NieuwNieuws.nl heeft een wekelijkse column met Geert Wilders en vandaag behandelde onze Limburgse vriend de files. We wisten eigenlijk al dat je als autoliefhebber op Geert moet stemmen, maar hij legt dat zelf nog even haarfijn uit…
Partijen als GroenLinks en de PvdA zien het liefst de helft van autorijdend Nederland met het openbaar vervoer reizen. Door automobilisten te pesten met bijvoorbeeld ‘slimme kilometerheffing’, proberen ze dat – met opmerkelijke steun van de VVD – onder het mom van een beter milieu, te realiseren. Het is echter een pesterig streven om op deze manier het autorijden duurder te maken en mensen met de trein te laten gaan. Wie moeten volgens hen dan de auto opgeven? De mensen met de kleinere beurs? De middeninkomens die gewoon met de auto naar hun werk gaan? Ziekenverzorgers, onderwijzers en andere belangrijke werknemers?
…
Nederland moet af van zijn anti-auto-ideologie en de automobilisten eens serieus nemen. Auto’s worden steeds schoner dus milieu kan geen excuus meer zijn. Geen taboe meer op de heilige koe, maar een taboe op files is ons adagium!
Rickz zegt
Ik vind toch ook wel dat hij gelijk heeft. Maar de wat gedateerdere auto’s zijn toch nog wel een probleem.
JANUS zegt
Ik kan er niks aan doen hoor maar als deze meneer het zegt denk ik altijd dat hij dat alleen maar doet om lekker goedkoop stemmen te trekken. Ben bang dat ook hij er weinig van waar kan maken.
Nismo zegt
Geert heerscht :D (zolang hij het waar kan maken that is, want ik lees hier alleen maar commentaar op de plannen van andere partijen, en geen concrete stappen om het ‘adagium’ uit te voeren)
]M[ zegt
idd JANUS… “onder het mom van een beter milieu”… als meneer Wilders echt denkt dat je met de huidige auto’s net zo “weinig” uitstoot als met het openbaar vervoer, hoop ik niet dat ie veel stemmen gaat krijgen (als ie ’t niet denkt is ie niet eerlijk, en wil ik ‘m ook niet :P)
Rick dos zegt
Hé Geert!……Pssst……hé Geert!….psst…Ja jij ja, Ik wil je wat zeggen.
Dit zeg je nu wel zo leuk en makkelijk en misschien heb je een punt, maar weet je wat het is, hunnie die andere aan de andere kant staan, die komen tenminste met ideeen. Jij kijkt er naar, pist er een beetje tegenaan en denkt dat je het hebt opgelost! Helaas, helaas, zo werkt het echter niet! ;)
Greg zegt
@]M[
T zal wel aan mij liggen, maar ik volg je niet meer nadat je de haakjes opent.. :) maargoed heb al heel wat uurtjes op kantoor erop zitten, dus me scherpte daalt a la minute…
]M[ zegt
@Greg
Ik bedoelde dat hij zei: “Auto’s worden steeds schoner dus milieu kan geen excuus meer zijn.” … auto’s worden dan wel schoner, maar als ’t openbaar vervoer nog steeds veel schoner is, is ’t dus wel degelijk ’n “excuus”=argument… maarja, wat noem je oneerlijk hè…
Greg zegt
ah I see.. thanks 4 clearing it up! klasse van je
heb geen mening over dit onderwerp…
///M zegt
hier gaat’ie toch niks van waarmaken….ik voel het aan m’n vruchtwater
Guz zegt
Geert heeft opzich geen slechte ideen, alleen de rest die op z’n lijst staat is een samengevoegd stelletje mongolen. Dus één zeteltje voor Geert
Fova' zegt
die ideeen van hem zijn zo gek nog niet
Nick zegt
@Rick dos: Het werkt echter wel als ze er serieus mee omgaan en er wat geld ingooien, i.p.v geld weggooien…
AutoGekkk zegt
Je gaat niet alleen op een partij stemmen alleen voor het autoprobleem!!!
Sander zegt
Beter kom je eerst met een goede oplossing in plaats van overal over te zeiken… Wat Geert allemaal wil klinkt leuk en aardig maar is nooit haalbaar, jammer maar helaas.
Rick dos zegt
@Nick
Ja, maar waar wilt ie dan geld INgooien?! Ik hoor hem wel schoppen, maar ik zie hem niet met oplossingen komen.
heidekonijn zegt
@Rick Dos
Met politici is het altijd oppassen en flink zouten, maar het spreekt voor hem dat ‘ie op zijn minst het hele ‘de auto moet weg, we gaan allemaal naar fantasieland met de happy bus rijden’ mantra van de groene beweging (erg in de minderheid maar bovenaan de agenda om de één of andere reden) in vraag stelt.
Alsof we allemaal voor de lol in de file staan, hallo zeg.
Ragin Whabbit zegt
Geert wilders wil de grootste doelgroep die je maar kan hebben “autorijdend nederland” te vriend houden. Dit is een goed plan maar het lijkt me niet waar alle andere mensen in faalden een enkeling dit waar zou maken. De houdige situatie houden zoals het is moet geen probleem zijn met een beetje budget maar het verbeteren is lastig anders had het al gebeurt geweest.
Rick dos zegt
@heidekonijn
Nou de groene beweging hoeft niet bij mij langs te komen. Eer ik uit mijn auto kom, dan moeten we kunnen vliegen of zoiets. ;)
Ik heb echter meer respect voor iemand die meedenkt en meehelpt om een oplossing te zoeken, dan voor iemand die tegen het kijkend publiek zegt; “kijk eens daar zit de fout”, maar vervolgens er geen antwoord op heeft. Tja zo kan ik het ook wel!…..hmm misschien moet ik ook maar gaan runnen voor president……of hebben we dat hier niet?! :) ;)
sacha zegt
@Rick dos: “Eer ik uit mijn auto kom, dan moeten we kunnen vliegen of zoiets.”
Ik denk eerder varen…
Rick dos zegt
@sacha
Tegen die tijd zit ik in Spanje! ;)
Mister-E zegt
@ Rick Dos
Voor je het weet staan jullie daar in Nederland tot aan jullie knieën in het water, dus dan kom je vanzelf wel uit je auto :)
Of koop je dan gewoon een Riva met een dikke V8 erin?
Rick dos zegt
@Mister-E
Nee, zoals ik al zei, dan ben ik net zoals jij (met mijn auto natuurlijk!) hier weg! ;) :) :P
dekster zegt
@Rick dos
hij met geen ideeën komen, ooit al gerealiseerd dat het vroeger misschien beter was? ;)
dekster zegt
en hij dus geen nieuwe ideeën nodig heeft
Mr. R zegt
Prima! Nu nog een oplossing, Geert.
De maximum snelheid verhogen is mooi, maar lijkt mij alleen op bepaalde trajecten interessant en zal de files niet oplossen. Het afschaffen van de 80-zones: super! Maar ook daarmee zijn de files niet opgelost.
Kilometerheffing om het verkeer te spreiden in tijd (niet allemaal op dezelfde tijd rijden) lijkt me veel realistischer. Kilometerheffing dus afhankelijk van het tijdstip en drukte.
En die maximumsnelheid variabel maken is veel slimmer, afhankelijk van weersomstandigheden, drukte en tijdstip.
Iedereen kan de problemen zien en zeggen dat ze opgelost moeten worden, maar ‘hoe dan?’ is de vraag!
Rick dos zegt
@dekster
Hahaha! Ja, maar vroeger……vroeger was alles idd beter! ;)
SummerSky zegt
Dit is typisch een column waarmee Wilders goodwill wil kweken op een spotgoedkope manier:
– leunt een beetje op de populariteit van de Audi TT
– legt ongenuanceerde verbanden (“Deze beperking draagt zeker bij aan filevorming”
– noemt terloops het kwartje van Kok vanwege het opruisende effect daarvan bij zekere (minder opgeleide) mensen
– noemt een willekeurig mooi afgerond getal (“1 miljard”) waarmee hij het mobiliteitsprobleem wil oplossen…hahahahaha
Nou, moet ik nog doorgaan?
Ik pleit voor een IQ-test voor politici, met als miminum grenswaarde 120, dan krijg je een stuk minder van deze uitwassen.
En let op: ik ben een autoliefhebber in hart en nieren, maar dit is ff niks…
Vincent#1 zegt
Ik vind het een knappe man, meer auto’s en minder files. Uiteraard zonder dat de burger meer moet gaan betalen want de oude politiek heeft de burger nu wel lang genoeg uitgeknepen.
hulde
joep zegt
@ Mr. R, de dingen die je noem helpen allemaal wel, maar mijns inziens maar een klein beetje. Het enige dat echt helpt tegen de file’s is minder auto’s op de wegen. Dit kan je doen door:
A. meer mensen per auto, m.a.w. carpoolen, maar dat is iets dat volgens mij nooit echt van de grond zal komen.
en B. een beter, goedkoper, efficienter en vooral toereikender Openbaar vervoer realiseren, wat mijn voorkeur heeft. En ik denk dat, dit alleen bereikt kan worden door, met name, de NS te nationaliseren. Het enige nadeel hiervan is dat alleen maar uber-socialisten zaken willen nationaliseren, en is toch ook weer niet waar ik heen wil..
911 zegt
@ Vincent#1
ik hoop dat je het niet over zijn uiterlijk hebt…
w0o0dy zegt
Geert wilders vind ik het prototype van een engbek… lullen als brugman om zieltjes te winnen, maar oh wee als zo’n creep ooit het voor het zeggen krijgt….. dan gaan er nog meer mensen spijt krijgen van hun stem op hem, dan dat er nu al mensen zijn die spijt hebben van hun stem op Bos, Rutte, Verhagen, whatever……
Vanaf de zijlijn wat roepen is erg makkelijk (dat doen wij hier met z’n allen ook dus we weten hoe makkelijk het is :-) ) maar daadwerkelijk de tent runnen is andere koek. Ik hoop dat we er nooit achter komen wat Geert er werkelijk van zou bakken!
Johannes zegt
Leuke woordspeling: Geert legt dat nog eens haarfijn uit:)
Voor de rest is het ouderwetse borrelpraat. Tot nu toe heb ik in mijn leven nog nooit een kroegtijer een goede bestuurder zien worden. Behalve dan van de plaatselijk voetbalclub.
Let wel: ik hou zeer van auto’s en ook van kroegen.
dekster zegt
ik zal het maar even opnemen voor de man zeker ;)
citaat:
….terecht gekomen. Plannen om de infrastructuur te verbeteren liggen vaak jaren te verstoffen voordat ze worden uitgevoerd. Daarom moet er een bonus komen op vroegtijdige oplevering van nieuwe projecten en onderhoudswerkzaamheden….
lijkt me toch een duidelijk voorstel en goed idee ;)
citaat:
dat kwartje! Onze brandstofprijzen worden dan weer gelijk aan die van Duitsland en België en dat verstevigt onze concurrentiepositie.
dat meen je niet, dat in nederland NOG meer betaald dan belgie :shock:
z’n voorstel is hier dat kwartje afschaffen.
citaat:
De overheid verdient 15 miljard euro aan de auto. Daar mag de automobilist wel een fatsoenlijke weg voor terug verwachten. Maar van die vijftien miljard wordt slechts 3 miljard gebruikt om de infrastructuur te verbeteren en op te knappen. Dat is veel te weinig. Daar moet minstens een miljard euro bij om de files een halt toe te roepen. Laten we bijvoorbeeld langere wegverbredingen aanleggen bij invoegstroken en de zogenaamde “flessenhalzen” bij viaducten, bruggen en tunnels moeten zo snel mogelijk opgelost worden.
dit spreekt voor zich vind ik ;)
citaat:
PvdA zien het liefst de helft van autorijdend Nederland met het openbaar vervoer reizen. Door automobilisten te pesten met bijvoorbeeld ‘slimme kilometerheffing’, proberen ze dat – met opmerkelijke steun van de VVD – onder het mom van een beter milieu, te realiseren.
Meesten zeggen dat hij alleen maar iets aankaart engeen duidelijke oplossing bied. wel: enkele van die oplossingen staan hierboven. Misschien moet je eens de vergelijking met de VB in belgie doen; Iedereen (alee de meesten toch eh) willende vreemdelingen (die hier niet thuis horen) weg. Maar tegelijker tijd willen ze het VB niet aan de macht (me don’t want it either). Maar als je toch voor de partijen stemt die de vreemdelingen steunen (omdat je Vb niet aan de macht wil) dan blijft alles zodat het is endan veranderd er niks. Misschien kun je stemmen voor mr. Heerst bij wijze van protest.
Als hij er niks van bakt who carres ;) de andere partijen zullen een duidelijk teken gehad hebben en zullen wel bijdraaien.
d_vdm zegt
Helemaal met Geert eens, ik ga op de Partij voor de Vrijheid stemmen!
Topless zegt
@]M[
Het openbaar vervoer is helemaal niet per definitie milieuvriendelijker. In TopGear werd een wetenschappelijk onderzoek aangehaald, waarbij was berekend dat een hogesnelheidstrein meer vervuilt per passagier dan een auto. Wanneer je op een warme dag met je fiets naast een bus staat, betwijfel je toch of die dieselwalmen zo goed zijn voor het milieu.
Wil het openbaar vervoer een alternatief zijn voor de auto, moeten er veel meer treinen en bussen lopen. Ook op weinig gebruikte routes en tijden. Gevolg is dan, dat de meeste vrijwel leeg zijn. En dus weinig efficient.
Oul@ zegt
Ach man!!
Nederlanders zeuren.
In Suriname hebben ze niet eens een snelweg en toch is het 5x zo groot als Nederland en er zijn toch files. Rara hoe kan dat?
Ze rijden daar links met zeker de helft van de auto’s het stuur aan de linkerkant, probeer jij dan maar eens veilig in te halen.
De wegen worden daar alleen geasfalteerd tijdens de verkiezingen (verkiezingsstunt) en bij de eerste de beste tropische regenbui onstaan er gaten met de grootte van de Grand Canyon.
We mogen niet klagen in dit land. OV werkt redelijk goed, wegen zijn een van de beste van de wereld.
Wat ik wil zeggen is……neem deze man niet serieus, tenzij zijn andere standpunten je wel bevallen maar de problemen die hij aankaart kan hij niet oplossen, hij is afhankelijk van het volk en niet iedereen denkt zoals hij. (is maar goed ook)
Trouwens, je moet geen enkele Oelewapper van het Binnenhof vertrouwen!!!!
Bertus zegt
Goed gezegd hoor Geert, jammer dat je voor de rest niet wil deugen.
Voor de intellectueeltjes onder de goegemeente hier: lees eens wat literatuur, begin met iets eenvoudigs! Asterix en de Ziener bijvoorbeeld. Geert is net de zogenaamde ziener, Xienix, een charlatan die de goedgelovige dorpsbewonertjes bespeelt door in te spelen op diepgewortelde angsten en sentimenten.
En schiet nou ‘ es op met promoten van die bio ethanol en diesel gestookte ragbakken, haags schorremorrie. Weg met de accijns, en geef Shell een schop, dat ze opschieten met die zooi aan de pomp te regelen.
dekster zegt
W0o0dy’s reactie is blijkbaar ingetrokken, maar ik wou je toch even vragen; voor wat ga jij stemmen en waarom?
ZOEF zegt
Zucht…met zulke autoliefhebbers heb je geen autovijanden nodig…
We moeten goed begrijpen hoe ernstig de toestand is hoor.
De linkiewinkies, niet alleen in Nederland maar ook in België, hebben nog heel wat anti-auto-plannetjes die ze druppelsgewijs onthullen om te verdoezelen dat ze met een langetermijnplan bezig zijn om het autoverkeer meer en meer te saboteren. Maatregelen worden stapje voor stapje doorgevoerd om de mensen te laten wennen. Al te abrupt zou maar protest oproepen.
Maar af en toe laat zo’n linkiewinkie op een onbewaakt ogenblik iets van de keukengeheimen uitlekken en vang je een glimp op van waar ze binnen een aantal jaren naar toe willen. Lees en gruwel:
http://www.vrijspreker.nl/blog/index.php?itemid=2847
Daarom: stem AUTO, stem Wilders!
slk55 amg zegt
Wat heeft iedereen tegen Wilders de man zelf? zijn ideeen zijn toch goed? en wie ben jij dan om te zeggen dat Wilders voor de rest niet deugt. Ik snap dat niet, heb je de beste man uberhaupt wel eens ontmoet? Ik zelf zat nog te twijfelen tussen Geert Wilders en de VVD. Ik vind dat Wilders wel erg goede ideeen heeft, maar ik zie hem niet zo snel een land leiden. Ik heb dus uiteindelijk met mijn vrouw afgesproken dat ik op Wilders stem en mijn vrouw op de VVD :P . Ik vind trouwens echt dat die man wat aan zijn kapsel moet doen, volgens mij zou hij daarna een stuk serieuzer en/of populairder worden.
ZOEF zegt
Of misschien is de betovering dan net verbroken, is het niet een beetje zijn handelsmerk, zo op z’n 17de eeuws?
Autofreak zegt
Ben het wel met hem eens alleen maakt hij het wel waar??? *-)
Johannes zegt
@w0o0dy
You are my man!
Turbo zegt
Tja, moslims demoniseren gaat ons verder brengen. Dan gaan zijn auto-ideeen maar daarmee ten onder.
A.K. zegt
Eindelijk iemand die het durft de linkse gedachte aan te pakken en zijn vrijheid opofferd voor ons. We zitten sinds den uil al onder het juk van islamitisch links
Zij hebben het geld van de melkkoe nodig om al de zogenaamde terroristische multiculturele samenleving in stand te houden! Stem Wilders voor een vrij Holland!!!
Benny zegt
Geert Wilders kan een heel fout persoon zijn en met de Hitler tactiek werken, hij heeft tenminsten als enige de mentaliteit van LAAT DE AUTO NOU EENS MET RUST. Ik word zo ziek van al die treehuggers die maar lopen te (….) op de auto. De huidige overheid belast de auto al genoeg.
Mark zegt
Duidelijk is wel dat er veel meer uit het OV te halen valt, waardoor er meer mensen met het OV kunnen/willen gaan. Dat scheelt auto’s op de weg, denk ik.
Benny zegt
Het OV kan zeker meer gebruikt worden, alleen zo jammer dat ze dan weer als gaan/willen privatiseren, wat de kwaliteit niet ten goede komt.
Zoef zegt
Benny, ik begrijp toch echt niet hoe je Wilders met Hitler kunt vergelijken. Weet je wel wat voor iemand die Meneer Hitler was? Die wil je niet op de thee hoor! Daar moet je maar niet te gauw mensen mee vergelijken. Maar verder heb je natuurlijk gelijk.
Benny zegt
Ja ok een 100% vergelijking zal het ook wel nooit zijn, nee en ik ken Hitler ook niet, ik ken jou nog geen eens…. maar ok. Ik bedoelde daar alleen mee te zeggen dat het lijkt alsof Wilders wil profiteren van de angst van sommige mensen, wat andere bloggers ook al melde.
Zoef zegt
Autofreak schrijft,
7 November 2006 om 20:25
Ben het wel met hem eens alleen maakt hij het wel waar??? *-)
Ja, als hij genoeg stemmen heeft.
Als hij 1 zetel haalt lost hij 1 filetje op.
Als hij er 50 haalt lost hij ze allemaal op.
Zo werkt dat in een democratie. De helft plus één = baas.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Het is toch het idee van de democratie dat het volk dingen aankaart die ze belangrijk vindt. Dat kan ook op deze manier, door te schoppen tegen de gevestigde orde. Want Wilders krijgt nooit genoeg zetels om er echt (zelf) wat aan te doen.
relax zegt
Altijd leuk als zo’n multicultihater als A.K. blijkt geen foutloos Nederlands te kunnen schrijven. Nederlands is toch onderdeel van jouw geliefde monocultuur?
A.K.: “Eindelijk iemand die het durft de linkse gedachte aan te pakken en zijn vrijheid opofferd voor ons.”
Kom op doe je best, laat zien dat je een voorbeeldige Nederlander bent en wijs de fout zelf aan.
En dan nog een standje voor Autoblogger, ik zal de zin geven, mag jij ‘m verbeteren:
“NieuwNieuws heeft een wekelijkse column met Geert Wilders en vandaag behandeld onze Limburgse vriend de files.”
Maar over het algmeen: hulde voor de nuance en de gezonde scepsis in de reacties op dit onderwerp.
Michel C zegt
Sommige kunnen dan wel commentaar hebben op de heer Wilders maar zelf staan ze wel gigantisch te balen als ze zelf weer eens in de file staan. De 80 km/h zones, diverse snelwegen die al 10 jaar geleden verdubbeld hadden moeten worden, de vaak op verkeerde plekken uitgevoerde snelheidscontroles, etc. Het is toch de automobilist inderdaad pesten en uitmelken. Ik geef Geert Wilders groot gelijk. Het NEDERLANDSE verkeer geeft een bijna te verwaarlozen aandeel aan de luchtvervuiling in Nederland. Het overgrootste aandeel in deze komt nog altijd van de industrie en met name die uit het buitenland!! Als je het milieu wilt verbeteren kan men beter Europees de boel reguleren en de industrie aanpakken. Maar nee, dat is natuurlijk te lastig voor de PvdA, Groen Links, D66, SP en de rest van politiek Nederland.
Zoef zegt
Wat wil je nu beweren, Relax, is het niet een beetje neuzelen over die twee deetjes? Zijn alle anderen dom en jij alleen slim?
Zal ik ook wat neuzelen?
“Altijd leuk als zo’n multicultihater als A.K. blijkt geen foutloos Nederlands te kunnen schrijven”
Dit heet een AKOLOET. Dat is een zin die wel verstaanbaar is, maar een joekel van een grammaticale fout bevat. Het zit ‘m namelijk niet snor met de woordvolgorde (geen foutloos Nederlands BLIJKT te kunnen schrijven.)
“Kom op doe je best, laat zien dat je een voorbeeldige Nederlander bent en wijs de fout zelf aan.”
Wijs jij nou maar eens zelf aan waar de ontbrekende komma hoort.
Dus als je neuzelt over taalfouten, kijk dan je eigen dictee na voor je op “Plaats reactie” drukt.
En als je een autoliefhebber bent, vergis je dan niet van bondgenoot, en ook niet van vijand. Mij lijkt politieke neutraliteit inzake verkeersstandpunten een luxe die uit de tijd is voor wie z’n autootje liefheeft.
relax zegt
@ Zoef, ha ha, baas boven baas, mooie reactie. Ik geef toe: de zin loopt lekkerder als ‘blijkt’ achteraan staat. Maar fout is hij niet. Overigens heb ik van AKOLOET nooit gehoord. Van Dale ook niet. Google ook niet. Het Groene Boekje ook niet. Wellicht maak je een spelfoutje? ;-)
M’n punt is overigens alleen maar dat ik het komisch vind dat de grootste Nederlandse cultuurverdedigers (de multicultihaters) de werkwoordsvormen vaak niet foutloos kunnen spellen. Over een verkeerde komma zul je mij niet horen (kommaneuker!).
Wat betreft het oplossen van de files: zelfs Fortuyn vond dat hij die niet kon oplossen. Dus leer er maar mee leven.
Wat betreft het autootje pesten, daar is maar één antwoord op: met z’n allen een maand lang geen snelheidsovertredingen begaan. Dan loopt de schatkist een hoop geld mis.
Behalve autoliefhebber ben ik ook een liefhebber van het milieu, schone lucht en autovrije landschappen. Stemmen gaat over meer dan over auto rijden.
Johannes zegt
@relax
Heeelemaal mee eens.
Dat gemanipuleer van populistische één issue partijen met kroegenpraatoplossingen die lekker klinken en hoogstwaarschijnlijk ook geen oplossingen bieden. En dat gezeur over het teruggeven van het kwartje: doe nou eens niet zo zielig. Dat is allang in de rijksbegroting ingecalculeerd. Het was niet eens een kwartje en waarschijnlijk nu ongeveer € 0,08. Zou dát dan opeens de oplossing zijn?
Ik ben zeker vóór meer asfalt, maar of je het nu leuk vind of niet: de wegen zitten regelmatig overvol en meer asfalt leidt op momenten ook tot meer verkeer. Dus is het helemaal niet zo onlogisch om autokosten in de vorm van kilometerkosten gedeeltelijk in te voeren: niet betalen voor het hebben van een auto (wegenbelasting) maar voor het gebruik ervan. Dat is dan toch ook eerlijker? En dan kunnen we, net zoals in Frankrijk, het ons een permitteren om méér dan één auto te hebben (voor elke gelegenheid één) omdat het gebruik belast wordt. Aangezien je toch niet in meer dan één auto kunt rijden wordt het dan ook niet extra druk op de weg.
Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen kroegen (ik heb in de horeca mijn geld verdiend en kom er graag) en ben een autofanaat. Maar van dat gekwetter van die geblondeerde theemuts word ik wel erg moe.
Zoef zegt
Dit is een zeer interessante en leerzame thread. Het toont aan dat ook autoliefhebbers (massaal) niet zomaar stemmen voor iemand die roept “leve de auto!”.
Voor mijzelf geldt wel degelijk dat ik mijn stemgedrag haast volledig in functie van het autostandpunt van een politieker stel. Op dit moment is het autorijden zo erg in de verdrukking dat ik de rest eventjes minder belangrijk wil vinden.
Maar het is duidelijk en wellicht ook begrijpelijk dat dit niet voor iedereen geldt.
Daarom een andere vraag:
Wie van de Wilders-sceptici hierboven (en de anderen ook natuurlijk) zou wél overwegen om zijn stem uit te brengen op een echte onvervalste AUTOPARTIJ, die zich enkel met het thema verkeer bezighoudt, en dit vanuit een autovriendelijk standpunt.
Een themapartij dus, die om haar programma te realiseren bereid is om samen te werken met alle mainstreampartijen die hun medewerking willen verlenen.
Bijvoorbeeld: als Bos belooft dat die extra snelwegen die wij willen er komen, dan beloven wij mee te stemmen voor het welvaartsvast maken van WAO-uitkeringen, ik zeg maar wat.
Of als Verdonck belooft ons te helpen van de flitspalen af te schaffen, dan stemmen wij mee voor haar wetsvoorstel om criminele allochtonen hun gevangenisstraf uit te laten zitten in hun land van herkomst.
Of als GroenLinks belooft om alle verkeersdrempels weg te werken, dan stemmen wij mee om geen gas te boren in de waddenzee.
Of als de SGP belooft om de maximumsnelheden te verhogen naar 60-100-160 dan stemmen wij mee dat iedereen verplicht wordt om op Zondag naar de kerk te gaan (grapje!)
enz…het beeld is duidelijk denk ik.
Dus: een dedicated AUTOPARTIJ: graag jullie reacties.
HaS zegt
triest als mensen op wilders stemmen m.b.t. tot zijn visie op auto’s fileprobleem etc..
oeboema zegt
Die populist van een Wilders interesseert het kennelijk geen zier dat ons milieu wordt verpest. Hoe gaat hij onze kinderen en kleinkinderen uitleggen dat wij onnodig hebben zitten sjeezen in vaak veel te grote auto’s? Hoe gaan wij antwoorden op vragen als: “Opa, waarom is de benzine op”?
Wilders zal wel weer de schuld geven aan de allochtonen of aan links. En de gemiddelde burger aan “de” politiek, omdat die onvoldoende zou hebben gewaarschuwd en onvoldoende maatregelen zou hebben genomen.
Wilders is een populistische klootzak, die autorijders alleen op korte termijn plezier bezorgt. Op lange termijn werken zijn ideeen alleen maar averechts.
By the way, wie stemt er nu op een politicus, die de verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen op plaats 3 van zijn 10 punten-manifest zette? Boven onderwijs en zorg? Hebben automobilisten geen kinderen waarvoor ze een goede toekomst wensen? Realiseren automobilisten zich niet dat ze later ook in een verzorgingstehuis terecht kunnen komen?
Ik stem ook VVD. En ik ben blij dat die malloot van een Wilders is opgehoepeld. Wat een egoistisch stuk vreten.
Johannes zegt
@oeboema
Yeah!!
Ben jaloers op je bijdrage!
rob205gti zegt
Autorijden is voor 90% een middel en geen doel.
De overige 10% is liefhebberij en dan is autorijden dus wel het doel, maar dan ga je niet in de fileprobleem gebieden rijden.
Dus ben ik voor veeeeeeel meer openbaar vervoer dat bovendien gratis is. Dan kunnen de mensen die elke dag op en neer rijden naar het werk met het openbaar vervoer.
En nou niet gaan liggen zeiken dat dat niet te betalen is: die files kosten miljarden, stop die maar eens in het openbaar vervoer, dan kom je al een heel eind.
Groet, Rob
Zoef zegt
Ik heb de indruk dat niet alle bezoekers hier autoliefhebbers zijn. Er zitten ook wat anti-wilders-jongens tussen, en groene activisten die hier langs komen gesurfd en hun ei achterlaten.
Johannes zegt
@Zoef
Ik vind het jammer dat je het adagium lijkt aan te hangen dat degene die het niet met je eens is tegen je is. En dus fout.
Ik ben zeker tegen Wilders, zie boven, maar absoluut een zeer groot autoliefhebber.
Zoef zegt
Gelukkig hang ik dat adagium niet echt aan, Johannes, en viseerde ik niet jou specifiek of zo.
Wel is me duidelijk dat er nog werk aan de winkel is om autoliefhebbers politiek op één lijn te krijgen. Het is een zeer heterogene mensengroep en ze zijn zich niet zo bewust van de ernst van de bedreiging als we wel zouden willen.
relax zegt
@ Zoef:
Ik ben een autoliefhebber. Maar hou niet van Wilders’ autostandpunt en ben bovendien een beetje een ‘groene activist’, maar surf wel elke dag hier langs. Het liefst zou ik altijd hard rijden. Bij voorkeur door de stad, want daar voel je de snelheid het best. Het liefst zou ik denken dat de olievoorraad oneindig is en mijn auto geen giftige dampen uit stoot. Maar de realiteit is simpelweg anders. Het is de realiteit die ons belet ongelimiteerd te genieten van onze speeltjes: de olie raakt snel op, de lucht vervuilt en hard rijden, vooral in de stad, is levensgevaarlijk voor voetgangers.
Verkeer is nu eenmaal geen spelletje en daarom moeten we ons allemaal aan vervelende, maar broodnodige, regels houden. Dat kun je als pesten ervaren maar ook als noodzakelijk kwaad.
@ Johannes:
Dat kwartje was inderdaad geen kwartje maar 22 guldencent. Omgerekend 10 eurocent. Met inflatie erbij zou je inderdaad op zo’n 8 cent uitkomen.
Zoef zegt
Het gaat niet om de snelheid, niet om het snelheidsgevoel, Relax. Hardrijden om de kick van de snelheid kan je op een circuit gaan doen. Wie dat doet op de baan is eigenlijk een soort klein kindje, en wie denkt dat het ons daarom te doen is kent onze argumenten niet.
De snelheid of vlotheid van ons verkeer komt wel degelijk zeer sterk ten goede aan ons economisch en sociaal leven. Vlot verkeer hoeft helemaal niet onveilig te zijn, er zijn tal van slimme en creatieve oplossingen om vlotheid veilig aan bod te laten komen. Verkeer is inderdaad geen spelletje, regels zijn nodig, maar het is wel belangrijk genoeg om onszelf niet onnodig aan banden te leggen en het is ook véél te belangrijk om het voor de kar van milieu- en andere ideologen te laten spannen.
Ken je Bjorn Lomborg?
http://www.lomborg.com/
The sceptical environmentalist is een must voor wie groen actief wil zijn maar niet in de alarmismeval wil lopen.
Neem ook regelmatig eens een kijkje op http://www.techcentralstation.com
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/11/05/nosplit/nwarm05.xml&DCMP=EMC-new_05112006
http://www.tcsdaily.com/article.aspx?id=060806D
http://www.tcsdaily.com/article.aspx?id=081106A
En lees ook eens wat kritiek op Al Gore, na de hagiografieën die de man hier te beurt zijn gevallen:
http://rjrcos.blogspot.com/2006/10/personal-view-some-inconvenient-truths.html
http://www.newstalkzb.co.nz/newsdetail1.asp?storyID=106511
http://www.taemag.com/issues/articleid.19239/article_detail.asp
Als we er al eens mee beginnen om mensen aan het verkeersbeleid te zetten die een autovriendelijk standpunt wíllen innemen, als we al eens een verkeersbeleid voorstaan dat erkent dat de auto ons belangrijkste en meest geprefereerde vervoermiddel is en dienovereenkomstig verdient behandeld te worden, als we al eens beginnen met een verkeersbeleid dat automobilisten niét afschildert als halve misdadigers, dan zal veel vlotheid als vanzelf daaruit volgen. De problemen die het autorijden op dit moment veroorzaakt zullen dan met een positieve houding worden benaderd en de resultaten zullen je aangenaam verrassen.
Zoef zegt
En Relax, niet te vergeten onze eigenste
Hans Labohm natuurlijk!
SummerSky zegt
Ja, als het zou kunnen zou ik stemmen op de Autopartij – Partij voor Veiligheid Duurzaamheid en Mobiliteit (PVDM) zou ik het dan noemen, want mobiliteit kan dan behalve op het verkeer slaan op allerlei maatschappelijke aspecten.
Mits de verkiesbare leden aantoonbaar een berg succesvolle, bestuurlijke ervarig in de private of publieke sector hebben uiteraard. Verder zouden ze hun bekwaamheid allemaal in een policiti-assessment center onder bewijs moeten stellen. Een en ander om te voorkomen dat de partij een clubje autofiele borrelpraters wordt…En natuurlijk moet de lijsttrekker een ijzersterke X-factor hebben :)
m.bertens zegt
Als je de mens de waarheid voorhoud raakt hij in paniek!!
Ga zo door!!
autoblogger zegt
@Zoef: sorry, late reactie want ik had je idee even gemist. Ik zou zeker overwegen om een stem uit te brengen op een echte onvervalste AUTOPARTIJ, Vind het zelfs een zeer goed idee wat je aandraagt. Heb je plannen?