Duistere praktijken in de wereld van de leasemaatschappijen, verzekeraars en schadeherstelbedrijven. Volgens de Bovag en de ANWB proberen die partijen namelijk krampachtig te voorkomen dat het schadeverleden van tweedehands auto’s zichtbaar wordt voor ons argeloze consumenten.
De Bovag en de ANWB willen dat er alsnog zo snel mogelijk openheid wordt verschaft over historische gegevens. Met name de Bovag is “not amused”. Die wilde dit jaar namelijk een ‘Autolog’ (nee, geen Autoblog) introduceren waarin niet alleen de tellerstand en algemene autogegevens worden bewaard, maar ook het schadeverleden.
Consumenten worden regelmatig bedrogen als blijkt dat een gekochte auto een enorm schadeverleden heeft. Deze zomer verloor de Bovag nog een kort geding waarin het dataleverancier ADP/ABZ, dat werkt in opdracht van verzekeringsbedrijven en leasemaatschappijen, wilde dwingen om schadeverledengegevens openbaar te maken. De Bovag zal nu een nieuw garantiesysteem voor gebruikte personenauto’s introduceren zonder de schadehistorie. Ook de ANWB is van mening dat consumenten recht hebben op de historie van gebruikte auto’s.
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen zit helemaal niet te wachten op openbaring van de schadegegevens. Ze zijn er fel tegen uit angst dat de restwaarde van de auto’s daalt (duh!). Ook Focwa, dat ruim 1300 schadebedrijven vertegenwoordigt, vindt het te gevaarlijk dat schadegegevens van auto’s openbaar worden, aangezien sommige auto’s ook in het grijze circuit worden gerepareerd, aldus Focwa secretaris Jan Koolen (bron: autotelegraaf.nl).
El-Loco zegt
Pssst, deze log is geplaatst voordat het 11:07 was. ;)
luc zegt
this bij mij toch nu 10:20 op de klok van mijn computer.. de wintertijd is in gegaan toch he.. maar ff niet te ver van het onderwerp weg gaan.. als ze de tellerstanden enal gaan opschrijven wordt het wel lastig voor die tellers een paar 1000 km terug te draaien of niet dan.. en het schaden verleden wat heeft dat voor nut voor dat op te schrijven..
Dennis zegt
Gaap…, nog effe de klok goed zetten… ;)
Hilgert zegt
tja…allemaal leuk en aardig, maar dat werkt dan alleen voor nederlandse auto’s. Als ik op Mobile.de een platgereden Porsche koop en deze recht laat trekken door de Pool om de hoek en vervolgens op NL kenteken zet, dan heeft niemand wat in de gaten.
W0o0dy zegt
het blijft een lastig verhaal. Tuurlijk hebben consumenten recht op betrouwbare informatie over hun (toekomstige) tweede hands auto. Maar het punt van de lease maatschappijen is niet zo belachelijk als je er over nadenkt…. Welke auto ga je kopen? Die auto die nooit schade heeft gehad of die met een (aantal) kleine schade(s)? Is de auto die deukjes heeft gehad maar door professionals goed gerepareerd is minder goed dan de schadevrije? Zou niet moeten en toch is die auto gelijk minder aantrekkelijk.
Consumenten kunnen waarschijnlijk niet goed beoordelen hoe ernstig de schade was en zullen zoveel mogelijk iedere auto met ook maar een nieuwe bumper gaan mijden. Dat is idd slecht voor de restwaardes van de auto’s met schades op de naam.
Toch zou er wel een systeem moeten komen dat voorkomt dat technisch ernstig beschadigde auto’s voor grof geld weer op de weg komen. Dus iedere schade waarbij de auto recht getrokken moet worden (de lakschades en bumpers enzo hoeven we niet te registreren) die moet gemeld worden. Dan is duidelijk of de auto die jij wil gaan kopen een grote klap heeft gemaakt of een middagje is gaan zwemmen of dat het een betrouwbaar exemplaar betreft.
Hilgert zegt
Volgens mij is het bij veel mensen gewoon het idee dat een auto schade heeft gehad al voldoende om een auto niet meer te willen. Echter als een schade (welke schade dan ook, groot of klein) goed gemaakt is, maakt dat echt niet uit. Ik zit redelijk in het schadewereldje en bijvoorbeeld de Porsche op de foto hierboven kan zonder problemen nog de weg op, mits goed gemaakt.
JANUS zegt
Er is één ding dat ik nog niet begrijp.
Waarom willen verzekeraars niet dat deze gegevens zichtbaar worden ?
Enne…Ik las ook al Duitser ipv duister. Zal wel komen omdar er complot achter staat. Dan ga je gelijk van het ergste uit. ;-)
Klaas zegt
@Janus: als de waarde van de gerepareerde auto lager is dan de waarde van de auto voor de reparatie dan moeten ze dat verschil bij een all risk polis ook vergoeden. Daar zitten ze vast niet om te springen.
topless zegt
@Janus
Omdat verzekeringsmaatschappijen schadeauto’s, waarvan ze eigenaar zijn geworden na uitbetaling van de schade, aan beunhazen verkopen. Die hem vervolgens “repareren” en met een mooi verhaal over oude vrouwtjes, weer verkopen.
localhost zegt
Hoelang duurt het voordat iemand een initiatief start waar al die lease rijders zelf hun schade kunnen doorgeven. Volgens mij houdt niets de bovag of anwb tegen om zoiets op te zetten. Als je daar in een jaar tijd een paar duizend rijders actief in krijgt, dan wordt het voor de leasemaatschappijen en verzekeraars steeds moeilijker om de officiële informatie geheim te houden.
2.0 TFSI zegt
Het is inderdaad onzin om schade’s te melden die door een erkend schadebedrijf zijn gerepareerd. Deze zijn meestal goed gerepareerd, ze mogen vak zelfs nog in bijvoorbeeld de voorkeursselecties Ik heb laatst gehoord van een autoverkoper dat ongeveer 80% van de auto’s die ingeruild worden weleens schade hebben gehad. Dus de kans om een leuke auto zonder schade te vinden wordt dan ook wel erg klein. Schade’s worden wel vervelend als ze door niet erkende schade bedrijven worden gerepareerd. Als de auto goed is gemaakt zie je er vaak niks van en functioneert de auto ook goed, waarom zou je de kopers dan vermelden dat hij schade heeft gehad?
the real stig! zegt
die foto ocharme cayman :(
Rick dos zegt
Ik weet het niet hoor. Je kan nu als consument dus ook beter de leasebakken gaan mijden, want stel dat……….
Ik heb er in ieder geval een nare smaak van gekregen……..ik ga ff wat drinken…. :)
JustFendi zegt
las iedereen duitser?? nou ik ook! mmaar goed ik heb gister iets te diep in de glas gekeken….
JANUS zegt
@Topless Klaas (jakkie bah)
Bedankt. Ik geloof dat ik het begrijp.
mashell zegt
Ik zie een compromis aankomen, dat autolog komt er (niet leuk voor de leasemaatschappijen wel voor de Bovag) maar ook de versoepeling van de APK wetgeving (niet leuk voor de Bovag wel voor de leasecompanies). Een prachtig poldermodel compromis waar eindelijk de gewone consument baat bij heeft.
LTZ zegt
@ 2.0 TFSI
Er zijn ook schade auto’s die een verbogen frame hadden, die kunnen ook door een erkend schadebedrijf gerepareerd worden. Dit zal misschien beter zijn dan bij de pool om de hoek maar dat verandert het feit niet dat de hele structuur van de auto naar de hel is. Als je daarmee ergens tegenaan rijdt is het een stuk gevaarliijker dan bij een auto die nog nooit schade aan het frame heeft gehad.
Kleine deukjes maken natuurlijk niet uit maar het is ook logisch dat klanten willen weten of hun toekomstige auto ooit ernstige schade heeft gehad. Ik zou het namelijk niet erg op prijs stellen als mij een “schadevrije” auto wordt verkocht die onder de lak voor 80% uit plamuur blijkt te bestaan.
2.0 TFSI zegt
@LTZ
Dat soort schade gevallen bedoel ik dan eigenlijk ook niet. Als hij bijvoorbeeld een deuk in een portier heeft gehad en hij is perfect gerepareerd, en ik er als koper niks aan zie, dan zou ik het ook niet willen weten.
localhost zegt
@TFSI
Ik zou het juist wel willen weten. Al is het alleen maar omdat ik vind dat ik dan minder zou hoeven te betalen voor die auto ;-). En als het toch goed is hersteld, dan kun je het toch gewoon erbij noemen. Dan ziet de koper toch gelijk dat het goed is gedaan en dat je er niets meer van ziet. Volgens mij heeft zowel de koper als de verkoper hier baat bij.
2.0 TFSI zegt
Ja, daar hebben jullie wel gelijk in. Ik zou er denk ik alleen wel een rotgevoel aan over houden. Maar eerlijk duurt het langst, misschien moet er toch maar zoiets komen. Want als de auto echt goed is gerepareerd, heb je als verkoper niks te verbergen toch?
Paul zegt
BIj een schade aan een auto die ook bij goed en deskundig herstel in waarde daalt wordt altijd een vergoeding gegeven voor de waarde daling.
Het maakt deel uit van de vast te stellen schade na een aanrijding.
Leuk dat er een Porsche is afgebeeld als voorbeeld.
Porsche is de enige importeur die bijhoudt of door hen geleverde auto’s ooit een ernstige schade hebben gehad.
Als er een register komt waar zware schades in gemeld moeten worden dan heeft dat alleen zin als er ook in bijgehouden wordt dat de schade door een
erkend bedrijf vakkundig is hersteld.
Bij een zware schade wordt op dit moment het gehele of soms een gedeelte van het kenteken in beslag genomen.
Het herstelde voertuig kan pas na RDW keuring weer met volledig kenteken de weg op.
Paul