Eindelijk! Hier hebben we natuurlijk met z’n allen op zitten wachten. In onze big-brother-is-watching-you-samenleving weet “big brother” dankzij onze GSM altijd waar we uithangen en nu worden ook de gegevens die door het anti-diefstal systeem in de auto zijn vastgelegd, tegen ons gebruikt. In Nederland rijden zo’n 25.000 auto’s rond met een kastje dat de locatie verklapt op het moment dat de auto gestolen is.
Omdat verzekeraars deze apparatuur verplicht stellen bij auto’s duurder dan 65.000 euro, komen er jaarlijks zo’n 8.000 van deze kasjes bij. Het systeem registreert middels GPS de locatie van de auto en is tevens in staat de snelheid van de auto vast te leggen.
Vorig jaar wilde de politie deze gegevens gebruiken om de schuldvraag te bepalen nadat een man in Hengelo een politieauto had aangereden en twee politiemensen gewond raakte. Omdat er slechts een verkeersovertreding ten laste was gelegd, wilde de leverancier van het systeem, firma Technocon, de gegevens in eerste instantie niet afgeven. De Hoge Raad heeft nu besloten dat deze gegevens beschikbaar moeten worden gesteld.
Technocon had direct na het ongeluk in Hengelo al besloten alle verkochte retreevers (zoals het kastje heet) aan te passen en niet langer de snelheid van de auto te registreren. Volgens verzekeraar Achmea is het niet-installeren van een retreever geen optie, aangezien de kans op diefstal van bijvoorbeeld een BMV X5 één op drie is. Deze auto’s moeten dus goed worden beveiligd. (bron: ad.nl)
Klaas zegt
Ach, als rekeningrijden wordt ingevoerd is het probleem opgelost. Dan heeft de politie ten alle tijden de gegevens ter beschikking. Net als verkeersgegevens voor telefoon en internet zal er ook wel, om terrorisme te bestrijden natuurlijk, een wet komen om dit soort gegevens vast te leggen en ter beschikking van de overheid te stellen.
We hebben toch niets te verbergen?
KVK zegt
@ Klaas : Absoluut niet. Dat kilootje coke in m’n kleerkast en die 8 bedrijfsleningen op valse naam heb ik een heel plausibele uitleg voor. Kom maar op! o:) ;)
Jammer natuurlijk. In zekere zin sluit het ook aan bij Clarkson’s column over Hamsters ongeluk : mensen doen er echt alles aan om toch maar iemand met het vingertje te kunnen wijzen, want gewoon aanvaarden dat iets is zoals het is, is niet meer van deze tijd, helaas.
Sgt. Stevil zegt
@KVK: vind je ’n schuldige aanwijzen bij Hamster’s ongeluk hetzelfde als het zoeken naar de oorzaak en daardoor waarschijnlijk ook de schuldige in ’n verkeersongeluk hetzelfde? overigens vind ik ook dat zo’n systeem pas aan moet gaan op ’t moment dat je auto gestolen wordt, zelfde reden dat ik niet wil dat de RFID in m’n biometrische paspoort niet gebruikt gaat worden om ten aller tijden te monitoren waar ik ben: ik voel me daar helemaal niet veiliger door, eigenlijk eerder onveilig. als ik zie op wat voor rare tijdstippen er af en toe ’n autoruit ingetikt wordt, twijfel ik er niet aan dat sommige criminelen ondanks camera-toezicht gewoon hun brutale rotgang gaan, en ik heb constant ’t idee een verdachte te zijn.
JANUS zegt
Tja. ik vind het nog niet zo slecht hoor.
Als je te hard rijdt en je veroorzaakt een aanrijding ben je schuldig.
Als je schuldig bent (zeker aan persoonlijk letsel) moet je boeten.
Voor hetzelfde geld had het apparaat bewezen dat de man niet daar reed of niet te hard reed. Dan had hij het vast niet zo erg gevonden !
Sgt. Stevil zegt
bah, ik maak er een zootje van: dubbel “hetzelfde” en dubbel “niet”, ik heb dus privacy bezwaren bij ’t hele gedoe (geen dubbele ontkenning)
KVK zegt
@ Sgt. Stevil : goh, OK, point taken, maar zoals jij het uitlegt komt het al wat beter over. Ik wil niet gecontroleerd worden, op welke manier dan ook, ook niet als me dat enige vorm van veiligheid garandeert. Ik sta zelf wel in voor mijn veiligheid. En die keren dat me dat niet lukt neem ik voor lief. Maar goed, we dwalen af heb ik zo het gevoel…
Robin zegt
1 op de 3 BMW X5 wordt welleens gejat,…. geloof ik echt niets van
flrs zegt
Jammer als je net een dope BMw z4 hebt gekocht, van net 64 duizend euro ;)
Sgt. Stevil zegt
@KVK: vind niet dat we erg afdwalen, het hele punt van dit artikel is eigenlijk privacy vs veiligheid. ik zal nooit onder tafels of stoelen steek dat ik porno kijk (elke man die dat wel doet is een Leugenaar, met hoofdletter L ja), maar van mij hoeft dat niet bij de regering bekend te zijn, en bij volledige controle/data-tap zou dit soort surfgedrag dus wel uitgefilterd worden. als ik in ’n winkel ben op ’t moment dat er iets gestolen wordt heb ik echt geen zin om ondervraagd te worden en m’n bonnetjes in te leveren: ik heb nog nooit iets gestolen en wil dan ook niet als verdachte aangemerkt worden, in plaats van dat ik me veiliger voel dat er minder misdaden gepleegd worden voel ik me onveiliger omdat ik me zomaar ’s strafrechtelijk zou moeten verdedigen terwijl ik nix heb gedaan, zou ontzettend op m’n doen en laten gaan letten en dat wil ik niet.
Sgt. Stevil zegt
@flrs: een kans van 1 op 3 dat je X5 gejat wordt betekent niet dat van elke 3 X5’s die er verkocht worden er sowieso eentje gejat wordt, het is kansberekening, dat wordt nog wel ’s in de war gehaald met statistiek. het betekent dus op z’n letterlijkst: elke keer dat jij je X5 ergens onbewaakt achterlaat is er een kans van 1 op 3 dat ie gestolen wordt. dat moet je niet afleiden naar bijvoorbeeld “van elke 3 keer dat ik m’n X5 parkeer wordt ie 1 keer gejat”.
Sgt. Stevil zegt
oops, was @Robin, niet flrs… nou zeg, moet wat beter op gaan letten
bramwillemse zegt
tsja, waarom zou de politie daar geen gebruik van mogen maken als daardoor kan worden bewezen dat hij/zij schuldig aan ’n ongeval is.
De politie kan uit een gewone boordcomputer of de bandafdrukken vaak ook zien hoe ’t precies is verlopen en wie er schuld heeft aan een ongeluk, dan is dit niet een hele grote stap verder, toch?
Rick dos zegt
Ach ja, je wordt tegenwoordig met bijna alles wat je doet in de gaten gehouden. Dit kan er ook nog wel bij.
Iemand zei ooit; “elk voordeel hebt zijn nadeel.” lijkt me hier wel toepasselijk …. niet?!
Ik vind het wel te ver gaan als ze je ook nog bekeuringen gaan uitschrijven omdat je te hard rijdt! ;)
Jan zegt
het tooltje is niet verplicht maar wordt wel aangeraden dus waarom dan die heisa, als je snel wilt rijden of denkt dat je X5 niet gestolen kan worden moet je zoiets toch niet kopen.
g zegt
dames en heren welkom in de verenigde staten der nederlanden,we hollen de usa achterna als hondjes dus dit kan er ook nog bij,anders horen we er niet echt bij
g zegt
dames en heren welkom in de verenigde staten der nederlanden,we hollen de usa achterna als hondjes dus dit kan er ook nog bij,anders horen we er niet echt bij
Topless zegt
@Rick Dos
Maar of de politie jouw mening m.b.t. bekeuren belangrijker vindt dan het halen van hun targets?
@Jan
Maar zonder dit “tooltje” kun je de auto niet verzekeren. En zodra rekeningrijden wordt ingevoerd, moet iedereen het verplicht laten installeren.
heidekonijn zegt
Ik zou er allemaal geen probleem mee hebben als ik zeker wist dat oom agent niets beters te doen had dan te kijken of ik met mijn dieseltje niet te hard rijd.
Ik heb echter de sterke indruk dat er wat meer uitdagingen (terrorisme, zware criminaliteit, corrupte politici, ik zeg maar wat) zijn die een ietwat hoger nationaal belang hebben.
Maar die brengen minder in het laatje, en dat bekt ook wat minder lekker tegen ‘de kiezer’.
Enneuh, wat gebeurt er als ik met mijn niet-zo-trage auto voor het weekend een persoonlijk ronderecord wil vastleggen op het circuit? Krijg ik dan de politiehelicopter achter me aan, of gewoon een boete in de bus?
Dr. 156 zegt
Klaas haalde het al aan: na de invoering van rekening rijden is het nog een kwestie van tijd voordat om agent realtime bonnen gaat uitschrijven voor snelheid, keren op de weg waar dit eigenlijk niet mag, éénrichtingsverkeer negeren, ect.
Dus weg met eventjes midden in de nacht het gaspedaal vloeren (toch een hobby van zeker 50% hier). Niet meer ff snel draaien voor die parkeerplaats waar het eigenlijk niet mag. Of dat stukkie achteruit rijden in die éénrichtigstraat.
OK, bovenstaande mag allemaal niet. Maar zijn het zulke gevaarlijke vergrijpen ? (in het rijtje bumperkleven, rechts inhalen?) Maken dit soort dingetjes het leven niet net wat leuker in onze over geregelde maatschappij ?
Betalen per KM ok, maar meer controlle is gewoon K*T
Johan zegt
@Sgt. Stevil
Die kans van 1 op 3 geldt natuurlijk niet per keer dat je je X5 ergens parkeert. Dat zou het wel heel bont maken….
NLVRIJ zegt
Technocon heeft de snelheid registratie eraf gehaald. Hulde ! en ook heeft die akelige overheid het niet eerder gekregen dan na afdwinging. nogmaals hulde aan technocon.
Maar je kunt er op wachten dat er zo’n Gatsonides (flitspalen)achtig bedrijf de overheid wel te hulp gaat schieten als die Technocon niet gedwongen krijgt om dat te doen.
De USA der Nederlanden inderdaad…..