Elke afgestudeerde koorbal of IT’er krijgt tegenwoordig direct een leasebak onder z’n reet. Gevolg? De lease racers van ons land rijden meer schade dan de eigenaren van een eigen auto. Volgens de Telegraaf maken de bestuurders van leaseauto’s per jaar ruim tweeënhalf keer meer schade dan eigenautobezitters. Dat zou moeten blijken uit en nog niet gepubliceerd onderzoek van Avéro en Achmea.
Aanrijdingen, deuken en krassen lopen de gehuurde auto’s vooral bij het bedrijf of hun klanten op. En inparkeren blijkt ook onder beroepschauffeurs het zwakste punt.
Dus terwijl de leasemaatschappijen, verzekeraars en schadeherstelbedrijven krampachtig proberen te voorkomen dat het schadeverleden van tweedehands auto’s zichtbaar wordt, gaan de leaserijders gewoon verder. En niet te zuinig natuurlijk, het is immers niet je eigen auto. Vorig jaar claimden automobilisten een miljard euro aan schade, negentig procent(!) daarvan komt op het conto van de leasers…
Rinban zegt
Leaserijders rijden ook veel meer kilometers, dus logisch
Ralph zegt
@Rinban: Het zou vrij knullig onderzoek zijn als ze daar geen rekening mee hielden
Marcel zegt
Het staat allemaal in de krant. Of krijgen we er hier een categorie papagaai bij!!
Mpower zegt
@marcel
Het is toch mooi als de auto gerelateerde nieuws uit kranten wordt gehaald, voor diegenen die minder de krant lezen? Netjes, bronvermelding erbij, dan mag je er best wat over schrijven. Het gaat bij Autoblog immers om interactiviteit. Kunnen wij reacties posten op de Telegraaf en dat weer met z’n allen teruglezen? So what’s the point?
Mpower zegt
Ontopic:
Tja, ik zou met mijn leasebak ook net ietsje anders de bochten nemen of optrekken als je weet dat je een nieuwe krijgt na 150.000km. Misschien ook niet, heb nooit een leasebak gehad. 1 ding is zeker ik zou meer respect hebben voor mijn eigen auto..
Armada zegt
Komt ook doordat het nooit de minst vermogende versies zijn. Een passat met dikke diesel, Een alfa met 150pk JTDm, een Mercedes 320 cdi (allemaal van famillie leden). Die trekken sowiezo wat beter dan de 72 pk vectra van m’n pa
Mark zegt
Hmm meer respect voor een leaseauto? Waarom niet evenveel als het je eigen is. Zou geen verschil in moeten zitten. Tenzij je nix om auto’s geeft en m anders nooit wast oid.
Maarre leuke foto bij het artikel. Daewoo Matiz, een echte leasebak haha. Hier staat er ook 1 voor de deur.
Andres zegt
Geweldig, omdat het niet je eigen wagen is doe je ermaar minder voorzichtig mee, respect voor andermans eigendom is dus ver te zoeken bij de meeste leaserijders.
w0o0dy zegt
leaserijders rijden bovengemiddeld veel in de spits en tijdens de spits heb je een grotere kans op schade. Leaserijders hebben vaak haast en dan zie je een paaltje makkelijk over het hoofd of draai je net iets te nonchalant het parkeervak in….. Verder rijden leaserijders ook als het voor veel particulieren te gevaarlijk is om de weg op te gaan…..
Ok, ik zeg niet dat het niet aan de berijders te wijten is. Hoeveel leaserijders zitten op elkaars bumper in de spits? HEEL VEEL!
Ik denk dat je niet moet vergelijken met huisvrouwen die de kids naar school brengen….. bij 30km/u heb je nou eenmaal een kleine kans op schade. Vakantiegangers maken veel km’s maar doen dat meestal redelijk rustig….
Het autogebruik is eigenlijk niet vergelijkbaar, maar we kunnen met z’n allen best wat voorzichterger met de leasebak omgaan….. Wordt niemand slechter van.
KVK zegt
Mja, ten eerste rijd ik (als leaserijder) makkelijk 1500km/week, meestal meer. Ten tweede is het inderdaad zo dat het idee van “ach, volgend jaar krijg ik toch een nieuwe” heel hard meespeelt. Begrijp me niet verkeerd, draag echt wel zorg voor m’n V40, maar de bochtjes quasi over de stoeprand nemen, het arme diesltje over de 4000 toeren jagen etc. is dagelijkse kost. De naald op regelmatige basis de 160 laten passeren eveneens. Maar schade? Op de +400.000km die ik al heb gereden (waarvan +/- 150.000 met leasewagen(s)) heb ik 4 ongelukjes gehad, allevier blikschade en 3x op 4 nog in m’n recht ook. Dus wat nou leaserijders zijn brokkenmakers? Tante Miep van achter de hoek die 1x/week de auto uit d egarage haalt om boodschappen te doen is de echte brokkenmaker. Zij die absoluut geen benul hebben van hoe ze de snelheid van achterliggers moeten inschatten, zij die het nodig vinden om vrolijk het linkse rijvak minutenlang te bezetten aan de maximale toegelaten snelheid (en geen km meer!) en zo de mensen die wél een job hebben en ergens op tijd moeten zijn gaan beginnen ergeren met soms vrij kwalijke gevolgen, vanzelfsprekend. Maar hey, ze reden niet te snel, dus hen treft zowiezo geen schuld…
Of de typische sukkel met +200PK onder z’n kont die het keer op keer presteert om 8 volledige seconden nodig te hebben om van 50km/u naar 70km/u te gaan, want jah, benzine is toch duur hoor…
Eikels.
KVK zegt
excuses voor dat laatste woordje, wou het nog weghalen maar had al gesubmit. Soz!
KVK zegt
@ Andres : denk je nou echt dat de leasemaatschappijen niet weten dat er redelijk lichtzinnig met die auto’s omgesprongen wordt? Wat wil je ook als je gegarandeerd iedere 3 jaar een nieuwe krijgt. Heeft weinig met respect tegenover die wagen te maken… Je hebt gewoon een vrijgeleide om het ding af te raggen, laten we het daarop houden.
Rick dos zegt
Nou ja, het lijkt me duidelijk dat er een vrij simpele antwoord hierop is.
Afschaffen die K**leasebakken!
“Vorig jaar claimden automobilisten een miljard euro aan schade, negentig procent(!) daarvan komt op het conto van de leasers…” Vind je het goedverdoeme gek, dat ik zoveel premie betaal!
Als we van die leaserijders af zouden zijn, dan zouden we ook minder files hebben! Als je zo nodig (en zo snel) naar een vergaderingetje moet, dan kan je ook wel de telefoon gebruiken of videoconference als je elkaar zo graag in de ogen wilt kijken!
Minder benzineconsumptie dus dan kunnen we nog wat langer van onze olie voorraden gebruik maken!
Oh men! I think I am on to something here……… ;) :)
KVK zegt
@ Rick dos : moet ik daar echt op ingaan? (of zijn die smileys achteraan je bericht sarcastisch bedoeld? betwijfel het…)
Andres zegt
Afschaffen is ook weer zoiets, is moeilijk maar ik blijf erbij dat het met respect/ normaal omgaan met andermans spullen toch de sleutel tot het probleem is.
en dan Je hebt gewoon een vrijgeleide om het ding af te raggen lijkt me voldoende.
Rick dos zegt
@KVK
Doe wat je niet laten kan……. ;) :) (hmm…sarcastisch of serieus?!?!?!)
JANUS zegt
Als je de lease rijders ZELF een eigen risico laat betalen lijkt het mij al een stuk de goede kant opgaan.
Overigens vind ik het schandalig dat mensen zo met lease auto’s omgaan. Ik ben zuinig op mijn prive auto, eigenlijk zou je alleen maar zuiniger moeten zijn op een lease bak. Is tenslotte niet jouw eigendom….
KVK zegt
Ach, daarom dat het gros van de mensen leaserijders benijden omdat deze het zich kunnen permitteren zo met een wagen om te gaan. En @ JANUS : bij het bedrijf waar ik werk is dat reeds het geval, we krijgen een jaarlijkse bonus van 250€ (niet veel, maar toch dat) per ongevalvrij (vrij as in : je hebt geen ongelukken gehad waarbij je niet in je recht was) jaar. En dat belet me absoluut niet om de Zweedse Schone nog meer af te raggen. Wat is 250€ ook? Juist ja, een halve videokaart of een mooie fauteuil ofzo, boeien. Kijk, als ze mij een auto geven met de mededeling “hier is de tankkaart, alle kosten zijn voor ons, iedere 3 jaar krijg je een nieuwe en eventuele boetes zijn voor jou”, wel, dan zorg ik dat ik zo weinig mogelijk van die boetes krijg en de rest : the hell with it. M’n eigen wagens heb ik trouwens ook altijd afgeragd gehad, dus met respect tegenover andermans eigendom heeft het ook niets te maken. Ik heb persoonlijk gewoon een algeheel gebrek aan respect tegenover machines whatsoever. Meteen ook de reden waarom ik zo goed ben in m’n werk : geen respect voor hardware, alles geven moeten die dingen doen, en als iets het begeeft vervangen we het gewoon. Idem voor een auto. It’s a machine for christs sake.
KVK zegt
En de kosten voor het bedrijf zijn ook gering; het gros trekken ze terug van de belastingen, en die betalen we allemaal. Dus wat nou niet mijn eigendom?
KVK zegt
OK, die laatste opmerking was vrij onzinnig, maar, ach, wat doet het er ook toe. Sffs nog ff tegen 170 naar de groothandel racen om een paar SAN-disks op te halen, dan aan een vlotte 120 ff over huis om m’n kat eten te geven, en dan met wat nog steeds als een rotvaart kan geclasseerd worden terug naar het DC scheuren. En ow ja, uiteraard hopen dat ik nergens tegen rijd onderweg… ;)
JANUS zegt
@KVK
En dan is er tegenwoordig ook nog eens jurispondentie over die bekeuringen…..
Bij ons is het al zo dat snelheidsovertredingen tijdens kantooruren (max 10 km/uur) door de baas betaald worden (max 3 per jaar).
Over dat respect. Ik ben bang dat ik zelf ook minder voorzichtig zou zijn met een leasebak. (Niet verder vertellen hoor ;-) )
Rick dos zegt
@KVK
Oh my god! En dit meen jij WEL serieus hé…………
Wouter zegt
“Als je de lease rijders ZELF een eigen risico laat betalen lijkt het mij al een stuk de goede kant opgaan.”
Er zijn maar WEINIG bedrijven waar je GEEN eigen risico betaald als berijder van een leaseauto.
Voor de rest is het een heerlijk tendentieus stukje. Leaserijders rijden gemiddeld 35.000 km per jaar en priverijders 15.000 km. Goh da’s een factor 2.5 verschil.
KVK zegt
@ Rick dos : misschien wel, misschien ook niet… ;)
Rick dos zegt
@KVK
LOL!
Rinban zegt
@Ralph
Lees het artikel maar
Hilgert zegt
Weet iemand nou zeker dat het onderzoekje is gecorrigeerd naar het aantal gereden kilometers? Want ik kan het nergens zwart op wit terugvinden.
Arno zegt
Leaseauto’s rijden meer schade….Het zal vast wel kloppen maar wat een geëikel allemaal….deze discussie levert natuurlijk ook weer helemaal niets op!
Argumenten als “leaserijders rijden meer kilometers”, “zitten op incourrante tijden op de weg”, “…etc” kloppen allemaal!!! Wat ook klopt, maar werkelijk nergens staat, is dat leaserijders tegenwoordig bijna de enige zijn die nog een schade melden.
Afgelopen weekend kom ik na het boodschappen doen terug bij mijn auto zitten er wéér 3 diepe groeven in mijn deur…..en een briefje….NEE natuurlijk niet. Het schijnt tegenwoordig zo te zijn dat als je een schade hebt gemaakt en niemand het heeft gezien dat je gewoon moet doen of je neus bloed en weg moet gaan.
Laten we onszelf hier eens druk over maken i.p.v. dat geëikel over het feit wie er nu meer schade maakt.
Arno
Wouter zegt
Hilgert: dit is het berichtje van Avero:
Leaseauto’s veroorzaken 2,5 keer zoveel schades dan personenauto’s
5% ziekteverzuim heeft link met autoschade bij bedrijfswagens
Zeist/Leeuwarden – Uit intern onderzoek van verzekeringsgroep Achmea blijkt dat leaseauto’s in Nederland gemiddeld 2,5 keer zoveel schades veroorzaken dan personenauto’s. Deze auto’s maken voor negentig procent onderdeel uit van (bedrijfs)wagenparken. Ondanks het feit dat leaseauto’s jaarlijks meer kilometers rijden dan personenauto’s, is het verschil in geleden schade fors te noemen. Achmea is van mening dat deze schade is terug te dringen. Bijvoorbeeld via dochter Avéro Achmea, die al enkele jaren gerichte preventieprogramma’s aanbiedt. Daaruit blijkt dat schades bij wagenparken in het MKB aanmerkelijk lager kunnen uitvallen.
De algemene top-5 van autoschades bestaat uit: aanrijdingen, ruitschade, inbraak, diefstal en stormschade. De meest voorkomende schadeoorzaak bij bedrijfswagens – waaronder leaseauto’s – ontstaat op de plaats van bestemming. Het gaat hierbij niet alleen om schade aan het voertuig zelf, maar ook aan inzittenden en vracht. Autoschade bij bedrijfswagens brengt tal van bijkomende kosten met zich mee, zoals productieverlies en ziekteverzuim. Deze zijn van invloed op de bedrijfsvoering. 5% van het kortdurend verzuim heeft een directe link met autoschade, aldus Achmea.
Schadepreventieprogramma’s zijn – zo blijkt in de praktijk – steeds meer van belang voor een gezonde bedrijfsvoering van de ondernemer. Preventieprogramma’s zijn voor Achmea speerpunt bij de ontwikkeling van nieuwe verzekeringsproducten.
Avéro Achmea biedt ondernemers in het MKB schadepreventieprogramma’s aan waardoor zij getraind worden in het beheersen van de schadelast die ontstaat na een ongeval. Voor beroepschauffeurs bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan preventieworkshops om zo de veiligheid op de weg te vergroten en daarmee het aantal schades te verminderen. Deze programma’s hebben tot nu toe alleen al voor Avéro Achmea geleid tot een rendementsverbetering op haar verzekerde wagenparken van ruim 30%.
Robin zegt
gasten zitten heel de dag op de weg
KVK zegt
Veiligheid verhogen veiligheid verhogen. Het probleem zit ‘em echt niet bij de mensen die jaarlijks 10.000en kilometers rijden, die weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor. Het probleem zijn de kneusjes die wel een auto kunnen besturen, maar die niet in de verste verte kunnen rijden, dat is namelijk een levensgroot verschil. Maar ja, hij die enkel maar bestuurt houdt zich natuurlijk aan de regeltjes, waardoor ie automatisch als ‘goede burger’ gezien wordt, en dus al even automatisch meer ‘rechten’ heeft. Ach ja, de economie moet draaien eh.
Marcel zegt
@Mpower, je hebt gelijk. Het teleg(r)aa(f)p gehalte is bijzonder. Ook hier gaat het nergens meer over. Leaserijders veroorzaken meer schade”, so what. Het wordt verdisconteerd in de prijs en volgens economische spelregels wordt dit uiteindelijk door de consument/belastingbetaler betaald. Niets nieuw onder de zon.
911 zegt
helemaal gelijk Marcel
dit nieuws was ook al lang bekend maar tis wel erg leuk om er over te lullen
stijn zegt
Ik kan het me voorstellen. Als ik zo’n mondeotje zou krijgen als leasebak zou ik hem ook afrachen.
Sjakie zegt
Een heel belangrijk punt wat ik denk dat hier over het hoofd wordt gezien is, dat naast de hogere kilometrages en de ook hier te lezen manieren hoe vooral om te gaan met andermans eigendom, de schades op een lease-auto eerder zullen worden geclaimd en geregistreerd dan bij een particuliere bestuurder.
Ga jij als particulier voor een klein krasje naar het schadeherstelbedrijf? Ik denk het niet en anders laat je het bij voorkeur door beun de haas doen voor weinig en liefst zwart. Tenzij je een casco verzekering hebt waarbij je bijvoorbeeld bij één schade geen terugval in bonus/malus hebt.
Lease-auto’s zijn over het algemeen uitstekend verzekerd en de eigen risico’s zullen afhankelijk van de frequentie ook vaak door de werkgever worden betaald. Ieder sterretje, krasje e.d. zullen worden genoteerd en afhankelijk van de verzekeringsconstructie worden geclaimd.
Dientengevolge zullen er grotere aantallen en bedragen zijn toe te schrijven aan de leaserijders. Ik vraag me af of daarmee in dat onderzoek rekening is gehouden. Let wel dat ik denk dat de ook hier tentoongespreide nonchalante houding en de aantallen kilometers die zij rijden ook meetelt in de aantallen.
Chroombumper zegt
koorballen rijden inderdaad een stuk slechter dan, pak ‘m beet, Corpsballen. Die hebben namelijk een opvoeding gehad.
MAVO-types, pardon VMBO’ers, zijn toch niet jaloers?
KVK zegt
Chroombumper : opleiding is vette BS. Op m’n 15e heb ik met een hoog opgeheven middelvinger, vergezeld van een luidkeelse “fuck you” de school verlaten om er nooit meer weer te keren en nu, 8 jaar later, sta ik al heel wat verder dan een heel pak mensen die dubbel zo oud zijn dan ik, of zelfs ouder.
Schoolopleiding is 90% indoctrinatie ondergaan en 10% kennis opdoen, en daar pas ik voor, dank je wel, ik zal zelf wel denken ;)
Elementaire dingen zoals elementaire (redundantie anyone?) beleefdheid, enige aangeboren intelligentie en een drang naar significantie gekruid met wat lef, that’s what gets you further in life, en niet één of andere dombo-opleiding aan weet-ik-veel-wat voor kakschool. Ah, voelt heerlijk om te zeggen :)
Chroombumper zegt
@KVK: geeft niet, gaat vanzelf over.
Je bent het levende bewijs van mijn post, klaarblijkelijk voel je zelf toch dat je een paar schakels tekort komt. Ze vonden het vast niet jammer toen je je school zo boers uitzwaaide, jonge vriend. Nederland gaat ten onder aan ongeletterdheid en misplaatste superioriteitsgevoelens.
En, on-topic, ik schat in dat je ook in het schade rijden “heel wat verder” staat dan anderen en ouderen.
KVK zegt
Chroombumper : helaas voor jouw kortzichtige vooroordelen ben ik niet ongeletterd en heb ik geen last van misplaatste superioriteitsgevoelens. En ja, de vier middelbare scholen waar ik gezeten heb, en welke me allevier liever zagen gaan dan komen, waren dus, duh, inderdaad blij om van mij vanaf te zijn. Alleen hebben ze wel stuk voor stuk erbij vermeld dat ze het toch zeer spijtig dat iemand met mijn capaciteiten ze zo hard overboord gooide. Maar ik wist wel beter, en kijk nu eens, ik wist het ook beter! Ik verdiende op m’n twintigste al meer dan zo ongeveer eender wie van mijn leeftijd, en ook nu nog steek ik maar al te vaak de ogen van leeftijdsgenoten uit. Ik kom een paar schakels tekort ja, geef ik je gelijk in, vooral op gebied van administratie. Maar hey, daar hebben ze accountants voor, nietwaar? En on-topic : lees eerst eens alle reacties (dus ook de mijne) alvorens je zoiets onzinnigs blaat. 400.000km met 4 ongelukken (blikschade) waarvan ik 3x in m’n recht was. En jij? Wat had jij al bereikt aan je 23e levensjaar? Hoeveel km heb jij er al opzitten? Met hoeveel ongelukken?
Ik weet één ding : als ik nog één dag langer naar school was geweest, was ik gewoon postal gegaan en had ik nu in één of andere instelling voor geesteszieken gezeten met een onmetelijk grote depressie.
Maar, ik volg je wel, want het is niet velen gegund om op zo’n jonge leeftijd er de brui aan te kunnen geven en het dan ook nog eens deftig te doen, op eigen houtje zowaar. Er zijn er inderdaad heel veel die denken dat ze het wel zullen halen maar die het dus absoluut niet halen, en eigenlijk zowiezo nooit zouden gehaald hebben. Maar gelukkig voor mezelf en jammer genoeg voor jou behoor ik tot die kleine groep die het wél weet te flikken.
(en dat allemaal zonder spell-checker, waar sta je nou met je ongeletterdheid eh? ;))
Chroombumper zegt
@KVK:
QED!
KVK zegt
Maar dé grote schakel die ik mis, en die me soms wel eens parten speelt, is mijn absolute afwijzing van eender welke geschreven wet. De enige wetten waar ik me aan houd zijn die van de fysica. Ik heb hersens gekregen van Moeder Natuur, samen met 2 handen en een gelijk aantal voeten, en daarbovenop nog ‘ns 2 prachtige ouders die me heel duidelijk bijgebracht hebben hoe ik al deze leuke dingen moest gebruiken. Ik aanvaard geen gezag, tenzij ik er zelf iets bij win. En dat stoort soms wel, maar dat is ook net waar ik het grootste probleem mee had op school. Het steeds willen inpeperen van allerlei regeltjes die al vanop 10km afstand te doorzien waren. En altijd dat socialistisch geneuzel ook; dit mag je niet doen want daar kan je de die schade mee berokkenen. So fuckin’ what? Ik doe niet aan socialisme, socialisme is voor watjes. Als ze geen schade willen oplopen moeten ze maar niet in m’n weg lopen en me niets in de weg leggen, en doen ze dat wel kunnen ze er maar beter op voorbereid zijn dat het hard tegen hard zal zijn. Als ik je vertel dat ik een metersbrede grijns op m’n tronie krijg bij het denken aan de (vuile) praktijken van de gemiddelde multinational, en dat ik menselijke populatie-controle hoegenaamd geen vies woord vind, wat denk je dan van mij? Als ik je vertel dat de gemiddelde mens (er zijn uitzonderingen, niemand is gelijk, itt wat de algemeen erkende mensenrechten je willen doen geloven) een zielig maar tegelijk ook heel lachwekkend wezen is in mijn ogen, wat denk je dan van mij? Of ben ik maar gewoon wat aan het dollen met je? Wie zal het zeggen… ;)
KVK zegt
Gaan we met Latijn smijten ja? Zeg me eens m’n beste Chroombumper, welk bewijs heb ik je geleverd waardoor je denkt dat je stelling nog steeds stand houdt?
KVK zegt
Of heb ik het alsnog fout begrepen? Welke stelling is nou eigenlijk bewezen volgens jou? OK, genoeg wijn voor vandaag, zoveel is duidelijk, begin een beetje teveel te lullen… excuses iedereen! Kga maar ff een eindje wandelen denk ik ;)
W0o0dy zegt
@kvk: ik kan alleen maar zeggen, jouw houding past goed bij het onderwerp van dit artikel. Het klinkt alsof je schijt hebt aan iedereen, je vindt jezelf kennelijk geweldig en meent dat te pas en te onpas aan alles en iedereen ten toon te moeten spreiden. Je hebt dan misschien wel succes, maar ik ben niet onder de indruk.
KVK zegt
@ wooody : niet te pas en te onpas, maar nu had ik er toch echt wel ff zin in ja. Maar ik zal me inhouden de volgende keer, geen probleem :) En mensen imponeren doe ik het niet voor, ik doe het vooral om anderen te kunnen uitlachen (grapje he man, gewoon voor de duidelijkheid). En nu ga ik echt wandelen.
KVK zegt
En nee heb geen schijt aan iedereen, zie mezelf doodgraag ;)
Chroombumper zegt
Excuses aanvaard. Wandel ze, in de richting van een geestelijk hulpverlener bij voorkeur. Of de Jellinek ;-)
W0o0dy zegt
je vat de kritiek in ieder geval sportief op, dat siert je. Wandel ze, en zorg dat je niet in de shit terecht komt ;-)
Dink zegt
Ik rij met m’n eigen Honda juist heftiger dan met de leasebak . . .
Nullius zegt
@KVK
M’n vader heeft nog niet één ongeval gehad tijdens het rijden en die doet gemiddeld zo’n 50.000km per jaar (is er ondertussen 50).
En denk nu niet dat ie braafjes overal 120 rijdt op de autosnelweg en 50 in de bebouwde kom. Hij durft ook al eens een handrembochtje te nemen als het gesneeuwd heeft en 180 te vlammen als hij haast heeft.
Het gaat er gewoon over wanneer je zo’n dingen kan doen.
Dus je bent echt niet HET grote voorbeeld zoals je je voordoet.
Ikzelf ben er 20 en heb net 1 jaar m’n rijbewijs (pak zo’n 10 tot 15.000km), dus ik kan nog helemaal niet ‘uitpakken’ met vele kilometers, maar ik doe me dan ook niet voor als de man die het gemaakt heeft en neerkijkt op de rest.
M’n broer heeft nu iets meer dan een jaar zijn bedrijfswagen met een dikke 60.000km denk ik en ook hij heeft geen accidenten gehad totnogtoe.
Ook hij haalt stoten uit met z’n wagen (getuige de kapotte versnellingsbak op minder dan 50.000km).
Het gaat er bij de meesten hier gewoon over het feit dat je teveel neerkijkt op de rest, want jij bent tenslotte de man die het zonder diploma gehaald heeft. Tot op de dag van vandaag wel te verstaan.
Het is namelijk heel duidelijk af te leiden uit je reacties dat je geen hoger onderwijs hebt gevolgd, want daar ben jij net WEL diegene die moet nadenken !
Het secundaire onderwijs is mijn inziens inderdaad voor 90% van de tijd dingen leren die je toch niet meer zal gebruiken.
Het leert je wel kennismaken met dingen waar je eventueel in geïnteresseerd zou kunnen zijn om daar dan later verder op te gaan.
Ik heb zelf ook drie secundaire scholen versleten, maar nu ik m’n derde jaar in het hoger ben begonnen, ben ik blij dat ik indertijd niet ‘fuck you’ heb gezegd.
Je moet er namelijk zelfstandig werken in het vakgebied dat je zelf hebt gekozen, en dat terwijl je ’s avonds elke dag naar een feesje kan gaan van één of andere studentenclub.
Het is gewoon kiezen voor meer zekerheid, want met een diploma heb je gewoon meer kans om goed terecht te komen.
Er zijn lucky of getalenteerde (of allebei) mensen die het zonder diploma ook maken, maar het blijven uitzonderingen.
On topic moet ik wel vermelden dat je op sommige punten wel gelijk hebt.
Geef iedereen hier een lease-auto en na één maand is 95% van alle mensen hier vergeten dat het eigenlijk niet jouw auto is !
Het is nu eenmaal een vrijgeleide, zo’n bedrijfswagen, hoe je het ook keert of draait.
Wat hier zeker moet vermeld worden is dat (zoals Arno als eerste vermeldde) leaseautorijders namelijk de enige groep mensen zijn die elk schadegeval aangeven.
Wie loopt er nu naar de verzekering als je bijvoorbeeld tijdens het parkeren een andere auto raakt ? De normale reactie is gewoon een briefje achter de ruit te steken van de andere wagen. OK … dat gebeurt niet altijd, maar dat is nu eenmaal niet te vermijden.
Maar om er even op verder te gaan … je zou met de huidige premies dom moeten zijn om zoiets aan te geven aan de verzekering.
Met een bedrijfswagen is de keuze natuurlijk snel gemaakt … daar doe je dat wel, want nadelen zijn er niet of nauwelijks aan verbonden.
Waarom zou je trouwens ook eens niet op het gaspedaal gaan staan wanneer je een korte bocht neemt … ok het is niet gezond voor de banden, maar who cares ?
Je moet enkel weten wanneer en waar je dat kan doen, en dat is niet bij iedere leaser duidelijk.
KVK zegt
@ Nullius : het heeft niet eens te maken met neerkijken op de rest. Het gaat er gewoon om dat mensen keer op keer met diezelfde achtrlijke argumenten afkomen van opleiding dit, en opleding zus, en opleiding zo. Opleiding is, zoals ongeveer alles in je leven, je eigen verantwoordelijkheid, en je eigen verdienste. Het gaat er me ook niet om dat ik mezelf het grote voorbeeld voel ofzo wat dat schadevrij rijden betreft, het gaat er me om dat ik me redelijk hard aangesproken voelde door het bericht, om redenen die ik verder niet aan jullie neus ga hangen. Over die stukgereden versnellingsbak zal ik maar gewoon zwijgen…
Wat hoger onderwijs betreft : ik vind het allemaal maar gebakken lucht als ik eerlijk moet zijn. Ik zie er echt het nut niet van in, al was het maar omdat er nog nooit iemand mij een job geweigerd heeft omdat ik een welbepaald papiertje niet kon voorleggen. En de behoefte om de wetenschappelijke geheimen van weet-ik-veel-wat te doorgronden heb ik niet. Ik kijk niet neer op de rest, integendeel, ik voel het vrij vaak aan alsof er op mij neergekeken wordt wanneer klojo’s weer maar eens het (non-)argument ‘opleiding bovenhalen, want ze classeren me per definitie al als ‘loser’, en daar word ik behoorlijk pissig van inderdaad, waarvan akte…
En ja, ik ben blij met wie ik ben en wat ik heb, mag dat? Mag ik dat tonen? Of moet ik zoals het gros out there ook maar een saai grijs pakje aantrekken en m’n onderlip over de grond achter me aan sleuren?
“Those crazy enough to think they can change the world are the ones that usually do”
Maar voor de rest : amen!
@ Chroombumper : opmerkingen over vermeend druggebruik kunnen juridisch als laster en eerroof beschouwd worden. Denk daaraan als je nog ‘ns het begrip Jellinek in iemand z’n gezicht werpt…
M.M.M zegt
1. krasje op de eigen auto? >>> niet claimen, kost eigen risico
krasje op de leasebak? >>> MOET ik claimen van de werkgever (€ 150,= eigen risico!!!! grrrrrr)
privé 0 – 1 lease
2. tijdstip rijden in eigen auto? >>> avond of weekend
tijdstip rijden in leasebak? >>> spits, files e.d. (dus meer risico’s)
privé 0 – 2 lease
3. waar rijden in eigen auto? >>> rondom gelderland of rustige buitenlandse weg
waar rijden in leasebak? >>> drukke, grote steden; o.a. randstad (dus meer risico’s)
privé 0 – 3 lease
4. risico’s parkeerschade door ander aan eigen auto? >>> 5 uur per week? (hooguit)
risico’s parkeerschade door ander aan leasebak? >>> 20 uur per week (minimaaal!)
privé 0 – 7 lease (4x zoveel risico hè)
5. kms eigen auto? >>> 8.000
kms leasebak? >>> 40.000+ (dus 5 keer meer risico)
privé 0 – 12
Need I say more???????????
Hoezo 90% meer claims. Valt nog mee toch? Met de in mijn geval al meer als 90% kans op schade in ogenschouw genomen?
Kortom: een onderzoek wat niet deugd. Dat lijkt me duidelijk.
auto-maat zegt
bovenstaand klopt,
kleinere schades worden door particuliere bezitters vaak niet gemeld, of uit eigen portemonnaie betaald. daarmee raken de cijfers scheef omdat vee lwerkgevers willen dat hun wagenpark spik en span blijft. dat betekent dat elk stukje steenslag, krasje of deukje moet worden gemeld. ik zie de verschillen in cijfers al zo hoog oplopen dat dit hele rapport met de krant van gisteren de papierbak inkan…
KVK zegt
En als we dan toch openhartig gaan doen : door m’n in sommige opzichten misschien wel iets te vroeg stap in ‘het grote leven’ (en een aantal andere dingen) ben ik emotioneel behoorlijk, euhm, bot geworden. Dat heeft grote nadelen, zoals hier bijvoorbeeld blijkt (ik hou inderdaad weinig tot geen rekening met wat voor emoties mijn uitspraken kunnen aanwakkeren, ook al ga ik er stiekem wel van uit dat andren dat wel voor mij doen, wat ze echter niet doen, ook al zeggen ze van wel. Volg je nog? ;)).
Maar het heeft ook weer enorme voordelen op persoonlijk professioneel vlak, ik hoef er echt niet al te lang over na te denken om iemand buiten te werken, en nog minder om het ook effectief te doen. Voeg aan m’n emotionele botheid ook nog ‘ns m’n doorgedreven goddeloosheid en gebrek aan angst toe en je kan je dan wel enigzins een beeld vormen van wat voor iemand ik ben. Ik zal het zelf maar zeggen : een kille klootzak die geen oog heeft voor individueel leed. Goed, tot zover mijn persoonlijke voorstelling, nu terug naar auto’s aub. Of nee, doe maar m’n bed. Prettige avond nog dames en heren.
Chroombumper zegt
@KVK
eerroof?!? Nu weet ik het: jij bent De Roy van Zuidewijn! Hetzelfde verongelijkte toontje en dezelfde frustraties over je positie in de maatschappij.
Voor eerroof heb je mij helemaal niet voor nodig, je zet jezelf al genoeg te kijk.
Eerroof bestaat overigens in Nederland juridisch niet. En nog wat gratis kennis voor je: de Jellinek is er voor alle verslavingen, dus ook voor het overmatig alcoholgebruik dat je zelf beschreef.
Zo, heb je weer twee dingen geleerd. Beetje laat om dat pas op je 23e te weten, wij beter-opgeleiden kregen die kennis van school uit mee. En toch kijk ik niet op je neer ….
sacha zegt
Ik denk al, ik hoor steeds *klets* *klets* *klets*, wat is dat toch? Maar dat zijn die pikken die steeds op tafel worden geslagen.
belgje zegt
Leasingsmaatschappijen zijn ook medogenloos als het om schade gaat op het einde van het contract: elk krasje, deukje of verkeerde lichtinval wordt aan de bestuurder aangerekend. Dan maar elk jaar 1 schadeclaim indienen en de boel op orde houden (de bestuurder betaald de verzekering toch niet, dus als die duurder wordt…)
autoblogger zegt
Onze vrinden van de Bovag schrijven dat het volgens de VNA onzin is (belangenclub van leasemaatschappijen): ‘Hier worden appels met peren vergeleken. De lease-autorijder rijdt verhoudingsgewijs evenveel schade als een gemiddelde particuliere automobilist.’
Een leaserijder en een particuliere rijder kun je niet zonder meer met elkaar vergelijken, vindt VNA, vandaar dat de claim van Avero Achmea mank gaat. Renate Hemerik, directeur VNA: ‘Uit periodieke VNA-onderzoeken, uitgevoerd door onder meer TNO, blijkt dat de zakelijke rijder de auto zodanig ánders gebruikt, dat hij slechts met de particuliere rijder te vergelijken valt nadat een flink aantal zaken is gecorrigeerd. Berijders van lease-auto’s maken veel meer kilometers, maken meer ritten per dag, rijden vaak in de Randstad, tijdens de spits en ze kunnen niet thuisblijven als het slecht weer is. Allemaal elementen die de kans op schade verhogen. Bovendien verplicht het leasecontract leaserijders om elke schade te melden. De leasemaatschappij houdt in het belang van haar klant de restwaarde op peil en zal elke schade willen herstellen. Dit is iets wat de gemiddelde privé rijder absoluut niet doet, al was het maar om zijn no-claim te beschermen. De eigenaar van een privé auto laat kleinere schades veelal zitten. Als je de schadestatistiek met al die factoren corrigeert, kom je op ongeveer hetzelfde schadebeeld uit.’
Bron: http://www.bovagkrant.nl/index.asp?id=26381
Greg zegt
ok ok.. dat verhaal van de Bovag lijkt plausibel
Toch zie ik wel een verband tussen de attitude van heel veel leaserijders (“auto is niet mijn eigendom, krijg toch weer een nieuwe”) en de hogere schadeaantallen.
Je krijgt veelal een tankpas, dus scheuren maar. Verzekeringspremies raak je niet mee geconfronteerd, servicekosten evenmin….. 1+1=2
wimbers zegt
ik denk dat ook niet onblangrijk is dat een particuliere rijder niet ieder krasje opgeeft. minder opgaven, scheve cijfers..
Hrb zegt
toont gewoon weinig respect voor andermans zaken, als je dom omspringt met je leasebak… ik rij met een 320d leasebak(limited edition) en ik onderhou hem evengoed als mijn eigen wagen (P 911 :-) ). ik kan moeilijk begrijpen dat je van dagelijkse wagen aanvaardt dat het een mesthoop is van binnen en een puinhoop aan de buitenkant als het een lease is, en je dat van je eigen wagen niet wenst.
Roadrunner zegt
Rij zelf ook in een leasewagen, voor een subcontractor die routes voor TNT rijd. Alhoewel ik niet als een idioot met de leaseauto rijd heb ik ondertussen wel drie schades gemaakt in 1jr tijd. Keer de handrem vergeten erop te zetten, auto ging rollen en raakte heel ongelukkig een andere bedrijfsauto bij de trekhaak >zijdeur gedeukt. Tweede geval is mij onbekend, putje linksvoor, stelde niks voor maar moest geclaimed worden volgens de LEase maatschappij.
Laatste geval een paaltje (stevig metalen paal, vet verankerd :cry: ); links voor achter het voorwiel aardig ingedeukt. Gewoon stom, met inparkeren die palen gezien, inparkeren ging goed, alleen met het weer wegrijden een paar minuten later paaltje compleet vergeten.
Waarom die dingen gebeuren ? Werkdruk heeft er ook mee te maken. We moeten veel “stops” doen, krijgen niet best betaald en je moet maar hopen dat je overuren uitbetaal worden (=vaak niet/slecht). Maar schades mag je niet maken, anders houden ze ook nogeens geld in op je schamele loontje.
Je word betaald voor acht uur werk, maar je maakt er algauw minsten 8 en 1/2 uur. Dat halve uur (bijna dagelijks) krijg je niet/nauwelijks uitbetaald. Remedie: je rijd je suf, met alle risico’s vandien, om toch binnen werktijd klaar te zijn of je doet het netjes, ben zo’n 8 1/2 a negen uur bezig en mag dan maandenlang om je overwerkvergoeding gaan bedelen en dan maar hopen dat ze het uitbetalen.
De doorstroming van personeel ligt hier aardig hoog, dat zal niemand verbazen.
Dat onderzoek deugt dan ook van geen kant. Veels te kortzichting.
Mavada zegt
En dan is het toch wel kras als Athlon heeft onderzocht dat particuliere autobezitters de grootste nachtmerrie van wintersportende leaserijders zijn… Omdat ze een potje maken van het onderhoud en niet kunnen rijden (in hun ex-leasert…) Gevalletje van PR die ernstig uit de bocht vliegt:http://www.autogekken.nl/?p=3172
Mavada zegt
Maaruh Eigen risico berekenen voor schades gereden onder werktijd kan wettelijk helemaal niet, lees ik net hier:
http://www.verenigingautovandezaak.nl/nieuws/details/eigen-risco-werktijd
Ja, weet ik, hele ouwe topic, maar dit kan toch wel van belang zijn als je een auto van de zaak (kort) rijdt.