doen en hé ik heb hiervan nog geen enkele voorbeeld gezien, zeker niet van honda. Hoe zou dat toch komen???
Dit blijft een beuk van een moter!!! Nu maar uitkijken naar het volgende pareltje, 4 liter v8 voor de nieuwe M3. Audi is er na vele jaren als eerste in geslaagd met de rs4 een rivaal voor de M3 te produceren. Aan alle audi fans, geniet maar van het gevoel want lang zal het niet duren ;). Het laatste wat bmw’s M-divisie nu zal doen is naar de rs4 kijken. Zij houden zich alleen bezig met de huidige M3 te verbeteren. En reken maar dat dit hen zal lukken.
Valt het op? Ik ben een fan!!!
SimonMc zegt
@pvl : rustig rustig…
Honda heeft momenteel geen 5 liter V10, dat is waar, maar de geruchten gaan dat ze er wel een aan het ontwikkelen zijn voor de nieuwe NSX.
En daarbij, welke honda heeft er een 2 liter V6???De enige motor die ik ken van honda met 2 liter, is de VTEC, en dat is een 4-in lijn met 240 pk ( de honda S2000).
En andere merken doen hier niet aan mee, omdat dat blok van die M5 het geen 20 jaar zal uithouden, laat staan de versnellingsbak, er zijn al gevallen bekend die aan hun 3de versnellingsbak zitten, vind jij dat normaal misschien??
Ze noemen dat blok van de M5 niet voor niets “engine of the year”, omdat het maar 1 jaar meegaat.
Zo kun je ook zeggen ja maar in de formule 1 halen ze 800 pk uit een 2 liter, maar hoe lang gaat het maar mee?
Het is geen kunst om een V10 te maken die 507 pk heeft, de kunst is om een blok te maken dat het blijvend kan leveren, en zonder kapot te lopen.Zoals eerder gezegd, er zijn al 50 miljoen VTEC’s geproduceerd waarvan geen enkel geval bekend van een kapotte.
Denk je dat dat in BMW hun geval is?IN HUN DROMEN JA.
Rick zegt
@ Simon MC
Daar zit zeker wat in wat jij zegt, het klopt inderdaad dat hier duidelijk voor snelheid en pk’s IN PLAATS VAN betrouwbaarheid is gegaan bij bmw. Dat is toch wel jammer.
Piston zegt
luister eens naar dit hier
http://videos.streetfire.net/category/BMW/3/ecb2e0ff-be56-4868-9c3b-986c00d1ad50.htm
I love this engine!
Pieter zegt
duss er zijn er dan 20000 mm5 en m6 verkocht in 2 jaar tijd zo dat is veel
CSL zegt
@SimonMc
De prijs die Honda voor de 2liter blok vraagt is ontzettend veel.
Die mag welliswaar bij 8300tpm 240pk leveren maar om hem dagelijks als een sportauto te gebruiken heb je er geen ruk aan. Niet iedereen wil minimaal 7000tpm maken om vooruit te komen.
Ik heb toevalig in een S2000 gereden en ik moet zeggen dat ik hem echt op zijn staart moest trappen om lekker vooruit te komen.
In tegenstelling tot de BMW’s, je kijkt naar de gaspedaal en je bent al weg.
Je kan nu een 3.0LZ4 cabrio kopen met (265)272pk. Je betaalt er iets meer voor maar je krijgt er ook veel meer voor terug. En als ik moet kijken hoeveel zo’n S2000 aan benzine moet verbranden om zo’n prestatie te bereiken heb ik veel liever bijvoorbeeld de Z4 die sneller zuiniger en meer waar voor m’n geld is.
En je Opmerking over de M5 blok slaat ook hellemaal nergens op.
We hebben een M5 en zelfs aangepast, maar hebben nog nooit een probleem mee gehad. ER zijn ook mensen in de familie die een M3, M3 CSL, E39M5, E36 M3, E60 M5 hebben maar nog nooit enkele probleem mee gehad. Tenzij je een echte mogool bent en je auto nooit onderhoud natuurlijk.
En trouwens die S2000 waar ik in gereden had (60.000km)Heeft nu een Tik in zijn motor en dat was volgens de Dealer de zogenaamde “Vtec Tik”. Je kon er nog mee rijden maar uiteindelijk is hij terug gegaan voor een Koprevisie. Omdat de nokkenassen tegen een klepsensor aankwamen ofzoiets.
pvl zegt
@ rick en simon mc
Dus jullie weten dat zomaar? Ik veronderstel dat jullie professioneel met motoren bezig zijn??? Als je zo iets verkondigd kom dan eerst met bewijzen af jongens. Je kan net hetzelfde beweren van eender welke ander moter.
Als ik julle moet geloven is de jury van de”engine of the year” awards echt achterlijk om al twee maal op rij aan deze moter prijzen te bedelen? Raar!
Trouwens er mag vermeld worden dat zware turbos die andere merken gebruiken om veel peekaas op te wekken zeker niet beter zijn. Zulke turbos staan nu eenmaal niet bekend om hun lage levensduur.
En verklaar dan nog eens waarom honda wel hoogtoerige motoren zou kunnen bouwen en bmw niet. Kijken we nog eens naar de toch wel gerenomeerde “engine of the year” awards dan zien we dat bmw altijd beduidend meer in de prijzen valt dan honda. Wie maakt dan de beste motoren?
BMW Freak zegt
@ Simon Mc: Die versnellingsbakken dat komt omdat die gasten gewoon bij elk stoplicht de launch control gebruiken. Dat is niet goed, en daar is hij ook niet voor gebouwd. Je kunt niet bij elke start direct weer de LC gebruiken.
@pvl: ik ben het helemaal met je eens. Het blijkt toch maar weer eens hoe goed BMW bezig is met z’n motoren en (hier niet vermeld) de aandrijving. Ik vind het knap van de Duitsers dat ze zoveel pk’s uit een motor halen zonder turbo, waar je bij Honda absoluut niet van kunt spreken. Een 4 in lijn en een V10 zijn absoluut niet te vergelijken.
Goed werk jongens van BMW
Rick zegt
Als ik dat zo lees en er staat dat sommige bmw’s al toe zijn aan hun derde koppeling dan veronderstel ik toch wel dat het met de levensduur niet helemaal goed zit, en terecht!
Natuurlijk weet ik de 507 pk uit dit ongeblazen blok te waarderen, wat denk je zelf..?!
M-POWER zegt
nou dat bmw motoren niet lang mee gaan is echt bullshit ik rij zelf nu al 4 jaar in een m3 e36 3.0l van 95 getuned 350pk met meer dan 2 ton op de teller moter loopt als een zonnetje heb er zelf al 110dkm mee gereden zonder problemen ja een ding de waterpomp maar dat stelt niks voor ben van mening dat die mensen die een m moter kapot rijden geen gevoel voor motoren hebben ik trap ook als een gek maar alleen als de moter warm is ik denk altijd zo je vrouwtje moet je toch ook altijd nat maken voor je er in gaat en niet droog er inproppen doet een beetje pijn nou een moter is precies hetzelfde
en iets over de versnellingbakken van M modellen (GETRIEBE) dit zijn de sterkste bakken ter wereld ze kunnen zo een vermogen hebben van 1200pk zonder engine aanpasing zelf toyata supras rijden er mee dat de bakken zo sterk zijn kan ik weten omdat ik zelf meedoe met straatraces heb al 2 koppelingplaten moeten vervangen omdat de drukgroep naar de klote was dus het stale vlak waar de koppelingplaat op valt was in 4 stukken gebarsten 2* dat zegt wel iets over de stevigheid van die bakies want had hier voor golf vr6 waarvan ik zelf twee keer de bak aan gort heb gereden en veel mensen ken die dit ook voor elkaar kregen en ga niet zeggen zal wel aan je rijstijl liggen vw kan gewoon geen bakken maken dit is een veel voorkomend probleem bij een vr6 ze gooide er gewoon een bak onder die is bedoelt voor een 1.8 bwvs dat scheelt in de kosten natuurlijk
tonus zegt
Ja echt he, DE M POWER van BMW maakt het leven weer leuk op aarde :D
Gassen met die dingen.
Vooral het geluid als je optrekt, MEESTERLIJK,
maar vergelijk het geluid is met de VR6 van de golf 3-serie of de golf-R32 van de 4 en 5. Toch vindt ik dat dat geluid wel beter klinkt maar dat heeft vast met de toeren te maken :D
gl hf
Badshah zegt
Honda maakt ongetwijfeld een van de beste motoren, 260 PKtjes uit een 4 cilinder 2.0i VTEC
Wat denk je dat er uit zou komen als ze een 10 cilinder 5.0 VTEC zullen maken?
de 2.0 v6 van de bmw zou je eens moeten vergelijken met de 2.0 vtec, vind je niet?
Dan zie je wie er de beste blokken maakt..
Ik heb een aantal keer een M6 gezeten en moet zeggen dat hij lekker rijdt!
Maar mijn voorkeur gaat altijd nog naar een vtec of een mivec :) die blokken hebben wat aparts